Задачка май те затруднява, тук някой бързо я решава и добре я обяснява :)

  • 76 074
  • 737
  •   2
Отговори
# 660
  • Русе
  • Мнения: 12 214
Моля за обяснение на задача 13 от ВМС 2011 за трети клас http://www.smb-pleven.com/files/3klas_gotov.pdf
  (15-2 ) + (5-4) = 14

# 661
  • София
  • Мнения: 10 825
Мерси!

# 662
  • Мнения: 851
Моля за обяснение на задача 13 от ВМС 2011 за трети клас http://www.smb-pleven.com/files/3klas_gotov.pdf
  (15-2 ) + (5-4) = 14

Може и така: (5+15)-(4+2)=14

# 663
  • София
  • Мнения: 96
Може ли да ми помогнете , че с тези пропорции съм зле , а  синът ми  явно и той не ги е разбрал.

Страните на правоъгален триъгълник се отнасят както 5:12:13. Намерете лицето му , ако : а) по-големият катет е 36 см .   б) хипотенузата е 65см. в) периметъра е 210см.

# 664
  • Мнения: 2 971
Може ли да ми помогнете , че с тези пропорции съм зле , а  синът ми  явно и той не ги е разбрал.

Страните на правоъгален триъгълник се отнасят както 5:12:13. Намерете лицето му , ако : а) по-големият катет е 36 см .   б) хипотенузата е 65см. в) периметъра е 210см.

Linkamalinka,

ще пробвам да обясня какво е значи тази пропорция. Например страните са:
5 см - малък катет
10 см - голям катет
15 см хипотенуза

Страните могат да се получат, като умножим пропорцията (тези 3 числа) с всяко положително число (може да е цяло или дробно) - например по 3 - 15:36:39

Така решаваме - търсим по колко е умножено.
а) по-големият катет е 36 см  - това е средното число т пропорцията - 12, делим 36/12=3. Страните са 15 см, 36 см и 39 см
б) 65:13=5, страните са 25, 60 и 65
в) обиколката събираме 5+12+13=30; 210/30 = 7. Умножваме със 7 - 35, 84 и 91 см (може да има грешки в бакалските сметки).

# 665
  • София
  • Мнения: 96
Много , много благодаря!  Hug

# 666
  • София
  • Мнения: 3 336
Може ли да ми помогнете , че с тези пропорции съм зле , а  синът ми  явно и той не ги е разбрал.

Страните на правоъгален триъгълник се отнасят както 5:12:13. Намерете лицето му , ако : а) по-големият катет е 36 см .   б) хипотенузата е 65см. в) периметъра е 210см.
Моето решение е малко по-длъжко:
а) Ако означим катетите с х и у, и у=36 см, тогава 5:12=х:36. Оттук х= 5*36/12, или х=15 см.
S=x*y/2; S=15*36/2

б) При същите означения за катетите, и хипотенуза, равна на 65 см - 12:13=у:65. Оттук у=12*65/13, или у=60 см
5:12=x:60. Оттук х=5*60/12, или x=25 см.
S=x*y/2; S=25*60/2

в) При същите означения за катетите и хипотенуза, равна на z:
5:12=x:y, откъдето х=5*y/12
12:13=y:z, откъдето z=13*y/12

Като заместим така получените x и z във формулата за периметъра, получаваме 210=5*y/12 + y + 13*y/12. Като решим уравнението, получаваме y=84 см. Чрез него намираме х=5*84/12= 35 см
S=x*y/2; S= 35*84/2

Последна редакция: чт, 09 апр 2015, 12:28 от Karimma

# 667
  • София
  • Мнения: 19 932
Може ли да ми помогнете , че с тези пропорции съм зле , а  синът ми  явно и той не ги е разбрал.

Страните на правоъгален триъгълник се отнасят както 5:12:13. Намерете лицето му , ако : а) по-големият катет е 36 см .   б) хипотенузата е 65см. в) периметъра е 210см.

Най-простичко за мен при такива задачки е  от самото начало пропорцията да се представи като 5х:12х:13х. Видно е  вече от тук, че малкият катет е с дължина 5х, големият с 12х, а хипотенузата с 13х. И после само заместваме.

а)12х=36, х=3 =>5x=15 cм ; S=15.36/2=540 /2=270cm^2
b).13x=65, x=5  => 5x=25 cm; 12x=60cm => S=25.60/2= 750cm^2
c).5x+12x+13x=210; 30x=210; x=7 cm; 5x=35cm, 12x=84cm => S=84.35/2

Karimma, лицето е полупроизведението на катетите. Simple Smile

# 668
  • София
  • Мнения: 3 336
Karimma, лицето е полупроизведението на катетите. Simple Smile
Срам, срам  Embarassed Мисля за други неща и пиша почти механично. Нанесох съответните корекции.

Допадна ми този начин на решаване на задачата, с едно неизвестно. Ще дам довечера задачата на моята шестокласничка и ще видя тя как ще я реши.

# 669
  • София
  • Мнения: 6 308
Моля за помощ с подусловие а) на задача за 7 клас. Стигам до уравнението (90-2х)(60-2х)=4000 и до тук.
http://media.snimka.bg/s1/4478/035200192-big.jpg

# 670
  • Пловдив
  • Мнения: 10 460
Моля за помощ с подусловие а) на задача за 7 клас. Стигам до уравнението (90-2х)(60-2х)=4000 и до тук.
http://media.snimka.bg/s1/4478/035200192-big.jpg

Задачата е от сборника на Архимед
Скрит текст:
има го в пощата с отговорите

иначе остава да решите уравнението, което си написала
разлага се до
(х-5)(х-70)=0
х1=5
х2= 70 което не е възможно
ширината на рамката е 5 см

# 671
  • София
  • Мнения: 6 308
dundi73, позна я. Зная, че ги има отговорите, но аз не успявам да разложа уравнението.  Embarassed

# 672
  • София
  • Мнения: 19 932
Разкриваш скобите, привеждаш в нормален вид, отделяш точен квадрат, ползваш формула за съкратено, приравняваш двата множителя на нула и си готова Simple Smile

4х^2-300х+1400=0
(2х)^2-2.2х.75 +75^2 -4225=0
(2х-75)^2 -65^2=0
(2х-75-65)(2х-75+65)=0
2х=140
х=70

2х=10
х=5

# 673
  • Пловдив
  • Мнения: 10 460
dundi73, позна я. Зная, че ги има отговорите, но аз не успявам да разложа уравнението.  Embarassed

русалката е дала един начин, в отговорите има подробно разлагане.  Peace

# 674
  • Мнения: 7 683
Русалке, с твойте точни квадрати чудо може да стане Laughing
4-10=9-15
представяме 4 като 22 а 10 като 2.2.5/2
22-2.2.(5/2) = 32-2.3.(5/2)
прибавяме по (5/2)2 от двете страни
22-2.2.(5/2)+ (5/2)2 = 32-2.3.(5/2)+ (5/2)2
(2-(5/2))2=(3-(5/2))2, коренуваме
2-5/2=3-5/2
2=3

Общи условия

Активация на акаунт