Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 237
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 2 100
  • София
  • Мнения: 17 652
Брях, кой ти каза, че трябва да се само току-що чуво! Когато успееш да накараш едно 4-годишно да ти разкаже току-що чут текст, че и да ти отговори на въпроса какво е разбрало, ще те черпя!
Умението за разказване е първо през собствения опит, защото това му е най-близко.



Ми да вземеш да ме черпиш тогава - не е вече на 4, ама много добре си разказваше току-що чут текст; чуто / гледано по-отдавна - също - но да каже кога точно се е случило... трудна работа. Обстоятелствата, при които се е случило - няма значение какво, случка, или разговор - да, но по какъв начин това събитие е съотнесено във времето с/о други събития... не, не и на 4. Не можеше. И сега не може да намести събития от тогава (или по-рано) на правилното им място във времето.

Да допълня. Не е гений. Просто не съм лимитирала достъпа до телевизия...  Mr. Green В някои отношения е много полезно нещо.
::

# 2 101
  • Мнения: 7 682
За илюстрация един пример, споделян от моята учителка по български.
Тя е била за кратко учител в най-семплото/ не зная как да го кажа по друг начин/ средно училище в града. Девети клас, ученици, току-що дошли в училището с общ среден успех 3+.Пишат каквото там се е пишело по онова време, дава им свобода да изразя собствените си възгледи върху стихотворението "Стани, стани юнак, балкански" на Чинтулов.

2/3 от работите на учениците започвали така:
"В стихотворението "Стани, стани юнак ,балкански", авторът на стихотворението "Стани, стани юнак ,балкански кара юнакът балкански да стане"



Ха ха ха smile3532 newsm48

Ема какво пък, не е ли вярно?! Joy hahaha

П.П. И Андариел, и Джуди ги чета с голямо удоволствие в темата, най-добре да престанат да се джавкат, защото и двете каквото казват е много интересно и поучително. Коя е права не се наемам да съдя, но ми се струва, че и двете са прави, просто от различна гледна точка.

Последна редакция: пн, 01 фев 2016, 15:17 от Татко Мецан

# 2 102
  • Мнения: 24 467
Всъщност последният пример е един от познатите ни от много години "ученически бисери", извадени от матури и кандидатстудентски теми.
Подобни излизат всяка година.
Специално това, за "юнака балкански" е цитат от такава тема. Учителката малко си го присвоила и е преиначила ситуацията, за да звучи в определена светлина.  Laughing
Ето от 2012 подобни:
http://www.mladasofia.com/biseri-2012-ili-bezumieto-na-vazov#.T9 … qRqkq-uo.facebook
И други:
http://forum.uni-sofia.bg/forum/viewtopic.php?f=15&t=282
Бисери винаги е имало и ще има. Аз цяла "История на България през очите на кандидат
студента" на книжка имах- няма друг толкова свеж хумор. Подборката беше разкошна.
Подобно:
https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/novini/arhiv/arhiv_na_gor … studentski_biseri

# 2 103
  • София
  • Мнения: 3 824
Иван Бедров за "подмяната" с много свежо начало Simple Smile
 http://clubz.bg/33931-i_kontrolen_izstrel_ot_ekrana

# 2 104
  • Мнения: 13 194
Всъщност последният пример е един от познатите ни от много години "ученически бисери", извадени от матури и кандидатстудентски теми.
Подобни излизат всяка година.
Специално това, за "юнака балкански" е цитат от такава тема. Учителката малко си го присвоила и е преиначила ситуацията, за да звучи в определена светлина.  Laughing


Цитатът на учителката е от 197... и някоя си година. Дано днес да е жива и здрава, но към посочените дати в темата отдавна е пенсионерка.

