Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 013
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 680
  • Мнения: 7 681
не може в учебниците всеки да си пише каквото му скефне, защото има учебено съдържавие, одобрено от МОн и щат-нещат, авторите трябва да го покриват. Все едно счетоводителите да не се съобразяват и да не работят по Закона за счетоводството и Нациналния сметкоплан, а юристите да си измислят правните норми и хич да не им дреме за  всичките закони. Просто няма начин.

Националният сметкоплан е отменен преди 14 години и с действащите Международни стандарти наистина е дадено право на "творчески подход", всеки от тях предлага избор от различни подходи на отчитане и съвсем законно и спазвайки стандартите можеш да изкараш печалба, която да се различава с милиони. В зависимост от това кой подход от различните стандарти си избрал. Това е то англосаксонската школа, която наложиха и тук. МСС са на практика британски, Комитетът им е в Лондон, държавите си плащат, за да имат право да ги преведат и в самите тях ясно е казано, че при спорни тълкувания валиден е единствено английският текст. А сметкоплан няма задължителен, всеки си прави какъвто сметкоплан си иска и както си иска. Единни правила в счетоводството няма от 2001 година.

Та така може да направят и с учебниците Mr. Green Нали копираме англо-саксонците във всичко.

Последна редакция: ср, 30 сеп 2015, 09:25 от Татко Мецан

# 1 681
  • Мнения: 24 467
О, това със Сметкоплана чак аз го помня, когато обслужвах една финансова институция за контрол навремето. Много мъчно им беше на ревизорите, че не можеха вече да глобяват за нарушения по него, наистина.  Laughing

# 1 682
  • Мнения: 7 681
Скрит текст:
Например Нестле, която за облагането си в Швейцария изготвя отчет по швейцарските стандарти, печалбата в него се различава с милиони от печалбата, която обявават в отчета си по международните стандарти, с който пък е листвана на борсите.
При студентите всъщност винаги е било така, няма учебници, пишат се лекции и преподавателят дава списък с литература, която да се ползва за подготовка. Има и учебници, които самите преподаватели са писали и тогава много ясно, че трябва да учиш от неговия учебник, за да вземеш изпита:) Joy hahaha
Но децата не са студенти все пак, трябва зрялост, за да можеш да отсееш литературата и да сам да прецениш откъде да се готвиш, а това изобщо не е по силите на деца, особено пък в прогимназията.

# 1 683
  • Мнения: 24 467
Но те не предлагат да няма учебници, хората. Предлагат да са просто... /без/крайно много.  Laughing

# 1 684
  • Мнения: 1 359
ОК, на децата им ще им бъде трудно  да преценят откъде да четат. А дали сега им е лесно, когато четат одобрените от не знам кого си бълвочи? Без да се извинявам за определението. Малък пример с учебника по "Човекът и природата" за 4 клас:
Урок 1: Свойства на веществата
Урокът се състои от абзаци за магнетизъм, топлопроводимост и плаваемост, без всякаква логическа връзка помежду им. Особен интерес предизвиква частта за плаваемост:
"Телата, които потъват, са съставени от вещества, по-тежки от водата. Металите, камъните и стъклото са по-тежки от водата.
Телата, които плават на повърхността на водата, са съставени от вещества, по-леки от водата. Коркът, дървото и ледът са по-леки от водата.
При избора на материали за различни цели трябва да се отчита колко леки или тежки са те. Например повечето хора предпочитат зимни якета и палта, направени от леки материали."
?!? Как скочиха от темата за плътността към избора на дрехи не ми е ясно, а и последното звучи просто обидно за нивото на четвъртокласник.

Решавам, че това сигурно е уводен урок и ще следва разяснение по всяка от темите. Нищо подобно. Вторият урок е "Полезни изкопаеми". Третият - "Почва". Четвъртият: "Измерване на температурата".  Петият дава искрица надежда за логическа последователност: "Водата при различни температури". С шестия обаче играта на асоциации продължава с бясна скорост: "Замърсяване и пречистване на водите"...

Излишно е да уточнявам, че съдържанието им вътре е също толкова кръстословично и хаотично.

Та при подобни творения - говорим при това за един с нищо небиещ на очи учебник, дори не за някой от бисерите, които от време гръмват по медиите - как да искам да има точно определен брой "одобрени" от МОН учебници? Би било чудесно да има един учебник, грамотно и разумно написан, разкриващ смисъла, логиката и красотата на съответната наука пред детето едновременно по достъпен, но не обидно профанизиран начин, но наблюденията ми вече много години не ми дават основания да се надявам, че това може да се случи в близко бъдеще. Затова не виждам никакъв смисъл от благословията на чиновниците в МОН върху каквото и да било, в т.ч. учебниците.


