Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 657
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 180
  • Мнения: 8
Не искам да предричам нещо лошо, но се боя, че този път ще пробутат въпросния (нескопосано попреведен от хора, които и през плет не са видели средо образование в България) закон, за който отдавна са прибрани комисионни, впочем. Та трябва да се издължат. Неадекватността на закона в някои части (май доста) се дължи именно на това, че не е предвиден за родната разбрицана, но все пак образователна система. Оттук-оттам скалъпен (по модела на ФИДЕС-овия в Унгария, който обаче е читав спрямо тяхната реалност), донатъманен (ама ей така, без компетентност и без да му пука на някой) и аййййде, ще сърши работа и ЧУ ще засучат и те от държавната ц*ца, а г-жа ти Дамянова и там кой още ще заслужат още проценти.

пп.Не, Дамянова няма деца. Г-жа шефа на Образователната комисия в НС е май тя, нали? Ееех, жална ни майка.... От секретарка на катедра в СУ добре се издигна, де.

# 181
  • София
  • Мнения: 17 652
по-добре децата да имат някаква професия и да има какво да работят, няма лошо да си кранист, отколкото да не могат да завършат нищо и съответно да са безработни. То всеки си гледа от неговата камбанария, ако детето ти е амбициозно супер, но ако не иска да учи това е добър вариант

Не е необходимо средно образование за кранист. Нито за фризьор / стилист. За кранист трябва основно - задължително за получаване на свидетелство за правоуправление, т.е. 8ми клас. За фризьор / стилист е нужен талант, той в никое училище не се преподава, и чиракуване на място при майстор. Също извън училище. Не виждам с какво "малко по-основно-основната" степен на образование ще допринесе за усвояване на която и да е от изброените професии. Или, прочее, на която и да било друга. Професионалните гимназии - които навремето даваха степен "средно-специално" по традиция имат една повече, а не две по-малко на брой години за обучение.

# 182
  • София
  • Мнения: 17 652
Веднъж стомна за вода, втори път стомна за вода, накрая законът ще мине Twisted Evil
МГ-тата отдавна са трън в очите на някои лобита, явно няма да им бъде простено. Ще намажат частните училища. Формалната обосновка на затварянето на МГ-тата е да не се обезкръвяват обикновените училища и да се вдигне общото ниво. Аз не съм съгласна с тези аргументи, защото:
- общото ниво може евентуално и да се вдигне малко, ама нивото на водещите деца ще се смъкне много;
- с оглед на горното родителите на тези водещи деца ще стегнат колана и ще ги дадат в ЧУ. Така общото ниво пак няма да се вдигне, а само ще намажат ЧУ. Само че като нямат конкуренция в лицето на МГ ще надуят цените до небето, а ще свалят нивото. Се ла ви....

Тъй-тъй. Напълно съгласна съм, трябва да се вдигне средното ниво на грамотност! И в тази връзка имам сериозно предложение нашите депутати в ЕС да внесат проект за решение за отправяне на официално предложение / препоръка към Кралицата да затвори най-сетне Итън Колидж. Ми какво е това нещо, елитно средно училище, от което се пръкват все премиери и н'ам си какво още, а от толкова много училища излизат деца, дето не могат дори да четат на родния си език! Хайде, стига - да вървят тези от Итън при тях да ги учат как се пише "самосвал" и "пътна настилка"! Ще вдигне средното ниво, ще видят - да вземат да пробват поне 20 - 30 години!

# 183
  • София
  • Мнения: 17 652
Zanda Ksurik, винаги ми е много интересно да чета мненията Ви и постовете, свързани с китайската култура. Но в последния Ви тук, както и в тези на много други потребители, видях някаква според мен неправилна интерпретация на проектозакона. Къде в него става дума за затваряне на добра практика, каквато са примерно математическите гимназии? Съвсем ясно става, че е предвидено наличието на училища с прием от 5 клас.

Като за целта се обяви за НЕПРОФИЛИРАНО училище? Непрофилирана МАТЕМАТИЧЕСКА гимназия? На това по мое време му викаха оксиморон.

