Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 304
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 2 025
  • Мнения: 50 853
   Доста по неразбираеми  за тях неща от История славянобългарска учат в 6 клас. Как преди няколко века, неграмотни са я разбирали, а за нашите деца учили няколко години история и литература ще е непонятна. Нещо не ми се вързва това обяснение.

Разбирали са я, защото е била за тяхното ниво. Според мен "История славянобългарска" не е нужно да се изучава в часовете по литература, защото няма никакви особени художествени достойнства. Тя и чисто фактологически достойнства няма много и защо тогава децата да я четат в час по литература???  Мястото на тази книжка е в часовете по история, но не да се чете като текст, а да се обясни смисълът от появата на това произведение за осъзнаване на и консолидиране на българския етнос, който дотогава е обезверен, потиснат и без чувство за национално достойнство. Иван Вазов го е казал абсолютно точно само в два стиха:

"От днеска нататък българският род
история има и става народ!"


Кратко и ясно, това да остане в главите на децата, пак стига. Впрочем какво представлява Историята на Паисий за България става много по-ясно от стихотворението на Вазов, отколкото от четенето на нейния текст. Та ако трябва да се учи нещо нека Вазов да бъде.

# 2 026
  • Мнения: 1 359
[ защо тогава децата да я четат в час по литература???  Мястото на тази книжка е в часовете по история

Peace

# 2 027
  • София
  • Мнения: 3 824
Погледнах проекто-програмата за 8 клас. Имам чувството, че ще учат това което сега учат в 9 клас, но знам дали съм права. А къде отиват произведенията, които се учат в момента 8 клас  Thinking Не виждам проекто програма за 7 клас, може да са там.
Едно нещо ме изпълни с оптимизъм - в документа липсват думите "литературен анази". Изобщо нищо няма да анализират, няма да пишат литературни критики, тези и т.н Край със зубренето идиотизми Simple Smile За това пък ще се учат да пишат есе.
Дано тези литературните критики да изчезнат отвсякъде, а не само от програмата на 8 клас.

Последна редакция: вт, 26 яну 2016, 19:31 от Елл

# 2 028
  • Мнения: 24 467
Погледнах проекто-програмата за 8 клас. Имам чувството, че ще учат това което сега учат в 9 клас, но знам дали съм права. А къде отиват произведенията, които се учат в момента 8 клас  Thinking Не виждам проекто програма за 7 клас, може да са там.
...

Нали това е един от проблемите, които се дискутират и които упоменах тук и аз днес- защо програмите не се приемат за всички класове. Само така ще се види "кое къде отива" и изобщо отива ли някъде или просто си отпада.  Peace

# 2 029
  • София
  • Мнения: 62 595
есето е същото като литературен анализ, само че е с чужбинската думичка. Писането на есе се подчинява на същите правила, пак ще има да обясняват какво е искал да каже авторът. Не си правете илюзии, че ще са свободни съчинения на някаква тема.

# 2 030
  • Мнения: 24 467
Не е така.
Есетата, които пише сина ми на български, на английски и на руски не са нито по определени "произведения", нито по "автори" и не се налага да тълкува какво е искал да каже някой друг, когато му е поставена подобна задача. От три години в училище пише редовно такива и до момента не е имал нито едно задание, при което да се омеси есе с литературен анализ. Писал е и анализи, разбира се, но никой не е бъркал двете понятия. Ако в МОН все още не са наясно, грешката би била у тях, но аз се съмнявам, че дори и там ще да има толкова непросветени хора. Вярно, че нещата в министерството са далеч от добре, но чак толкова зле се надявам да не са.
Есетата се пишат най- вече по общодостъпни и популярни обществени теми и изразяват точно личното мнение на автора, със съответната мотивация. Нямат нищо общо и със свободните съчинения. Това не е форум. Дават се далеч не само в часове по БЕЛ, а и в часовете по етика и право, по философия и по социология, по чужди езици.
Има и научни есета. Те са пък съвсем различно нещо.
Изключително полезно начинание. Аз също съм учила писане на есета и съм наясно, че преди 20-30 години това бе по- скоро изключение. Затова и доста хора на средна възраст не са наясно какво е това.

# 2 031
  • Варна
  • Мнения: 4 295
Джуди, права си ,но предполагам Андариел има предвид "есето" ,което е наречено така на матурата в 12ти клас . Peace А  т.нар. литературни анализи са заменени с "интерпретативно съчинение" от 8ми клас нагоре.

# 2 032
  • Мнения: 24 467
Джуди, права си ,но предполагам Андариел има предвид "есето" ,което е наречено така на матурата в 12ти клас . Peace А  т.нар. литературни анализи са заменени с "интерпретативно съчинение" от 8ми клас нагоре.

Въпросът бе повдигнат три поста по- горе по отношение на програмите за VІІІ клас, конкретно, не за матурите.

