Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 137 893
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 560
  • София
  • Мнения: 62 595
Класът никога не се движи с темпото на най-бавното дете. Класът се движи според разписанието на материала и по отличниците и рядко горе-долу средната хубост. Затова е много важно детето да не изостава от зададеното темпо и да усвоява материала всекидневно, да не се спестяват домашни и проверка и помощ вкъщи.

Колкото до децата със СОП, има Балкан разлика от едно до друго дете. Това е като да сложиш яйца от всякакви птици в една кошница и да напишеш, че само защото са яйца, са еднакви.

# 1 561
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Класът никога не се движи с темпото на най-бавното дете. Класът се движи според разписанието на материала и по отличниците и рядко горе-долу средната хубост. Затова е много важно детето да не изостава от зададеното темпо и да усвоява материала всекидневно, да не се спестяват домашни и проверка и помощ вкъщи.
По разписание и по схема - да, по отличници - само при много изискваща схема и лошо преподаване. Или цялата схема/система куца.
Редно е училището да успява да води по учебния план масата деца /обикновено под отличниците/ и да го прави така, че да го владеят. На практика, и сега има много оплаквания, че деца с пропуски не смогват да настигнат учебния план, деца "приемащи" нови знания с лекота, тъпчат и чакат. И това е една от малките злини.

# 1 562
  • София
  • Мнения: 62 595
Не съм забелязала децата, които поемат лесно знания да тъпчат и чакат. Знам ли, може тези, които познавам да са от средната хубост! Материалът след четвърти клас е достатъчно тежък и за отличниците и не виждам как средната хубост ще го усвои качествено. На бас, че ако някой реши да разгоди тези с лекотата по учебния материал и да измерва качество на усвояването, ще остане разочарован.

# 1 563
  • нейде там, където ....
  • Мнения: 5 459
....

Колкото до децата със СОП, има Балкан разлика от едно до друго дете. Това е като да сложиш яйца от всякакви птици в една кошница и да напишеш, че само защото са яйца, са еднакви.

С това съм съгласна, но именно с новия закон ги нареждат в една кошница.

Познавам деца, които тъпчат на място и чакат другите в периода 1-4 клас. В горните класове нещата се променят коренно и обикновено учителите не чакат децата да разберат материала, за да продължат.

# 1 564
  • Мнения: 138
  Кати, има много голям смисъл. И когато се срешнеш по отблизичко с образователната система и видиш през очите на едно, две или повечко деца можеш да се изхвърляш с изучаването на рекурсия от първи клас или предмети, за теб с особена важност. Ще ми се някой такъв като теб да седне на преподавателското място . Но знам ,че такива просто обявяват децата и родителите за лош материал и святкат двойките от висотата на неразбирането на ситуацията.

Ако искаме да стигнем до същината на проблема, то трябва да се каже много ясно, че един от най-големите дефекти на системата е това, което се случва във възрастта между 1 и 7 години. Много от проблемите след това са следствие на непоправими поражения нанесени в тази възраст.

Ако родителите са се занимавали с детето си както трябва преди да тръгне на училище (или, в най-добрия вариант, е имало баба и дядо, които да я свършат тази работа), и то е ходило на детска градина, където са му стимулирали подходящо интелектуалното развитие, после е възможно да се постигнат резултати в много пъти по-високи от сегашните стандарти.

Но тъй като това не е така, таванът наистина се поставя от "качеството на материала", който влиза в първи клас. И в огромното мнозинство случаи, в които детето после не се справя, родителите следва да търсят вината само и единствено в собствения си провал в отглеждането на детето си, не в учителите или системата. А това никога не става, тъй като родителите, които се провалят, го правят поради собственото си не особено високо ниво на интелектуално развитие, което пък от своя страна им пречи да разберат къде точно е вината. Онзи ден слушах потресаващи оплаквания за външното оценяване след 7-и клас, точно в този дух:

http://bnr.bg/post/100565073/e-kostadinova-v-nacionalnoto-vanshn … vani-v-uchilishte

Едно възможно решение е задължителната за всички целодневна детска градина. Ще струва много пари, но ми изглежда като критично важна инвестиция, която трябва да се направи на всяка цена като се вземе предвид накъде вървят нещата. Особено що се отнася до проблема с определени малцинствени групи

