Деца със СОП в гимназията.

  • 7 700
  • 59
  •   1
Отговори
  • Мнения: 13 774
Здравейте, родители на деца със СОП. Принципно знам относно записването на децата със СОП в гимназия, но явно не всичко нужно ми, а и нормативната база се мени.
Имам дете със СОП, смесено специфично разстройство на развитието. В момента е шести клас и само след година ще трябва да преценим къде да продължи. Детето учи дневна форма по учебния план на класа и е на количествени оценки, като успехът е около 4,50. Ще се яви на НВО и ще участва в класиране наравно с другите. Въпросът е професионална гимназия или езикова. Не живеем в София и езиковата може и да не се окаже мираж, зависи и как ще се представи на НВО. Обмислях професионална, но децата, които ги насочват от РУО преди класиранията, ако са със СОП ги записват в класове, които имат първа квалификационна степен дори и професията да е неподходяща за състоянието им. Съответно учат до 10 клас. А аз искам детето да си учи до 12 клас и да се яви на ДЗИ. Има ли уловка, нещо, което не е в интерес на дете с леки обучителни затруднения, ако подам от 8 клас за СОП и допълнителна работа с ресурсен и психолог? Как и къде продължават деца с леки затруднения или особености като дислексия и дискалкулия например? На каква подкрепа имат право? Имат ли право да се явят на ДЗИ?
Ще се радвам на всякаква информация от първа ръка от родители, чиито деца са в подобна ситуация и в момента са в гимназиален курс по новата програма.

# 1
  • София/Севлиево
  • Мнения: 11 593
Интересна тема.Ще я следя.Моят син сега е в 7 клас ,с аутизъм е,на индивидуална форма на обучение от 4-ти клас.Има си и оценки,но няма да ходи на изпити след 7 клас,а и в града ни има само 1 училище, където може да продължи и то е най-обикновена гимназия.Но ще ми е много интересно да видя как се случва из другите градове.Ако бяхме останали в София щеше да си остане в 119-то от където почна първи клас...

# 2
  • Мнения: 4 590
И аз се включвам да следя. Елислава, доколкото знам, 119-то е желано училище със сравнително висок бал след седми клас. Защо смятате, че детето е можело да продължи там директно е гимназията?

# 3
  • Мнения: 13 774
TafTaf, в някои случаи детето може да бъде насочено към училище от РУО или Ресурсен център и тогава се записва преди класирането. Вероятно диагнозата на детето на Елислава, е в списъка със заболявания, което биват насочени от РУО и записани преди първо класиране със заповед.
Моето дете, въпреки че е със СОП (Разстройство на привързаността , дезинхибиран тип и Смесено специфично разстройство - леки обучителни затруднения подобни на тези при дислексия и дискалкулия) е на количествени оценки, дневна форма и ще се яви на НВО, съответно ще кандидатства по каналния ред. Поне до това достигнах аз, ровейки в закона.
Но не знам какво се случва в гимназията в този случай - дневна форма, количествени оценки, т.е. по учебен план се обучава. Има ли право на СОП и ресурсен? Ще има ли право да учи до 12 клас и да се яви на ДЗИ, защото доколкото разбрах другите деца ги записват в паралелка със специалност, която позволява първа квалификационна степен, т.е само до 10 клас да учат. А след това?

# 4
  • София/Севлиево
  • Мнения: 11 593
Мама Ру е отговорила-нашата диагноза е такава.

# 5
  • Мнения: 4 590
Мама Ру е отговорила-нашата диагноза е такава.
Моят син също е с диагноза от списъка, на количествени оценки е, не ползваме ресурсно подпомагане по мое решение. Но за София съм гледала списъка, той е само с професионални училища, категорично неподходящи за двигателното му увреждане с много малки изключения.Със сигурност училища с езикови паралелки, каквото е 119-то, не присъстваха, а аз точно от възможностите в тях се интересувам, защото синът ми има изявена хуманитарна насоченост.

Последна редакция: чт, 09 фев 2023, 16:18 от TafTaf

# 6
  • София/Севлиево
  • Мнения: 11 593
От 2 години вече не сме в София и не мога да ви дам информация,но за тук , където сме сега се обадиха от РУО и ни казаха,че направо в 8 клас го записват в гимназията (то тук са точно 3 училища за след 7 клас,една обикновена гимназия и 2 професионални).Бихте могли да отидете на място в 119-то и да попитате, директорът е много разбран и ще ви каже точно как стоят нещата,но щом няма ресурсно подпомагане не знам,моят от ДГ е с ресурсен учител.

