Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 377
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 755
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
И сега ще има 20 страници в колко е добре да се започва първа смяна ли?
Не слагайте рибата в тигана, преди да сте я уловили.
Нека първо се осигурят места за едносменни училища, а тогава да се тюхкаме в колко е най-добре да се започва сутрин.
За мен 8 е идеално.

# 1 756
  • Мнения: X
И сега ще има 20 страници в колко е добре да се започва първа смяна ли?
Не слагайте рибата в тигана, преди да сте я уловили.
Нека първо се осигурят места за едносменни училища, а тогава да се тюхкаме в колко е най-добре да се започва сутрин.
За мен 8 е идеално.

Скрит текст:
Защо винаги темата трябва да се движи според твоите разбирания за правилност?!?!? Или след като ти си изразила мнение, повече никой не следва да го прави?

Ако има училища, които могат да минат на едносменен режим веднага, то трябва да бъдат задължени да го направят. И минаването на едносменен режим трябва да бъде цел в образованието.

# 1 757
  • Мнения: 5 160

За мен 8-8:30 е перфектно. Така е за начален курс и е съвсем добре.
Андариел разказа защо има сменен режим и ранно започване от прогимназиален курс, но мисля на всички с ученици им е ясно.

Bliss, има такива училища, но са много много малко - начални, основни, но гледам някои основни минаха на двусменен като се появиха по-големите набори първокласници.

# 1 758
  • Мнения: X

За мен 8-8:30 е перфектно. Така е за начален курс и е съвсем добре.
Андариел разказа защо има сменен режим и ранно започване от прогимназиален курс, но мисля на всички с ученици им е ясно.

Bliss, има такива училища, но са много много малко - начални, основни, но гледам някои основни минаха на двусменен като се появиха по-големите набори първокласници.

И като се появиха бюджетите. Та в популярни ДУ с наплив паралелките започнаха да растат всяка година с минимум по 2 бр. и децата от 30 и нагоре в клас. Просто има директори, които трябва да бъдат озаптени. И да се фокусират към повишаване качеството и интереса към повече ДУ.

# 1 759
  • Мнения: 7 683
Лично аз сто пъти предпочитам да почвам работа в 7,30 и да свършвам 16,00 вместо да почвам в 9,00 и да свършвам в 17,30, но няма такава опция.  
И не са толкова малко хората, които биха искали така. Совите и чучулигите са общо взето по равно разпределени, от там нататък е въпрос на навик.

Абсолютно е така, и аз съм така. С поста ми за казармата излезе, че ти възразявам, но наистина в 5,30 е едно, а в 7,30 съвсем друго. И на мен ми беше добре, че почвахме у-ще в 7,30 и свършвахме в 13 часа и аз предпочитам ако може да работя от 7,30 до 16. Между другото в провинцията така беше, това да се започва от 9,00 работа го имаше само в София. Сега вече от доста години съм в София, та не знам дали в провинцията се е запазило да се почва по рано, но преди 15-16 години никой в тогавашния ми град не започваше работа чак в 9,00.

# 1 760
  • Мнения: 542
Лично аз сто пъти предпочитам да почвам работа в 7,30 и да свършвам 16,00 вместо да почвам в 9,00 и да свършвам в 17,30, но няма такава опция.  
И не са толкова малко хората, които биха искали така. Совите и чучулигите са общо взето по равно разпределени, от там нататък е въпрос на навик.

Абсолютно е така, и аз съм така. С поста ми за казармата излезе, че ти възразявам, но наистина в 5,30 е едно, а в 7,30 съвсем друго. И на мен ми беше добре, че почвахме у-ще в 7,30 и свършвахме в 13 часа и аз предпочитам ако може да работя от 7,30 до 16. Между другото в провинцията така беше, това да се започва от 9,00 работа го имаше само в София. Сега вече от доста години съм в София, та не знам дали в провинцията се е запазило да се почва по рано, но преди 15-16 години никой в тогавашния ми град не започваше работа чак в 9,00.

В провинцията и сега е така, даже в частните фирми работният ден започва в 8:00. Има училища с едносменен режим, в които учебните занятия започват в 8:00 (учебните часове са по 45 минути), а в останалите – в 7:30 (40 минутни уч. часове). Предпочитани са вторите, към тях е наплива, все пак по-важно е качеството на обучение, а не началния час.