Погледнах проекто-програмата за 8 клас. Имам чувството, че ще учат това което сега учат в 9 клас, но знам дали съм права. А къде отиват произведенията, които се учат в момента 8 клас  Thinking Не виждам проекто програма за 7 клас, може да са там.
Едно нещо ме изпълни с оптимизъм - в документа липсват думите "литературен анази". Изобщо нищо няма да анализират, няма да пишат литературни критики, тези и т.н Край със зубренето идиотизми Simple Smile За това пък ще се учат да пишат есе.
Дано тези литературните критики да изчезнат отвсякъде, а не само от програмата на 8 клас.

Лично аз одобрявам промяната. И се присъединявам към надеждите на Елл в тази насока. Точно писането на есе е това, което най- добре развива мисленето и логиката.

http://www.mon.bg/?go=page&pageId=381&subpageId=63

file:///C:/Documents%20and%20Settings/Kirova/My%20Documents/Downloads/1_8_UP_VIII_Litratura.pdf

От обсъжданата тук програма за VІІІ клас:
"Очакваните резултати в областта на комуникативните компетентности са свързани с уменията за създаване и възприемане на реч (есе) както откъм смисловата ѝ, така и откъм действената ѝ страна, а също и с уменията за езиково посредничество и с интерактивните умения на ученика за културно изразяване и творчество, с развиване на неговите изследователските умения и творческо въображение."

"Създава есе по морален проблем, интерпретиран в изучен (откъс от) литературен текст с пределена комуникативна цел. "- и сега пишат това и моят син не е бил насочван никога да чете и цитира нечии литературни критики. Напротив, насърчава се точно самостоятелното писане. И се прави редовно.

Надявам се, че като са писали програмата в МОН са имали предвид точно това, което са написали.

В тази програма, която обсъждаме, не срещнах и понятието "интерпретативно съчинение".  Peace

Последна редакция: ср, 27 яну 2016, 09:21 от Judy

# 2 033
  • Варна
  • Мнения: 4 295
Ясно.Аз пиша според мен какво тя е имала предвид. А дали е "есе" или "лит.анализ" зависи от зададената тема и дали е обвързана с произведение или не.

# 2 034
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Андариел коментира, без да е запозната с програмата. Просто пише наизуст това, за което е чула някъде си.

# 2 035
  • Мнения: 24 467
В момента обсъждаме програмите. Поне вече втори ден. До матурите не сме стигали.  Laughing МОН не са на тази тема в момента.  Mr. Green Понеже наборите, на които им предстоят сега такива, ще са си по старите правила.
"Есе" и "литературен анализ" са малко различни жанрове.
Ето един опит за пояснение:
http://liternet.bg/publish/vatanasov/eseto.htm
Не е препоръчително да се смесват. Надявам това да не се прави от учителите и експертите в министерството. Затова обръщам внимание тук и се включвам по въпроса.
Четенето на чужди критики е полезно, разбира се, т.к. добрите такива са примери за изграждане на писмен езиков текст по определена тема, примери за изразни средства, за подредба, за изказ, за мотивация, за изводи. Ние, например, в ХІ клас се учехме да пишем есета по Георги Марков. Те нямат нищо общо с известните нам литературни анализи. Който е чел е наясно.
В никой случай на есето не може да се гледа като на свободно съчинение. Най- малкото то си има тема и изисквания за постройка и аргументация.
За мен, лично, при приемането на тази форма фокусът ще падне точно върху личната интерпретация по общозначими въпроси, на база, понякога, и на литературни произведения, но не само. И ще се отдалечим от изпита по познаване на чужди текстове и възпроизвеждането им възможно най- близко до авторовия.
В тази връзка силно се надявам и да отпадне като форма за задължителна и единствена проверка по съставяне на текст преразказът за големи 14 годишни ученици на НВО.

Последна редакция: ср, 27 яну 2016, 09:28 от Judy

# 2 036
  • София
  • Мнения: 3 824
В момента обсъждаме програмите. Поне вече втори ден. До матурите не сме стигали.  Laughing МОН не са на тази тема в момента.  Mr. Green Понеже наборите, на които им предстоят сега такива, ще са си по старите правила.
"Есе" и "литературен анализ" са малко различни жанрове.
Ето един опит за пояснение:
http://liternet.bg/publish/vatanasov/eseto.htm
Не е препоръчително да се смесват. Надявам това да не се прави от учителите и експертите в министерството. Затова обръщам внимание тук и се включвам по въпроса.
Четенето на чужди критики е полезно, разбира се, т.к. добрите такива са примери за изграждане на писмен езиков текст по определена тема, примери за изразни средства, за подредба, за изказ, за мотивация, за изводи. Ние, например, в ХІ клас се учехме да пишем есета по Георги Марков. Те нямат нищо общо с известните нам литературни анализи. Който е чел е наясно.
В никой случай на есето не може да се гледа като на свободно съчинение. Най- малкото то си има тема и изисквания за постройка и аргументация.
За мен, лично, при приемането на тази форма фокусът ще падне точно върху личната интерпретация по общозначими въпроси, на база, понякога, и на литературни произведения, но не само. И ще се отдалечим от изпита по познаване на чужди текстове и възпроизвеждането им възможно най- близко до авторовия.
В тази връзка силно се надявам и да отпадне като форма за задължителна и единствена проверка по съставяне на текст преразказът за големи 14 годишни ученици на НВО.
Judy, била си в някоя паралелна българска реалност Simple Smile В кое училище сте писали есета по Георги Марков?

