Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 137 872
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 305
  • Мнения: 24 467
Това, което обсъждате така или иначе не е заложено в проекта на закона. Всички в 5-7 клас учат по едни и същи програми, различават се с предметите за избор - ЗИП и СИП.

Той и проектът вече не е ясно какъв е.  Laughing Толкова кадрил със стъпки напред, назад и в страни го могат само сегашните управленци. Аз не помня до сега хора, които толкова да не могат да взимат категорични решения.
За 5-7 клас е ясно.

Последна редакция: пн, 18 май 2015, 14:12 от Judy

# 1 306
  • София
  • Мнения: 62 595
Кати, аз не споря как е друга де. Споделям вижданията си относно това, което ми допада. И за мен 11-12 години е рано за профилиране, но 14-15 вече- не. След тази възраст е добре да се даде възможност на човека да избере къде ще се задълбочи, кое ще му е полезно и от кое той няма особено много нужда и няма да ползва. Затова и различните нива по предмети или направления са добро решение.
Имам роднини с деца в Русия в момента. Там път детето споделя, че не се учи добре чужд език, но пък общата подготовка по останалите предмети му е добра. Но и там при кандидатстване за ВУЗ /не за средно/ има някакви "репетитори", което били частни учители, подготвящи кандидатстудентите. Не всеки ги ползва, разбира се. Дадоха ми едни цени- много високи. Примерно детето, което сега завършва, няма такива и пак ще кандидатства- Физика е избрало. Съжалява за английския, обаче, т.к. иска да учи във Великобритания, но затова езикът от училище не й стига.
За учебната система в Китай не знам нищо. Не мога да я обсъждам.

Скрит текст:
Глупости не ми се пишат, Андариел. Запълни си времето с друго. Аз не се каня да се занимавам с едно нещо по сто пъти.

Точно на 14-15-годишен хич не бих разчитала да решава кое ще му е полезно и кое не. Достатъчно е човек да си спомни как са се меняли желанията на седмокласниците, включително мераци за учене на корейски, японски и т.н. заради аниметата, или пък учене на Х, защото най-добрият приятел иска да го запише.

Не бой се, времето ми е пълно! Просто те хванах натясно, защото нищо не можеш са изброиш като по-смислени дейности. Не би ти попречило да го напишеш за сто и първи път - все същото усилие като написване на километричния ти пост, че и по-малко.

# 1 307
  • Русе
  • Мнения: 12 211
 Навремето се записах в немска паралелка, точно по прищавка и заради една песен. Майка ми беше пощуряла, че не съм избрала английски. Не съжалявам до ден днешен. Английския така и така го научих.

   Според мен единствената цел на новия законопроект не е да подобри учебния процес с цел да извади по образовани кадри, а да преструктурира финансирането на училищата, като прехвърли един по-сериозен дял към общините, например помощните училища.

# 1 308
  • София
  • Мнения: 62 595
Помощните нямаше ли да ги правят някакви центрове за личностно развитие? Тоест да ги махат?

# 1 309
  • Мнения: 719
Стенограма от заседание на комисия, 25/04/2015
http://www.parliament.bg/bg/parliamentarycommittees/members/2338/steno/ID/3686

Образованието вкъщи
http://www.monitor.bg/article?id=469645

Трябва ли да има час по мислене?
http://news7.bg/predavania/newsroom/vsichki-videa/da-se-aktsenti … 7444#.VVrOekYXUg4

Последна редакция: вт, 19 май 2015, 08:51 от One of you

# 1 310
  • Мнения: 24 467
Навремето се записах в немска паралелка, точно по прищавка и заради една песен. Майка ми беше пощуряла, че не съм избрала английски. Не съжалявам до ден днешен. Английския така и така го научих.

   Според мен единствената цел на новия законопроект не е да подобри учебния процес с цел да извади по образовани кадри, а да преструктурира финансирането на училищата, като прехвърли един по-сериозен дял към общините, например помощните училища.

И според мен пак става въпрос основно и само за едни пари. Не за реална и необходима реформа.
Нещо не са договорили, обаче, кой и как ще се облажва и как ще се раздадат парчетата от баницата и не стигнаха до краен резултат.

За "часовете по мислене"   Grinning:
http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=1430731
Всъщност се предлага те да заменят ИТ, доколкото разбрах от тази и от други статии.
Остава часове по говорене, по писане /понеже то БЕЛ учи на други едни, много важни работи и за писане и четене не остава време/, по смятане /в часа по мат. да се продължава да си се преподава само теория, както е напоследък, но да има и часове по смятане, белким някой научи и нещо да прави в училище по този предмет/ и т.н.
...
Скрит текст:
Много съм доволна, че на 15 години никой не ме е командвал какво да реша за училището си. Както и че не причиних това на детето си на сходна възраст. Само че у нас няма много възможности за избор на форма и съдържание, за съжаление, което вече не зависи от родителите.
Менят се желанията. Това да не би да означава, че родителските са "по- правилни"? Те и на възрастните се менят. Това не е критерий за правилност. И избор на една гимназия или профил не е избор, който не може да се промени и допълни.

Скрит текст:
Цитат на:  link=topic=810887.msg30837824#msg30837824 date=1431942663

Точно на 14-15-годишен хич не бих разчитала да решава кое ще му е полезно и кое не. Достатъчно е човек да си спомни как са се меняли желанията на седмокласниците, включително мераци за учене на корейски, японски и т.н. заради аниметата, или пък учене на Х, защото най-добрият приятел иска да го запише.

