Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 5

  • 109 035
  • 757
  •   1
Отговори
# 435
  • Мнения: 10 814
Здравейте! Майка съм на първокласничка ! Вчера бях на РС, при което госпожата ми каза, че дъщеря ми е изключително разсеяна и не се справя добре !
    Историята на кратко: Тази есен тръгна в първи клас на 6год. (родена е в края на годината). Знаеше всички букви и цифри. Трудно и е и по БЕЛ и по математика. Упражняваме се всеки ден след занималнята по математика, изписали сме поне две тетрадки със задачи +-.  Без пръсти смята 1+1,2+2,3+3,4+4,5+5, при всички други използва пръстите си. Като цяло се справя със различните видове задачи (празни квадратчета, цифрови редички, поставяне на знаци- по-голямо, равно и по-малко) , като изключим вида ?-4=5 или ?+?=10. Вчера на тест, който сме решавали поне два пъти в къщи ( от 20 задачи да има 2-3 грешни) имаше 10 грешни Shocked.
   По БЕЛ срича ( но все още не чете), писането на диктовки и преписа е много труден за нея и пълен с грешки. Като цяло няма никакво старание и желание за учене . Иначе е амбицирана за четене, след няколко похвали от госпожата по занималня.
  Като цяло е нормално развито дете- контактно, няма проблеми с дисциплината,няма проблем с говора, ходи две години на народни танци, сега и на мажоретки. В началото се адаптира лесно в училище. От две седмици ми звъни всеки ден на обяд да ми каже, че и е лошо или че я боли корема. Госпожата каза че това се получава от притеснение, че не се справя, защото вижда, че другите са по-добре от нея.
   Истината е че виждам, че има проблем, но си нямам идея какъв. Единствено съм забелязала, че е разсеяна, когато и обяснявам нещо, не ме слуша и гледа в страни. Смятам да я спра от занималня и да видя дали ще има подобрение като работим вкъщи!
  
  Моля за съвети  Praynig ! Много съм притеснена!
 

 
  

Последна редакция: пт, 04 дек 2015, 11:31 от vita

# 436
  • Мнения: 24 467
  Истината е че виждам, че има проблем, но си нямам идея какъв. Единствено съм забелязала, че е разсеяна, когато и обяснявам нещо, не ме слуша и гледа в страни. Смятам да я спра от занималня и да видя дали ще има подобрение като работим вкъщи!
 

Ние няма как да знаем какъв е проблемът. Можем само да гадаем. Консултация може да направи само специалист.
В І клас и при ходене на занималня често се случва. Не всяко дете издържа на 8 часов работен ден. Защото училището си е това. Освен това вие се и "упражнявате" И след занималня. Много е и за седемгодишно дете дори.
Сричането в І клас е нещо, което все още не е извън нормата. Разбира ли прочетеното? Може ли да отговаря на въпроси към текст, който е прочела? Може ли да ти го разкаже устно?
За диктовки и успеваемост може да се говори едва в края на І клас, когато са взели всички букви и писане на основни буквени съчетания, думи и изречения. До тогава е рано да се каже.
Поработете вкъщи, щом можеш да я спреш от занималня. Това може да помогне. Да си почива повече. Да има интервал между училището и подготовката за следващия ден. Да играе.
Играе ли всъщност детето? Не да посещава разни организирани ходения и уроци, а просто да играе?

# 437
  • Мнения: 10 814
Judy, благодаря ти за отговора  bouquet! Според мен положението не е неспасяемо. Снощи госпожата каза, че и липсва основата от ДГ и за това и е толкова трудно+че е разсеяна. И според мен и идва много натоварването: училище+занималня+работа в къщи. За текста, въпросите и разбирането- не съм я пробвала, защото са взели гласните+5 съгласни. и тепърва се учат да четат. За играта- от както е тръгнала на училище няма време за такава Sad (иначе цяло лято игра на воля и има много приятели).

# 438
  • Мнения: 24 467
... За текста, въпросите и разбирането- не съм я пробвала, защото са взели гласните+5 съгласни. и тепърва се учат да четат. За играта- от както е тръгнала на училище няма време за такава Sad (иначе цяло лято игра на воля и има много приятели).
Мила, какви диктовки при това положение?
Дишайте малко по- спокойно, че ще се поболее детето.
След училище детето трябва първо да се нахрани и да почине. Не в тълпата и на шум, ако може. След това нека си почне подготовката за следващия ден- полека, едно по едно.
И след 17.00 часа ако е възможно да няма учене и упражнения вече. Или трябва да й плащате нощен труд и извънредни часове.  Grinning
Детето трябва да играе и когато ходи на училище.

