Колко домашни пишат децата ви

  • 14 412
  • 135
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 24 467
Глухарче, тренирайте преразказ основно, в такъв случай. Препис за трети клас е за мен абсурдно занимание. Аз съм и по- крайна- такова е то и във втори.
Моят син е втори клас, но го юркам да преразказва. Има книжки с  подходящи текстове за съответната възраст. Ние сега всяка събота и неделя започнахме да правим по един преразказ. В началото на срока и на него му беше трудничко /а той има и лека дисграфия, което е допълнителен проблем/, сега няма проблем като си прочете текста да го разкаже първо устно, а след това- писмено. Така също се тренира правопис, но се тренират и много други умения. Пък и не е заспивно, като да преписваш, като в средновековна манастирска скриптория.
Вие трети клас ли бяхте?
http://izdatelstvo-slovo.com/poredica.php?poredica=5

# 121
  • София
  • Мнения: 62 595
то и в първи клас е абсурдно.

Преразказите са трудни за повечето деца, особено писмените. Трябва да "вдигнат" в работната памет голям обем информация наведнъж, да го задържат и да го обработят - да откроят агентите, пространствено-времевите характеристики, да го трансформират в писмена реч като спазват всички граматични правила.

# 122
  • Мнения: 5 160
Дават преписи, за да може детето само да пише. Не всеки има кой да му диктува.
Аз не съм крайно против препис.
На диктовки няма грешки, при препис и дори поправка на преразказ се грешат вече вярно написани неща.  Като гледат текст нали така виждат и нови думи, и как се изписват, и пунктоация, и подредба. Едно е вече да си ги виждал, друго тепърва на диктовка да се сблъскваш с дума.
Като по-малко откриваше грешки в книги Simple Smile Забавно беше, точно защото нямаше натрупан запас.

# 123
  • София
  • Мнения: 62 595
Което трябва да ти говори колко "концентрирано" преписва. Някой път му дай непознат текст да преписва, но нищо не му казвай. После го питай какво е запомнил.
Четенето и откриването на грешки е друг процес - тук се включва разбирането.

# 124
  • Мнения: 24 467
За мен преписът има смисъл само в първи клас- когато  се учат буквите, свързването между тях, подредбата им в изречение и подредбата на изречения в текст, новите редове, основните препинателни знаци. Когато в края на първи клас децата започнат вече да пишат по- свободно и си преминат на диктовки, преписът става механичен, не се осмисля и се бърка повече от диктовките и свободните текстове, защото за децата това не е нито интересна дейност, нито нова такава или творческа, която да впряга и задържа мисълта и вниманието им за дълго.
Преразказите започват още в началото на втори клас и до края му децата следва да са овладели най- основните изисквания и да ги правят сводобно в годините занапред. Предвидено е и по програма. За да се правят с лекота, като всяка друга дейност, те трябва да се упражняват редовно и да се увеличава постепенно сложността им.

# 125
  • Варна
  • Мнения: 10 493
Да, в трети клас е.
Ще му хвърля един поглед на това помагало.Но те така или иначе минимум по два преразказа на седмица правят.Едва ли ще ни остане време за допълнителни.

# 126
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Дават преписи, за да може детето само да пише. Не всеки има кой да му диктува.
Аз не съм крайно против препис.
На диктовки няма грешки, при препис и дори поправка на преразказ се грешат вече вярно написани неща.  Като гледат текст нали така виждат и нови думи, и как се изписват, и пунктоация, и подредба. Едно е вече да си ги виждал, друго тепърва на диктовка да се сблъскваш с дума.
Като по-малко откриваше грешки в книги Simple Smile Забавно беше, точно защото нямаше натрупан запас.


Още в първи клас може. Чете едно изречение и си го диктува само детето. Хем върви малко по-бързо, хем е по-полезно Simple Smile

ПП Глухарче, значи стават нормални по обем домашните ви почти, слезе ли под 50 мин. ще е е супер!

# 127
  • Мнения: 24 467
Да, в трети клас е.
Ще му хвърля един поглед на това помагало.Но те така или иначе минимум по два преразказа на седмица правят.Едва ли ще ни остане време за допълнителни.


Толкова е достатъчно. Просто в тези са подбрани текстове като за съответната възраст и има и теми за съчинения.

# 128
  • Мнения: 5 160
Andariel, разбира какво чете. Допускат се грешки, защото си по-спокоен, когато текстът е пред теб.
Judy, в първи клас не усвояват всички правила.
В помагалата до 4 клас има упражнения - слухова и зрителна диктовка. Ом, то си е зрителна диктовка Simple Smile
Преписът е полезен и за деца, които не четат книги. Начин да трупат визуално.
Сещам се за студентите, които си правят записки за изпит  Simple Smile

# 129
  • София
  • Мнения: 62 595
Студентите, поне умните такива, не просто си правят пищови преди изпит, а си правят резюмета, а за тази цел все пак изчитат и осмислят матеериала. Може да не помнят подробности, но докато резюмира най-важното, той вече го е научил наполовина.
Преписът е копиране - дейност на много ниско ниво. След това е диктовката - как възприемат слухово текст. На най-високо ниво е създаването на собствен текст. Грешките при преписване се допускат, защото преписвачът проспо копира, а през това време може да си мисли за сто други неща. Като машинописка е, а машинописките могат да препишат  (не да разчетат чуждия почерк, защото разчитането иска и разбиране, поне на ниво да се спази граматиката и да не звучи текстът безумно заради една сменена буква) стотици страници и да не разберат нищо, да не говорим да запомнят.

