Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 137 651
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 290
  • София
  • Мнения: 17 649

Не само няма паралелки за надарени деца, но изобщо ня2ма паралелки в САЩ.
Моля се да не пропадне чак до тяхното ниво обучението у нас...



  Това предположение ли е или се основава на нещо си.

"Нещото си" е личен опит. 1во лице единствено число.

# 1 291
  • Мнения: 138

Следните неща трябва да се добавят като абсолютен минимум:

Скрит текст:
1) Реално запознаване с разнообразието и еволюцията на живота на планетата, т.е.:

- що са то бактерии, археи и еукариоти
- еукариогенеза
- ендосимбиоза и значението и за еволюцията
- хоризонтален трансфер на гени, що е то пангеном и т.н.

2) Всичко това да се постави в геологически и геохимически контекст, т.е. неща от сорта на това защо и как преди 2 и няколко милиарда години атмосферата почва да се окислява, причини за и следствия от големите заледявания на протерозоя и т.н. до днешни времена, и пр. неща от сорта

3) Реална еволюционна теория, т.е. съществено запознаване с популационната генетика, неутралната теория на молекулярната еволюция и концепции като:

- генетичен дрифт и драфт
- популационно-генетична динамика на алелите в популацията, селекционни коефициенти, вероятност за фиксация като функция на популационно генетичните харакетристики на популацията и т.н.
- ефективен размер на популацията (N_e) и ефективност на селекцията като функцията на N_e
- зависимост между N_e и екологическите характеристики и комплексността на организмите

4) Кин селекция и еволюция на алтруизма и еусоциалността


В коя точно част на закона предлагаш да се добавят? Темата все пак е за него, а не за проблемите на образованието по принцип.

Ами законът в сегашната си форма е несъвместим с преподаването на тези неща, тъй като те би трябвало да се оставят за 12-и клас, след като вече се е минало солидно през молекулярната биология, и през едно солидно количество статистика в часовете по математика, или като отделен предмет.

А законопроекта предвижда да може да се завършва в 10-и клас...

И не говори нищо за конкретните учебни програми, които реално ще решават какво се учи и какво не. За което говорих подробно някъде около 15-а страница - един закон сам по себе си може само да навреди като направи някои полезни неща невъзможни. Но и най-перфектният закон съчетан с калпави учебни програми и масова корупция и лентяйщина от страна на учители, родители и ученици по места, няма да има никакъв ефект

# 1 292
  • София
  • Мнения: 17 649
Предполагам, че има предвид липсата на единна програма за всички ученици от даден клас. В общи линии, от прогимназията нагоре класът има някои общи занятия и ръководител, но оттам нататък учениците избират различни предмети и нива и съответно са с едни съученици "по английски", с други "по математика" и пр. Що се отнася до обучението на надарени деца, има такова, като подходите са различни  в зависимост от у-щето - от допълнителни занимания, напреднали нива, прескачане на класове до формиране на отделни паралелки и даже специални  у-ща.
Peace
Плюс това, че се държи много на изяви, които са извън задължителния училищен материал, като спортна, културна и обществена дейност. Подобни дават допълнителни възможности при кандидатстване във ВУЗ. И не всеки учи всичко, което си е чудесно- имат няколко базови задължителни предмета, а останалите са по избор- цикъл природни науки, обществени и т.н., които са и на определени нива.
Т.е. децата имат шанс да учат това, което им е интересно и където имат заложби по- засилено.
...
Кати е в София, освен ако не се е преместила скоро, но не мисля.
Кати?

София съм си.
И независимо от мнението на братята ХЪмериканци (които обучават огромно количество източноевропейци и китайци в университетите си,освен тях - деца на имигранти и разни там спортисти, ръгбисти и клакьорки - 11-12 годишните нямат много ясна представа какво ще им се отдава, какво ще им харесва и къде им е потенциалът. Аз лично в тази възраст мразех математиката.  Mr. Green В цялост. И всичко, сввързано с нея.

# 1 293
  • София
  • Мнения: 17 649
Разбира се, всяка система има и плюсове, и минуси. Ако не се е разбрало правилно, исках само да коригирам твърдението за паралелките в Щатите, не да защитавам тяхната система. Но що се отнася до това, че можело кабинетите по химия да останат празни, проблемът не  е в даването на избор, а в начина на учене и преподаване. Надявам се, че няма нужда да доказвам, че всяка област може да бъде безкрайно интересна за децата. Въпросът е така да се подбере и структурира материалът, да се подготвят учителите и пр., че децата да харесват всички предмети. Хиляда пъти по-важно е да научат по малко, но да развият и  запазят интерес и любознание към всяка област, отколкото да назубрят тлъстите си учебници, но с убеждението, че това е най-скучното/трудното/гадното нещо на света. С оглед на това даването на избор - например една година детето да  учи много физика, щото така му се иска, а  другата - много химия и пр. - може да бъде изключително полезно.   