Подкрепям изместването на литературните критики от есета с две ръце. Само едно нещо ме притеснява много. Наистина проекта е на части и не виждам програмата за 7 клас. Възможно ли от 6 да започнат да пишат тези, в 7-ми: "отговор на литературен въпрос" и този отговор да замести преразказа на НВО? Така след 7 клас (заради НВО) ще имаме завършени зубрачи, заредени със стотици литературни термини и способни да пресъздават чужди надути, помпозни и безсмислени изречения. В 8-ми клас може да започнат да се учат да изразяват и собствената си гледна точка в есета.

# 2 037
  • Мнения: 24 467
В обикновено СОУ. В което имахме разпределение според предметите, с които се готвехме за кандидатстване. Аз бях в групата с история и БЕЛ и подготовката ми беше изцяло училищна. И двете учителки бяха млади и много се стараеха. Спестиха ми пари за каквито и да било уроци и школи. Дори брат ми се готви с мен по моите записки и рецензиите на моите учителки. Разменях и с една приятелка от друго училище.
В началното училище учителката ми по литература също държеше на съчиненията и личното мнение, защитено със съответните мотиви.
Имаше и разнообразни литературни кръжоци за извънкласно четене, за писане и т.н. Това, което в момента липсва и чиято липса се усеща твърде осезателно.
...
Точно това е проблемът- че не се предложиха програмите на куп за всички класове и не може да се проследи по никакъв начин нишката, ако има такава, на идеята за цялостна реформа в тях.
Затова и отчасти хората слушат журналистите.

# 2 038
  • София
  • Мнения: 62 595
по английски, руски и дори на китайски каквито ще есета да си пишат, но по български и литература ще трябва да пишат т.нар. есета по литературните произведения. Не бъркай двата щата. Тези истории с личното мнение и пр.и подготовката ти само от училище ги зная, но те нямат нищо общо с общата рамка и с действителността, защото на матурата пишат есета по литературно произведение и автор, а не "защо не прочетох Под игото4. Не пречи пак да има лично мнени със съответната аргументация, но пак трябва да е по произведението, а не свободни съчинения. И стига с тези спомени за литературните анализи, от двайсет години никой не ги кара да зубрят чуждите анализи. Болшинството дори произведенията не съумяват самостоятелно  да прочета от кора до кора, а разчитат на "да гледам филма". Затова и не могат три изречения по конкретното произведение да напишат.

Аман вече, знаем ти всички позицията колко всичко тук е гадно и как предпочиташ да си обучаваш детето вкъщи, и как си вече полуемигрант! Хайде стига! Нали стягаш куфарите вече, трябва ли да си оплюваш брадата с есе на тема "колко е гадно в България" и като бабичка да намилаш как в твоетоо СОУ било така или онака! Есета по обществени теми на курса по английски или на сертификатен езиков изпит!

# 2 039
  • Мнения: 7 682
   Според мен "История славянобългарска" не е нужно да се изучава в часовете по литература, защото няма никакви особени художествени достойнства. Тя и чисто фактологически достойнства няма много и защо тогава децата да я четат в час по литература???  

Да, честно казано, преди няколко години попаднах на едно издание на "Историята" и чак тогава я зачетох; в училище като я учихме, не я бях чел и не само аз, а въобще никой, бяхме чели само онзи пасаж с "о неразумний и юроде". И като я зачетох, се шокирах какви работи пише вътре, нищо общо с това, което сме учили, нищо за хановете и царете, които сме учили - Крум, Тервел, Кубрат, Симеон, Иван Асен изобщо не се споменават там! Пълно беше с някакви напълно неизвестни за мен имена и личности, които никога не бях чувал и изобщо не можах да разбера какво е написано и накратко казано, бях шокиран.

Някой от вас чел ли е всъщност наистина "История слявянобългарская", самата книга, а не това, което сме учили в училище по учебниците? Ми аз бях меко казано шокиран какво наистина представлява тази книжка.

Пък за есетата, хайде тогава кажете ми вашите постове тук есета ли са, нали си изразявате личното мнение писмено и създавате и възприемате реч (есе) както откъм смисловата ѝ, така и откъм действената ѝ страна, а също и показвате уменията си за езиково посредничество и интерактивните умения на мамите за културно изразяване и творчество, с развиване на вашите изследователските умения и творческо въображение. Joy

Последна редакция: ср, 27 яну 2016, 13:22 от Татко Мецан

Общи условия

Активация на акаунт