# 439
  • Мнения: 10 814
Благодаря ти , Judy ! Hug

# 440
  • Мнения: 561
Здравейте,

За свое оправдание ще споделя, че четох доста из темите, прочетох повечето статии в предишните теми от първа насам, но морето от информация наистина е огромно. Като цяло се ориентирах в материята и същността на дислексията и , честно казано, съм по-спокоен като знам, че най-вероятно синът ми има дислексия, тъй като разбираме от къде идват проблемите с ученето при положение, че е много будно, умно и артистично дете. И ще знам как да действам.

Освен това бе установено и от специалист.
Въпросът, обаче, ми е следният. Искам да се ориентирам в ситуацията чисто практически.

На първо място, кой в София провежда тестове и диагностицира, за да проверя за второ мнение, евентуално. И по-скоро за стратегията за справяне от тук нататък и на дете, и на учители, и на родители.

Освен това, къде могат да се провеждат допълнителни занимания, които да му помагат да възприеме материала. Някои казват, че трябва да се занимават логопеди с тях, други казват - психолози. Нямаме логопед в училище, на училищния психолог не мога да разчитам.

И нещо много важно. Посъветваха ни да не влизаме във филма с деца със СОП, тъй като едва ли не ги броели за инвалиди, можело и до ТЕЛК да стигнат. Ресурсните учители не били добре подготвени и нямало да помогнат. Ясно ми е, че това не е болест, а по-скоро дар, който трябва да се развива, но все пак са си необходими специални методи на обучение, за да се преодолеят затрудненията и най-вече - да се работи за високо самочувствие и удовлетворение от постигнати резултати. В тази връзка не знам как точно е изградена системата, новият закон за образованието е приет, от другата година влиза, а с него мисля и промени в темата с ресурсните центрове, учители и т.н., но струва ли си да се тръгва по този път, въобще да се минава през РИО и т.н. От друга страна, това може да му помогне в училище, при изпити, при работа с учителите му и т.н.

Всякакви мнения, препоръки и конкретни идеи са добре дошли, като се извинявам още веднъж за нахалството да поискам отговори наготово. Simple Smile, но при бгмамите консултацията е най-сигурна. Simple Smile

# 441
  • Мнения: 24 467
...
И нещо много важно. Посъветваха ни да не влизаме във филма с деца със СОП, тъй като едва ли не ги броели за инвалиди, можело и до ТЕЛК да стигнат. Ресурсните учители не били добре подготвени и нямало да помогнат. Ясно ми е, че това не е болест, а по-скоро дар, който трябва да се развива, но все пак са си необходими специални методи на обучение, за да се преодолеят затрудненията и най-вече - да се работи за високо самочувствие и удовлетворение от постигнати резултати. В тази връзка не знам как точно е изградена системата, новият закон за образованието е приет, от другата година влиза, а с него мисля и промени в темата с ресурсните центрове, учители и т.н., но струва ли си да се тръгва по този път, въобще да се минава през РИО и т.н. От друга страна, това може да му помогне в училище, при изпити, при работа с учителите му и т.н.
...

Много зависи- от вида и степента на проявление на дислексията, от възрастта на детето.
За нас след диагностиката и дадените ни насоки преценихме, че ще се справим най- добре сами. И засега успяваме. Самото дете също предпочете този вариант. За две години има голям напредък. Като знам само откъде тръгнахме...
Но за друго дете вероятно по- добре би било честото посещение при логопед специалист, ресурсен център, официално документиране на наличните специални образователни потребности, ресурсно подпомагане в училище.
Психологът помага по- скоро за други неща- за самочувствието на различното дете. Пак не е задължителен.