Просто те хванах натясно, защото нищо не можеш са изброиш като по-смислени дейности. Не би ти попречило да го напишеш за сто и първи път - все същото усилие като написване на километричния ти пост, че и по-малко.

Ужас! Много си си повярвала или много ти се е искало нещо, но не би.
Сто пъти съм писала, вкл. и няколко пъти тук, че полезното за един ученик, който на 15- 16 години не е прикачен за някой възрастен и мисли що- годе самостоятелно, както и има възможност да взима самостоятелни решения, е свързано с личните му интереси и заложби, желания за насока в развитието и реализация, плюс задължителните предмети- математика и роден език, бих вкл. и настоящия международен такъв към тези двете.
Не защото ме мързи, а защото ми е безсмислено да обяснявам обяснени многократно неща и то на някой, който без друго толкова ще ги прочете и осмисли, преди да реагира първосигнално.
Не видях смисъл да го пиша за 101-ви път. Правя го наистина за последно и затварям страницата по въпроса в тази тема. Не ми се губи време за безплодни повторения. Peace

# 1 311
  • София
  • Мнения: 62 595
точно на теб няма как да ти повярвам как се ужасяваш. Ти си по-контролираща и от мен, никога няма да позволиш децата ти да си решават сами, освен ако техните решения не са в пълно съвпадение с твоите виждания. Но иначе на приказка го докарваш на либерте.

# 1 312
  • Варна
  • Мнения: 2 133
Защо сте против часовете по "мислене" (тези, които са)? Аз съм "за" да се върне стария предмет Логика, осъвременен с трениране на нестандартни подходи за решаване на технически/логически задачи, обосновка на мисълта, способност за анализ. Това може да се превърне в предмет, който ще направи училището по-интересно за много от децата, а и да ги подготви да прилагат на практика фактите и знанието от другите предмети. По отношение на ИТ, ако наистина е толкова безполезен за децата, за какво да го оставят във формата, в която е?

# 1 313
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Какъв специалист ще ги води тези часове?

# 1 314
  • Русе
  • Мнения: 12 211
 
Аз съм "за" да се върне стария предмет Логика, осъвременен с трениране на нестандартни подходи за решаване на технически/логически задачи, обосновка на мисълта, способност за анализ.
  Все едно да се преподават методи за нестандартно мислене. Ако има такава методология, няма да е нестандартно и оригинално.

# 1 315
  • София
  • Мнения: 62 595
Защо сте против часовете по "мислене" (тези, които са)? Аз съм "за" да се върне стария предмет Логика, осъвременен с трениране на нестандартни подходи за решаване на технически/логически задачи, обосновка на мисълта, способност за анализ. Това може да се превърне в предмет, който ще направи училището по-интересно за много от децата, а и да ги подготви да прилагат на практика фактите и знанието от другите предмети. По отношение на ИТ, ако наистина е толкова безполезен за децата, за какво да го оставят във формата, в която е?

часът по ИТ не е безполезен, а си е много полезен. Не зная защо го махат. Дори за гимназистите е полезен, правят бази данни и т.н., които неща аз не мога да ги правя, примерно.

Те и сега имат Логика и психология, но да не ви обяснявам какви са учебниците! Има един-единствен свестен учебник по психология, и той отдавна е антикварна рядкост и не се ползва от учениците. Чела съм какви щуротии пише в тези, по които учат.

Все пак, училището не е забавачница. Целта на обучението не е да е забавно. Ако някой си мисли, че трябва да е забавно, нещо е сбъркал училището с увеселителни клубове. Не казвам, че трябва да е безинтересно и скучно, но ученето си е натоварване и не на всеки му харесва да го прави.

# 1 316
  • Варна
  • Мнения: 2 133
Специалист, методология... от гледна точка на всеки, който е част от училищната система сега, изглежда непонятно и невъзможно. Но има разработени курсове, има и обосновка на нуждата от такова обучение, стига в ръководството на училището/министерството да има желание за нещо нестандартно, с по-добър резултат - ще стане.
Като за неспециалисти: http://www.todayonline.com/commentary/why-we-should-teach-logic-schools

# 1 317
  • Русе
  • Мнения: 12 211
 

 Не знам какво си мислят неспециалистите, но понеже съм специалист точно в тази област коментирам по този начин.
  В специализираните университети има предмети, които се изучават по няколко семестъра. Пишат се решения на измислени езици на невъзможни на пръв поглед казуси и задачи. Лекциите са оригинални и ги водят специализанти в дадено направление.

# 1 318
  • Мнения: 1 058
ами като неспециалист определено съм забелязал, че на децата им е доста по-интересно и се стараят когато правят нещо и мислят как да го свършат, отколкото когато просто трябва да зазубрят текст или дати

та мисленето не е по-различно от останалите дейности - колкото повече се тренира, толкова по-добри резултати ще има; но за съжаление специално мисленето е изключено от образователната ни система от доста време насам (може би има само 5%-10% училища, които са изключение)

# 1 319
  • София
  • Мнения: 62 595
хм, какво да ти кажа, хич не съм хепи кой да е да обяснява на децата ми как трябва да мислят. Особено някой пишман-психолог, който просто се е приютил в училището.

Общи условия

Активация на акаунт