Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 137 773
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 125
  • Русе
  • Мнения: 12 208
  Е колко да са тези часове по чужд език. В училището на сина ми учат по 7 часа седмично два езика.
И какъв ще е критерият за прием в четвърти клас за езиково училище.

# 1 126
  • Мнения: 50 683

Така ти се струва, т.к., не знам защо, смяташ, че програмата при такъв прием от V клас следва да е същата, като при прием от VІІІ, а това въобще не е задължително.
Имам позната учителка по френски език, която ми е разказвала точно за прием от V клас на две паралелки, като не е имало подготве, като в VІІІ клас, а просто засилено изучаване с часове по езика. Тя споделя, че експериментът бил добър. Жалко, че не е продължил във времето.
Същото е, впрочем, в хуманитарните и математическите гимназии с ранен прием. И при тях нито се учи само математика, нито само БЕЛ. Увеличени са общият брой часове, плюс СИП и, евентуално, допълнителни форми на обучение.
...
Аз никога не обсъждам теми от позицията на мен какво ми "изнася".  Sunglasses
Нивото, на което комуникирам, не е такова.
В случая намирам предложението, за което пиша, за справедливо и затова го подкрепям.

Принципно си много права - говориш за една универсална и принципна справедливост - на всеки да се сипе точно по равно в канчето. Обаче на практика някои подлагат канче, а други не. Т.е. след като гимназиите не са проявили интерес да го има този прием и не са готови да го осъществят, защо да се прави? Нали това е смисълът на общественото обсъждане, да се види от какво има необходимост. И ако се приеме такъв закон, а няма после кой да го прилага, то той ще увисне.

Да не говорим, че трябва да се уточни и как да става приемът, и каква да е програмата... За МГ се знае - проверка на математическите способности. Но за ЕГ какво ще бъде? Проверка на знанията по език ли? В края на краищата за да има равноправие трябва да е така:
- Прием в МГ след изпит по математика.
- Прием в ЕГ след изпит по английски/немски/френски.
Така симетрията е пълна, ама май не върви, а? Grinning


Иначе и аз не пиша от лична заинтересованост - на мен ми е все едно как ще го направят. Имам пристрастия, но те са по убеждение, а не по интерес Peace

# 1 127
  • Мнения: 5 177
Може да е тест по съответния език + БЕЛ. Като нито оценките от НВО,  нито год оценка по езика трябва да се взима, особено второто ще е доведе до два феномена или нереално високи оценки с цел да покажем колко много знаят децата, или до ниски с цел задържането им в училището

# 1 128
  • Мнения: 50 683
Може да е тест по съответния език + БЕЛ. Като нито оценките от НВО,  нито год оценка по езика трябва да се взима, особено второто ще е доведе до два феномена или нереално високи оценки с цел да покажем колко много знаят децата, или до ниски с цел задържането им в училището

Да, може. То всичко може, но за момента изобщо не е мислено по въпроса. А да се приеме един кух закон и после с разни подзаконови актове да се организира неговото прилагане си е баш "българска работа".
Пък и законите може да се променят. Ако ЕГ-тата си изработят концепция какво ще се учи, как ще се приемат децата и най-вече като си изяснят искат ли го винаги може да се промени законът.
Моето впечатление е, че за момента зад предложението за прием в ЕГ след 4 клас стои само идеята да не отиват най-добрите деца в МГ-тата. И нищо конкретно зад тази идея.

# 1 129
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Черна станция, ти продължаваш да гледаш на закона като на някаква търговия. Какво значи гимназията да има интерес? Бизнес ли ще прави тази гимназия, що ли?
Гимназията е изпълнител. Тя изпълнява законите, не тя да ги нарежда. Каквото има нужда в обществото това трябва да се зададе като закон и от там вече да се обособяват гимназии и други училища.
Изначално са ти грешни аргументите, но продължаваш да мелиш едно и също.
Не ми отговори, къде предлагаш да се развиват талантите с литература. Бъдещите писатели и властелини на словото. Те също си личат още от малки.
Единствено в хуманитарните гимназии им предлагат такова развитие. Не съм чувала за СОУ или други училища да са заложили, освен няколко часа отгоре за подготовка за НВО.

