Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 137 648
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 215
  • Мнения: 1 058
не, закона трябва да е за всички; но по мое мнение държавата трябва да има минимална намеса като само зададе минимални изисквания за различните нива на обучение

оттам нататък училища/гимназии/вузове независимо от формата им - държавни, частни, общински, алтернативни форми на обучение - трябва да бъдат оставени свободно да се конкурират, а парите да следват учениците/студентите; по мое мнение това е възможно най-бързия начин за повдигане на нивото на обучение навсякъде, както и за по-достойно заплащане на труда на преподавателите; при една такава схема всички ще имат интерес да предлагат възможно най-добро обучение, а съответно и добрите преподаватели ще са по-търсени и оценени; съответно не се справяш, ниско ниво на обучение - няма ученици, няма и грешно харчени пари; единствено по-специално отношение и допълнително стимулиране да има за действащи училища в най-малките населени места

# 1 216
  • София
  • Мнения: 1 087
http://www.parliament.bg/bg/plenaryprogram/ID/846 няма тази седмица дабъде второ четене на Проекта.
Явно образованието не е приоритет на депутатите, а оръжия, досиета и незаконно придобити имущества са по-важни...

# 1 217
  • София
  • Мнения: 62 595
тази боза с парите и следването на учениците сега я сърбаме - на децата се гледа като на бюджет, а не като на хора. Не само не се подобрява положението, а се влошава още повече, защото никой не смее да изключи ученик. Това с парите следват детето е утопия, която видяхме на практика до какво доведе. Не само, че учителите (те не са преподаватели) не са мотивирани за по-добро, а дори се демотивират, защото трябва да внимават с двойките. Ти можеш да си приказваш колкото си искаш - фактите показват точно обратното на твоите думи.

# 1 218
  • Мнения: 1 058
тази боза с парите и следването на учениците сега я сърбаме - на децата се гледа като на бюджет, а не като на хора. Не само не се подобрява положението, а се влошава още повече, защото никой не смее да изключи ученик. Това с парите следват детето е утопия, която видяхме на практика до какво доведе. Не само, че учителите (те не са преподаватели) не са мотивирани за по-добро, а дори се демотивират, защото трябва да внимават с двойките. Ти можеш да си приказваш колкото си искаш - фактите показват точно обратното на твоите думи.

ха-ха, сравняването на сегашната система с това, което съм писал е повече от неадекватно; прочетете го още 2-3 пъти, може и да го проумеете, ако не - няма надежда... къде е конкуренцията в системата в момента, как точно държавата финансира частните училища да речем, кой родител ходи с ваучер в джоба и с него избира къде да запише детето си? къде има реална конкуренция при приема, освен в МГ? или май си пишем, колкото да се намираме на приказки... а ако ви трябва пример - в МГ никак не се притесняват от двойките, спокойно ги пишат, и не ги е много страх, че могат да изгубят някой ученик... и сигурно има защо...

# 1 219
  • Мнения: 1 359
Абсолютно. Както във всяка друга сфера има евтиняшки и нетрайни начини за привличане и задържане на клиенти (в случая у-ща,в които не се пишат двойки), и такива, които предлагат качествена услуга, за която знаеш, че трябва и ти да се постараеш (сериозни у-ща). И вторият тип фирми имат по-дълготрайни и лоялни клиенти. Разбира се, винаги ще има хора, които предпочитат да не си мръднат пръста, а да си купят поредната измама на някой шарлатанин, надявайки се на лесно решение, така че и първият тип си живуркат, но това не отнема по никакъв начин клиентелата на втория. И за ЧУ все се говореше как пишели лесно оценки, как не смеели да направят забележка на дете и пр., и сигурно има и такива, но за всички вече стана очевидно, че в повечето изобщо не е така. Даде ли се свобода на ДУ, ще имат зелена светлина и те да повишат качеството си по аналогичен начин. Защото това качество, в интерес на истината, не е въпрос само на пари, но в огромна степен на организация, мотивация и свобода на действията.