# 1 761
  • Мнения: 138
Другото, което бих предпочела, е редуциране на времевия престой в училище. Напълно безсмислено е кибиченето там повече от 6-7 часа. За малките деца- максумим по пет.  Simple Smile Без друго доста често времето бива само изгубено.  Wink Човек не е много адекватен, когато се занимава с умствена дейност, много часове по ред.

Т.е. като сме тръгнали и вече ще даваме диплома за основно след 7-и клас и за някакво средно след 10-и, защо да не продължим с това, което правим вече близо 30 години, а именно разсипването на системата, и сега да намалим и часовете...

Впрочем в първи клас по принцип имат по 5 часа на ден, и после се покачва до 6-7 в по-горните класове.

# 1 762
  • Мнения: 138

Не виждам какъв е проблемът например в у-ще, което може да си позволи едносменно обучение, да е разрешено да започват часовете в 9, вместо да се определя централно.

Ами ще обясня с най-прости думи:

Когато бях първа смяна, беше възможно да върша каквато работа имах до 3 през нощта, да поспя 3-4 часа, да ида на училище, и ако не се бях наспал, да си доспя след това докъм 5 следобед, след което да продължа.

Беше възможно и да се практикува спорт на октрито през зимата, тъй като времето между 1:30 и 4:30, когато се мръква, беше свободно. И т.н.

Втора смяна тези опции ги нямаше и ако и да се оправяхме някак си, беше много по-неприятно - ако имам някаква неприятна математическа задача за мислене за следващият ден, която ще ми отнеме неизвестен брой часове, много по-добре е да имам опцията да не спя цяла нощ мислейки я, отколкото да почна рано сутринта и да гледам как часовника отброява минутите до момента, в който трябва да отивам на училище (втова смяна винаги се спи повече). Но и ако се учи от 9 до 4 с пауза от един час за обяд, пак няма да ги има. И продуктивността ще намалее -- децата ще си спят по 8-10 часа, особено като гледам тук колко хора говорят за лягане в 8-9 и ставане в 6-7. т.е. огромно количество време ще се пропилее.


Цитат
Или у-ще, което намери разумен начин (а това не е никак трудно), да разрешава много по-голям брой отсъствия по домашни причини на децата.

Мда, понеже сега не е достатъчно лесно да не се ходи на училище с фалшиви бележки, дай да го улесним още повече...

Цитат
Знания не се трупат с висене на чина.

Напротив -- знания се трупат с четене и писане, но и със слушане. Човешкият мозък запаметява много по-добре ако може да свърже дадена идея с конкретно място и човек, където и от когото тя е чута.

Цитат
Твърде много хора познавам, които на въпроса как е детето им и харесва ли му в у-ще, отговарят с "Не, но то не е и целта да му харесва"...

Обясних то това в предни постове, ще го повторя пак:

С редки изключения, децата нямат нито идея нито способност да разберат какво е добро за тях в дългосрочен план. Съответно няма как да има работеща образователна система без много сериозен елемент на психическо, че и физическо насилие над тях. И колкото по-рано се почне с него, толкова по-добре -- има шанс това да доведе до натрупване на критична маса знания достатъчно рано, за да може детето да осъзнае колко много не знае и защо трябва да го знае и да се мотивира само.

Приказките за това как на децата трябвало да им харесва са извинения за провала на децата в училище и на родителите в отглеждането на децата си. И ги чуваме понеже е много по-лесно да си измисляш такива извиненния вместо да погледнеш истината в очите.

# 1 763
  • Мнения: X
Съответно няма как да има работеща образователна система без много сериозен елемент на психическо, че и физическо насилие над тях. И колкото по-рано се почне с него, толкова по-добре -- има шанс това да доведе до натрупване на критична маса знания достатъчно рано, за да може детето да осъзнае колко много не знае и защо трябва да го знае и да се мотивира само.

Приказките за това как на децата трябвало да им харесва са извинения за провала на децата в училище и на родителите в отглеждането на децата си. И ги чуваме понеже е много по-лесно да си измисляш такива извиненния вместо да погледнеш истината в очите.