# 7
  • Мнения: 13 774
TafTaf, ако увреждането е двигателно и няма обучителни или поведенчески затруднения, значи ще се яви на НВО и ще кандидатства с останалите деца. В такъв случай може би по-важно е в кои гимназии има достъпна среда за деца с двигателни увреждания като рампи, платформи, асансьори, пригодени тоалетни... Аз също обмислям езикови гимназии, но не сме в София и има макар и минимален шанс при добро представяне на НВО БЕЛ да влезе. Поне ще пробваме. Къде мога да видя списъка със заболявания, при които се насочват от РУО? Те не насочват ли само деца, което са на качествени оценки и не се явяват на НВО? Поне така четох лятото или не съм разбрала?
Елислава, чувала съм, че за аутизъм компютърните паралелки били подходящи от професионалните направления. Имате ли някакъв избор?

# 8
  • Мнения: 10 273
Това, че ще е първа квалификационна степен, не значи, че ще учи само до 10-ти клас. В това сигурна ли си??

# 9
  • Мнения: 4 590
TafTaf, ако увреждането е двигателно и няма обучителни или поведенчески затруднения, значи ще се яви на НВО и ще кандидатства с останалите деца. В такъв случай може би по-важно е в кои гимназии има достъпна среда за деца с двигателни увреждания като рампи, платформи, асансьори, пригодени тоалетни... Аз също обмислям езикови гимназии, но не сме в София и има макар и минимален шанс при добро представяне на НВО БЕЛ да влезе. Поне ще пробваме. Къде мога да видя списъка със заболявания, при които се насочват от РУО? Те не насочват ли само деца, което са на качествени оценки и не се явяват на НВО? Поне така четох лятото или не съм разбрала?
Елислава, чувала съм, че за аутизъм компютърните паралелки били подходящи от професионалните направления. Имате ли някакъв избор?
Mama-ru, не мога да закача списъка тук, потърси в Интернет 'Списък на хроничните заболявания, физическите и сензорните увреждания за приемане на ученици след завършено основно образование". Не е нужно детето да е със СОП, нито да е на качествени оценки, списъкът е на база диагноза. В нашия случай, синът ми е самостоятелно ходещ и съвсем независимо справящ се физически.  И сега е в стая на четвъртия етаж без асансьор, но има проблеми с фината моторика и всякакви професионални училища свързани  с някакъв вид сръчност са неподходящи за него. Това е и основният му проблем за НВО - по-бавно писане и невъзможност да се справи в стандартното време. А удължаването с половин час е записано изрично само за деца със СОП.
Всъщност всички деца с физически увреждания влизат в дефиницията за СОП, без да имат класически обучителни трудности, но училищата не осигуряват нито рехабилитация, нито ерготерапия, нито адаптирано изпитване при засегната фина моторика.

Последна редакция: пт, 10 фев 2023, 15:47 от TafTaf

# 10
  • Мнения: 13 774
Това, че ще е първа квалификационна степен, не значи, че ще учи само до 10-ти клас. В това сигурна ли си??
Не на 100%, но почти. Вероятно зависи от професията, която се изучава в конкретната паралелка. Ако паралелката е с 3 квалификационна степен, но в същото направление има първа от РУО ги записват и при една среща с хора от Ресурсен център така разбрах, че тези деца ще учат до 10 клас за специалност с първа квалификационна степен, както и бе нямали право да се явят на ДЗИ 🤔, но може и аз нещо да не съм разбрала правилно. А живот и здраве след година ми предстои кандидатстване след 7 клас и не искам да допусна грешка като насочвам детето.

# 11
  • Мнения: 10 273
Една професия има само една степен.
Или си счетоводител, трета степен, или не си.
Я пак попитай, защото дори първа степен, например Оператор на компютър, би следвало да се учи до 12 клас за но с по-малко специални предмети, и с повече общообразователни.

# 12
  • Мнения: 13 774
Една професия има една степен, обаче в едно професионално направление има професии с различна степен. Оф, някаква каша е, която искам да си изясня докато още имам време.

# 13
  • Мнения: 1 518
Мама Ру, няма никаква причина дете на количествени оценки, влязло с класиране и бал, който е бил достатъчен за училището, да няма възможност да продължи във втора квалификационна степен в същото училище, независимо дали е със СОП, или не (стига разбира се годишните оценки да го позволяват). Дадена е възможност да се завърши след десети клас, но не и ограничение да не може да продължи:
"Учениците със специални образователни потребности, завършили обучението си в X клас, получават удостоверение за завършен Х клас, което им дава право да продължат обучението си в ХІ клас и на професионално обучение."
https://orientirane.mon.bg/?m=26&n=7

# 14
  • Мнения: 13 774
Благодаря

Общи условия

Активация на акаунт