Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 335
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 740
  • София
  • Мнения: 17 652
Сега пък 9часа ли ти пречи? Те щото децата са мнооого адекватни в 7:30.

Нищо му няма на почването в 7:30, изцяло е въпрос на свикване.

И на навременно лягане. Не разбирам кому е нужно деца на 7-12 години, че и по-големи, да стоят до среднощ. Каква толкова важна и неотложна работа имат? 

На децата им е нужно. Представи си, имат наглостта да искат и да живеят - след, като са свършили всички "важни и неотложни работи". Що за въпрос!? Всеки човек си има различен вътрешен часовник. Доста е нагло да смяташ, че имаш право по такъв груб начин просто да наложиш своя.

# 1 741
  • Мнения: 542
Сега пък 9часа ли ти пречи? Те щото децата са мнооого адекватни в 7:30.

Нищо му няма на почването в 7:30, изцяло е въпрос на свикване.

И на навременно лягане. Не разбирам кому е нужно деца на 7-12 години, че и по-големи, да стоят до среднощ. Каква толкова важна и неотложна работа имат?  



На децата им е нужно. Представи си, имат наглостта да искат и да живеят - след, като са свършили всички "важни и неотложни работи". Що за въпрос!? Всеки човек си има различен вътрешен часовник. Доста е нагло да смяташ, че имаш право по такъв груб начин просто да наложиш своя.

"Вътрешният часовник" се настройва, така да се каже.  Пък и денонощието е 24 часа, без значение кога се ляга и става, така че времето за "живот" е едно и също. Тоест при по-късно лягане това време по никакъв начин не се увеличава – елементарна математика.

Последна редакция: пт, 02 окт 2015, 10:31 от math_mother

# 1 742
  • Мнения: 1 359

И на навременно лягане. Не разбирам кому е нужно деца на 7-12 години, че и по-големи, да стоят до среднощ. Каква толкова важна и неотложна работа имат? 

На децата им е нужно. Представи си, имат наглостта да искат и да живеят - след, като са свършили всички "важни и неотложни работи". Що за въпрос!? Всеки човек си има различен вътрешен часовник. Доста е нагло да смяташ, че имаш право по такъв груб начин просто да наложиш своя.
[/quote]

Абсолютно съм съгласна. И на всички вопли колко важна била социализацията в училище - голяма социализация пада, особено за тези, които са по цял ден там с едни и същи деца и възрастни по цели седмици, а като се приберат, имат време само за вечеря, за да могат в 20-21 ч. да са в леглата. Лично аз държа на социалния живот на семейството си, на редовните срещи с приятели, на излизанията и екскурзиите, а не ограничени само в събота. Децата ми, доколкото виждам, не само харесват това, но и им се отразява много добре. С което ни най-малко не искам да наложа своя модел на всички останали. Искам само да не бъда задължена да спазвам техния модел Simple Smile Т.е. отново стигаме до неоспоримия момент, че всяко семейство има различна представа за най-добрата схема на образование на децата си, поради което най-съществената първа стъпка е законовата рамка да дава възможности за по-голяма гъвкавост. Не виждам какъв е проблемът например в у-ще, което може да си позволи едносменно обучение, да е разрешено да започват часовете в 9, вместо да се определя централно. Или у-ще, което намери разумен начин (а това не е никак трудно), да разрешава много по-голям брой отсъствия по домашни причини на децата. Знания не се трупат с висене на чина. И много други. Разбира се, добре че най-после допуснаха самостоятелната форма на обучение по желание, а не по болест и "гениалност" (за второто, между другото, не знам нито един случай на разрешено такова обучение досега), но има  много междинни варианти, които биха направили посещението на у-ще приятна част от общото развитието на детето, а не 13 или 14-годишна повинност, от която повечето впоследствие си спомнят само тежестта и ангажимента. И това са само организационни "размисли", без изобщо да стигаме до съдържанието. Но са поредната причина цели поколения да си създават лошо отношение към у-щето, което впоследствие прехвърлят на децата си. Твърде много хора познавам, които на въпроса как е детето им и харесва ли му в у-ще, отговарят с "Не, но то не е и целта да му харесва"...

# 1 743
  • Мнения: 7 683
Сега пък 9часа ли ти пречи? Те щото децата са мнооого адекватни в 7:30.

Нищо му няма на почването в 7:30, изцяло е въпрос на свикване. Войниците как ставаха навремето в 5:30 и не съм чувала да са били неадекватни. Всичко е въпрос на навик и настройка. Но сега, като почват в 7:30, поне свършват преди 14:00, а ако почват в 9:00 на практика целият ден ще им бъде загубен. Да не говорим, че няма как да се вмести втора смяна.