# 1 220
  • sofia
  • Мнения: 9 235
Най-, най-, най-грешният подход е да се разглежда общественото (държавно) образование като бизнес и подхода да е като към фирма за производство на банички, на учениците да се гледа като на клиенти.

Последна редакция: ср, 29 апр 2015, 14:09 от vesi1

# 1 221
  • Мнения: 1 058
Най-, най-, най-грешният подход е да се разглежда общественото (държавно) образование като бизнес и подхода да е като към фирма за производство на банички, на учениците да се гледа като на клиенти.

ама Вие наистина ли го мислите??? защото фирмата, която продава некачествени банички ще изчезне много бързо от пазара, което за съжаление не се случва с училищата, предлагащи имитация на образование; и да, учениците са КЛИЕНТИТЕ на образователната система... и когато на тях наистина започне да се гледа като на КЛИЕНТИ, току-виж нещата наистина започнат да се оправят... защото всяка нормална фирма се старае да предлага на клиентите си това, което те искат; боклуци могат да си позволят да предлагат и пробутват на клиентите главно монополите; а в този си вид образователната ни система е точно това...

# 1 222
  • sofia
  • Мнения: 9 235
Де да беше толкова просто......

# 1 223
  • София
  • Мнения: 62 595
Ти за колко фирми за некачествени банички си чул и видял да изчезват? не само не изчезват, а подбиват цените с некачествени суровини. При образованието не може да има свободна  конкуренция, защото това е сектор, който е от обществена значимост. Ако е обратното, ще станем като американците - лошо държавно образование и всеки ще се ръсиш за  частно, защото иначе си в гетото. Клиенти, ама друг път! И ти ги пишеш едни.... в сферата на фантазиите.

# 1 224
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Абсолютно прави са Андариел и Веси.
Всеки разбира качеството на образованието по различен начин и дори в тази тема се вижда, даже някои не разбират нищо и изкривяват понятията.
Не може закон да се прави, който да обслужва частни интереси, някакви приумици, които не са следствие на опит и практика, а хрумнало му, че може и така. Не може и да обслужва лобита.

# 1 225
  • София
  • Мнения: 17 649
Най-простият - а и най-справедлив - начин да се уреди този въпрос би бил с данъчните закони, не посредством законът за образование - да се отчислява от окончателната сума на подоходния данък на родителите, имащи дете в частно училище сума, равна на издръжката на ученик в съответния клас в държавно училище. А правилото "парите следват учащия" да е за деца със среден успех, примерно, 4 и повече от 4. Но успех от външно оценяване - и само при положение, че на външното оценяване всички квестори са задължително учители от други училища. Както и да се установи минимална сума за издръжка на училищата, обучаващи ученици със среден успех под минимално установения.

# 1 226
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Пълни глупости.

# 1 227
  • Мнения: 1 058
Абсолютно прави са Андариел и Веси.
Всеки разбира качеството на образованието по различен начин и дори в тази тема се вижда, даже някои не разбират нищо и изкривяват понятията.
Не може закон да се прави, който да обслужва частни интереси, някакви приумици, които не са следствие на опит и практика, а хрумнало му, че може и така. Не може и да обслужва лобита.

ама разбира се, как да не са прави???

1. Андариел - тъй де, голяма хвалба е това, че има фирми за некачествени банички... явно му е малко трудно на човека да схване, че това всъщност не е нещо хубаво и не е за хвалене... а също сигурно му е трудно да проумее, че ако ги има тези фирми то не е защото предлагат на клиентите това, което искат, а защото за съжаление има хора, които само това могат да си позволят... прав е и за това, че не може да проумее в рамките на ограничения си до България кръгозор, че това не е нормално и в нормалните държави подобно нещо не се случва...
Прав е Андариел и за прогнилото американско образование, то на човека му е трудно да напише примерно top 10 world university и да види за какво иде реч, хайде да го улесним малко, ето му примерен линк:
http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/ … -15/world-ranking
както забелязваме водещите места масово са окупирани от български университети, браво; та от тази гледна точка няма как да не им даваме акъл на американците, как беше, Лиляна добре го е казала, аха "някакви приумици, които не са следствие на опит и практика"; тъй то, голям опит е натрупан в последните 50-60 години в образователната ни система, браво, социализЪма още си е жив и живот и здраве трябва да си го пазим колкото може...