# 1 130
  • Мнения: 5 177
Добре де какво те бърка къде ще отиват хорските деца.. Ако твоето е матем талант ще иде в МГ, а тези дето не са ще имат избор да развиват други умения, а не родителите им да истерясват по приемът в МГ само защото там се учи качествено.. Не знам на какъв език да го напиша, че избор и конкуренция не са излишни никому. Концепцията може да се копира от МГ, СИП и ЗИП по езика...така или иначе не може да се променят стандтните програми.
В София може и да имате ранноезикови училища,  но тук провинцията е различно.. При нас в прословутото руско училище се учи и руски,  но в единствения час по СИП.
Самите вие избирайки училище за начален курс се състезавате за училища,  в които се учи усилено език,нали..7часа английски няма в пети клас в нито едно Варненско училище

# 1 131
  • Русе
  • Мнения: 12 208
  Приемът в МГ от пети клас е свързан и със състезания по математика. Една част от децата влизат след набрани точки от явяването на редица състезания в 4 клас. И това са състезания с традиции, организирани години наред. Състезания по езици почти няма. Освен лингвистичното кенгуру, друго по английски национално - няма. Не смятам изобщо тези на СБНУ. По БЕЛ не е по розова картината. Сещам се за Знам и Мога, като хубаво ,национално състезание по БЕЛ.

# 1 132
  • Мнения: 50 683
Черна станция, ти продължаваш да гледаш на закона като на някаква търговия. Какво значи гимназията да има интерес? Бизнес ли ще прави тази гимназия, що ли?
Гимназията е изпълнител. Тя изпълнява законите, не тя да ги нарежда. Каквото има нужда в обществото това трябва да се зададе като закон и от там вече да се обособяват гимназии и други училища.
Изначално са ти грешни аргументите, но продължаваш да мелиш едно и също.
Не ми отговори, къде предлагаш да се развиват талантите с литература. Бъдещите писатели и властелини на словото. Те също си личат още от малки.
Единствено в хуманитарните гимназии им предлагат такова развитие. Не съм чувала за СОУ или други училища да са заложили, освен няколко часа отгоре за подготовка за НВО.

Aз не знаех да има хуманитарни гимназии. Тук хора ми казаха за една във Варна, ама както чета и нея хич я няма като гимназия - никой не искал да учи там след 7 клас. Та какъв закон да им правят при липса на интерес?
Или според теб да се приеме закон, който да задължи гимназиите да приемат деца? А може би после да бъдат задължени и децата да влизат там? Joy
Колкото и да не искаш да го приемеш, полето за реализация с математическа основа е многократно по-широко от полето за реализация с литературна основа. И най-доброто доказателство за това е напливът към математически училища. Има не една статия за това как наблягането на математиката се отразява на икономиката, но не съм чела такива проучвания за наблягането на литературата. Приеми го - законът трябва да е прагматичен, а не идеалистичен.

# 1 133
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Ако беше толкова важна математиката, защо е с по-малко часове от българския. Ами да увеличат часовете по математика. В гимназиална степен първо равнище са с едва два часа седмично. Ама не ги увеличават, увеличават часовете по език.

# 1 134
  • Мнения: 50 683
Добре де какво те бърка къде ще отиват хорските деца.. Ако твоето е матем талант ще иде в МГ, а тези дето не са ще имат избор да развиват други умения, а не родителите им да истерясват по приемът в МГ само защото там се учи качествено.. Не знам на какъв език да го напиша, че избор и конкуренция не са излишни никому. Концепцията може да се копира от МГ, СИП и ЗИП по езика...така или иначе не може да се променят стандтните програми.


