Задачка май те затруднява, тук някой бързо я решава и добре я обяснява :)

  • 76 474
  • 737
  •   1
Отговори
# 495
  • Мнения: 5 160
За тегленето - не става само с 1 - това е идеалният случай.
Затова и задават - колко най-малко - първо броиш лошите случаи да ги наречем Simple Smile

1.  8 и 8 на везна 1  - ако не е самостоятелната ябълка следва 2 теглене

2 . 3  3 на везна 2 отделно ; ако са двете:   3.  слагат се на везната и се вижда коя е по-тежката
Ако е едната група с 3 -> 3 теглене :  1 и 1 на везна и 1 отделно.


Като ваденето на поне една червена топка от чувал с няколко вида топки - докато не извадиш всички други цветове + 1 - не си сигурен, че ще имаш червена.

# 496
  • Варна
  • Мнения: 4 295
1та я дадох на набора. Реши я така . 24 :4 = 6 см. е едната страна на правоъгълника. 2а+2б = 14см., б+а= 7см. И оттук съчинението  Mr. Green а на правоъгълника =6 ,защото ако е по-малко няма как да се получи друг правоъгълник. б = 1 см. За 2 я правоъгълник страните са 5 см и 6 см. ,т.е. 6.2 + 5.2 = 22 см. е обиколката на 2я правоъгълник.

# 497
  • Мнения: 5 160
За обиколката
4а = 24 см   2a= 12
2а + 2b = 14 см   2b = 2
Неизвестната обиколка е 2а  + 2(а-b) = 2a +2a - 2b = 4a - 2b = 24 - 2 = 22 см
Може и като се намери а и b

  _b_____a-b
  |      |          |
  |      |          |
a|      |          | a
  |___|_____|
     b        a-b                   Разместват се линийките Wink

# 498
  • Мнения: 3 379
Мерси много. Не съм сигурна, че разбрах за втората задача   Sad

# 499
  • София
  • Мнения: 17 652

Ябълките са 17. Отделяш една и слагаш на везната 8 от едната страна и 8 - от другата. Едната страна, за определеност нека е дясната, е по-тежка. От 8те ябълки от нея вадиш 2, Останалите 6 разделяш на 2 части - 2 x 3 - в дясната част на везната слагаш 3 и в лявата - също.
вариант а) везната се изравнява. Следователно различната ябълка е една от отделените 2. Понеже знаем, че тя е по-тежка, а не по-лека, претегляме тях двете - където натежи, там е. Вариант б) едната страна на везната, нека е дясната, е по-тежка. Претегляш произволни 2 от 3-те на нея - ако едната страна натежи, тя е, ако се изравнят, е отделената.
Ако още при първото мерене везната се изравни, ясно, че си улучила различната от първия път - но това е само 1/17 вероятност.

# 500
  • Мнения: 633
Моля за мнение за тази задача за 7 клас:

В равнобедрен триъгълник АВС точките М и N са среди на АС и ВС. Да се докаже, че МN е успоредна на АВ.

Вместо чрез съответните ъгли, дъщеря ми е доказала така: спуснала е перпендикуляри от М и N към АВ; получените триъгълници е доказала, че са еднакви; перпендикулярите като страни от тези триъгълници са равни и следователно правите са успоредни. Дано ми се разбират обясненията.

Аз не виждам проблем в решението, обаче госпожата й се е скарала, че не може да се реши по този начин.

# 501
  • София
  • Мнения: 19 964
От доказаното не следва автоматично, че MN || AB, а само  че ММ1 || МM2 (двата перпендикуляра).Получава се  четириъгълник, на който двойка срещуположни  страни са едновременно успоредни и равни. Това го превръща по теорема  в успоредник с прав ъгъл, тоест в правоъгълник. Едва тогава MN II AB. Това също е седмокласен материал, но невзет гарантирано към момента, тъй като четириъгълниците са в края на учебника. Затова  учителката най-вероятно е поискала доказателство с ученото до момента. Но ако все пак е описано и доказано, че фигурата е правоъгълник и че от това следва успоредността на правите, следва да бъде зачетена за правилна задачата.

Последна редакция: ср, 25 фев 2015, 12:10 от пенсионирана русалка

# 502
  • Мнения: 633
Благодаря!

# 503
  • Мнения: 5 160
Решение за тази задача?

Скрит текст:

# 504
  • Мнения: 264
Всяка къщичка е построени от 6 кибритени клечки, а всеки триъгълник- от 3 клечки.  Следователно, ако се махнат клечките, използвани единствено за квадрати, ще се получи число, което се дели на три. Значи квадратите може да са или 3, или 6.
Но ако квадратите са 6, остават само 12 клечки за 4 фигури и това означава, че няма построена нито една къщичка.
Остава единствено квадратите да са 3, триъгълниците да са 6, а къщичката е само една (намирането на броя къщички и триъгълници е задача тип „Зайци и кокошки“).
Ако обяснението е неясно- пишете. Ще се опитам да го дам по-подробно.

