Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 137 903
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 545
  • Мнения: 11 128
ом не работя с математика и примерът може и да е неточен. Не знам какво е интеграл, но мисля че е понятие от математиката. Не харесвам хора които знаят от всичко, а всъщност не разбират нищо и мисля, че нашето образование е горе- долу такова.

# 1 546
  • нейде там, където ....
  • Мнения: 5 459
етап, такъв че да можеш да си намериш работа, а не да лентяйстваш по градинките. Не мисля, че обществото има нужда от безработни и неквалифицирани млади хора.
На строителен работник интеграли по математика не му трябват - трябват му на програмиста, които ще е завършил смг или СУ или ТУ например. Ей това имам предвид.


За да бъда квалифицирани - трябва да имат знания и умения. Нямат ги - не получават дипломата. Искат я - учат поне колкото трябва, за да я вземат. Критериите са ясни и няма нужда да се свалят надолу, защото на децата не им се учи. Като не им се учи - да не го правят.
Когато работодател иска диплома, обикновено разчита, че кандидатът е покрил поне минимума, който е нужен за получаването й.

# 1 547
  • Мнения: 138
не мога да разбера кое му е лошото на сегашното образование - нека си останат елитните училища с прием и останалите да са си нормални, в които образованието да  е лесно, за да могат всички деца да завършат средно образование. Пък после в живота каквото сабия покаже. Еми аз не искам да се напъвам. Говоря си за моето дете - не му се учи, не му се отдава, няма да е интелигенция, сега какво, да учим насила всеки ден ли?
Не мога да си представя да учим като в Китай - който си е умен  има СМГ, ПМГ и ЕГ - да ходи там - ама тъпите сега без средно образование ли да ги държим - така ще си направим едно общество от 10 % много знаещи и останалите пълни лузъри без средно образование. Кому е нужно това.

Никой не се е родил "умен", да не говорим пък за научен.

Тези неща се определят от средата.

А средата може да се промени, и ние (на теория) бихме могли да я променим, така че да постигнем високи резултати за всички

# 1 548
  • Русе
  • Мнения: 12 212
  Зависи какво се разбира под високи резултати - Дали зазубрянето на готови схеми и забравянето им след това или трайни навици за мислене и изразяване и познания за най-важните закономерности.

# 1 549
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197

Никой не се е родил "умен", да не говорим пък за научен.

Тези неща се определят от средата.

А средата може да се промени, и ние (на теория) бихме могли да я променим, така че да постигнем високи резултати за всички

Много отдалечено може и така да е /макар приказката да включва само и единствено "научен"/, но уговорките са толкова много, че няма как да е факт в твоята формулировка с "родил".

Образованието на родителите, интелигентността на средата, образователните възможности и качеството им могат да влият върху развитието интелигентността, но не и да я създадат при вече родено дете. Хората са различни и като дадености и като опит.

# 1 550
  • Мнения: 138
Има деца, които се раждат глупави, по обективни биологически причини

Но високият интелект, ако и да има съществен генетичен компонент, се определя най-вече от средата.

# 1 551
  • Русе
  • Мнения: 12 212
   
Има деца, които се раждат глупави, по обективни биологически причини

Но високият интелект, ако и да има съществен генетичен компонент, се определя най-вече от средата.
   По скоро е субективен извод, отколкото потвърдено авторитетно.

# 1 552
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Според мен спам, та затова:
Скрит текст:
Има деца, които се раждат глупави, по обективни биологически причини

Но високият интелект, ако и да има съществен генетичен компонент, се определя най-вече от средата.

Много изкриви темата, и по-лошото - на нищо не стъпваш.
Част от средата е нивото на родителите, семейството като цяло - ниво, образование и т.н, НО те участва и в ДНК-то, та това е даденост, не е само среда. Даже никак не е среда в смисъла, който влагаш.

Отделно, лавирането не ти помага да защитиш първата, явно по невнимание написана теза.

