Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 5

  • 108 428
  • 757
  •   1
Отговори
# 510
  • Майничка
  • Мнения: 13 821
Мама Мариана, доколкото разбирам, правите проекта във вид на табло, при това на ръка. А защо трябва да е така? Не е ли по-лесно да се направи Пауър пойнт презентация със схеми от този тип /примерни, тези може и от учебника да са/





и евентуално някакъв текст копи-пейстнат текст?
Ако няма условия за презентация на екран, пак ги направете на ПП, разпечатвате всеки лист на А4 и ги закачате един под друг или един до друг, като разпънат диплян.
Аз бих направила и друго - за да е видно, че Ванката може да работи и сам, преди часа по химия този ден му се докарва едно сакче и детето демонстрира на място методи на разделяне - едно бурканче пясък и чакъл минават през детско ситце; едно бурканче с топъл мазен бульон се слага в по-голям буркан със студена вода или в съд със охлаждащи панелчета за термочанта /каквото има/, за да лояса отгоре; бурканче пюре /по-рядко/ се прецежда през кърпа, разбърква се в бурканче малко вода с лъжичка хума или нишесте /преди опита се разклаща бурканчето/ и се оставя да се утаи ... такива неща /естествено, предвижда се някаква пластмасова кутия отдолу за отпадъците, та да не се цапа/. Само кристализация и изпарение не виждам как ще стане в рамките на учебен час без уреди.
Или още по-енергоспестяващо - Ванката прави всички тези опити накуп или поотделно вкъщи, плюс залагане на солен разтвор на топло, та да се изпари и да кристализира, снимате му едно или няколко клипчета, в които обяснява какво прави и какво получава и го предава на учителя или го качва във фейсгрупата на класа. Може да не е традиционен метод, но и той, и децата ще запомнят процеса, което е целта на всеки проект, а и ще е по-забавно за всички. Тогава вече и да се заяде въпросният господин, имаш идеалните доказателства да повдигнеш въпроса пред директора и РИО.

# 511
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
Гаргамелче, разбира се, че е по-лесно. Да не говорим, че хем има кой да му помогне, хем и той ще успее да я демонстрира. Но!!!! Идва голямото Но. Господинът така казал-трябва да е написано от Ваньо! Какъв е смисълът дислектик да го караме да пише дълги обяснения-ум не ми стига. Но както и да е-ние го написахме.Филтриране- обяснението и снимка как се прецежда сок през цедка, втория пример го заменям с разделяне на престоял сок на две- утаяване. Смятах да е, че ако няма кой да ни го прецеди сока, ако го оставим, ще се утаи. Да обаче не се получава точно утаяване, а разделяне на две. Тоест примера ще е- сока трябва да се пие бързо, защото като постои, се разделя. После един органайзер за бюро, и вадене на кламерите с магнит. Имат за отмиване-търсачи на злато- дори точно този е примера в учебника. Ще сложим една снимка на улей за промиване-да се надявам, че ще излезе качествено на принтера, за да го разберат децата. И последно-задържане на едно в-во върху друго-като прекалим със сока и ни боли корем, идва на помощ активния въглен-защо, и обяснението .Смятам да завършим с лично обръщение-че се надява практическите му примери от ежедневния живот да са им харесали и да са им помогнали да разберат разделянето на нееднородни смеси. Естествено- имена,клас, училище.
Така си мисля, чбе е достъпно за деца в 5 клас, обаче, за първи път ще правим при този господин....

# 512
  • София
  • Мнения: 4 412
mama mariana, как мина представянето? Съчувствам ти за коментарите от учителя и за труда. Дано да е допринесло за развитието на детето.

# 513
  • Мнения: 1 652
Ужасно е колко безсилен може да се чувства човек и виновен. Понякога ми се иска да попитам такива учители, ако те имат такова дете, как биха постъпили?няма ли да му помагат и как биха се чувствали.... Защото познавам учител - родител на такова дете и тя ползва всичките  си връзки и познанства за да му помогне да завърши.

# 514
  • Мнения: 24 467
...Понякога ми се иска да попитам такива учители, ако те имат такова дете, как биха постъпили?

Безсмислено начинание би било.
Повечето и понятие си нямат от проблема и дори не искат да научат нещо за него. А то у нас май продължава да няма и откъде, т.к. сериозни трудове, преведени на български, като че ли още не са налице за свободно ползване.

