Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 671
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 770
  • Мнения: X
В първи клас тръгват на 7, а не на 4.

Е и? Смятам схвана примера.

Черна станция разбира се, че усилията трябва да са комплексни. Естествено, че има всякакви родители. И прекрасно разбираш, че точно аз не съм привърженик на прекалената сЛободия.
Но докато учителите се оправдават с всичко друго и не правят нищо по въпроса да си разнообразят материала и начина на поднасяне, училището наистина ще е като Испанската инквизиция за децата. Наистина учителите с харизма са единици, но тук не говоря за тях. Просто говоря за нормален и заинтересован учител, който влага душата си в работата си и си направи труда да схване индивидуалността на всяко дете от групата.

# 1 771
  • София
  • Мнения: 62 595
Схванах примера, но Черна станция даде и обратния пример. Ако от един клас деца повечето са си ок с учителя, а няколко не са, то едва ли трябва да сменяме учителя и да казваме, че не е успял да стигне до тези, които не се свъртат. В крайна сметка учителят не е слънце да огрее навсякъде и да се съобрази на сто процента с индивидуалността на всяко дете. Това не е кеш-енд-кери. Индивидуално внимание на индивидуален урок. При положение, че обучава минимум 15 деца, не го виждам как ще стане. Ние, че имаме свои си, родни по 1-2 деца не успяваме да им схванем индивидуалността и да "им привлечем вниманието и да им е фън", колкото и да си влагаме душата, а какво остава за един учител на толкова много деца, че и на всичко отгоре той трябва да покрие определен материал!

# 1 772
  • Мнения: 138
Да припомня два факта, които би трябвало да са очевидни, но по някакви неизвестни за мен причини явно не са:

1) Ако на някого му е лесно в клас, то това означава, че си губи времето там

2) Ако искаме високи академични стандарти, това означава създаване на съответната академична обстановка

Останалото е самозалъгване и вълшебни приказки за това как може да се получи нещо за нищо

# 1 773
  • Мнения: 138
Боже Господи, и след такива твърдения спирам да се чудя защо повечето кадри в образованието ни са замръзнали интелектуално някъде през 60-те години на миналия век.

Че толкова ли е било лошо през 60-те?

По единодушно мнение на всеки, който се е замислял поне малко по въпроса, нивото на образованието ни се е свлякло драстично надолу спрямо това от преди 1989 г.

Т.е. или тогавашните практики, една от които е била много по-строгата дисциплина, са били по-правилни, или други фактори са се променили, или някаква комбинация от двете.

Данните са следните: по отношение на дисциплината и методите на контрол, имаме драконовски такива преди 1989 г. и тотално разпасване след това от една страна, и високи образователни постижения преди 1989 г и тотален срив след това от друга.

Вярно е, че корелацията не означава каузация

Но обратното не е вярно -- ако някой твърди, че има каузална връзка между две неща, а няма корелация между тях, то ще трябва да се предоставят много солидни доказателства за ролята на допълнителни фактори, които да изкривяват данните, за да не се отрече тази връзка.

А пък ако се твърди, че нещо е достатъчно условие, пък няма никаква корелация, дори и това не спасява хипотезата.

Тези съображения трябва да се отчитат всеки път когато някой почне да бръщолеви за "инновативни" методи на обучение, финландски системи и пр.

# 1 774
  • Мнения: 51 170
Просто говоря за нормален и заинтересован учител, който влага душата си в работата си и си направи труда да схване индивидуалността на всяко дете от групата.


Е няма как да стане тая работа. Има 30 деца, има 45 минути час и много материал, от къде време учителят да уйдисва на всяко дете индивидуално? То в частните училища го няма това. Пък и индивидуалният подход (по презумпция за да се привлече вниманието на немотивираните) е във вреда на онези другите, които внимават и схващат бързо, защото така темпото спада и внимаващите са ощетени. Та няма как на всички да се угоди, затова се кара по някакъв оптимален начин, а децата се адаптират.

# 1 775
  • София
  • Мнения: 62 595
аз затова написах, че индивидуално внимание има само на индивидуалния урок. Тогава си плащаш на частен учител и за 45 минути той изцяло насочва вниманието си към детето. Но това не означава, че ще остави детето да му се качи на главата.

# 1 776
  • София
  • Мнения: 17 652
Сега пък 9часа ли ти пречи? Те щото децата са мнооого адекватни в 7:30.

Нищо му няма на почването в 7:30, изцяло е въпрос на свикване.