# 1 553
  • София
  • Мнения: 17 652
По мое мнение (предполагам и по мнение на около 10% родители) сега децата на практика тъпчат на място и предъвкват принципно един и същ материал от 1 до 4 клас. Да де, ама по мнение на много повече родители през материала се "препуска" и не се упражнява достатъчно. Ако си сложа "обективните очила" и размисля безпристрастно предполагам, че прави са болшинството. И неслучайно ако сравним нивото на нашите деца в 5-7 клас с нивото на децата от Западна Европа ще видим, че нашите са много напред с материала. Т.е. програмата е много по-напред от програмите в ЕС, а колко деца са успели да не изостанат е друг въпрос. А коренът на проблема е точно там - в математиката веднъж изтървеш ли нишката после край, няма наваксване и респективно няма никаква полза от това, че програмата бърза напред. Явно правилният подход е да се следва темпото на масата и преподаването да върви още по-бавно в началните класове, за сметка на мноооого упражнения, та белким основата се набие в главите на всички деца. А после вече от 7 клас нагоре нека забързваме, както реално става в ЕС - изоставащите в 5 клас германчета са много по-напред в 12 клас. Но ако има здрава основа такова забързване е реалистично, докато при сегашната система болшинството деца в гимназията отдавна са изгубили нишката и просто лапата мухи в клас.

Защо трябва вечно да се сравняваме с последните? Ако сравним нивото и скоростта с Русия или Китай май по-различен резултат ще получим. Не трябва ли с първите да се сравняваме и да гледаме да сме като тях или да ги изпреварим, а не да сме горди, че макар да сме на опашката, не сме точно най-последни и има и някой и зад нас?

И къде видя да се сравняваме с последните??? Сравнявам с ЕС, конкретно споменах Германия и Западна Европа. Това ли са последните според теб? Shocked
В Русия нещата са като у нас - имат си елитни гимназии, които изпращат деца по олимпиади, и масови училища, част от които са на същия хал като нашите. Няма разлика. А за да гоним Китайската система първо трябва да станем китайци, защото никое европейче (и майка му също) няма да приеме методиката и натоварванията на китайската система.

Оптималното решение е просто - обучение на две или даже три скорости, но е някакси политически неприемливо.  А следващото най-добро е описаното от мен. И забележи, че "пилците се броят наесен", а в 12 клас тези "последни" германчета са доста по-напред от нас и решават интеграли по математика. Значи няма лошо. На международната олимпиада по математика Германия също е много далеч от последното място. Та не разбирам какви са ти претенциите? newsm78

В действителност тъкмо в Германия има не само 2 и 3 "степенно" обучение, ами и още повече - иот още по-рано. Ако не си завършил гимназия от правилния тип изобщо нямаш и право да кандидатстваш във ВУЗ. Ако пък си избрал такава, нямаш право да си смениш решението в, примерно, 10ти клас и да станеш шофьор. Или готвач. Трябва да се върнеш в началото и да започнеш отново обучение от 8ми клас някъде... и така 3 години. И дьа, тъкмо тях дадох за пример за изоставащи. ЕС, искам да кажа. Предпочитам да се сравняваме с Русия и Китай, не с Германия. Поне по отношение на нивото на получавани познания.

# 1 554
  • София
  • Мнения: 17 652
Изи за това многократно съм заявявала - да направят масовото образование достъпно, с лесни учебници, които децата да разбират и да си оставят елитните училища, в които да се преподава на високо ниво.
Образованието да е ориентирано към живота, повече практическо и по - малко научно. Да създадем хора, които могат да вършат определена обществено полезна дейност - а не мениджъри без работа.

Н, да, никога няма да проумея защо бяха премахнати някои професионални гимназии. Примерно завършилите техникум се справяха много по-добре и "свойски" в лабораторията от мен дори и след 2ри курс. И защо им е непременно да знаят да пишат вълнови уравнения, ако всъщност искат да бъдат лаборанти? В такъв смисъл, да, подкрепям идеята да има специализирани гимназии, подготвящи децата за най-разнообразни дейности, които биха избрали...

# 1 555
  • София
  • Мнения: 17 652
  Зависи какво се разбира под високи резултати - Дали зазубрянето на готови схеми и забравянето им след това или трайни навици за мислене и изразяване и познания за най-важните закономерности.