 

# 442
  • Мнения: 1 652
Зависи много от това доколко е засегнато детето, като и Джуди ти е казала. И моят съвет е да се опиташ да избегнеш ресурсното подпомагане. Не навсякъде, но на много места понижава самочувствието и работа не върши никаква.
Някой трябва да работи в къщи с детето- най-добре -майката.
Логопед- да, но читав.Помага доста.
Да, дислексията е дар, ако е само дислексия, но ако освен трудното четене, помни и разбира по-трудно от другите деца, имаш и други "дарове" , но ... дано е само дислексия при вас. Hug

# 443
  • Мнения: 561
Благодаря ви за бързите отговори.
Не знам още дали е само дислексия, чакам анализа и програмата след първата ни среща със специалист, както и до колко е засегнат.
Като цяло се справя прилично в училище, вече е 4 клас, без специално внимание до сега. Т.е. само помощ вкъщи за домашните, но съвсем стандартно и без прекаляване - само събота и неделя и не много, за да не се претоварва.
Да, по-бавно решава задачите, но ги решава, не може да научи таблицата за умножение(което четох е често срещано), но по свой начин си събира цифрите и се справя. Чете сравнително добре, но по-лошо от съучениците си и драмата е с писането, диктовките и т.н. - ясно ви е положението.  Но на тестове с варианти на отговори се справя мн. добре, защото не пише Simple Smile

Добрата новина е, че класната му сама реши, че няма да е зле да го тестваме за дислексия, много е отговорна и ще се съобрази със състоянието му, както и го е правила и до сега и съм сигурен, че ще помага, когато вкупом всички разберем как точно да действаме.
Инфото за ресурсните беше полезно и най-вероятно няма да бързаме. Ще взема само документ, за да са информирани в училище - директор, психолог и др. учители, за да няма неразбрали и ще действаме според ситуацията.

Въпросът е, ако реша да го види друг специалист към кого да се обърна?

Последна редакция: ср, 09 дек 2015, 17:30 от Na_Vesi_Pateto

# 444
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428

Добрата новина е, че класната му сама реши, че няма да е зле да го тестваме за дислексия, много е отговорна и ще се съобрази със състоянието му, както и го е правила и до сега и съм сигурен, че ще помага,

Според мен проблемът идва най-вече в началото напрогимназиалното обучение. Пети клас е ужасът, който се опитваме да преборим. И по специално нарастващите изисквания към учениците и тоталното незнание на учителите за проблема и нежеланието и невъзможността им да се справят. Ние сме с ресурсен, влиза 4 пъти в седмицата основно по мат., бел., и англ.език, но.....учителят по ЧП също искал ресурсната да влиза при него в час, защото не знаел как да се занимава с детето. Та, картинката е тъжна. Добре че малкия е някак над тези неща и нищо не го притеснява. Sick

# 445
  • Мнения: 636
mama mariana,
много е добре това, че е над нещата.Моят син е същият, поне на външен вид -пълен непукист.
Г-жата  от частния урок по БЕЛ много му помага чисто психологически, за да има повече самочувствие.Тя е на мнение, че това е много важно качество за такива деца като  него.
Сега в училище дружи с едно момченце, много се радвам, че не е самичко.Смятам това за голям напредък при нас. Но в общия случай е пак сам-не го канят на РД, събирания.Страни си и това е положението /социална изолация/.
Напоследък много се чудя какво училище ще е подходящо за него.Още не съм го измислила.Не му се отдават творчески дейности.

Доскоро ходеше на школа по математика / с около 3-4 деца/, но от две седмици го спрях.Просто няма смисъл, трябват индивидуални занимания, отделно с мен решава почти непрекъснато задачи.Докато в 6 клас се справяше доста по добре, конкретно, сега към този момент кашата по математика в главата е неописуема.Според мои наблюдения това се случи след раздела -"разлагане".В 6 клас практикувахме вземане на материала предварително, поне с 7-8 урока и смятам отново да възвърна същата практика.Просто иначе не става.Трябва му доста повече време да разбере задачите, след това да решава и пререшава еднотипни, после пак и пак...................., така докато му светне , за какво иде реч Whistling

А.......... да ви споделя, вчера за първи път сам изяви желание да напише един преразказ, успя да се съсредоточи за около 1 час, смятам, че се получи много добре като изключим правописните грешки, повторения на няколко места и тоталното объркано време.Беше от неутрален разказвач-на Бранислав Нушич-"Първата любов". Знае какво време да използва-но не се сеща как да направи и целия текст му е в минало време на ла, ло , ли. .. Приемам някакви напътствия как да го науча и времето да не бърка.