2. Права е и Веси, откъде накъде на децата ще се гледа като КЛИЕНТИ на образователната система. Абсолютно погрешно, за съжаление децата са необходимото зло, без тях системата би функционирала доста по-безпроблемо... За да няма недоразумения, системата е:
- за да си уреждаме наши хора на кротки и платени службички по министерства и инспекторати;
- да си пишем безумни учебници и всички по веригата да са щастливи: издатели постигащи тиражи, за които само иначе мечтаят; автори, взимащи си хонорари независимо от написаните глупости; комисионните на хората, удобряващи съответните учебници и помагала и т.н.
- за директорите, да поддържат си феодалното владение както си решат, а учителите са си безгласни буквички, които могат само да слушкат и изпълняват...
- за да поддържаме заетост и заплатки на учители, чакащи си кротко пенсионирането; защото системата на образованието е толкова атрактивна за младите, че тях всъщност почти ги няма в нея; та сигурно над 70% от учителите са на 50+ и са много запалени да променят системата към нещо по-добро, рискувайки си работните места...
Иначе откъде Веси да е чувала примерно за PISA и да знае, че нашите деца са в дъното на класациите? Те не са КЛИЕНТИ на образователната система и какъв е резултата на изхода от нея няма значение... По-важно е изброените по-горе да са щастливи и спокойни, децата кой го интересуват...

3. Разбира се права е и Лиляна, която от висотата на позицията си във всеизвестната ямболска гимназия има правото да се изявява като говорител от последна инстанция... Само й прочетете постовете в темата и си помислете много внимателно какви учители учат децата Ви... И всъщност, че голяма част от образователната ни система все още си стои в 80-те, 90-те години на миналия век, и иска да си остане там колкото си може по-дълго...

Да Веси, Андариел, Лиляна, прави сте... Затова знаещите, умните, можещите, масово се спасяват от тази територия и търсат по-добри варианти за себе си, и за децата си... Мисленето и развиването му не са приоритет на голяма част от образователната ни система, едва ли и скоро ще бъдат... А последиците след 10-15 години..., ами едва ли толкова надалече може да погледнете и да проумеете какво ще стане...

# 1 228
  • sofia
  • Мнения: 9 235
Румене, не сравнявай висши училища със средни.
Проучи начина на финансиране и управление на средното образование в САЩ и при нас. Сравни изучавани дисциплини и хорариуми. Проучи критериите за оценяване, как се изпитват децата и т.н и тогава се изказвай компетентно.
Дали да има прием в гимназия от 5-ти клас е най-малкият проблем на средното образование......ти си ги изброил основните проблеми и там не виждам да си споменал прословутия петокласен прием.
PISA, та PISA.....ако се готвят за този формат изпит ще го издържат. При еднократен изпит и проверка на знанията формата на изпита е от основно значение. То това е проблем на американското средно образование, който в момента се опитват да оправят - да се готвиш за изпита, а не да учиш пълноценно. И то за изпит, по чиято успеваемост се атестират и ученици, и преподаватели, и съответно всички полудяват.....ми не е нормално.

# 1 229
  • София - Рим и обратно
  • Мнения: 11 229
Стига с тая PISA... Наши ученици са масово победители в какви ли не световни математически състезания, и не само. Да, сигурна съм, че това е трън в очите на много от "белите" европейски държави. И съответно, върви се в посока смачкване на знанията у българските ученици (намален брой часове математика, безумни учебници и т.н.). Аз много добре разбирам какво искат да кажат Веси и Андариел и съм на тяхното мнение.
Абсурдно е да се сравнява средно и висше образование у нас, Румен.

За съжаление, вървим с широки крачки към формулировката - или имаш пари за частно училище, или си в гетото, както описа Андариел американската действителност в средното образование. Аз самата го виждам сега с втората си дъщеря - все по-убедена съм, че няма да го бъде в ДУ.... Rolling Eyes

Общи условия

Активация на акаунт