Боже Господи, и след такива твърдения спирам да се чудя защо повечето кадри в образованието ни са замръзнали интелектуално някъде през 60-те години на миналия век.

Последния абзац бих го обърнала така: Тази теза е само за оправдание на некадърни даскали, които не успяват (защото нямат умствения капацитет) или не желаят да положат усилия да поднесат материала така, че децата да не се чувстват насилени - физически и психически.

# 1 764
  • София
  • Мнения: 62 595
Чакай малко, училището не е детски клуб с аниматори и клоуни, чиято работа е да забавляват. Децата на 7 вече са доста зрели, за да могат да спазват някаква дисциплина. Дори в ДГ не ги оставят да си правят каквото си искат, а трябва да си седят по столчетата, когато тече занятие. Не е нужно 7-годишни да се вбебешават и да биват смятани за безпомощни, още повече, че в час учителите на всеки десетина минути сменят задачите, на практика децата нямат какво толкова да се напъват и да им е безинтересно. Ако родителят си праща детето на училище to have fun, дава грешно послание на детето и то очаква да го фънват и отсреща да има какички, които да го оставят да прави каквото си ще, естествено, че тогава ще се чувства насилено, когато учителката каже "отворете тетрадката на страница 6 и прочетете задача 3", защото трябва да преработи инструкцията, а ако не е свикнало да преработва слухово двустепенни инструкции, хич няма да му хареса! На 7 вече са доста по-наясно за това, че вече не са в ДГ и имат задачи за решаване в клас и за домашно.

# 1 765
  • Мнения: X
Не, не детски клуб. Но не е и стая за мъчения в стил Инквизицията.

А to have fun не е толкова лоша идея. Всичко е въпрос на подход и нагласа, и качествен учител.  Peace И изобщо не става въпрос само за 7 годишни. Но това изисква неимоверно повече усилия. Защото най-лесно е да си избълват сухия маТриял и часът да свърши. А който разбрал, разбрал. Но това учениците ще могат да си го набавят и без учителя. Само ако някой ги насили в стил Испанска инквизиция да си прочетат учебника. Трудното е да хванеш вниманието на детето!

В този ред на мисли: http://www.duma.bg/node/107542

# 1 766
  • София
  • Мнения: 62 595
ами, не то хев фън за децата означава да са свободни да направят нещо или да не го направят. Какъвто и подход да измисли учителят, пак децата трябва да изпълнят задачите за часа, иначе родителят ще е първият, който ще има оплаквания. А за деца на каква възраст става въпрос, все пак говорим за училище, а на училище тръгват 7-годишните. Ограмотяват се 7-годишните, а не по-малките деца. Не е само въпрос на нагласа и на качество на учителя, а и на нагласа и качество на родителя. Каквото послание даде родителят на детето, с такава нагласа отива то на училище и това очаква да се случва там. Ако отива с идеята за фън, хич няма да иска да работи в час, защото при първата трудност вече няма да му е фън. По същия начин е като вкъщи с възпитаването на битови навици - когато един родител възпитава детето да си прибира играчките или да помогне нещо вкъщи, фън е докато детето е на 3, а на 5 вече не очаква на детето да му е фън, а да си прибере играчките и да свърши това, което му каже. Или да се обуе за излизане, а не дали му е фън точно сега да се обува. Когато видя родител да я кара само на идеята за фъна, тогава с чиста съвест ще изискам и учителят в училище да прави фън. Добре адаптиращите се деца в живота постепенно припознават идеята за това, че към тях има определени очаквания и изисквания. Първите изисквания и очаквания са от членовете на семейството, после са от външни хора като учителките в яслата или ДГ и училище.

Винаги е било "който разбрал - разбрал", защото за час от 35 минути учителят е длъжен да покрие определен обем материал, на него часът му е разпределен до минута, и ако едно дете не е в кондиция (не се сещам думата на български), т.е. не може волево да насочва и разпределя вниманието си, то не успява да се адаптира и да работи пълноценно. Ще-неще, учителят работи най вече с децата, които успяват да поддържат темпото, заложено по програма. Учителят изписва по един тон мастило всеки ден какъв материал е взел и какво е правил във всеки час по всеки предмет.