От 198... година, бисери от темата "Народното страдание в поезията на Яворов"запомнила съм това, което сред близките ни е станало "лаф", ,"крилат израз":"Бръкнеш в торбата и там неволя" hahaha

# 2 105
  • Мнения: 7 682
Иван Бедров за "подмяната" с много свежо начало Simple Smile
 http://clubz.bg/33931-i_kontrolen_izstrel_ot_ekrana

Mи ако щете ме оплюйте, но на мен тази статия не ми харесва, нито ми харесва гледната точка на автора. Според мен наистина се опитват да представят смекчено историята на онези времена и не знам за какво съжителство може да става дума, след като Вазов и Ботев например са описали много добре безчинствата и терора над българското население, насилието, безправието и т.н. И аз смятам, че термини като "присъствие" и "съжителство" са неуместни и точно робство си е било, или иго, както казва Иван Вазов. Хайде мани учебниците, по които сме учили навремето, ок, били са комунистически, тъпи и т.н., ама класиците, Вазов, З. Стоянов, Ботев, и на тях ли да не вярваме?

# 2 106
  • Мнения: X
Иван Бедров за "подмяната" с много свежо начало Simple Smile
 http://clubz.bg/33931-i_kontrolen_izstrel_ot_ekrana

Mи ако щете ме оплюйте, но на мен тази статия не ми харесва, нито ми харесва гледната точка на автора. Според мен наистина се опитват да представят смекчено историята на онези времена и не знам за какво съжителство може да става дума, след като Вазов и Ботев например са описали много добре безчинствата и терора над българското население, насилието, безправието и т.н. И аз смятам, че термини като "присъствие" и "съжителство" са неуместни и точно робство си е било, или иго, както казва Иван Вазов. Хайде мани учебниците, по които сме учили навремето, ок, били са комунистически, тъпи и т.н., ама класиците, Вазов, З. Стоянов, Ботев, и на тях ли да не вярваме?
Май не си прочел съвсем внимателно статията, която не ти харесва.

# 2 107
  • Мнения: X

Mи ако щете ме оплюйте, но на мен тази статия не ми харесва, нито ми харесва гледната точка на автора.
А дали ти харесва опцията да прочетеш какво точно пише в обсъжданите учебни програми? Защото е леко странна позицията "Аз не съм го чел, но не ми харесва".

# 2 108
  • Мнения: 7 682
Сега да ви обяснявам какво пише в статията ли, или да ви се обяснявам как съм я разбрал? Бедров пише, че промяна всъщност няма и че досега е учено същото и дори със същите термини и хората протестират, без да са чели учебниците и плановете, защото са разбрали от медиите, че вече щяло да се говори за "съжителство", и се подменяла историята, а пък всъщност то и досега било така.

Това може и така да е, но кога е това "досега", когато е било така? Макар че има-няма 20 години от момента, в който се въведе терминът "османско присъствие" вместо робство - вярно е, наистина се въведе почти веднага след демокрацията - по мое мнение, това е неудачно и по-горе обясних защо.

Прочетох статията и върху нея коментирах. Такива мазохистични упражнения като четене на сегашните учебници или подробно проучване на учебните планове нямам намерение да правя, благодаря. Четете си ги вие, аз имам по-смислени занимания. Не е необходимо да си ги чел, за да знаеш, че "робството" или "игото" е заменено с "пръсъствие" и "съжителство", което и самият Бедров казва в статията си, а аз това коментирах.

# 2 109
  • Мнения: X
Изобщо не си разбрал. Става въпрос за: "Дава примери за СЪЖИТЕЛСТВО между традициите на християни и мюсюлмани във всекидневието: празници и обичаи, жилище, облекло, храна." Нещо, което няма начин някой да отрече, че съществува и днес и няма нищо общо с внушенията, с които се пусна димната завеса над докладчето от Европа.

Само за пример ще дам - бозата, гювеч, имамбаялдъ и т.н. храни;


Или: - традиционни и нови ценности, самосъзнание и самопознание, СЪЖИТЕЛСТВО с другите - турци, евреи, роми, арменци и други обособени общности, българската диаспора.

Никой не подменя нищо, но що пък да не почнем пак да свирим на тази тънка за народа струна... Кмета на Калофер не бил чел учебните програми, но вдига протести.

Бедров не казва това Мецане. С тънка ирония казва съвсем друго нещо.