# 505
  • Мнения: 5 160
Кевана, май не разбрах Sad това с делението на 3 и 6, и оттам, че квадратите са 3 или 6.
Реших я с хайде на пазар и диофантови уравнения:
х  триъг;  у  квадр;  z  къщички

х + y + z = 10 /  . 6
=>
 6х + 6у + 6z = 60
-
 3х + 4у + 6z = 36
-------------------------
3x + 2y = 24

2y  е четно => 3х - четно
при х = 2 -> у = 9 , не е решение, повече от 10 фигури
при х = 4 -> у = 6 , не е решение, няма нито 1 къщичка
при х = 6 -> у = 3 - решение; остава и 1 къщичка
х = 8 -> няма да има квадрати
така 6 триъгълника; 3 квадрата; 1 къщичка.

Ако има и по-лесно и кратко решение..

# 506
  • София
  • Мнения: 10 825
Имаме квадрат АВСD със страна АВ = 1 см и квадрат PQRS със страна PQ = на диагонала АС. Намерете лицето на квадрата PQRS.
Аз решавам задачата с Питагорова теорема, само че това решения явно не става за трети клас. Подскажете ми по-просто решение подходящо за третокласници, моля.

# 507
  • Мнения: X
Реших я с хайде на пазар и диофантови уравнения:
Скрит текст:
х  триъг;  у  квадр;  z  къщички

х + y + z = 10 /  . 6
=>
 6х + 6у + 6z = 60
-
 3х + 4у + 6z = 36
-------------------------
3x + 2y = 24

2y  е четно => 3х - четно
при х = 2 -> у = 9 , не е решение, повече от 10 фигури
при х = 4 -> у = 6 , не е решение, няма нито 1 къщичка
при х = 6 -> у = 3 - решение; остава и 1 къщичка
х = 8 -> няма да има квадрати
така 6 триъгълника; 3 квадрата; 1 къщичка.
Ако има и по-лесно и кратко решение..
Мислех тая сутрин на свежа глава да ти пусна решение точно с на пазар и диофантови, но виждам, че си се справила.  Simple Smile
При решаването бих умножила първото уравнение с 3 и бих го извадила от второто.

   3х + 4у + 6z = 36
-
  3х + 3у + 3z = 60

            y + 3z = 6
Откъдето z може да е само 1 или 2 ( като изключваме 2, защото тогава у=0, а според условието са построени фигури и от трите вида). Нататък е ясно.

После се замислих върху последното ти изречение и реших да потърся друго решение. Не бих казала, че е по-лесно  и кратко от горното, но ще го напиша. Може да свърши работа на някого.

По условие имаме 36 клечки за 10 фигурки.
Има поне по един триъгълник, квадрат и къщичка - трите се построяват с общо 3+4+6=13 клечки.
Остават ни 36-13=23 за останалите 10-3= 7 фигурки.
Ако построим още една къщичка, ще ни останат 23-6=17 клечки, за 7-1=6 фигурки, но 17 клечки не стигат даже ако всичките 6 фигурки са триъгълници, защото 6.3=18 клечки трябват за 6 триъгълника. Значи няма повече къщички.
Трябва да построим общо 7 триъгълника и квадрата с 23 клечки.
Ако всички 6 фигурки са триъгълници, ще използваме 7.3=21 клечки, т. е. ще ни останат две клечки.
" Добавяме" по една клечка към два от триъгълниците и построяваме два квадрата.
Значи се получават два квадрата и пет триъгълника. Към тях добавяме първоначално построените квадрат, триъгълник и къщичка в началото. Окончателно се получават 6 триъгълника, 3 квадрата и 1 къщичка.
Преимуществото на това решение е, че може да се обясни с кутия кибритени клечки и на по-малко дете.  Grinning

Имаме квадрат АВСD със страна АВ = 1 см и квадрат PQRS със страна PQ = на диагонала АС. Намерете лицето на квадрата PQRS.
Аз решавам задачата с Питагорова теорема, само че това решения явно не става за трети клас. Подскажете ми по-просто решение подходящо за третокласници, моля.
Опитахте ли се да направите чертеж, като построите АВСD, диагонала АС и да построите нов квадрат, в който този диагонал е страна?

# 508
  • Мнения: 5 160
 Дидева   bouquet
Твоето е по-елегантно, минимизирани са разсъжденията. Сетих се и за него, но вече бях приключила. Детето разбра.
Варианта за по-малко дете с кутията с клечки не е за мен  Twisted Evil

# 509
  • Мнения: X
Варианта за по-малко дете с кутията с клечки не е за мен  Twisted Evil
Като гледам с какви темпове се готвят децата в предучилищна и малките класове, може на тях да им е полезно. Затова го пуснах.  Grinning

Общи условия

Активация на акаунт