Не харресвам учителката и методите и

  • 15 872
  • 68
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 24 467
Приятелка- инженер преподава в професионален техникум /т.нар. проф. гимназии сега/. Има не диплом за бакалавър или магистратура, а изкаран курс за квалификация "Педагогика" в технически ВУЗ.
А по ИТ на сина ми е преподавала студентка, т.е. и диплом нямаше към момента. Само че по този случай знам, че е имало и други кандидати, с дипломи. Т.е. и до липса на кадри  не е само.  Sunglasses Понякога. В някои случаи.

Последна редакция: пн, 26 яну 2015, 11:36 от Judy

# 31
  • София
  • Мнения: 19 956
В случая не коментираме причините за избора на един или друг кандидат, а факта, че преподават и хора без педагогическа правоспособност. Колкото и на КатяАБВ това да не й харесва и да го отрича.

# 32
  • София
  • Мнения: 17 652
Приятелка- инженер преподава в професионален техникум /т.нар. проф. гимназии сега/. Има не диплом за бакалавър или магистратура, а изкаран курс за квалификация "Педагогика" в технически ВУЗ.
А по ИТ на сина ми е преподавала студентка, т.е. и диплом нямаше към момента. Само че по този случай знам, че е имало и други кандидати, с дипломи. Т.е. и до липса на кадри  не е само.  Sunglasses Понякога. В някои случаи.


Джуди, те не си ли юрист, или аз нещо се бъркам? Не ме разбирай погрешно, и да си, това не е упрек, че не знаеш наизуст всички закони и подзаконови актове, които не ползваш. Само принципно питам - по-скоро в стил има ли някакъв смисъл да слагам формалната нормативна уредба тук.

Както и да е - специалисти, които не са педагози, могат да преподават по специалните предмети в специализирани и професионални гимназии - най-често на хонорар. Редовните студенти по принцип не могат да работят на пълен работен ден (не и законно).

И така:
ЗАКОН ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА
Отразена деноминацията от 05.07.1999 г.

Обн. ДВ. бр.86 от 18 Октомври 1991г., изм. ДВ. бр.90 от 24 Октомври 1996г., изм. ДВ. бр.36 от 31 Март 1998г., доп. ДВ. бр.124 от 27 Октомври 1998г., изм. ДВ. бр.153 от 23 Декември 1998г., изм. ДВ. бр.67 от 27 Юли 1999г., изм. ДВ. бр.68 от 30 Юли 1999г., изм. ДВ. бр.90 от 24 Септември 2002г., изм. ДВ. бр.95 от 8 Октомври 2002г., изм. ДВ. бр.29 от 31 Март 2003г., изм. ДВ. бр.71 от 12 Август 2003г., доп. ДВ. бр.86 от 30 Септември 2003г., доп. ДВ. бр.114 от 30 Декември 2003г., изм. ДВ. бр.40 от 14 Май 2004г., изм. ДВ. бр.28 от 1 Април 2005г., изм. ДВ. бр.94 от 25 Ноември 2005г., изм. ДВ. бр.103 от 23 Декември 2005г., изм. ДВ. бр.105 от 29 Декември 2005г., изм. ДВ. бр.41 от 19 Май 2006г., изм. ДВ. бр.105 от 22 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.113 от 28 Декември 2007г., изм. ДВ. бр.50 от 30 Май 2008г., изм. ДВ. бр.35 от 12 Май 2009г., изм. ДВ. бр.36 от 15 Май 2009г., изм. ДВ. бр.74 от 15 Септември 2009г., изм. ДВ. бр.50 от 2 Юли 2010г., изм. ДВ. бр.78 от 5 Октомври 2010г., изм. ДВ. бр.9 от 28 Януари 2011г., изм. ДВ. бр.23 от 22 Март 2011г., изм. ДВ. бр.99 от 16 Декември 2011г., изм. и доп. ДВ. бр.102 от 21 Декември 2012г., изм. ДВ. бр.68 от 2 Август 2013г., изм. и доп. ДВ. бр.84 от 27 Септември 2013г., изм. и доп. ДВ. бр.109 от 20 Декември 2013г., изм. и доп. ДВ. бр.61 от 25 Юли 2014г.

...

