Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 603
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 51 092
но зададеното ниво трябва да е съобразено с възможностите за усвояване на материала без частни уроци.

И върху това ниво да се провеждат конкурсите, а не върху зададеното от частните учители/ уроци.

Aма няма как да стане, защото тогава поне 50% от децата ще изкарат отлична оценка. И как ще ги класираме за да отсеем 10%? Единственият начин е с по-труден изпит.

Някога можеше- при по-плътни набори, по-малко "елитни " училища, повече кандидатстващи за едно място.Не е проблем и сега да се случи.
И някога имаше уроци. Но истерията беше относително по-малка.

# 166
  • Мнения: 19 043
Предполагам имаш предвид, че всички деца в училището трябва да научат предвидения материал, така ли?  Нека приемем, че е така. Обаче после идват изпитите за желано училище и какво ще стане, като всички деца са еднакво учени? Ако изпитите са лесни всички деца ще ги издържат, а местата са само за 10% от децата. И тогава какво правим?

За да отсеем 10% за елитните училища, то да направим трудно всичко за още 90%. Нека се позволи на тези елитни училища да си организират прием, който да не засяга всички деца. Защо дете, което не иска да учи в такова училище ще трябва да се състезава на това ниво? Не може материала в училище и часовете да са недостатъчни за явяване на изпит, който е масов за всички.

# 167
  • Мнения: 51 092
За да отсеем 10% за елитните училища, то да направим трудно всичко за още 90%. Нека се позволи на тези елитни училища да си организират прием, който да не засяга всички деца. Защо дете, което не иска да учи в такова училище ще трябва да се състезава на това ниво? Не може материала в училище и часовете да са недостатъчни за явяване на изпит, който е масов за всички.

Има логика. Нека за топ 10% училища да има различен изпит. Или даже всяко от тях да си направи свой изпит и да се кандидатства за конкретно училище, както беше едно време.
Но в този случай какво правим с децата, които са кандидатствали в НЕГ и не са приети? Понеже са кандидатствали само там да остават "на улицата" ли?

Всъщност сегашната система е по-справедлива, защото всяко дете си намира училище според оценките си. Преди имаше риск дете с висок бал да не влезе, а дете с по-нисък бал да влезе, защото е избрало друга гимназия. При сегашната система това няма да стане, а въпросното дете ще влезе в другата гимназия.

А що се отнася до това, че на 90% от децата изпитът ще им е труден, то какво от това? Няма да изкарат оценки в диапазона 5.00 - 6.00, а в диапазона 4.00 - 5.00. Някои даже 3.00 - 4.00. И какво от това? Нали ще си намерят точното място? Единственият недостатък е ударът по егото, че мама и татко ще трябва да казват, че детето има тройка.

# 168
  • Мнения: 19 043


Има логика. Нека за топ 10% училища да има различен изпит. Или даже всяко от тях да си направи свой изпит и да се кандидатства за конкретно училище, както беше едно време.
Но в този случай какво правим с децата, които са кандидатствали в НЕГ и не са приети? Понеже са кандидатствали само там да остават "на улицата" ли?


А какво правят тези с двойките, те са в другия край и са повече? Може да помислят законодателите.

Всъщност сегашната система е по-справедлива, защото всяко дете си намира училище според оценките си. Преди имаше риск дете с висок бал да не влезе, а дете с по-нисък бал да влезе, защото е избрало друга гимназия. При сегашната система това няма да стане, а въпросното дете ще влезе в другата гимназия.

Тук е спорно, защото пак има деца с висок бал, които увисват и такива с по нисък, които влизат, зависи как са подредили желанията.

А що се отнася до това, че на 90% от децата изпитът ще им е труден, то какво от това? Няма да изкарат оценки в диапазона 5.00 - 6.00, а в диапазона 4.00 - 5.00. Някои даже 3.00 - 4.00. И какво от това? Нали ще си намерят точното място? Единственият недостатък е ударът по егото, че мама и татко ще трябва да казват, че детето има тройка.

Защо трябва да им бъде трудно, защо трябва да ги юркаме с математика и български и всичко останало да бъде второстепенно? Защо трябва да се създава напрежение до психоза, особено в седми клас? Какво печелят децата от това? На родителите им олекват джобовете, а маса учители си докарват добър доход - ако това са целите ..... Друго пише в проектозакона.
 



# 169
  • Мнения: 1 782
По този начин ще се получи конкуренция между държавните и частните училища. Такава конкуренция към момента няма и от това губим всички ние като родители.

Конкуренция естествено има. Както има и родители, които не могат да осъзнаят наличието й...
Най-доброто и известно частно училище в България от години има система за прием и таксуване, минимизираща финансовото положение  на кандидатите.
Да, напълно резонно е парите да следват детето, както е и напълно нормално частното, по-скъпо образование да е видимо по-добро от по-евтиното държавно.
Ясно е, че рано или късно нещата ще си дойдат на мястото, ясно е и че няма да стане твърде скоро Simple Smile

# 170
  • Мнения: 51 092

А какво правят тези с двойките, те са в другия край и са повече? Може да помислят законодателите.

Тези с двойките отиват в обикновени училища. То си е помислено и си работи.


Тук е спорно, защото пак има деца с висок бал, които увисват и такива с по нисък, които влизат, зависи как са подредили желанията.

Да, ама вината си е тяхна. От седем години насам всяка година тук се пише по 100 пъти  как се подреждат желания и колко да са и всеки път има глупаци, дето се подвеждат да правят глупости. Ми нормално е глупостта да се наказва.

Защо трябва да им бъде трудно, защо трябва да ги юркаме с математика и български и всичко останало да бъде второстепенно? Защо трябва да се създава напрежение до психоза, особено в седми клас? Какво печелят децата от това? На родителите им олекват джобовете, а маса учители си докарват добър доход - ако това са целите ..... Друго пише в проектозакона.