И на навременно лягане. Не разбирам кому е нужно деца на 7-12 години, че и по-големи, да стоят до среднощ. Каква толкова важна и неотложна работа имат?  



На децата им е нужно. Представи си, имат наглостта да искат и да живеят - след, като са свършили всички "важни и неотложни работи". Що за въпрос!? Всеки човек си има различен вътрешен часовник. Доста е нагло да смяташ, че имаш право по такъв груб начин просто да наложиш своя.

"Вътрешният часовник" се настройва, така да се каже.  Пък и денонощието е 24 часа, без значение кога се ляга и става, така че времето за "живот" е едно и също. Тоест при по-късно лягане това време по никакъв начин не се увеличава – елементарна математика.


1. Не, не се настройва. Вграден е.
2. При едно започване, примерно, в 9.30 - като нормални хора - децата биха били в училище до о/о 16.30 - с 30 минутна почивка за обяд, при 8 часов (учебни часове) ден. А малките биха свършвали в 12,30 (5 часа) - напълно нормално. И тогава има време за всичко - и за курсове, и за спорт, и за подготовка, и за "лично време" до 24. И за нормален 8 часов сън. Елементарна математика.

# 1 777
  • София
  • Мнения: 62 595
как го сметна да започват в девет и половина и да свършват в дванайсет и половина? newsm78

# 1 778
  • София
  • Мнения: 17 652
И сега ще има 20 страници в колко е добре да се започва първа смяна ли?
Не слагайте рибата в тигана, преди да сте я уловили.
Нека първо се осигурят места за едносменни училища, а тогава да се тюхкаме в колко е най-добре да се започва сутрин.
За мен 8 е идеално.

Скрит текст:
Защо винаги темата трябва да се движи според твоите разбирания за правилност?!?!? Или след като ти си изразила мнение, повече никой не следва да го прави?

Ако има училища, които могат да минат на едносменен режим веднага, то трябва да бъдат задължени да го направят. И минаването на едносменен режим трябва да бъде цел в образованието.

 newsm10 newsm10

И още нещо - за училищата, които не могат да осигурят едносменно обучение на малките - 1 - 3 клас - единствено поради недостиг на салон за физическо трябва да се осигури някакъв временен вариант. Може и под формата на балон за тенис в двора... в смисъл, на по-евтино, но възможно бързо решение. [Тъпо е обяснението "Ми да, имат си стаи, но въпреки това сутрин ще имат занималня, а същинските уроци ще са следобед, когато вече са пруморени (7-9 годишни дечица), понеже имаме само 1 салон за физическо и няма как да се включат в него сутрин"./color]

# 1 779
  • София
  • Мнения: 62 595
а според мен нещата трябва да са като навремето, когато ние бяхме деца - половин ден на училище и половин ден вкъщи. Извинявам се, но не помня, макар да бях дете, но и от възрастни не помня да са казвали, да има каталясали и изнервени деца или ненаучени. Но сега няма как да стане, защото не може да се осигури физическата безопасност на децата. Затова родителите са принудени да искат занимални, целодневно обучение и пр.

# 1 780
  • София
  • Мнения: 17 652
Чакай малко, училището не е детски клуб с аниматори и клоуни, чиято работа е да забавляват. Децата на 7 вече са доста зрели, за да могат да спазват някаква дисциплина. Дори в ДГ не ги оставят да си правят каквото си искат, а трябва да си седят по столчетата, когато тече занятие. Не е нужно 7-годишни да се вбебешават и да биват смятани за безпомощни, още повече, че в час учителите на всеки десетина минути сменят задачите, на практика децата нямат какво толкова да се напъват и да им е безинтересно. Ако родителят си праща детето на училище to have fun, дава грешно послание на детето и то очаква да го фънват и отсреща да има какички, които да го оставят да прави каквото си ще, естествено, че тогава ще се чувства насилено, когато учителката каже "отворете тетрадката на страница 6 и прочетете задача 3", защото трябва да преработи инструкцията, а ако не е свикнало да преработва слухово двустепенни инструкции, хич няма да му хареса! На 7 вече са доста по-наясно за това, че вече не са в ДГ и имат задачи за решаване в клас и за домашно.