За по-големите ученици - то оставаше и вече да не са усвоили думата "трябва"! Ще кажа и аз като бабите по пейките - едно време на тяхната възраст бабите и дядовците им са работели я на полето, я вкъщи, и никой не ги е питал дали им е фън, дали им е интересно.

Последна редакция: пт, 02 окт 2015, 17:46 от Andariel

# 1 767
  • Мнения: X
ами, не то хев фън за децата означава да са свободни да направят нещо или да не го направят. Какъвто и подход да измисли учителят, пак децата трябва да изпълнят задачите за часа, иначе родителят ще е първият, който ще има оплаквания. А за деца на каква възраст става въпрос, все пак говорим за училище, а на училище тръгват 7-годишните. Ограмотяват се 7-годишните, а не по-малките деца. Не е само въпрос на нагласа и на качество на учителя, а и на нагласа и качество на родителя. Каквото послание даде родителят на детето, с такава нагласа отива то на училище и това очаква да се случва там. Ако отива с идеята за фън, хич няма да иска да работи в час, защото при първата трудност вече няма да му е фън. По същия начин е като вкъщи с възпитаването на битови навици - когато един родител възпитава детето да си прибира играчките или да помогне нещо вкъщи, фън е докато детето е на 3, а на 5 вече не очаква на детето да му е фън, а да си прибере играчките и да свърши това, което му каже. Или да се обуе за излизане, а не дали му е фън точно сега да се обува. Когато видя родител да я кара само на идеята за фъна, тогава с чиста съвест ще изискам и учителят в училище да прави фън. Добре адаптиращите се деца в живота постепенно припознават идеята за това, че към тях има определени очаквания и изисквания. Първите изисквания и очаквания са от членовете на семейството, после са от външни хора като учителките в яслата или ДГ и училище.

Оооо ама разбира се, че извинението на липсите в учителя се оправдават с домашното възпитание и качествата на родителите.
Личен опит: Дъщеря ми на 4 г. тръгва на английски по специална методика за възрастта. Учителка номер едно в рамките на няколко занимания не успява да и грабне вниманието и да канализира процеса дотолкова, че детето създава проблеми с дициплината на цялата група. Учителка номер две до такава степен я привлече, че детето отива на занимания с нетърпение и за две години проговори съвсем без задръжки английски (разбира се не очаквайте академично ниво, но ниво детски занимания и комуникация на плажа знанията и са за 6-ца).  И е първа по напредък за набора си. И това все при едни и същи родители, които я стимулират все по един и същ начин.  Mr. Green

А в to have fun няма нищо лошо, но трябва да ти идва от вътре и да си кадърен. В къщи дори подреждането на стаята е to have fun. Всичко друго са оправдания. Я родителите са виновни, я методиката, я нещо друго.

# 1 768
  • Мнения: 50 920
Не, не детски клуб. Но не е и стая за мъчения в стил Инквизицията.

А to have fun не е толкова лоша идея. Всичко е въпрос на подход и нагласа, и качествен учител.  Peace И изобщо не става въпрос само за 7 годишни. Но това изисква неимоверно повече усилия. Защото най-лесно е да си избълват сухия маТриял и часът да свърши. А който разбрал, разбрал. Но това учениците ще могат да си го набавят и без учителя. Само ако някой ги насили в стил Испанска инквизиция да си прочетат учебника. Трудното е да хванеш вниманието на детето!


Да де, ама има деца, на които и Господ не може да им хване вниманието. И как става така, че в същото време при един и същ учител на някои деца вниманието им е хванато, внимават и разбират, а други не? Точно учителят ли е виновен?
Наистина има учители с харизма, които успяват да приковат вниманието на почти всички деца, но те са единици. Единици са и наистина неставащите учители. Останалите са си нормални хора и при тези нормални хора някои деца внимават, а други не. Т.е. нещата опират най-вече до дете и който допусне детето му да очаква учителят да се бори за вниманието му ще си носи последствията. Училището е като работата - там не се ходи за удоволствие, а защото трябва.

# 1 769
  • София
  • Мнения: 62 595
В първи клас тръгват на 7, а не на 4.

Общи условия

Активация на акаунт