# 184
  • София
  • Мнения: 19 963
Малко преигравате с тези наименования... Нима нивото на 73-то СОУ е ниско, защото няма абревиатурата НЕГ? Или че 91 НЕГ придоби през годините популярност, само защото  от никаквото   91 ЕСПУ преди време се превърна в 91 НЕГ, акто междинно май премина и през наименованието 91 ГПНЕ? Едното наименование само  не топли... Важно е какво се случва зад стените на училището, какво получават децата в него.. А същият продукт може да бъде изведен и от училище със същите преподаватели, със същите, а защо не и с по-прецизно подбрани деца (особено след 7 клас) и самостоятелен изпит както навремето, със същите изпитани  методики на работа. Ако ще говорим за оксиморон, същият е и училища с прием на петокласници  и обучение  в етапа 5-7 клас да се зоват гимназии. Има ли прогимназиален курс, то училището няма как да  е гимназия. Като далеч не визирам само училищата с прием на математици. И за пореден път ще повторя - твърдо съм за ранен прием  и за навременното развитие на заложбите на учениците. Онова, което ме озадачава,  е свръх залитането по идеята, че с едното сменено име би се  сринало непременно  нивото на тези училища. А и наистина , без да се усетим, циклим само в посока МГ. Идеята на темата предполагам е да се разгледат и други аспекти на проектозакона. Например за мен една голяма недомислица е 12 клас в сегашния му вид. Масово учениците не ходят на училище, посещават курсове  я за книжка, я за матури, за за кандидат-студентска подготовка, изпити за езикови сертификати  и само от дъжд на вятър се разписват в школото, като всичко това става и с благословията на учители. Или ако не с одобрението им, то поне с услужливо затваряне на очите.. И далеч не става дума само за професионални гимназии, както някой спомена по-горе, а и за набедените за елитни математически и езикови. Децата всъщност правилно се ориентират как да оползотворят по-рационално времето си в този "важен" 12 клас. Друга тема, много важна поне според мен,  е изучаването  на предмета БЕ( не само литература) в гимназиален курс. От една страна сме свидетели на ширещата се повсеместно  неграмотност, а от друга е порочна и практиката да държиш матура  в 12  клас с достатъчен брой въпроси по предмет, който последно като граматика  си изучавал в 7-8 клас. И така за  пореден път се налага необходимостта от паралелно образование в  разни школи и на уроци.

Последна редакция: ср, 26 ное 2014, 02:12 от пенсионирана русалка

# 185
  • София
  • Мнения: 13 704
Това с две гимназиални степени може би няма много да проработи, защото малко родители ще приемат, че детето им е по-тъпо от другите и няма да завърши 12 клас  Twisted Evil Значи ще се решава насила по успех? Ами тогава ето ти нови уроци и изпити и още една седмокласна истерия.

О, това според мен няма да проработи по друга прична  Laughing В България всеки трябва да завърши вишУ  Wink А това делене на степени според мен дава възможност на децата да усвоят някакъв вид професия и да започнат да работят след 10 клас, което предполага, че няма да продължат в университет. За Германия съм чувала приятел-учител да коментира, че там хората ако решат, че няма да учат на 17-18 г. са усвоили дадена професия и започват да работят, като не страдат, че нямат висше образование. Тук това няма да проработи

# 186
  • Варна
  • Мнения: 2 133
Има ли прогимназиален курс, то училището няма как да  е гимназия. Като далеч не визирам само училищата с прием на математици. И за пореден път ще повторя - твърдо съм за ранен прием  и за навременното развитие на заложбите на учениците.
А кой ще ходи в гимназиите тогава? Учениците, които не са се ориентирали към "навременното развитие на заложбите" си? Или те ще влязат в някакво СОУ с ранен прием, ще развият заложбите си и после няма да останат там, а ще кандидатстват в гимназия?
По какво точно гимназиите ще се различават от СОУ, освен по името си и по това, че ще покриват само горния курс? Или целта е да се премахне идеята и духа на гимназиите и всичко да стане "равно за всички", а всъщност равно за масата, на когото не му харесва или не му стига - в ЧУ. Без силна средна класа, разбира се. Да не говорим за елемента на "равен старт", който да не се бърка с позицията на разни соц. демагози.

Последна редакция: ср, 26 ное 2014, 08:50 от malina_m

# 187
  • София
  • Мнения: 19 963
Хайде , стига де.. Училището ще запази структурата си 5-12 клас. Който има желание, ще кандидатства след 4-ти и ще развие навреме даденостите си. Който не ги е отразил или във времето е променил нагласата си и  иска да наблегне интензивно на математиката, ще има опцията да се пробва и след 7 клас. Тоест както си е и сега, училището ще е едно и също и за стартиралите рано с математиката и за желаещите да се присъединят на по-късен етап, пак ще си има подбор, учителите ще са същите и ще работят  пак по печелившия до момента модел, само наименованието му няма да е същото. Твърде много се залитна в тази посока..

Извадка от проектозакона:

Неспециализирани училища с решение на министъра на образованието и науката могат да бъдат обявени за иновативни училища в съответствие със спецификата и организацията на обучението.
(6) Неспециализираните училища по ал. 5 имат право самостоятелно да определят организацията на обучението, учебните предмети, да разработват учебните планове и учебните програми.
(7) Неспециализирани училища по предложение на министъра на образованието и науката могат да бъдат обявени за училища с национално значение с решение на Министерския съвет.

Значи, поне на теория, училището ще е доста свободно да нагоди нещата към своите специфични нужди и да поддържа нивото. И никъде не става дума за равен старт, щом ще кандидатстваш след 4 клас и ще има подбор. Ако си се пробвал и успял - добре, ако не си или не си се справил, виновен си си само ти, имал си опцията и не си се възползвал. Точно както е и сега. Както я има "силната и конкурентна среда" сега, така ще я има и при другия вариант. Друг е въпросът доколко тази силна среда я има навсякъде, всички тук гледат от камбанарията на  СМГ и на най-много още две-три-четири МГ в страната. Останалите с този статут далеч не са инкубатор на качествени състезатели и отличници, нито пък нивото им на обучение с нещо кой знае какво изпреварва това на нормално училище.