... Защото познавам учител - родител на такова дете и тя ползва всичките  си връзки и познанства за да му помогне да завърши.
Wink
И в моята сфера на работа е така- всеки иска, примерно, справедливо правосъдие, но ако опре до решаването на негов проблем, не би се поколебал да се разровичка за връзки и да ползва още по- обществено неприемливи прийоми...
За хората- едно, тях кучета ги яли, за мен, обаче- друго!  Crossing Arms

# 515
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
mama mariana, как мина представянето? Съчувствам ти за коментарите от учителя и за труда. Дано да е допринесло за развитието на детето.
Имаме 6. Но това е само една част от преживяването. Наистина го видях пораснал. След часовете, го чакам ухилена до ушите, защото знаех от ресурсната как са се развили нещата. А неговите първи думи бяха" Какво каза господина?". В тоя миг бях безкрайно щастлива-моето дете схвана какво искат другите от него, и се постара да ни задоволи изискванията. Всъщност ресурсната беше също много доволна, защото въпрокният учител всъщност разбрал, че Иван умее да чете, че може да разкаже, той до сега всъшщност не го е познавал, а на всичко отгоре накрая на урока всички деца ръкопляскали. Laughing Ето го проекта, мои са само буквите на заглавието http://marianapd.snimka.bg/education/uchilishtni-proekti.901018.36708538
До края на март имаме още един проект- за Райна Княгиня.
Знам, че въпросните проекти са начин децата да си извоюват някоя оценка, но въпреки това е начин, те да придобият увереност, да видят, че могат.

Последна редакция: пт, 11 мар 2016, 22:41 от mama mariana

# 516
  • Мнения: 636
Мама Мариана,много се радвам за успеха на детето.Наистина за нашите деца,това, че разбират какво се иска от тях , е голям скок в развитието им.
Аз признавам, към момента по повечето предмети го зарязах да се оправя сам.Просто нито сили имам, нито желание, а и оценките не ми действаха мотивиращо.Започнах повече да се щадя, че както бях я подкарала,скоро щях да мина на успокоителни......Сега се радвам само да не е 2-ка ,започна по някои предмети сам да учи, напр. по биология му е интересно и учи, внимава в час и започна и 6_ци да има , но само по биология.Отчитам го като голям напредък.Позволих си да го запиша на частни уроци по математика, ходи  2 пъти,доволен е.От два дни се пробва сам да реши 1 геометрична задача,това ми дава някаква надежда,че има подобрение и израстване.Доскоро Сам абсурд изяви желание да решава задачи..... Той дори преди изобщо отказваше да начертае например триъгълник и да обозначи с букви...Абе сякаш има светлина в тунела,като свалих големите очаквания спрямо него , вкъщи е по мирна атмосферата.
Е,,...,. То празно няма, сега се  занимавам с малкия, той е с трудно проговаряне.Записаха го на Монтесори занимания

# 517
  • Майничка
  • Мнения: 13 821
Мама Мариана, много се радвам, че е минало толкова успешно и мотивиращо!

# 518
  • Мнения: 24 467
Мариянка, поздравления!
Надявам се, а и по- важното в случая е, това да даде повече самочувствие на детето занапред!

# 519
  • София
  • Мнения: 4 412
Марианка, поздравления и от мен! Много се радвам на развитието!

# 520
  • Мнения: 24 467
Искам да споделя една статия, която много ми хареса. Жалко, че на български няма подобни така добре и полезно написани неща, а се налага, поне аз, все от руски и английски да си вадя.
http://www.rebenok.com/info/library/reading/53386/disgrafija-i-d … i-chto-delat.html
Много от нещата, дадени като съвети, съм видяла и сама, само че, за жалост, нямаше кой да ми ги каже така систематизирано, а аз се лутах и продължавам да се лутам на принципа проба- грешка.