Нищо не ме бърка и от самото начало съм казала, че не съм против. Аз държах да не се спира приемът в МГ, а за приема в ЕГ ми е все тая. Не ми пречи.
- Само казах, че не виждам как ще стане.
- И опонирам на колежки, които ме убеждават, че имало лобиране, пари, подкупи. А аз им казвам, че просто не са си свършили работата и затова няма резултат.
- И освен това изтъквам, че няма търсене за такова обучени.
- А също наблегнах, че и самите ЕГ нямат интерес

В четирите тирета по-горе не виждам никъде да си личи, че съм против. И наистина не съм. Обаче привържениците на приема в ЕГ не се борят за своята идея, а пишат искания да не се разреши приемът в МГ. Това за какво ти говори? Не ти ли прилича на зло куче под зряла слива - самото то не яде, ама не дава и на другите да берат. Вместо да се борят да стане тяхното те се бореха да не стане другото Shocked Ми не мога да приема такова поведение и затова пиша.

# 1 135
  • Мнения: 50 683
Ако беше толкова важна математиката, защо е с по-малко часове от българския. Ами да увеличат часовете по математика. В гимназиална степен първо равнище са с едва два часа седмично. Ама не ги увеличават, увеличават часовете по език.

Поне да имаше полза hahaha Ама като гледам как пише народът то е като наливане в каца без дъно.

А може би затова ни е толкова зле икономиката, защото учим малко математика. В напредналите държави се учи много повече Wink

# 1 136
  • Мнения: X
Сещам се за Знам и Мога, като хубаво ,национално състезание по БЕЛ.
Нещо бъркаш. " Знам и мога" е интердисциплинарна олимпиада за четвъртокласници.

# 1 137
  • Мнения: 2 953
Ако беше толкова важна математиката, защо е с по-малко часове от българския. Ами да увеличат часовете по математика. В гимназиална степен първо равнище са с едва два часа седмично. Ама не ги увеличават, увеличават часовете по език.

Не си осведомена, В  8 клас (ЕГ) математиката е 3 часа седмично. Но съм съгласна, че е малко.

Вече си мисля, че приемът на 5-класници в МГ и ЕГ е димна завеса. Нарочно се разиграва сценария - има/няма прием. Докато гражданското общество се бори да спаси очевидно добра практика (поне в големите градове), няма време да се анализират капаните на проекто закона.

Покрай темата се разрових в нета и видях, че в Сливен и Ямбол има гимназии приемат 5-класници с изпит по БЕЛ. Ако практиката е добра, защо не си я защитят - например да поискат подкрепа от бг-маммите.

# 1 138
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Ако беше толкова важна математиката, защо е с по-малко часове от българския. Ами да увеличат часовете по математика. В гимназиална степен първо равнище са с едва два часа седмично. Ама не ги увеличават, увеличават часовете по език.

Не си осведомена, В  8 клас (ЕГ) математиката е 3 часа седмично. Но съм съгласна, че е малко.
...
Ах, доживях и това да ми кажат(че не знам какво преподавам). Да, 3 часа - 8, 9 и 10 клас, после по два в 11 и 12. Та, аз за последните говорех.

А иначе не смятам, че учителите или8 гимназиите трябва да се борят за някакви класове. Законът и създаващият го трябва да са ясни категорични, трябва да се знае , а не да се играе - тук има, там няма, тия ще ги резнем, защото не са ревали, на другите ще им пуснем, понеже лобират.
Това е, с това връщане за прегласуване точно това доказаха, че нищо не разбират от образование тези, които тгласуват.

# 1 139
  • Русе
  • Мнения: 12 208
  Аз бях от най-запалените привърженици на идеята за ранен прием в езиково. Но от това ,което виждам на практика смятам, че няма как да се организира и да е ефективно, като това в МГ.

Сещам се за Знам и Мога, като хубаво ,национално състезание по БЕЛ.
Нещо бъркаш. " Знам и мога" е интердисциплинарна олимпиада за четвъртокласници.

  Знам какво е, защото детето ми участва.Вярно е че има въпроси от всички дисциплини, но друго сериозно състезание, което да не е чисто математическо не се сещам.

Общи условия

Активация на акаунт