Аз не знам каква е твоята област, но мога съвсем отговорно да те информирам, че химията, физиката, математиката не се зубрят. Тлъсти или не. И също така е абсурдно да им вкараме клоуни с облекло на молекули, въпреки любовта на американците към всичко "интерактивно".

# 1 294
  • Мнения: 24 467
например? Реално полезни занимания като...
...
Обсъждано е многократно, вкл. в тази теми и по този въпрос. А не е въпрос на законодателна уредба точно това. В закона иде реч за принципни положения и общи правила.
Няма връзка с "обслужващ персонал".
Средната образователна степен не следва да има вече за основна функия общо базово ограмотяване. Тя е надстроечна.

Цитат
Идеята им е, че да ограмотят циганите до някакво що годе приемливо ниво
На тях и едно основно да завършат им стига. Поне него да изкарат и то с някакви знания, все пак, а не с голо присъствие и то на хартия.

Цитат
А тук остават циганчетата.
Именно. Затова се обръща основно внимание на тази жгрупа. С което впечатление останах и от дадените цитати от изказванията на Сталинка Георгиев.



# 1 295
  • София
  • Мнения: 62 595
е, може сто пъти да е казвано нещо, но аз така и не разбрах кои са тези реално полезни занимания. Ако са толкова елементарно ясни, не е проблем да бъдат изброени, нали така!

# 1 296
  • София
  • Мнения: 17 649

Еволюционната теория и генетиката се учат, на абсолютно примитивно и ужасно недостатъчно ниво, в 10/11-и клас.

Сега ако можеш да ми обясниш как на някой може да му се даде диплома за средно образование без да разбира добре еволюционната теория, ще съм много благодарен.

И за какво му е да я разбира в дълбочина? Ти сигурно я разбираш, щом я споменаваш, ама да не би да разбираш теорията на относителността? Или теорията на топлинната машина? Или теорията на електромагнитните полета? И въпреки това, предполагам, си живееш съвсем добре в 21 век. Е, и аз си живея съвсем добре, макар да съм забравила всичко зубрено по география, биология и органична химия. Да не говорим за граматичните правила и терминология. Предполагам, че не можеш и да програмираш, ама това не ти пречи изобщо да пишеш във форума, нали Mr. Green
Ако теорията на еволюцията се обяснява само на принципно ниво децата ще запомнят за цял живот много повече, отколкото ако зубрят в детайли строежа на ДНК.  Също така ще им е много по-полезно да научат как се прави домашна електроинсталация, отколкото да решават задачи по обобщен закон на Ом и закон на Кирхов.  А на база на това принципно разбиране на нещата после в 11-12 клас децата с интерес към биология, инженерни науки, химия или физика ще дръпнат много лесно напред. Абе какво говорим, аз съм инженерка, работя общо взето нещо свързано със специалността си и въпреки това не ми трябват 90% от нещата, учени в ТУ, та какво остава за ученото по география или биология.

Да ме прощаваш, ама това са си пълни глупости - при това потенциално опасни. И не понеже аз разбирам теорията за относителността, или термодинамиката, а понеже идеята, че някой, дето не знае да прилага закона на Ом ще вземе да си строи домашна електростанция в общия случай ще доведе до голямо БУММММ. Този, дето не иска да разбере закона на Ом, да си седи у дома пред реалититата, а през деня да 'оди да кОпа. И да не се бута в електростанциите - там не му е мястото, осевн евентуално да помете. Където, когато и както му кажат. Онези, дето са предпочели да се бъхтят с теорията не електромагнетизма вместо да се забавляват с алтернативни подходи в учението.

# 1 297
  • София
  • Мнения: 17 649
е, да, всеки тръгва да прави домашната електроинсталация!

На всеки може да му се наложи, но най-малкото всеки трябва да знае някои елементарни правила, за да остане жив. Например мен още майка ми ме е учила в ранна детска възраст на такива правила, като например "Не се пипа жица, на която не виждаш двата края". Или "Ако ти протече пералнята първо спираш тока, после ходиш да спираш водата". Или "Ако поправяш нещо по електроинсталацията  отвинтваш бушоните и си ги слагаш в джоба, а не ги оставяш на таблото". Последното вече май не важи, ама това не го прави глупаво.


Не се пипа жица, на която не виждаш 2та края!?  Shocked

Единствената жица, на която имаш шанс да видиш някога 2та края, е бижутерската тел.
Мисля, че в този ред на мисли по-правилно би било да се ограничат хората, съобразяващи се с правило 1, с "ако се налага нещо по електроинсталацията, дърпаш шалтера и викаш електротехник".

И не, това не са правила, които се учат в училище. За тази цел малките хора са снабдени с родители. Училището е за основите на генетиката, не за това как се държи нож - не че последното не е важно.

# 1 298
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Темата за новия закон ми е много важна и я следя. И какво се оказва - някой си пише фантазиите по отношение на образованието като цяло.
Учебните програми са отделно и ако някой има интерес, може да пусне тема за учебната програма по биология. Тази е за проекта на закона.
Благодаря за разбирането.