# 1 565
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз и за периода първи-четвърти клас не разбирам за какво тъпчене на едно място говориш. Има предостатъчно материал за учене, дори детето да е отишло в първи клас четящо. А дори детето да взема всичко с поглед, поне остава време и ресурс за извънкласни занимания, което също си е печалба. В малките класове също нямат време да чакат догонване, защото и там програмата си върви. Дори с отличниците се работи допълнително вкъщи, за да е сигурно, че материалът е усвоен, а какво остава за деца със затруднения. Ако родителите разчитат на училището, ресурсния учител, психолога или логопеда да им "решат проблема" на принципа кеш-енд-кери, няма как детето да дръпне. Винаги родителят е този, който работи ден след ден с детето. Специалистите могат да покажат, да кажат, да насочат, но затвърждаването става вкъщи.

Не съм съгласна за обвиненията точно към системата през първите 7 години, защото по нашенско именно обучителната част в системата за градините е много добре направена, има предостатъчно неща за учене. Но пак всичко започва и свършва със и във семейството. И именно започва още от първите седмици при контакта с майката и останалите членове на семейството.  Системата не може да свърши работата на семейството и в частност на майката, а и не само не е нужно, аз бих казала дори е вредно. Системата каквото и да прави в ДГ, ако вкъщи никой нищо не прави за разширяване на мирогледа и уменията на детето, то и най-добрата система е безсмислена.

# 1 566
  • Мнения: 138
Може би не се изразих добре - разбира се, че детската градина не е заместител на стимулацията на ума в семейството.

Но ако ситуацията е такава, че с мнозинството деца не се прави абсолютно нищо в семейството и те пристигат в първи клас неподготвени и със забавено умствено развитие, то много по-добре е всички да се вкарат за по 12 часа на ден в детска градина. Със сигурност ще има положителен ефект

# 1 567
  • Мнения: 24 467
ДГ не е гаранция за каквато и да било качествена работа с децата. Понякога може да бъде откровено вредна и опасна, зависи. Според както е и останалото у нас- на късмет е. Няма точни стандарти, които да се следват и покриват еднакво навсякъде и човек да може да разчита предварително на заложеното като норматив.

# 1 568
  • Мнения: X
Но ако ситуацията е такава, че с мнозинството деца не се прави абсолютно нищо в семейството и те пристигат в първи клас неподготвени и със забавено умствено развитие, то много по-добре е всички да се вкарат за по 12 часа на ден в детска градина. Със сигурност ще има положителен ефект
В момента предучилищната подготовка е задължителна за пет и шестгодишните. Мислиш ли, че всички деца я посещават?
Идеята за дванайсет часа на ден изобщо няма да я коментирам.

# 1 569
  • Русе
  • Мнения: 12 212
  12 часа  ooooh! А строева подготовка, включена ли е. И наказателни игри, за тези, които не са си изпълнили задачките.  Crossing Arms

 Мисля, че програмата в момента в детските градини си е предостатъчна. Учат си множества, броят си, сравняват, имат образователни игри. Времето от първи до четвърти клас е предостатъчно  за навлизане на абстрактното смятане и четене и диктовки и всичките му още предмети, като например Развитие на речта с преразкази по картинки, съчиняване на приказки.

# 1 570
  • Мнения: 5 177
Г-М както си я подкарала то време за игра ще им остане само в утробата май  newsm78
Натоварването с несвойствени за възрастта знания и умения само ще доведе до отегчение и нежелание за каквито и да е занимания..

# 1 571
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
...
В момента предучилищната подготовка е задължителна за пет и шестгодишните. Мислиш ли, че всички деца я посещават?
....
В момента всеки без да е ходил в подготвителни групи може да бъде записан в първи клас, защото законът го задължава. И това е един недостатък на досегашния закон. Предстои да видим какво са измислили в новия.

# 1 572
  • Мнения: X
Да, Лиляна, права си. Но не мисля, че и промяна в записването за първи клас ще доведе до увеличаване на посещаемостта сред определени групи. По-скоро ще намерят варианти да се сдобият със заветното удостоверение за училищна готовност, както си оправят и посещаемостта в училище, че да не им спрат семейните добавки за отглеждане на деца.