Последна редакция: чт, 10 дек 2015, 09:15 от kalona

# 446
  • Мнения: 636
Благодаря ви за бързите отговори.
Не знам още дали е само дислексия, чакам анализа и програмата след първата ни среща със специалист, както и до колко е засегнат.
Като цяло се справя прилично в училище, вече е 4 клас, без специално внимание до сега. Т.е. само помощ вкъщи за домашните, но съвсем стандартно и без прекаляване - само събота и неделя и не много, за да не се претоварва.
Да, по-бавно решава задачите, но ги решава, не може да научи таблицата за умножение(което четох е често срещано), но по свой начин си събира цифрите и се справя. Чете сравнително добре, но по-лошо от съучениците си и драмата е с писането, диктовките и т.н. - ясно ви е положението.  Но на тестове с варианти на отговори се справя мн. добре, защото не пише Simple Smile

Добрата новина е, че класната му сама реши, че няма да е зле да го тестваме за дислексия, много е отговорна и ще се съобрази със състоянието му, както и го е правила и до сега и съм сигурен, че ще помага, когато вкупом всички разберем как точно да действаме.
Инфото за ресурсните беше полезно и най-вероятно няма да бързаме. Ще взема само документ, за да са информирани в училище - директор, психолог и др. учители, за да няма неразбрали и ще действаме според ситуацията.

Въпросът е, ако реша да го види друг специалист към кого да се обърна?

Na_Vesi_Pateto

прегледах по -минали твои постове и се натъкнах на момента , когато споделяш за хиперактивността, някъде около 2 клас.
Сега как е детето?, Дали я е преодоляло?Защото при нас тя се засили още повече в 7 клас.

# 447
  • Мнения: 561
kalona,

Съжалявам да го разбера, може би с навлизането в пубертета въздействията се преплитат

Да, имахме и такива съмнения, но не се доказа категорично. Бяхме първо в Центъра по психично здраве ( май така се казваше) в Мед. Академия, където казаха, че можело да има, но трябвало да се направят тестове...първа възможност след 4 месеца. А положението беше спешно. Отидохме при частни психолози, насочиха ни към конкретен специалист и тя каза, че има симптоми, но не са ярко изразени и категорични. Показа ни някои методики и насоки в ежедневието и заработихме по този начин. След време пак бяхме в центъра и ни се скараха, че не сме отишли на тестове, които въобще не насрочихме предвид големия период - трябваше да чакаме още месеци наред, а той до голяма степен се успокои. Особено в трети клас, започна да си ходи и на занималня, т.е. - целодневно обучение. От тази година ходи и на занималня цял ден, и на допълнителен английски, и хип-хоп - абе, 12 часов работен ден като се замисля Simple Smile

Вече с дисциплината е много по-добре, ако му писне и не работи в час, поне гледа да не пречи, а класната е търпелива с него. Върви му по-трудно с материала, но го отдавахме на това, че е по-малък, пропусна първите две години в изцепки. Иначе по-трудно се научи да чете, но все пак си чете сравнително гладко, гледа да учи, да взима участие, оценки под 4 - рядко, вчера 5 на тест с вкл. диктовка  Shocked, освен по английски, но това е др. тема. Всички твърдят, че е очевидно интелигентно дете. Но класната все пак се усети, че 5 г. в училище и толкова проблеми при писането все пак е обезпокоително. Та ни насочи към варианта с дислексията. Колкото повече чета, толкова повече и аз се убеждавам, че я има, свързано е с поведението, заучаване на стихове, смятане на пръсти, контактите му с другите деца, изолация, самообвинения за несправяне и т.н. и т.н.

Чудно ми е, че никой от специалистите, които го гледаха преди това (беше над 7 г.) не спомена за такава вероятност. Аз като повечето хора си мислех, че дислектиците само разменят букви, обръщат ги, не могат да четата и затова не научават нищо. Поради тази причина я изключвах от възможностите. Оказа се, че далеч не е така или поне, това не е всичко. Така че сега сме на нова полоса и действаме по нея.

А за вас много се надавам да се справите, особено предвид безумния стрес, който им се сервира в края на седми клас.