Те защото войниците са като 7 годишните деца  Whistling


Ми аз да ви кажа, за разлика от Черна станция съм ходил в казармата и наистина ни вдигаха в 5,30, непрекъснато ни се спеше и когато сутринта имахме учебни занятия /имаше такива, преподаваше се и теория също като на студенти/ заспивахме в залата. Лично на мен ми се спеше непрекъснато, войникът се научава да спи и прав и най-голямата ми мечта беше като се уволня, как ще се наспя. Не ми тежеше толкова гонката, физическата подготовка и т.н., а най-много ми тежеше безсънието.

# 1 744
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
А стана ли ясно основното образование след завършен 7 клас - за коя учебна година ще влезе в сила?
Учениците, които през 2016/2017 ще бъдат 7 клас, ще получат ли свидетелство за основно образование?
Законът влиза в сила от следващата учебна година и ще важи за следващите първолаци и петокласници. Не знам за осмокласниците, но най-вероятно не. Та,  когато бъдещите петокласници станат в седми клас, тогава ще получат основно образование. Останалите си карат по старите програми, в това число и учениците, които през 2016/2017 ще бъдат в седми клас.

# 1 745
  • Мнения: 5 160
Лилянa, благодаря и жалко. Сегашната ситуация е много разтеглена във времето Sad

# 1 746
  • София
  • Мнения: 62 595
Това целодневно обучение за мен е безсмислено, защото децата стоят цял работен ден с едни и същи деца на едно и също място с едни и същи хора и правят едно и също. По-добре половин ден на училище, а после да са свободни за извънкласни занимания или просто да са вкъщи, особено по-големите. Воплите за целодневно обучение са на родителите на малките ученици, защото няма кой да ги гледа. Ние си живеем според индустриалните порядки, затова за мен е спорно кое е добре и кое не за децата, защото нещата са подчинени на функциониране на индустриалната организация. От една страна изискванията към децата като бъдещи участници в производствените и обществени отношения (което увеличава обучителните проблеми), а от друга трябва някой да ги гледа. Има вече правени стотици проучвания и измервания относно циклите на бодърстване и работоспособност при децата на различна възраст, но пак икономически и организационно ще излезе много скъпо на една система в часовете с по-ниска работоспособност децата да имат ненатоварващи предмети като физическо, рисуване, пеене или дори свободни игри, защото ще трябва д едни и същи часови пояси всички деца да имат само такива предмети, а това означава недостиг на стаи и учители. И това не е само тук, то е принципно положение. Та, като извод - и да си говорим кое е най-добре за децата, и да не си говорим, ще си останем само с приказките, защото децата не са в центъра, каквото и да се говори на локално, международно или глобално ниво. Каквото и да си говорим, винаги става въпрос за пари.

# 1 747
  • Мнения: 24 467
Цитат на: link=topic=810887.msg31704513#msg31704513 date=1443765619
Цитат на:  link=topic=810887.msg31704480#msg31704480 date=1443765053
Цитат на:  link=topic=810887.msg31702789#msg31702789 date=1443724044
Ми аз да ви кажа, за разлика от Черна станция съм ходил в казармата и наистина ни вдигаха в 5,30, непрекъснато ни се спеше и когато сутринта имахме учебни занятия /имаше такива, преподаваше се и теория също като на студенти/ заспивахме в залата. Лично на мен ми се спеше непрекъснато, войникът се научава да спи и прав и най-голямата ми мечта беше като се уволня, как ще се наспя. Не ми тежеше толкова гонката, физическата подготовка и т.н., а най-много ми тежеше безсънието.

Кой конкретно къде е ходил не знам. На човек му е мило това, което сам е преживял, обикновено. Дори и да е ирационално или направо глупаво или мъчително. То си е част от него, самия.  Laughing

Много хора, дори и възрастни, са винаги неадекватни много рано сутрин. И това не е въпрос на навик, а на вродена настройка. Лично познавам такива хора. Не един или двама.
За мен е добре училищата да имат възможност сами да избират времето на започване и приключване на учебния ден.
Да, и на позволените отсъствия "по домашни причини" също. Радетел съм на повече дни такива.

Това целодневно обучение за мен е безсмислено, ...

Какво ти "безсмислено". То е направо увреждащо.  Sunglasses
Не знам колко може да се е провинило едно дете, та да бъде наказано да виси в една и съща обстановка, като тази, в нашите масови училища, по цял ден с купища други деца. Те в затвора в една килия са по четирима души даже и с по една тоалетна на две стаи. 
Общото образование не е направено в полза на децата.

Подкрепям допускането на по- широк избор относно формата на обучение, необвързан с изчерпателно изброени обективни обстоятелства.

# 1 748
  • Мнения: 1 359
Та, като извод - и да си говорим кое е най-добре за децата, и да не си говорим, ще си останем само с приказките, защото децата не са в центъра, каквото и да се говори на локално, международно или глобално ниво. Каквото и да си говорим, винаги става въпрос за пари.