# 1 573
  • нейде там, където ....
  • Мнения: 5 459
Аз и за периода първи-четвърти клас не разбирам за какво тъпчене на едно място говориш. Има предостатъчно материал за учене, дори детето да е отишло в първи клас четящо. А дори детето да взема всичко с поглед, поне остава време и ресурс за извънкласни занимания, което също си е печалба. В малките класове също нямат време да чакат догонване, защото и там програмата си върви. Дори с отличниците се работи допълнително вкъщи, за да е сигурно, че материалът е усвоен, а какво остава за деца със затруднения. Ако родителите разчитат на училището, ресурсния учител, психолога или логопеда да им "решат проблема" на принципа кеш-енд-кери, няма как детето да дръпне. Винаги родителят е този, който работи ден след ден с детето. Специалистите могат да покажат, да кажат, да насочат, но затвърждаването става вкъщи.
......

Тъпчат в училище от 1 до 4 клас, особено ако "усвояват всичко с поглед". Скучно им е, докато се обясняват нещата на другите, губят се или не се създават навици за учене. Не се печели никакъв ресурс, защото учебните часове са фиксирано време, което няма как да се намали. В къщи се правят домашните и, евентуално, допълнителни занимания с родител. Домашните са съобразени с децата в класа, за всички са еднакви. С отличниците се работи допълнително, но извън училище, при желание и възможност за това от страна на родителите. Родителите на не чак толкова отличните деца пък настояват да се отдели повече време на нещата, които те не са рабрали. Имали сме учителка, която забраняваше на родителите да обясняват материала, защото само тя можела да го обясни по правилния начин. При наличието на дете, което усвоява нещата по-бавно, целия клас се бави и накрая оставащите неща се претупват.

Процесът има три страни - деца, учители, родители. Ако те работят заедно, нещата се случват и със сегашния закон. Не съм сигурна какво ще стане с новия, защото след приемането му тепърва има да се бистрят много подзаконови документи с неясно сега съдържание и голямо влияние върху учебния процес.

ДГ не е гаранция за каквато и да било качествена работа с децата. Понякога може да бъде откровено вредна и опасна, зависи. Според както е и останалото у нас- на късмет е. Няма точни стандарти, които да се следват и покриват еднакво навсякъде и човек да може да разчита предварително на заложеното като норматив.

За съжаление, с това съм съгласна. Особено в големите градове, където местата в ДГ не стигат. Има и отлични примери, но при мен за много по-малко другите.

# 1 574
  • София
  • Мнения: 62 595
Може би не се изразих добре - разбира се, че детската градина не е заместител на стимулацията на ума в семейството.

Но ако ситуацията е такава, че с мнозинството деца не се прави абсолютно нищо в семейството и те пристигат в първи клас неподготвени и със забавено умствено развитие, то много по-добре е всички да се вкарат за по 12 часа на ден в детска градина. Със сигурност ще има положителен ефект

Ами, нищо няма да стане! Децата пак ще са си същите, защото са продукт И на семейството си.
Не зная какво имаш предвид под забавено умствено развитие, но то обикновено е плод на травми и др. причини, а не на семейно възпитание. Семейството може да помогне на детето, може и да го остави на нивото, на което е. Умствената изостаналост е различни степени и се диагностицира от психиатър.

Джейди, не е така, както го пишеш, особено за усвояващите с поглед. Дете, което е любопитно, винаги намира да слуша учителя и да научи нещо ново. Училището не е детски клуб, че на децата да им се прави фън, нито учителката е аниматор. Дори пълният отличник в начална степен има какво да научи. Ако лежиш на ухото, че детето ти е ок в начална степен и усвоява с поглед и скучае, има голяма вероятност в началото на пети клас да установиш доста пропуски. Ако ти вкъщи не работиш по затвърждаване на материала, детето ще се влее в общия поток и вече няма в пети клас да усвоява с поглед. Домашните са съобразени с изискванията на програмата, защото после децата трябва да си покрия тестовете от изходните нива, а те са направени в съответствие с изискванията на МОН. Сигурно си забелязала, че са едни книжки, просто са от различни издателства. Отличниците ще са на сто процента, а други ще са с по-ниска успеваемост.

Общи условия

Активация на акаунт