Помощ по литература??

  • 5 224
  • 36
  •   1
Отговори
  • Мнения: 2 099
Така...
Тази вечер детето цъфна с желание да му помогна по литература.И тъй като не мога да измъдря нищо,викам дай да питам някой по-умен.Та...какъв е смисъла вложен в арабската пословица-"Човек не е птица ,а лети?"
Това е задание към ученик в 4 клас.Зададено е като въпрос към турската народна приказка "Намереният късмет".

# 1
  • out of space
  • Мнения: 8 573
Не съм го чела това, но първата ми мисъл беше мечтите и надеждата- те карат човек да лети...

# 2
  • UK
  • Мнения: 4 309
Може би, че с мощта на ума си човек може всичко, метафорично казано дори да лети като птица?
В приказката се разказва за Юсуф, който само чрез остроумието си избегнал сигурна смърт.

Изгубеният късмет
Скрит текст:
Живял някога един селянин на име Юсуф. Никога в нищо не му вървяло, никога в нищо нямал късмет. Веднъж, като прекарал нощта край една гора, се отправил към някакво село с надеждата да намери парче хляб. По едно време гледа - срещу него се задава въоръжен човек със своята свита. Когато го наближили, Юсуф разбрал, че това е падишахът, и му рекъл:
- Да бъде спорна утринта ти, повелителю наш! Закъде си тръгнал рано-рано? Падишахът посочил хората си и отговорил:
- Ако е рекъл Господ, с помощта на тези юнаци днес ще ловуваме.
Когато се свечерило, Юсуф се зачудил къде да се подслони. Накрая влязъл в една джамия и легнал.
Падишахът цял ден обикалял по върхове и поля, търсел дивеч под всяко дърво и камък, ама нито кеклик, нито заек. Когато се върнал в двореца, се замислил: „Каква ли е причината за лошия ми късмет днес? Нали се измих и си направих сутрешната молитва. Отделно отправих и молитвите си за сполука. Отгоре на всичко хората и кучетата ми бяха добре обучени. Защо ли не ми спореше ловът днес?”
След като не можал да си отговори на въпроса, наредил да повикат най-прочутия гадател на царството му. Попитал го за причината на несполуката си. А той му отвърнал:
- Повелителю наш, лесно е да се разгадае причината за твоята несполука. Помисли само кой беше човекът, когото ти срещна пръв рано сутринта по време на лова. За твой лош късмет този човек се е
оказал кутсузлия.
Падишахът заповядал веднага да намерят и обесят човека.
Войниците на падишаха се досетили, че кутсузлията може да е само Юсуф. Отишли в джамията и го заловили. Върнали се при падишаха и сложили примката на шията му. А падишахът захванал гневно да го ругае:
- Грозник такъв! Кутсузлия! Заради теб цял ден дори и едно птиче не можахг да уловя. Сега ще увиснеш на бесилото заради кутсузлука си!
Юсуф обаче подхванал последната си дума:
- Тъй е, повелителю наш! Най-злополучният човек трябва да увисне на бесилото. Онази сутрин първият човек, когото срещнахте, бях аз и поради това вие се лишихте от заек, дори и птичка не уловихте. Но не забравяйте, че вие също бяхте първият човек, когото аз срещнах, и заради вашия кутсузлук сега аз губя живота си. Кажете сега, кой от нас е по-голям кутсузлия?
Замислил се падишахът върху думите на нещастния Юсуф: Отсъдил, че е прав, и го освободил от бесилото. После му подарил една къща и кесия със злато, защото остроумието на Юсуф било за уважение. Така този нещастник намерил най-сетне късмета си и заживял честито.

Последна редакция: нд, 30 ное 2014, 21:29 от dejie

# 3
  • Мнения: 2 099
Да,аз приказката я прочетох.
Ама според мен поуката е,че не се знае какъв си-дали кутсузлия,или късметлия.Или за мен приказката е свързана най-точно с поговорката-"Всяко зло -за добро".
През повечето време си мисля,че новите учебници са подбрани и написани от авторски колективи сериозно злоупотребяващи със забранени субстанции...
 
Повечето от въпросите за мен не са подбрани за възрастта на децата.
Скоро помагах на детето за анализ на Джеймс Крюс.Стихотворението "Царството Никъде"
Само по себе си,стихотворението е страхотно,но не е подбрана правилно групата 10 годишни.