# 1 299
# 1 300
  • Мнения: 24 467
Скрит текст:
е, може сто пъти да е казвано нещо, но аз така и не разбрах кои са тези реално полезни занимания. Ако са толкова елементарно ясни, не е проблем да бъдат изброени, нали така!

Не смятам да повтарям. Темата е достатъчно обемиста. Взела съм участие. Написала съм какво смятам, че следва да се регламентира законово. Подробностите са за учебен план.
Подобни излишъци продължавам да поставям в скрит текст. Толкоз по въпроса. Ако имам да напиша нещо ново по темата, ще го направя.

Цитат
И независимо от мнението на братята ХЪмериканци (които обучават огромно количество източноевропейци и китайци в университетите си,освен тях - деца на имигранти и разни там спортисти, ръгбисти и клакьорки - 11-12 годишните нямат много ясна представа какво ще им се отдава, какво ще им харесва и къде им е потенциалът. Аз лично в тази възраст мразех математиката.  Mr. Green В цялост. И всичко, сввързано с нея.
Децата на 11 години у нас са в ІV- V клас, не в средно училище. Идеята за избор, която се обсъжда, не видях да засяга точно такава възраст. 
Идеята за участие в определени образователни нива по дадени научни направления в средното училище е отлична. Това може да се регламентира законово. Нивата са обект на учебен план.

Последна редакция: пн, 18 май 2015, 08:53 от Judy

# 1 301
  • София
  • Мнения: 62 595
нямаш какво да повториш, Джуди! Иначе щеше да си направиш труда вместо три реда обяснения как няма да повтаряш, да вземеш и да ги напишеш тези по-смислени неща.
Започне ли да се кастри, винаги се стига до сериозно окастряне на всички нива.

# 1 302
  • София
  • Мнения: 17 649
Скрит текст:
е, може сто пъти да е казвано нещо, но аз така и не разбрах кои са тези реално полезни занимания. Ако са толкова елементарно ясни, не е проблем да бъдат изброени, нали така!

Не смятам да повтарям. Темата е достатъчно обемиста. Взела съм участие. Написала съм какво смятам, че следва да се регламентира законово. Подробностите са за учебен план.
Подобни излишъци продължавам да поставям в скрит текст. Толкоз по въпроса. Ако имам да напиша нещо ново по темата, ще го направя.

Цитат
И независимо от мнението на братята ХЪмериканци (които обучават огромно количество източноевропейци и китайци в университетите си,освен тях - деца на имигранти и разни там спортисти, ръгбисти и клакьорки - 11-12 годишните нямат много ясна представа какво ще им се отдава, какво ще им харесва и къде им е потенциалът. Аз лично в тази възраст мразех математиката.  Mr. Green В цялост. И всичко, сввързано с нея.
Децата на 11 години у нас са в ІV- V клас, не в средно училище. Идеята за избор, която се обсъжда, не видях да засяга точно такава възраст.  
Идеята за участие в определени образователни нива по дадени научни направления в средното училище е отлична. Това може да се регламентира законово. Нивата са обект на учебен план.

Аз бях там на 12. И имаше такъв тип профилиране - предполагам от 10-11. И не, нищо добро не намирам в тази идея. При това с доста добро основание. Тя доказано не работи. Не виждам никакъв смисъл да се пробваме да въвеждаме доказано провалени методи. Ако ще "копираме" от някой, можем да се обърнем към Китай (и не само, изобщо - към Азия) или поне към Русия - като гледам нивото на обучение там, доказвано с резултатите от международни състезания и успеваемост по-късно в университетите, има основание да бъде преследвано / целено.  

# 1 303
  • Мнения: 24 467
Кати, аз не споря как е друга де. Споделям вижданията си относно това, което ми допада. И за мен 11-12 години е рано за профилиране, но 14-15 вече- не. След тази възраст е добре да се даде възможност на човека да избере къде ще се задълбочи, кое ще му е полезно и от кое той няма особено много нужда и няма да ползва. Затова и различните нива по предмети или направления са добро решение.
Имам роднини с деца в Русия в момента. Там път детето споделя, че не се учи добре чужд език, но пък общата подготовка по останалите предмети му е добра. Но и там при кандидатстване за ВУЗ /не за средно/ има някакви "репетитори", което били частни учители, подготвящи кандидатстудентите. Не всеки ги ползва, разбира се. Дадоха ми едни цени- много високи. Примерно детето, което сега завършва, няма такива и пак ще кандидатства- Физика е избрало. Съжалява за английския, обаче, т.к. иска да учи във Великобритания, но затова езикът от училище не й стига.
За учебната система в Китай не знам нищо. Не мога да я обсъждам.

Скрит текст:
Глупости не ми се пишат, Андариел. Запълни си времето с друго. Аз не се каня да се занимавам с едно нещо по сто пъти.

# 1 304
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Това, което обсъждате така или иначе не е заложено в проекта на закона. Всички в 5-7 клас учат по едни и същи програми, различават се с предметите за избор - ЗИП и СИП.

Общи условия

Активация на акаунт