Не съм съгласна с част от това - ама хич. На повечето деца в 1ви клас им е безкрайно скучно в продължение на половин час да решават 3 задачи, изчерпващи са с "колко е 1+2? Бравоооо, хайде сега оцвети го в червено... браво, моето дете, разпозна си само червения молив!" Досадно им е, скучно им е, чувстват, че дори в детската градина са имало по-сериозни (за възрастта си) предизвикателства от това, че това са го правили преди 2 години и... ами, скучаят - но също и губят интерес. Който пък в последствие на практика е много трудно или невъзможно да бъде разпален отново.

Повечето деца отиват в 1 клас с очакването да е различно - и връщането назад, третирането "като бебета" не само не помага, ами и сериозно вреди. Т.е. те не очакват да ги забавляват като в градината - но като разберат, че тъкмо това се случва в училището, после е много трудно да се настроят, че това ще се промени.

# 1 781
  • Мнения: 542
Сега пък 9часа ли ти пречи? Те щото децата са мнооого адекватни в 7:30.

Нищо му няма на почването в 7:30, изцяло е въпрос на свикване.

И на навременно лягане. Не разбирам кому е нужно деца на 7-12 години, че и по-големи, да стоят до среднощ. Каква толкова важна и неотложна работа имат?  



На децата им е нужно. Представи си, имат наглостта да искат и да живеят - след, като са свършили всички "важни и неотложни работи". Що за въпрос!? Всеки човек си има различен вътрешен часовник. Доста е нагло да смяташ, че имаш право по такъв груб начин просто да наложиш своя.

"Вътрешният часовник" се настройва, така да се каже.  Пък и денонощието е 24 часа, без значение кога се ляга и става, така че времето за "живот" е едно и също. Тоест при по-късно лягане това време по никакъв начин не се увеличава – елементарна математика.


1. Не, не се настройва. Вграден е.
2. При едно започване, примерно, в 9.30 - като нормални хора - децата биха били в училище до о/о 16.30 - с 30 минутна почивка за обяд, при 8 часов (учебни часове) ден. А малките биха свършвали в 12,30 (5 часа) - напълно нормално. И тогава има време за всичко - и за курсове, и за спорт, и за подготовка, и за "лично време" до 24. И за нормален 8 часов сън. Елементарна математика.

Мислиш ли, че е нормално децата да стоят по цял ден в училище? Моето започваше в 7:30 и часовете му приключваха около 11:30 – 12 часа. Ти как точно изчисли, че при начало 9:30 часовете ще приключат в 12:30? Ами направо да не ходят на училище тогава. София не е България. В останалите населени места работният ден започва рано. За родителите е много по-удобно децата да са от 7:30 на училище. Пък и досега не съм чула някой да е избрал училището на детето в зависимост от началния час на занятията в него. Даже в частните училища започват в 8:00.

# 1 782
  • София
  • Мнения: 62 595
тогава защо направо не ги записват във втори или трети клас, щом им е толкова скучно и всичко си знаят? Или съдиш по една шепа деца, които разбира се, са нашите лични и поради това са гениални? А в търкалянето на тези скучни примери има смисъл дотолкова, че трябва аритметичните действия, включително писането, въпросното оцветяване с синьо и червено да се автоматизират, искат поддържане на вниманието на детето, разбирането и изпълняването на инструкции. Това е като тичането за издържливост - не си всеки ден на линията на спринта, а доста време тичаш по скучния начин. Аз неслучайно дадох примера с инструкцията за отварянето на определена страница и изпълнението на определена задача. Не можеш да си представиш на колко много деца им е трудно да изпълнят тази проста за теб  инструкция. А и няма как половин час да решават 1 плюс две, защото часът е 35 минути, от които 5 отиват докато всички си седнат по местата и се успокоят, и се решават разнообразни задачи, има обяснения както от страна на учителя, така и "изпитване". Питай някой начален учител и той ще ти каже колко време отива само докато всички деца отворят тетрадката на определената страница, фокусират коя задача трябва да решат, да се концентрират и да започнат решаването. Ще останеш много изненадана.

# 1 783
  • Мнения: 542
Навярно на някои деца им е скучно в училище, защото вкъщи решават задачи с мама, вместо да си играят, тоест личното им време се използва, за да са напред с материала.