# 448
  • Мнения: 561

Добрата новина е, че класната му сама реши, че няма да е зле да го тестваме за дислексия, много е отговорна и ще се съобрази със състоянието му, както и го е правила и до сега и съм сигурен, че ще помага,

Според мен проблемът идва най-вече в началото напрогимназиалното обучение. Пети клас е ужасът, който се опитваме да преборим. И по специално нарастващите изисквания към учениците и тоталното незнание на учителите за проблема и нежеланието и невъзможността им да се справят. Ние сме с ресурсен, влиза 4 пъти в седмицата основно по мат., бел., и англ.език, но.....учителят по ЧП също искал ресурсната да влиза при него в час, защото не знаел как да се занимава с детето. Та, картинката е тъжна. Добре че малкия е някак над тези неща и нищо не го притеснява. Sick

Ами само да спомена за госпожата му по английски. 4 забележки, за няколко дни, че е без домашно и двойка поради този факт. Но никаква мисъл, че той е на занималня цял ден и всъщност тези забележки, практически, не са към родителите. Че детето определено има затруднения, да поговори с колежката си, с класната.  Не, свършила си е работата и толкоз....Да, да, знам, 30 деца са в клас, пък и няколко класа, но това не е оправдание. Аз принципно съм решил домашни през седмицата да не пишем. Става в 6.30 сутрин, излиза в 7.15 и се прибира в 18.30 - няма как да го подпукам след това с още. Но, в школата до училището, в която го записах нито веднъж не е посмял да е без домашно, нямам забележки с дисциплината, невнимание и т.н. Госпожата си го овладя и се оправя, а и работи в часовете й. Докато в училището - с английски -край. И не ми се мисли какво ще се случи в 5 клас с ятото нови преподаватели...

# 449
  • Мнения: 636
kalona,

Съжалявам да го разбера, може би с навлизането в пубертета въздействията се преплитат

Да, имахме и такива съмнения, но не се доказа категорично. Бяхме първо в Центъра по психично здраве ( май така се казваше) в Мед. Академия, където казаха, че можело да има, но трябвало да се направят тестове...първа възможност след 4 месеца. А положението беше спешно. Отидохме при частни психолози, насочиха ни към конкретен специалист и тя каза, че има симптоми, но не са ярко изразени и категорични. Показа ни някои методики и насоки в ежедневието и заработихме по този начин. След време пак бяхме в центъра и ни се скараха, че не сме отишли на тестове, които въобще не насрочихме предвид големия период - трябваше да чакаме още месеци наред, а той до голяма степен се успокои. Особено в трети клас, започна да си ходи и на занималня, т.е. - целодневно обучение. От тази година ходи и на занималня цял ден, и на допълнителен английски, и хип-хоп - абе, 12 часов работен ден като се замисля Simple Smile

Вече с дисциплината е много по-добре, ако му писне и не работи в час, поне гледа да не пречи, а класната е търпелива с него. Върви му по-трудно с материала, но го отдавахме на това, че е по-малък, пропусна първите две години в изцепки. Иначе по-трудно се научи да чете, но все пак си чете сравнително гладко, гледа да учи, да взима участие, оценки под 4 - рядко, вчера 5 на тест с вкл. диктовка  Shocked, освен по английски, но това е др. тема. Всички твърдят, че е очевидно интелигентно дете. Но класната все пак се усети, че 5 г. в училище и толкова проблеми при писането все пак е обезпокоително. Та ни насочи към варианта с дислексията. Колкото повече чета, толкова повече и аз се убеждавам, че я има, свързано е с поведението, заучаване на стихове, смятане на пръсти, контактите му с другите деца, изолация, самообвинения за несправяне и т.н. и т.н.

Чудно ми е, че никой от специалистите, които го гледаха преди това (беше над 7 г.) не спомена за такава вероятност. Аз като повечето хора си мислех, че дислектиците само разменят букви, обръщат ги, не могат да четата и затова не научават нищо. Поради тази причина я изключвах от възможностите. Оказа се, че далеч не е така или поне, това не е всичко. Така че сега сме на нова полоса и действаме по нея.

А за вас много се надавам да се справите, особено предвид безумния стрес, който им се сервира в края на седми клас.

благодаря за изчерпателния отговор.Да разбирам, че при вас може би е само лека дислексия и дано бързо да вземете адекватни мерки и детето да преодолее трудностите.

При нас има още екстри, освен дислексия, а хиперактивността и дефицита на внимание е просто черешката на тортата.Ще търся добър психолог и дано да намеря в Стара Загора, а може и във Варна. Там примерно може да ходи ваканциите.

Общи условия

Активация на акаунт