Наистина, защо трябва? То не е задължително в края на краищата. Матурите имат две части - първата е задължителна, втората не е и по нея работят само тези, които искат да кандидатстват. Останалите могат да си живеят без стрес и да си се занимават с други неща, не с МАТ и БЕЛ.
Или накратко - ако имат амбиции няма как да не им е трудно. Ако нямат амбиции могат да го карат съвсем лежерно. Според мен всеки има избор и никой никого не принуждава.

 

# 171
  • Мнения: X

Всъщност сегашната система е по-справедлива, защото всяко дете си намира училище според оценките си. Преди имаше риск дете с висок бал да не влезе, а дете с по-нисък бал да влезе, защото е избрало друга гимназия. При сегашната система това няма да стане, а въпросното дете ще влезе в другата гимназия.

Тук е спорно, защото пак има деца с висок бал, които увисват и такива с по нисък, които влизат, зависи как са подредили желанията.
Не зависи как са подредили желанията, а колко желания са изброили.
Няма как дете с по-нисък бал да измести дете с по-висок бал само защото е писало дадено училище на по-предно желание.

Защо трябва да им бъде трудно, защо трябва да ги юркаме с математика и български и всичко останало да бъде второстепенно? Защо трябва да се създава напрежение до психоза, особено в седми клас? Какво печелят децата от това? На родителите им олекват джобовете, а маса учители си докарват добър доход - ако това са целите ..... Друго пише в проектозакона.
Напрежението в голяма степен го създават родителите. Бал за всяко едно училище може да бъде постигнат  без школи и уроци, без напрежение и психози. Говоря от личен опит. Друг е въпросът как родителите приемат кандидатстването и как постъпват в тази връзка.

# 172
  • Русе
  • Мнения: 12 218
 

Наистина, защо трябва? То не е задължително в края на краищата. Матурите имат две части - първата е задължителна, втората не е и по нея работят само тези, които искат да кандидатстват. Останалите могат да си живеят без стрес и да си се занимават с други неща, не с МАТ и БЕЛ.
Или накратко - ако имат амбиции няма как да не им е трудно. Ако нямат амбиции могат да го карат съвсем лежерно. Според мен всеки има избор и никой никого не принуждава.

 

     Абе важното е стрес да има. Не е важно какво ще научат. Който го влече химия, чужди езици и биология да се стиска и да игнорира сътоветните часове. Недай си боже да си спортист нещо или творец. Спукана ти е работата. Влизаш си в спортното и кучета те яли.

# 173
  • Мнения: X
     Абе важното е стрес да има. нищо че не е важно какво ще научат. Който го влече химия, чужди езици и биология да се стиска и да игнорира сътоветните часове. Недай си боже да си спортист нещо или творец. Спукана ти е работата. Влизаш си в спортното и кучета те яли.
Това съвсем не е вярно. Подготовката далеч не изисква игнориране на останалите предмети.  Спортистите и творците не губят нищо, ако нормално подготвят уроците си.

# 174
  • Русе
  • Мнения: 12 218
  Остава ми неясен 11 и 12 клас. Ако някой се възползва от правото си да прекъсне след 10 клас. По късно под каква форма би могъл да получи необходимата диплома и да покрие съответните 11 и 12 клас, ако това е необходимо за да продължи образованието.

# 175
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Има самостоятелна форма на обучение, от която и сега се възползват много ученици, които са навършили 16. Има такива, които са забременели, раждат си и след година две се връщат да си вземат образованието. Има и такива, които имат други причини да са прекъснали навремето и сега се връщат, но в друга форма. Не знам как е в проекта, но предполагам няма да е различно.

Аз не знам как ще решат проблема с отсъствията на редовните в горните класове. В професионалните гимназии те почти не ходят на училище, но са едни 1400-1500 лева, от които училището не иска да се разделя.

# 176
  • София
  • Мнения: 1 084
Аз имам въпрос - има ли Милена Дамянова деца?

# 177
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Не я знам дали има деца, но май никога не е влизала в училище, освен като ученичка.

# 178
  • София
  • Мнения: 1 084
Не, нямала деца, куче имала. Сигурно държи да възпитава децата ни като кучета. Не мога да понеса мисълта тази жена близо да припарва до образованието. Не смятам, че е търпимо да ми се подиграват на усилията да възпитам добро дете и да бъда добър гражданин с нова уравниловка и затваряне на добри практики, каквито са математическите гимназии. Всеки, който е минал през подобно обучение от пети клас, е станал мислещ човек. Не ни стига настоящето, но искат да ни отнемат бъдещето, хора...

# 179
  • София
  • Мнения: 19 942
Zanda Ksurik, винаги ми е много интересно да чета мненията Ви и постовете, свързани с китайската култура. Но в последния Ви тук, както и в тези на много други потребители, видях някаква според мен неправилна интерпретация на проектозакона. Къде в него става дума за затваряне на добра практика, каквато са примерно математическите гимназии? Съвсем ясно става, че е предвидено наличието на училища с прием от 5 клас. Училище с претенции да има такъв прием дори може и да спечели, получавайки свобода за това по какъв начин да извърши подбора си на различните образователни нива и каква да е последващата форма на обучение.  Не говоря иначе  за Милена Дамянова, не й симпатизирам, не говоря и за евентуалната "хубава", но българска работа, в каквато най-вероятно ще се превърнат промените на парче, но и изхвърлянето, че работещи и доказали се във времето  практики ще бъдат с лека ръка затрити с приемането на такъв закон, ми се струва неточно и съвсем недоказуемо за момента.

Общи условия

Активация на акаунт