За съжаление, си много права.

# 1 749
  • София
  • Мнения: 19 515
Много си права, Анди, за всичко ...

# 1 750
  • Мнения: 50 878
Много малко хора, които аз лично познавам, се оплакват от започването на работния ден в 9 или 9.30 и се натискат за 1 смяна.  Mr. Green Защо ли, като е толкова хубаво. Ти самата, прочее, само първа смяна ли работиш?

Лично аз сто пъти предпочитам да почвам работа в 7,30 и да свършвам 16,00 вместо да почвам в 9,00 и да свършвам в 17,30, но няма такава опция. 
И не са толкова малко хората, които биха искали така. Совите и чучулигите са общо взето по равно разпределени, от там нататък е въпрос на навик. Когато аз бях ученичка всички почваха в 7,30 и никой не го правеше на проблем, свиква се. За мен лично да почна училище в 9 часа и да свърша в 15 часа ще е безумие - целият ден ще ми е пропилян заради малко повече търкаляне в леглото. Ама всеки с предпочитанията си.

# 1 751
  • Мнения: X
Много малко хора, които аз лично познавам, се оплакват от започването на работния ден в 9 или 9.30 и се натискат за 1 смяна.  Mr. Green Защо ли, като е толкова хубаво. Ти самата, прочее, само първа смяна ли работиш?

Лично аз сто пъти предпочитам да почвам работа в 7,30 и да свършвам 16,00 вместо да почвам в 9,00 и да свършвам в 17,30, но няма такава опция.  
И не са толкова малко хората, които биха искали така. Совите и чучулигите са общо взето по равно разпределени, от там нататък е въпрос на навик. Когато аз бях ученичка всички почваха в 7,30 и никой не го правеше на проблем, свиква се. За мен лично да почна училище в 9 часа и да свърша в 15 часа ще е безумие - целият ден ще ми е пропилян заради малко повече търкаляне в леглото. Ама всеки с предпочитанията си.

Но за теб. Та защо не разбирам чучулигите да наделяват над совите. Да не говорим, че това изобщо не са сови. Трябва да се разровя, но със сигурност има и медицински изследвания по темата.

Аз пък предпочитам да започвам работа от 9 ч., вместо в 8,30 ч. защото в този половин час мога да вместя доста полезни занимания сутрин. Няколко години в зората на кариерата ми работех на смени и първа смяна започваше в 6,30 ч. Е целият ми ден отиваше на кино, защото след като се прибирах си допивах защото бях капнала за сън. След което смятай колко съм била ефективна и съм успявала да легна преди 23 часа. Целият ти биологочен часовник отива на кино.

# 1 752
  • Мнения: 24 467
Много малко хора, които аз лично познавам, се оплакват от започването на работния ден в 9 или 9.30 и се натискат за 1 смяна.  Mr. Green Защо ли, като е толкова хубаво. Ти самата, прочее, само първа смяна ли работиш?

Лично аз сто пъти предпочитам да почвам работа в 7,30 и да свършвам 16,00 вместо да почвам в 9,00 и да свършвам в 17,30, но няма такава опция. 
...

Лично "ти" и "предпочиташ". Simple Smile
За доста хора е обективно невъзможно да бъдат адекватни много рано сутрин, когато още слънцето не е изгряло.
Аз ставам в 6.00 и до обяд приключвам повечето от нещата за деня в работата. Нощем не мога да седя до след 22.00 часа.
Брат ми не е адекватен преди 9.00 сутрин. Нощем работи с лекота. И въобще не е въпрос на навици и настройки, а на лична биология.
Имам приятелка, която предпочита да работи нощна смяна. Аз нощем не мога понякога с отворени очи до банята да отида.
Но общо взето около 9.00 часа всеки от нас, иначе толкова различни хора, сме вече в кондиция.

Последна редакция: пт, 02 окт 2015, 11:49 от Judy

# 1 753
  • София
  • Мнения: 62 595
в производството често хората са на двусменен, а понякога и на трисменен режим на работа. Работила съм и така, и дневна смяна чиновническа, и по-положително гледам на смените, а не на целодневното. Когато човек е на смени, сякаш денят е по-дълъг, а като си от 9 до 6-7, всичкото време заминало.

# 1 754
  • Мнения: X
в производството често хората са на двусменен, а понякога и на трисменен режим на работа. Работила съм и така, и дневна смяна чиновническа, и по-положително гледам на смените, а не на целодневното. Когато човек е на смени, сякаш денят е по-дълъг, а като си от 9 до 6-7, всичкото време заминало.

Забравяш, че в момента говорим за деца! Не за чиновници или работници.

http://center4research.org/child-teen-health/early-morning-class … -risky-behaviors/

http://time.com/3162265/school-should-start-later-so-teens-can-s … eep-urge-doctors/

Общи условия

Активация на акаунт