# 130
  • Мнения: 8 901
За моя син преписът е нещо като мъчение, отделно от това му е напълно безполезен. Измъчи се в първи клас с тези преписи, добре че сега във втори клас, вече не прави такива. Преписва ли, допуска грешки задължително, често елементарни. При диктовки е абсолютно безпогрешен. При преразкази и съчинения допуска по някоя и друга грешка, но обикновено на неща, които още не са учили или на думи, на които не може да направи проверка, а още не е запомнил как се пишат.
Преписва ли обаче отнякъде, правописните грешки са му задължителни. Като погледна тетрадките му, веднага мога да позная какво е преписвано от дъската.

# 131
  • Мнения: 154
Интересна тема. Мога да се похваля, че скъсихме времето за домашно. Но пък имаме и късмет класната ни да е била две години в занималня и да има пресни спомени за прекомерното натоварване на децата с домашни и никаквата файда от това. Даже ни пита от време на време дали не са им много домашните и трудно ли им е да се справят. Даже за събота и неделя мнооого рядко дава домашно, което ние обикновено /синът ми т.е./ е написал още в занималнята. Даже в хубави дни си идва със съвсем написано домашно и за мен остава само да го карам да чете сричките и диалозите и да напише нещо в съвсем домашната тетрадка /в нея си пишем и задачи, и думи, и рисунки има на стълба, по която се качват числата, това е любимата част от домашните занимания/.

# 132
  • Мнения: 5 160
Цитат
Като погледна тетрадките му, веднага мога да позная какво е преписвано от дъската.
Simple Smile То и в час е досадно и скучно да се преписва.
С времето се изчиства. Оправданието е - много бързахме. На български се разбира. Но при нови думи на английски е мъка, трябва си допълнителна проверка. Проблем ще бъде и грешно преписване на формули и т.н.
"Може да не помнят подробности, но докато резюмира най-важното, той вече го е научил наполовина."  Е как студентите успяват, пък малките и необременени с много информация да не им остава нищо в главата ...
Хайде спирам, че се отнесохме само за преписи, за 20-30 преписа в начален курс, не мисля, че е драма.
Освен, ако даден учител не прекалява.   В 1-2 клас учителите казваха, че по-доброто упражнение за недопускане на грешки са преписи, а не диктовки. Явно са грешали  Embarassed

# 133
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз говоря за резюме, а не за преписване. Правенето на резюме - отсяването на най.важното -  хич не е лесно и дори много възрастни не го умеят. За децата пък, съвсем е трудна работа в началните класове. Те го нямат като умение, защото то се изгражда с времето. А когато преписват формули, които не разбират, грешките са много чести. Ако разбира формулата, няма нужда да я преписва, защото най-вероятно я помни.
МОже да питаш какво обяснение има за тази ценност на преписването. Ще ми е любопитно да получа някакво мнение. Аз като съм питала, никой не ми даде отговор, а само вдигане на рамене и леко замисляне.

# 134
  • Мнения: 24 467
Judy, в първи клас не усвояват всички правила.
В помагалата до 4 клас има упражнения - слухова и зрителна диктовка. Ом, то си е зрителна диктовка Simple Smile
Преписът е полезен и за деца, които не четат книги. Начин да трупат визуално.
Сещам се за студентите, които си правят записки за изпит  Simple Smile

Не, разбира се, никой не твърди това. Аз писах конкретно за "основните правила" на "преразказа" и то в края на втори клас, които се обясняват и упражняват през годината. Покрай тях за още две години много тънкости и специфики още има да се изучат, но какво представлява тази задача, глаголно време, пресъздаване на пряка реч, избягване на тавталогии- това се учи във ІІ клас.
За моите деца лично аз преустанових преписите в края на І клас, започнах с диктовки, във втори- с преразкази и съчинения, които караме до ІV-ти.
Правопис се учи най- добре с граматика, упражнения и затвърждаване чрез писмени задачи- писане на текстове, в които участват думите. За да участва умът е нужно детето да не спи, докато пише. А то това прави при един препис.

На мен пък учителки са ми казвали защо се правят преписи, но и трите /начални са/ са ми казвали това, което вече писах- дават ги в І клас само /поне те/, за да се учат децата да пишат свързан текст- да подреждат думи в изречение и изречения в текст. Когато това се овладее като основни правила си почват диктовките, а след това- и другите задания.

Студентите си правят записки по други причини- да "уловят" важното на конкретния преподавател, да синтезират накратко големите учебници.

Общи условия

Активация на акаунт