Последна редакция: ср, 26 ное 2014, 09:20 от пенсионирана русалка

# 188
  • Варна
  • Мнения: 2 133
Зададох въпрос, за кого ще бъдат гимназиите, отговорът "Хайде, стига, де" ли е? Ако името не ви е проблем, защо подкрепяте замяната му? Не мисля, че "твърде съм залитнала в тази посока", мнението ми е различно и съм задала ясен въпрос - какво точно става с гимназиите и каква ще бъде тяхната позиция спрямо СОУ, "иновативно у-ще" "и у-ще с национално значение"?
Равният старт го споменах във връзка с ЧУ. Силна средна класа у нас няма.

# 189
  • София
  • Мнения: 19 963
Никъде не съм казала, че подкрепям смяната, казала съм само,че не е болка за умирачка, ако все пак бъде сменено. Само толкова.  Все нещо се предполага, че с това име следва да се направи във времето, защото математическите училища, предвид приема на деца  след 4 клас, НЕ са гимназии. Законът в момента е с двоен аршин по този параграф. Има примерно  училища със статута на езикови, разполагащи с чужди преподаватели, обучаващи децата на ниво по съответните програми, предлагащи опции за сертификати, но нямащи правото да се назоват ЕГ единствено  заради наличието на малки ученици.  Колкото до класи - въобще не визирах социални такива. Имах предвид съвсем друго - и сега се допълних горе, за да е по-разбираемо. Спорно е доколко тази "класа" деца от МГ е качествена навсякъде, като и много спорно е твърдението, че обобщеното понятие МГ е еквивалент на качество, което да бъде поддържано и развивано. Една, две, три птички в лицето на СМГ и още няколко наистина качествени МГ в страната пролет не правят. Това пишеше в поста ми, никъде не е ставало дума за класи и преразпределения от ДУ към ЧУ след дефинираната от Вас уравновиловка.

Последна редакция: ср, 26 ное 2014, 09:35 от пенсионирана русалка

# 190
  • Варна
  • Мнения: 2 133
Относно обучението на малките ученици:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gymnasium_(Germany)
Гимназиалният курс в Германия е 8-9 годишен, от V клас.

Една, две, три птички в лицето на СМГ и още няколко наистина качествени МГ в страната пролет не правят.

А колко са МГ в страната? 100? 200?

# 191
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
...
А колко са МГ в страната? 100? 200?
А защо разсъждаваш само върху МГ. Има и други гимназии в страната, които може да поискат на принципа на МГ да обучават малки ученици.

# 192
  • Варна
  • Мнения: 2 133
Защото главно около МГ се върти дискусията тук, но съм твърдо за всички гимназии, които искат да обучават малки ученици, да имат възможност да го правят. Ако ЕГ решат, че искат и могат да обучават малки ученици с изявени езикови способности, нека ги приемат след IV клас. Във Варна има Хуманитарна гимназия, която приема след 4 клас.

# 193
  • Мнения: 1 808
Ако приемат тези условия и гимназиите вече не са гимназии, това ще доведе до увеличаване на броя на паралелките в тях и съответно затваряне на още повече училища. Може и това да е целта.

# 194
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Имах предвид съвсем друго - и сега се допълних горе, за да е по-разбираемо. Спорно е доколко тази "класа" деца от МГ е качествена навсякъде, като и много спорно е твърдението, че обобщеното понятие МГ е еквивалент на качество, което да бъде поддържано и развивано. Една, две, три птички в лицето на СМГ и още няколко наистина качествени МГ в страната пролет не правят. Това пишеше в поста ми, никъде не е ставало дума за класи и преразпределения от ДУ към ЧУ след дефинираната от Вас уравновиловка.

Ако ефективността има значение и се гони развитие, оглежда се опита на тези птички и им се помага да се сдобият с компания, че да дойде таз' пролет. Нали всички я искат?

Вместо това да кажеш, "5-6 сте добре работещите" /примерно/ "и затова ще ви махнем" е меко казано недалновидно.

Има голямо значение името. То е заслужено. Музика и рисуване може да се учи и извън съответните академии... ама не е същото... Малка държава, малко възможности, резки разлики в нивата - факт. Но да се очаква да се раздваме как бутат доброто назад, за да спазвала буква с която сме били ОК над четвърт век... колко да е сериозно....

ПП Примерът с ЕСПУ, ГПНЕ и СОУ не е коректен - не е било само за тях. Всички ЕСПУ-та станаха ЕГ/МГ/ТГ или СОУ.

ППП Конкретен пример от български град - има МГ, ЕГ, ГПЧЕ, СОУПЧЕ /освен ХГ (единствена) ТГ и СОУ-та/. Първите две са с традиции и разпознаваеми, втората е тепърва налагаща се, последното е бивше руско и както името показва СОУ.

Няма сериозно сравнение между прървите две и другите две - на мерки и теглилки не излиза сметката. След смяната, МГ ще звучи също като последните. Не че ще падне нивото. Обидно е към традицията. Много по-добре е и другите да имат прием ако желаят, понеже търсене има доказано за езици. Школите не спират да се роят.

Общи условия

Активация на акаунт