# 1 784
  • Мнения: X
G-M, не измествай темата! Говорехме за това:

Съответно няма как да има работеща образователна система без много сериозен елемент на психическо, че и физическо насилие над тях. И колкото по-рано се почне с него, толкова по-добре --
Приказките за това как на децата трябвало да им харесва са извинения за провала на децата в училище и на родителите в отглеждането на децата си. И ги чуваме понеже е много по-лесно да си измисляш такива извиненния вместо да погледнеш истината в очите.

А не за това:
Да припомня два факта, които би трябвало да са очевидни, но по някакви неизвестни за мен причини явно не са:

1) Ако на някого му е лесно в клас, то това означава, че си губи времето там

2) Ако искаме високи академични стандарти, това означава създаване на съответната академична обстановка

Останалото е самозалъгване и вълшебни приказки за това как може да се получи нещо за нищо

Първото е извинение за некадърността на учителя да постигне второто.  Peace

Боже Господи, и след такива твърдения спирам да се чудя защо повечето кадри в образованието ни са замръзнали интелектуално някъде през 60-те години на миналия век.

Че толкова ли е било лошо през 60-те?

По единодушно мнение на всеки, който се е замислял поне малко по въпроса, нивото на образованието ни се е свлякло драстично надолу спрямо това от преди 1989 г.

Т.е. или тогавашните практики, една от които е била много по-строгата дисциплина, са били по-правилни, или други фактори са се променили, или някаква комбинация от двете.

Данните са следните: по отношение на дисциплината и методите на контрол, имаме драконовски такива преди 1989 г. и тотално разпасване след това от една страна, и високи образователни постижения преди 1989 г и тотален срив след това от друга.


И през 60-те години никак не е било розово положението в образованието. От майка си знам. А пък аз съм завършила 11 клас в далечнта 1991 г. И мога от собствен опит и с абсолютна убеденост да твърдя, че до тогава (и в цитирата 89 г.)изобщо нямаше драконовски мерки и контрол. Имаше си пушални, алкохол, редовно се бягаше от час без проблеми след това, налични бяха и първите наркотици, редовно имаше проблеми в час с конкретни лица, имаше хулигани и т.н. Та всичките ти изводи наистина са в сферата на бръщолевенето. И пошли извинения.

Просто говоря за нормален и заинтересован учител, който влага душата си в работата си и си направи труда да схване индивидуалността на всяко дете от групата.


Е няма как да стане тая работа. Има 30 деца, има 45 минути час и много материал, от къде време учителят да уйдисва на всяко дете индивидуално? То в частните училища го няма това. Пък и индивидуалният подход (по презумпция за да се привлече вниманието на немотивираните) е във вреда на онези другите, които внимават и схващат бързо, защото така темпото спада и внимаващите са ощетени. Та няма как на всички да се угоди, затова се кара по някакъв оптимален начин, а децата се адаптират.

Личен пример: Завършила съм 7 клас в гимназия в един от големите крайни квартали на София, така наречените спални или гета. По мое време випускът ни беше от 9 паралелки, до буква И. Всяка паралелка беше с минимум 40 деца, а ние бяхме и 42. По онова време това училище беше най-голямото по брой на деца в София. Та на този огромен випуск събрал всякакъв контингент - циганчета, селянчета(буквално от околните села), деца на военни, деца на служители в БАН и т.н. преподаваше по математика току завършила млада учителка. Та от този сбирщайн випуск след 7 клас имаше влезли в математически, езикови и гимназии с разширено изучаване на език(появили се за първа година когато ние завършвахме 7 клас и наплива беше колосален) повече деца като % в сравнение с едно"елитно" централно училище в което бяха подбирани децата. И имай предвид, че по това време можеше да се кандидатства само на едно място. По късно тази учителка преподаваше до смъртта си в НПМГ. Нооооо тя познаваше по име всяко едно дете от този випуск и съм сигурна, че можеше да даде характеристика на възможностите на всеки един от нас. И имаше подход към всеки един от нас. И изобщо не става на въпрос за индивидуално обучение от порядъка на частни уроци. Става въпрос за мотивиран и амбициозен учител с индивидуален подход към всеки от възпитаниците му, което не е равно на частни уроци.

Та не ми обяснявай, че няма как да стане. Стига да има желание има начин.


Даже в частните училища започват в 8:00.

В грешка си. Повечето ЧУ започват в 8,30 ч. занятия.

Последна редакция: пт, 02 окт 2015, 21:30 от Анонимен

Общи условия

Активация на акаунт