# 2 110
  • София
  • Мнения: 19 926
Скрит текст:
Мецане, не е  въпросът в това кой какво чете - убедена съм, че специално дамите, активно списващи в тази тема, са чели не само учебниците и програмите, а и произведенията, за които говориш. Въпросът е в обективността на понятията и дали те наистина се ползват някъде официално или само медиите  ги подмятат  насам-натам с прикрити цели.. Wink C понятието "османско присъствие" определено не може да бъде обозначен османският режим. И не се прави нито  в историческа литература, нито в учебници, нито в програми. Това че някакви празноглавци го употребяват, не значи че е прието някъде като термин. Безумци винаги има, нали така? Но неточен е и терминът робство.  Да, ползван е в произведенията, да, родителите ни , а и част от нас са отраснали с него, но това не го прави непременно обективен.  Турското робство малко или много е емоционален термин, използван не с цел да илюстрира  картината през всичките 5 века.  Робът няма право на собственост,  а оттам и не плаща данъци, няма право на свободно придвижване, няма право на образование... Без да забравяме и за миг зверствата, кланетата, безчинствата, ти кажи - отговаря ли на този профил българинът през османския период? Тук ще кажеш, сигурна съм, за еничарите, ама те  обобщават ли статута на бълагрина по това време?И ако не, не е ли тогава наистина въведеният още в началото на 80-те години и ползван и до днес термин владичество далеч по-точен? А съжителството беше димка, партенка или както щеш го наречи - запали страстите и отклони внеиманието  на патриотите от същински проблеми. Първо, че никъде не е ставало дума този термин да замени наложилия се  "османско владичество" и второ - той  не е от сега в учебниците, защо точно сега го подложиха на атаки.... Има го отдавна и илюстрира  съжителство, за което изрично е казано, че не е било винаги мирно.. Кое от това не е вярно?

Последна редакция: вт, 02 фев 2016, 12:11 от пенсионирана русалка

# 2 111
  • София
  • Мнения: 3 824
..
Това може и така да е, но кога е това "досега", когато е било така? Макар че има-няма 20 години от момента, в който се въведе терминът "османско присъствие" вместо робство - вярно е, наистина се въведе почти веднага след демокрацията - по мое мнение, това е неудачно и по-горе обясних защо.
..
Термин "присъствие" има само в главите онези, които се оставят лесно да бъдат манипулирани Simple Smile

# 2 112
  • Мнения: 1 007
Важното е, че за образование се говори вече две седмици Simple Smile Това кога е било? Колкото и да е неправилна посоката на дебатите, те са повод повече хора да надникнат в учебниците и да се ужасят от лошото им качество. Така недоволството от продажничеството ще се замени с недоволство от некадърността и дебатите ще тръгнат в правилна посока. Погледнете учебника за шести клас, а и не само него, но той е черешката. И тези хора пари получават за него.

# 2 113
  • София
  • Мнения: 3 824
Не се говори за образование, а се обсъжда въпросът имало ли е турско робство, владичество или съжителство. Аз за образование нищо не чух, освен твърденията, че "всички са маскари". Провали се старта на една реформа още преди да е започнала. Отложиха се учебниците по новия закон с още една година. Догодина (като като се върнат на власт БСП+ДСП) ще видим реформи в образованието през крив макарон.

# 2 114
  • Мнения: 7 682
Изобщо не си разбрал. Става въпрос за: "Дава примери за СЪЖИТЕЛСТВО между традициите на християни и мюсюлмани във всекидневието: празници и обичаи, жилище, облекло, храна."

Не, не. Това, че е имало съжителство на традиции в бита на обикновените хора, християни и мюсюлмани, е съвсем друго и не променя факта, че българското население е било безправно и поробено. Не съм съгласен с теб в случая, да не ти привеждам цитати от Вазов и Захари Стоянов, че ще е обидно за нивото ти, знам, че си ги чела и ги знаеш.

Русалке, ами и владичество не е точно, защото могат да те владеят без да безчинстват и по ясни правила. Вазов е озаглавил романа си "Под игото", хайде да не е робство, но е иго. Няма какво да се формализираме дали робът имал право на собственоност, като класиците пишат, че всеки българин не е можел да опази живота и честта си "от първото краставо заптие" мисля, че беше казал Вазов.

Общи условия

Активация на акаунт