Скрит текст:
Цитат
Главное – помнить, что дислексия и дисграфия – это состояния, для определения которых требуется тесное сотрудничество врача, логопеда и родителей. Есть несколько упражнений, которые помогут вашему ребенку справиться с дисграфией:
    1. Ежедневно в течение 5 мин (не больше) ребенок в любом тексте (кроме газетного) зачеркивает заданные буквы. Начинать надо с одной гласной, затем перейти к согласным. Варианты могут быть самые разные. Например: букву а зачеркнуть, а букву о обвести. Можно давать парные согласные, а также те, в произношении которых или в их различии у ребенка имеются проблемы. Например: р – л, с – ш и т.д. Через 2–2,5 месяца таких упражнений (но при условии – ежедневно и не более 5 мин) улучшается качество письма.
    2. Каждый день пишите короткие диктанты карандашом. Небольшой текст не утомит ребенка, и он будет делать меньше ошибок (что очень воодушевляет…) Пишите тексты по 150 – 200 слов, с проверкой. Ошибки не исправляйте в тексте. Просто пометьте на полях зеленой, черной или фиолетовой ручкой (не в коем случае не красной!) Затем давайте тетрадь на исправление ребенку. Малыш имеет возможность не зачеркивать, а стереть свои ошибки, написать правильно. Цель достигнута: ошибки найдены самим ребенком, исправлены, а тетрадь в прекрасном состоянии. 3. Давайте ребенку упражнения на медленное прочтение с ярко выраженной артикуляцией и списывание текста.
    Занимаясь с ребенком, помните несколько основных правил:
   1. На всем протяжении специальных занятий ребенку необходим режим благоприятствования. После многочисленных двоек и троек, неприятных разговоров дома он должен почувствовать хоть маленький, но успех.
   2. Откажитесь от проверок ребенка на скорость чтения. Надо сказать, что эти проверки давно уже вызывают справедливые нарекания у психологов и дефектологов. Хорошо еще, если учитель, понимая, какой стресс испытывает ребенок при этой проверке, проводит ее без акцентов, скрыто. А ведь бывает и так, что создают полную обстановку экзамена, вызывают ребенка одного, ставят на виду часы, да еще и проверяет не своя учительница, а завуч. Может быть, для ученика без проблем это все и не имеет значения, но у наших пациентов может развиться невроз. Поэтому, если уж вам необходимо провести проверку на скорость чтения, сделайте это как можно в более щадящей форме.
   3. Помните, что нельзя давать упражнения, в которых текст написан с ошибками (подлежащими исправлению).- За сина ми това е наистина буквално вредно упражнение.
   4. Подход «больше читать и писать» успеха не принесет. Лучше меньше, но качественнее. Не читайте больших текстов и не пишите больших диктантов с ребенком. На первых этапах должно быть больше работы с устной речью: упражнения на развитие фонематического восприятия, звуковой анализ слова. Многочисленные ошибки, которые ребенок с дисграфией неизбежно допустит в длинном диктанте, только зафиксируются в его памяти как негативный опыт.
   5. Не хвалите сильно за небольшие успехи, лучше не ругайте и не огорчайтесь, когда у ребенка что-то не получается. Очень важно не показывать ребенку свою эмоциональную вовлеченность: не злиться, не раздражаться и не радоваться слишком бурно. Лучше гармоничное состояние спокойствия и уверенности в успехе – оно гораздо более будет способствовать устойчивым хорошим результатам.
Редактор статьи: Вера Берёзова Материалы для статьи взяты на сайте www.logoped.ru

Не знам дали е правено тук, но можем да сложим в заглавната страница на темата тази книжка:
http://dyslexia-center.eu/file/BG_Book_Tips.pdf

Последна редакция: ср, 23 мар 2016, 09:41 от Judy

# 521
  • София
  • Мнения: 176
Джуди, благодаря за линка! Наистина практични и лесни за прилагане съвети. Особено ме впечатли кратката диктовка. Нашата учителка редовно дава наказателен препис на текст от учебника по литература около  страница и половина печатен шрифт. В повечето случаи въобще не го преписваме. За мен това е чиста загуба на време, не само за случая на сина ми, но и за останалите деца.