да ме прощаваш, ама това е малко... как да кажа, декларативно-високопарно, без особено голям смисъл в дъното. Кое е зазубрянето на готови схеми? примерно зазубрянето на Таблицата за Уморение - понеже да, тя абсолютно се зубри паяшки, наизуст. Какво предлагаш - вместо да учим децата на таблицата за умножение да ги научим как се получават произведенията и да ги оставим всеки път да си сумират до там, до където им е нужно, понеже сме им създали трайни навици за сумиране и познания за най-важните закономерности, примерно как се брои? Аз го правя цял живот =- в действителност имам някакъв проблем със запомнянето й наизуст и когато ми е нужно да сметна нещо наум, умножавам със събиране, а събирам с броене. И знаеш ли какво? На никакви важни закономерности и трайни навици не ме е приучило. Адски ми е неудобно (в смисъл, не срамно, а именно некомфортно / бавно... абе, като камъче в обувката) и определено бих предпочела, ако имах избор, да имам лесен и бърз достъп да информацията от паметта, вместо всеки път да преоткривам топлата вода. Не знам кои са тези неща, които според теб се зубрят. Зубрят нещата децата, които не са ги разбрали. Не са разбрали смисъла, не са разбрали принципите. Което по-често е грешка на учителите и родителите, отколкото на самите деца. Но факт - изпуснат ли някое знание някъде, натам няма как да продължат с прескачане. Единствения начин е да се върнат до "здраво" и да започнат отново от там.

# 1 556
  • Мнения: X
Катя, за толкова години във форума, не се ли научи да се редактираш, вместо да пускаш няколко последователни мнения?

# 1 557
  • Русе
  • Мнения: 12 212
  Кати, има много голям смисъл. И когато се срешнеш по отблизичко с образователната система и видиш през очите на едно, две или повечко деца можеш да се изхвърляш с изучаването на рекурсия от първи клас или предмети, за теб с особена важност. Ще ми се някой такъв като теб да седне на преподавателското място . Но знам ,че такива просто обявяват децата и родителите за лош материал и святкат двойките от висотата на неразбирането на ситуацията.

# 1 558
  • София
  • Мнения: 17 652
  Кати, има много голям смисъл. И когато се срешнеш по отблизичко с образователната система и видиш през очите на едно, две или повечко деца можеш да се изхвърляш с изучаването на рекурсия от първи клас или предмети, за теб с особена важност. Ще ми се някой такъв като теб да седне на преподавателското място . Но знам ,че такива просто обявяват децата и родителите за лош материал и святкат двойките от висотата на неразбирането на ситуацията.

Аз не съм преподавател;и може би затова не разглеждам децата като материал - а родителите им още по-малко, не виждам какво бих могла да правя с тях. Лош или добър.

А нещата, които препоръчвам да се учат в 1ви клас са тези, които моята собствена учителка не изпитваше особени проблеми да ни преподаде, нито пък ние - тогавашните 1класници - да възприемем. И подчертавам,м не сме били гении. Нито аз, нито съучениците ми. Никой не се е затруднявал с този точно материал. Значи... опираме до това, че проблемът е може би в способностите и кадърността на началните учители, не на децата. Лош материал били учениците ли!? Ако изобщо има някой некадърен тук, това са учителите, които не са в състояние дори в началните класове да предадат нещо и авторите на учебници, не децата, със сигурност не. И със сигурност има и учители, които не се плашат от различния материал или различното му представяне и собствените им познания не се ограничават до "2+2=4".

# 1 559
  • нейде там, където ....
  • Мнения: 5 459
А аз днес се замислих и за последствията от интегрирането в масовите училища на деца със СОП, които в момента учат отделно. Как всъщност ще стане това реално - технически, финансово ...  Thinking
Един клас се движи с темпото на най-бавното дете. Другите ще тъпчат на място и общото ниво ще продължи да пада. Знам, че би трябвало и в момента да има допълнителни ресурсни учители за тях. Знам и поне едно дете, на което не е осигурен такъв, защото разходите за наемането му надвишавали приходите от ученика в бюджета на училището. Страдат всички - целия клас и учителите им Confused

Общи условия

Активация на акаунт