Скрит текст:
Що се отнася до университета, за много мои преподаватели така се говореше, никога не го изпълнявах и проблеми не съм имала. Не отричам, че сигурно има такива случаи, но смятам, че в по-голямата си част са оправдание за студентите, които нямат желание да четат достатъчно от други места.

# 1 685
  • Мнения: 7 681

Този форум е прекрасен пример за това, тъй като той е най-гъстонаселеното свърталище на анти-ваксъри в БГ интернет пространството.


Аз например не съм "анти-ваксър", даже съм убедена "про-ваксър"

Какво значат тези думи? Не мога да се сетя на никой език за дума "ваксър". И чичко Гугъл нищо не ми вади по въпроса.


"Телата, които потъват, са съставени от вещества, по-тежки от водата. Металите, камъните и стъклото са по-тежки от водата.
Телата, които плават на повърхността на водата, са съставени от вещества, по-леки от водата. Коркът, дървото и ледът са по-леки от водата.
При избора на материали за различни цели трябва да се отчита колко леки или тежки са те. Например повечето хора предпочитат зимни якета и палта, направени от леки материали."

И какво му е на този текст? Според мен си е много хубав даже, нещата са верни и напълно разбираеми за четвъртокласник. Това с палтата е просто пример, и казано - "например". Би могло да се продължи - например валяците се правят от тежки материали, за да могат да заглаждат асфалта. Примерите са илюстрация на твърдението, че "При избора на материали за различни цели трябва да се отчита колко леки или тежки са те."

# 1 686
  • Мнения: 5 160
 anti-vaxer - A person who opposes vaccinations despite scientific evidence. Often associated with a fear that they cause autism.
(за и против ваксините).

# 1 687
  • София
  • Мнения: 17 652
Иначе ще продължи по книжарниците да пише "Учебници одобрени от МОН". А това е пълно безумие.
Неодобрените "учебници" ли са в действителност?

Да, защо да не са учебници. Просто не отговарят [задължително] на учебния план за съответните години. Моите учебници, учебниците на майка ми, учебници ли са? Да - но не са непременно подходящи за употреба в момента във вида, в киойто са, не и като учебници за даден клас. Някои не отговарят по съдържание в смисъл на обем, други - по съдържание ... като цяло, трети имат остарели идеи (не визирам само "социализма" - това, което пи8ше за очаквания брой автомобили или развитието на компютрите... не е точно онова, което се е осъществило в действителност).

ОК, на децата им ще им бъде трудно  да преценят откъде да четат. А дали сега им е лесно, когато четат одобрените от не знам кого си бълвочи? Без да се извинявам за определението. Малък пример с учебника по "Човекът и природата" за 4 клас:
Урок 1: Свойства на веществата
Урокът се състои от абзаци за магнетизъм, топлопроводимост и плаваемост, без всякаква логическа връзка помежду им. Особен интерес предизвиква частта за плаваемост:
"Телата, които потъват, са съставени от вещества, по-тежки от водата. Металите, камъните и стъклото са по-тежки от водата.
Телата, които плават на повърхността на водата, са съставени от вещества, по-леки от водата. Коркът, дървото и ледът са по-леки от водата.
При избора на материали за различни цели трябва да се отчита колко леки или тежки са те. Например повечето хора предпочитат зимни якета и палта, направени от леки материали."
?!? Как скочиха от темата за плътността към избора на дрехи не ми е ясно, а и последното звучи просто обидно за нивото на четвъртокласник.

Решавам, че това сигурно е уводен урок и ще следва разяснение по всяка от темите. Нищо подобно. Вторият урок е "Полезни изкопаеми". Третият - "Почва". Четвъртият: "Измерване на температурата".  Петият дава искрица надежда за логическа последователност: "Водата при различни температури". С шестия обаче играта на асоциации продължава с бясна скорост: "Замърсяване и пречистване на водите"...

Излишно е да уточнявам, че съдържанието им вътре е също толкова кръстословично и хаотично.