Вчера учителката вдигнала сина ми на дъската да реши 42182 : 46 НАУМ. Ужасно притеснен, той започнал да го смята по стандартния начин, който изучават в учебника. Тогава учителката ми казала подигравателно, че не желае да му гледа таблиците за умножение и му писала двойка. Честно казано не съм очаквала такова нещо, защото за мен това е нарочно желание на учителката да унизи детето ми. По друг начин не си го обяснявам. Никъде в учебника за 4 клас не се изучава метод за пресмятане на такива числа наум. Синът ми с цената на много труд се научи да дели такива числа, макар и бавно. За двойката не му пука особено, нито пък на мен, но ми стана много болно като ми каза как през целия час усещал буца на гърлото си от обида. Чудя се дали въобще да ходя да се разправям с тази жена, защото без това ни остават броени дни с нея, от друга страна ми се иска да защитя детето си от това грозно отношение.

# 522
  • Мнения: 24 467
Как "наум"? Аз наистина не го разбирам.
Най- грозното отношение, което човек може да изрази към друг човек, е публичното унижение. Недопустимо е. В училище е и непростимо!
Една позната, чието дете учи в Щатите една година, каза, че там е недопустимо когато ти връщат писмена работа, да обсъждат нея или оценката ти пред останалите. Прави се на самостоятелен лист. Той се проверява. Пише се рецензията и каквото има друго там, сгъва се задължително и се предава лично на ученика. Не се коментира пред останалите. Няма никакви публични коментари на лични качества, изяви и отношение.
Много ми допада това.
Скрит текст:
У нас сме като на селски пазар. Доста хора смятат, че е много важно цялото село да е наясно с мнението им за Иван и Петка и че мнението им е определящо за това, какви са всъщност наистина тез нещастни хорица. Срещала съм лично страховити представители на този типаж. Най- отявлен представител на този манталитет ми е бил един учител- мъж. Бетер селска сваха беше. Че си позволяваше и да удря ученици с един дървен триъгълник по главите.
Имах и една математичка, която намираше за дълг да свахосва пред целия клас нечия грешка. Стигаше до там, че обсъждаше на всеослушание дори какво си говорила за даден ученик с родителите му или с други нейни колеги. Дъно. Ама пълно. 
Какво значи "Да се разправяш", Уонка? Човек не се разправя, а разговаря. С хора, които умеят също да разговарят, а не гледат на околните като на подчинени или като на невръстни слабоумни деца. Ако ти остават броени дни, не си образувай излишно нерви. Обясняваш на детето, както на на нас с брат ми навремето ни каза майка ни, че и възрастните, като децата, могат да са невъзпитани и не особено умни и че не винаги са прави и че в случая въпросната госпожа е сбъркала и че се е държала невъзпитано, което е недопустимо, но понеже той е дете, се намира в неизгодна позиция и у нас няма особено полезни ходове.

Последна редакция: ср, 23 мар 2016, 09:42 от Judy

# 523
  • Мнения: 1 652
Уонка, Hug!
съжалявам за това, което сте преживели. Нищо, че остават броени дни- защити детето. Това има голямо значение за него. Ако оставиш нещата така, създаваш у въпросната госпожа самочувствие на недостижима, а детето ти несправедливо унизено. Резултат- утре тя пак ще постъпи така с друго дете, а твоето дете може да си помисли, когато следващия път някой учител го унизи - "мама не ме защити  преди, защо да й споделям сега?" Мисля, че винаги , когато можем трябва да ги защитаваме.


# 524
  • Мнения: 1 685
И аз скоро се чудих дали да разговарям с учителката на детето. Беше във връзка с едно състезание което той чакаше с нетърпение, а тя ми беше казала, че учителя по физическо е казал той да не участва, а на детето казала, че аз не давам той да отиде. Изобщо не разбрах защо го направи. Първо в стремежа си да я оправдая реших, че е защото иска той да не изпусне учебен материал, при разговор със старата му учителка обаче ми просветна, че не може това да е причината. Най-елементарното би било тя ми каже, че е по-добре за детето да не ходи и заедно да вземем това решение. Всички педагози обаче бяха на мнение, че сина ми трябва да отиде на състезанието, най-малко, че той мечтаеше за него седмици преди това и почти всички други момчета щяха да са там. Щеше да е част от колектива. В крайна сметка състезанието не се проведе, но аз дълго време се главоблъсках защо учителката излъга така. Разговор така и не проведохме.









.

Общи условия

Активация на акаунт