Последна редакция: нд, 30 ное 2014, 21:43 от Рибозом

# 4
  • UK
  • Мнения: 4 309
Аз приказката я постнах за тези, които не са я чели като мен. Иначе детето не може ли да каже каква е поуката? В смисъл, не са ли говорили нещо в клас, да даде насоки някакви? Аз дадох само моето предположение - че остроумието му го е измъкнало от лошия късмет. Ще кажеш утре. Simple Smile

# 5
  • Мнения: 21 455
Да,аз приказката я прочетох.
Ама според мен поуката е,че не се знае какъв си-дали кутсузлия,или късметлия.Или за мен приказката е свързана най-точно с поговорката-"Всяко зло -за добро".
През повечето време си мисля,че новите учебници са подбрани и написани от авторски колективи сериозно злоупотребяващи със забранени субстанции...

Първо, при наличието на образователен подфорум, не мисля, че мястото на тази тема е в Клюкарника.
Второ, не е важно да ти си чела приказката и каква е поуката според теб. Важно е дали детето я е чело и какво мисли то. А и в първото ти мнение има зададен въпрос, на който трябва да се отговори. Не виждам защо арабската пословица трябва непременно да е обвързана с поуката от турската приказка.
Трето...С какви ли забранени субстанции са злоупотребили сериозно хората, включили в учебниците по литература : " На прощаване", " Немили-недраги", " Неразделни", " Малкият принц", " Славеят на китайския император"....Мисля, че е излишно да продължавам.

# 6
  • Мнения: 2 099
И бля-бля ...Благодаря Дидева.Много по темата се включи.
Детето очевидно не може да се справи само.Не виждам връзката и аз на приказката с пословицата.Затова и питам вас.

# 7
  • Мнения: 21 455
И бля-бля ...Благодаря Дидева.Много по темата се включи.
Детето очевидно не може да се справи само.Не виждам връзката и аз на приказката с пословицата.Затова и питам вас.
След като детето очевидно не може да се справи само, може би е добре да го каже на учителката. Каква помощ би било някой друг да напише заданието?
И да, по темата съм.
Това, че ти не разбираш нещо и не виждаш смисъл в него, не означава, че нещото не е правилно.

# 8
  • Мнения: 2 099
В момента не съм настроена за дебати.Благодаря ти.Не се чувствай длъжна да се включваш отново.

dejie ,Ери-това е интересна насока.Утре ще побеседваме с детето за силата на ума.

# 9
  • Мнения: 21 455
Не се чувствам длъжна и вероятно не бих се включила отново, но мразя някой да ми казва къде, кога и какво да пиша.
Затова са часовете в училище. Ако има нещо, с което някой не може да се справи, да му бъде помогнато. Вероятно госпожата има и консултации. Нека детето да ги посети.
Най-лесно е да плюем по образователната система, по-трудното е да положим усилия.

# 10
  • Мнения: 2 650
И аз не намирам връзка между приказката и пословицата...Рибозом, а не е ли възможно пословицата да е дадена като въпрос (задача)  към приказката не защото имат смислова връзка, а защото е арабска ( нали в четвърти клас учат приказки и пословици от различни националности) .   Thinking
 

# 11
  • вятър в маслините, вятър над хребета
  • Мнения: 14 990
Според мен приказката и пословицата имат връзка, която може прекрасно да се аргументира, и Dejie е дала насока как. Също така смятам, че децата трябва сами да си пишат домашните- така се учат да мислят. Рибозом, дай насоки на детето, но недей ти да му изпълняваш задачите (казвам го без цел да се заяждам Hug)

# 12
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Темата е в Клюкарника, а не при четвъртокласниците, значи предполага точно обсъждането на "умната" майка на четвъртокласника.
А родител, който разсъждава така, ще научи и детето си да мисли по този начин.

Съгласна съм с включването и мнението на Дидева по тази тема.

# 13
  • Мнения: 2 099
Конкретните въпроси към текста са:
Помислете каква мъдрост се крие в текста.
Изберете подходящата пословица.Изброени са трите пословици:
1-Човек не е птица,а лети.
2-Хванал се на хорото,а да играе не може.
3-Каква е ползата от звездите,ако свети луната.

Аз не виждам подходяща към тази приказка пословица от трите изброени.
Домашни не пиша.

# 14
  • Мнения: 2 099
Като стигнете до това,че съм и глиган в анцуг,нека някой драсне едно ЛС  Mr. Green

Общи условия

Активация на акаунт