Та при подобни творения - говорим при това за един с нищо небиещ на очи учебник, дори не за някой от бисерите, които от време гръмват по медиите - как да искам да има точно определен брой "одобрени" от МОН учебници? Би било чудесно да има един учебник, грамотно и разумно написан, разкриващ смисъла, логиката и красотата на съответната наука пред детето едновременно по достъпен, но не обидно профанизиран начин, но наблюденията ми вече много години не ми дават основания да се надявам, че това може да се случи в близко бъдеще. Затова не виждам никакъв смисъл от благословията на чиновниците в МОН върху каквото и да било, в т.ч. учебниците.


Скрит текст:
Що се отнася до университета, за много мои преподаватели така се говореше, никога не го изпълнявах и проблеми не съм имала. Не отричам, че сигурно има такива случаи, но смятам, че в по-голямата си част са оправдание за студентите, които нямат желание да четат достатъчно от други места.

Малей, това сякаш беше извадено от моя учебник по природознание за 4ти клас... 4 параграфа за полезните изкопаеми и накрая "Той трябва да я познава за да я използва".

Може би би било разумно да се правят първо само електронни тиражи, които да се разпространяват свободно - пр. в сътрудничество с читанката - тъй че родители , учители и всеки, който желае, да има време да ги прочете и направи рецензия. Посочвайки такива глупости. И това еда са  учебници, подготвени за одобрение за плана не за следващата, а на по-следващата година..

Последна редакция: ср, 30 сеп 2015, 10:54 от katiABV

# 1 688
  • Мнения: 1 359

И какво му е на този текст? Според мен си е много хубав даже, нещата са верни и напълно разбираеми за четвъртокласник. Това с палтата е просто пример, и казано - "например". Би могло да се продължи - например валяците се правят от тежки материали, за да могат да заглаждат асфалта. Примерите са илюстрация на твърдението, че "При избора на материали за различни цели трябва да се отчита колко леки или тежки са те."

Какво му е на този текст? Сериозно ли? Плаваемостта е свързана с ПЛЪТНОСТТА, това означава "леки" и "тежки" в контекста. Примерът с палтата и валяка ме кара само да възкликна: "Нерде Ямбол, нерде Стамбул!" В този урок не става дума нито за маса и тегло, нито за сили, нито за материалознание. Говори се за ПЛАВАЕМОСТ!

П.П. Всъщност именно фактът, че явно интелигентни хора имат различна представа за това, как трябва да бъде поднесен даден обем знания, отново потвърждава, че не бива да има само един или твърде ограничен набор от учебници. За теб този е чудесен, аз лично обмислям дали да не забраня на детето си да го отваря.

# 1 689
  • София
  • Мнения: 17 652

Този форум е прекрасен пример за това, тъй като той е най-гъстонаселеното свърталище на анти-ваксъри в БГ интернет пространството.


Аз например не съм "анти-ваксър", даже съм убедена "про-ваксър"

Какво значат тези думи? Не мога да се сетя на никой език за дума "ваксър". И чичко Гугъл нищо не ми вади по въпроса.


"Телата, които потъват, са съставени от вещества, по-тежки от водата. Металите, камъните и стъклото са по-тежки от водата.
Телата, които плават на повърхността на водата, са съставени от вещества, по-леки от водата. Коркът, дървото и ледът са по-леки от водата.
При избора на материали за различни цели трябва да се отчита колко леки или тежки са те. Например повечето хора предпочитат зимни якета и палта, направени от леки материали."

И какво му е на този текст? Според мен си е много хубав даже, нещата са верни и напълно разбираеми за четвъртокласник. Това с палтата е просто пример, и казано - "например". Би могло да се продължи - например валяците се правят от тежки материали, за да могат да заглаждат асфалта. Примерите са илюстрация на твърдението, че "При избора на материали за различни цели трябва да се отчита колко леки или тежки са те."


Анти-ваксър -  съкратено от "антиваксинаторка". Думата в българския винаги и задължително е в женски пол, дори, когато става дума за мъж-представител, така, както, примерно, "директор" винаги е в мъжки пол, дори ако директорът е всъщност жена.


По въпроса за това с какво текстът е объркващ... не съм сигурна с кое да започнем - дали с противопоставянето на ТЕЖЕСТТА на "леда" (H
2O) и водата (H2O). И хич не ми казвайте, че то е все тая, понеже в 7ми клас ще им обяснят какви глупости са им говорили в 4ти.

За прескачането към избор на зимни дрехи и елегантността и практичността и връзката им с плаваемостта, относителното тегло, плътността или тежестта няма да говоря.
[/color]

# 1 690
  • София
  • Мнения: 62 595
Как ще е отменен сметкопланът? Хората си го ползват. Може да не е задължителен, но се прави индивидуален сметкоплан, който пак следва системата на "отменения". Никой няма да изхвърли на боклука нещо, което му улеснява живота, вкарвайки ред и общ език за хората, които са в тази област. Съмнявам се някой счетоводител да реши на своя глава да кръсти сметка Каса в левове с някакво безумно число, при положение, че всички я знаят като 501.

Ако има само по един учебник, това ще е монопол.

Последна редакция: ср, 30 сеп 2015, 11:39 от Andariel

# 1 691
  • Мнения: 7 681
Напротив, Андариел, има много интернационални компании, в които Каса в левове е кръстена със съвсем други числа, дори петцифрени, и нищо общо няма с 501.Simple Smile И Националният сметкоплан не беше само номера на сметки, ами и указани задължителни кореспонденции между тях, което отдавна вече не съществува и са допустими всякакви кореспонденции.

# 1 692
  • Мнения: 24 467
Не са само интернационални.
Въпросът бе, че отдавна СМ не е общозадължителен. Поради което няма как той да се сравни с учебниците, по които задължително се прави обучението в училище. Ако има такъв паралел, той би установил точно обратното- всеки сам си одобрява бумагата и си я нарича учебник. Ако спазва правилата на тази бумага и общият учебен план /Законът за счетоводството/- всичко ще е ОК.
Но да излезем от аналогиите. Не са много сполучливи тук. Истината е, че децата трябва да имат все пак някакъв общ стандарт, норматив, източник, по който да се подготвят, план, който да се спазва, вкл. и като време. Студентите са нещо съвсем различно- това са възрастни пълнолетни хора. Затова и обучението им е различно.
И те са създадени, одобрени и контролирани от истински специалисти. Защото ако в тази дейност се намеси поредната Калинка, то би било по- добре всеки учител сам да си избира учебника, наистина.

# 1 693
  • Мнения: 264
…Телата, които плават на повърхността на водата, са съставени от вещества, по-леки от водата. Коркът, дървото и ледът са по-леки от водата.
При избора на материали за различни цели трябва да се отчита колко леки или тежки са те. Например повечето хора предпочитат зимни якета и палта, направени от леки материали."
?!? Как скочиха от темата за плътността към избора на дрехи не ми е ясно, а и последното звучи просто обидно за нивото на четвъртокласник. ..
 
Според мен връзката е ясна- ако ти се случи да паднеш в някой воден басейн през зимата, е добре да си с яке, направено от „лек“ материал, който да те държи над водата.  Joy

Би било чудесно да има един учебник, грамотно и разумно написан, разкриващ смисъла, логиката и красотата на съответната наука пред детето едновременно по достъпен, но не обидно профанизиран начин, но наблюденията ми вече много години не ми дават основания да се надявам, че това може да се случи в близко бъдеще.
И това се покрива с моето мнение. В допълнение на горното: материалът трябва да е поднесен по интересен начин, който да буди любопитството на децата към съответната наука и по възможност да ги кара да сами да пожелаят да разберат повече за обсъжданата тема, да питат, да търсят допълнителна информация от други източници.

Наскоро едно от децата ме попита кои науки са включени в предмета му „Човекът и обществото“. Отговарям история и география. „А урока за Конституцията на България, Народното събрание и изпълнителната власт- продължава детето- това в частта на историята ли е, или на географията?“. Казвам, че в конкретния случай попада при географските теми. „Географията е тъпа и скучна!“- това беше заключението на детето за цялата наука география, на база на няколко несполучливи встъпителни урока от началното училище. Подчертах, че не може да се правят прибързани изводи на база на два урока. Но се питам: точно това ли беше най-удачният избор, който да поднесат на 9-10 годишни деца? Дали детето ми щеше да мисли, че географията е тъпа и скучна, ако урокът беше за вулканите, земетресенията, тайфуните?

# 1 694
  • sofia
  • Мнения: 9 235
Истината е, че децата трябва да имат все пак някакъв общ стандарт, норматив, източник, по който да се подготвят, план, който да се спазва, вкл. и като време. Студентите са нещо съвсем различно- това са възрастни пълнолетни хора. Затова и обучението им е различно.
Не е чак толкова различно, това го има при учебните планове на специалностите и учебните програми на дисциплините.
Просто учебните планове и програми за средното образование се правят от МОН, а за висшето от съответния ВУЗ, който просто спазва правилата на НАОА.

Снощи мернах по новините, че нещо кворум нямало за тоз закон...скоро няма да бъде приет.

Общи условия

Активация на акаунт