Чл. 16. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) Държавните образователни изисквания се отнасят за:
1. предучилищното възпитание и подготовка;
2. степента на образование, общообразователния минимум и учебния план;
3. учебното съдържание;
4. усвояването на книжовния български език;
5. системата за оценяване;
6. професионалното образование и обучение;
7. придобиването на квалификация по професии;
8. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания;
9. учебниците и учебните помагала;
10. документите за системата на народната просвета;
11. извънкласната и извънучилищната дейност;
12. учителската правоспособност и квалификация;
13. материално-техническата база;
14. здравното обслужване;
15. безопасните условия на възпитание, обучение и труд;
16. научното, информационното и библиотечното обслужване;
17. едногодишната издръжка на деца и ученици в държавните и общинските детски градини, училища и обслужващи звена;
18. нормирането и заплащането на труда в системата на народната просвета;
19. (нова - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) инспектиране на системата на народната просвета.

Чл. 17. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) Държавните образователни изисквания по чл. 16 се приемат, както следва:
1. по т. 2 и 6 - със закон;
2. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) по т. 9, 12, 13, 14, 15, 17 и 18 - с наредби на Министерския съвет;
3. (изм. - ДВ, бр. 74 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г., изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) по т. 7, 8 и 10 - с наредби на министъра на образованието и науката, съгласувано със съответните министерства и ведомства;
4. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 74 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г., изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) по т. 1, 3, 4, 5, 11, 16 и 19 - с наредби на министъра на образованието и науката.

...

Чл. 39. (1) Учител (възпитател) може да бъде гражданин, който има учителска правоспособност.
(2) Подготовката на учителите се извършва в системата на висшето образование.
(3) Професионалната подготовка на учениците може да се извършва и от лица с образование по съответната специалност.
(4) На учителите и на директорите се осигуряват условия за повишаване на квалификацията им.

...

ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА
Обн. ДВ. бр.68 от 30 Юли 1999г., изм. ДВ. бр.19 от 10 Март 2000г., изм. ДВ. бр.53 от 12 Юни 2001г., доп. ДВ. бр.7 от 18 Януари 2002г., изм. ДВ. бр.68 от 16 Юли 2002г., изм. ДВ. бр.19 от 28 Февруари 2003г., изм. ДВ. бр.33 от 11 Април 2003г., попр. ДВ. бр.48 от 23 Май 2003г., изм. ДВ. бр.65 от 22 Юли 2003г., изм. ДВ. бр.99 от 11 Ноември 2003г., изм. ДВ. бр.15 от 24 Февруари 2004г., изм. ДВ. бр.89 от 8 Ноември 2005г., изм. ДВ. бр.7 от 27 Януари 2009г., изм. ДВ. бр.51 от 7 Юли 2009г., изм. ДВ. бр.87 от 3 Ноември 2009г., изм. ДВ. бр.94 от 27 Ноември 2009г.


Глава четвърта.
УЧАСТНИЦИ В ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ВЪЗПИТАНИЕ И В УЧИЛИЩНОТО ОБУЧЕНИЕ


Раздел I.
Учители и възпитатели
Чл. 123. (1) Учителят в детската градина организира и провежда възпитанието и обучението на децата.
(2) Учителят в училището организира и провежда образователно-възпитателния процес по учебния предмет, проверява и оценява знанията и уменията на учениците, съдейства за пълноценното им интегриране в училищната и социалната среда.
(3) Възпитателят организира и провежда образователно-възпитателни дейности с учениците извън задължителните учебни часове.
(4) (Нова - ДВ, бр. 87 от 2009 г., в сила от 03.11.2009 г.) Държавата създава условия за кариерно развитие на учителите и възпитателите.

Чл. 123а. (Нов - ДВ, бр. 87 от 2009 г., в сила от 03.11.2009 г.) Кариерното развитие е процес на усъвършенстване на компетентности при последователно заемане на учителски или възпитателски длъжности с цел повишаване качеството и ефективността на образователно-възпитателния процес.

Чл. 124. (Изм. - ДВ, бр. 51 от 2009 г., в сила от 01.10.2009 г., изм. - ДВ, бр. 87 от 2009 г., в сила от 03.11.2009 г.) (1) Учителските длъжности са:
1. "младши учител";
2. "учител";
3. "старши учител";
4. "главен учител";
5. (В сила от учебната 2010/2011 г.) "учител-методик".
(2) Възпитателските длъжности са:
1. "младши възпитател";
2. "възпитател";
3. "старши възпитател";
4. "главен възпитател";
5. (В сила от учебната 2010/2011 г.) "възпитател-методик".
(3) Работните места за длъжностите по ал. 1 и 2 в държавните и общинските детски градини, училища и обслужващи звена по чл. 33а, ал. 1, т. 2 от Закона за народната просвета се разкриват при условия и по ред, определени с наредба на министъра на образованието, младежта и науката.
(4) Възнагражденията за длъжностите по ал. 1 и 2 се формират при условия и по ред, определени с наредба на министъра на образованието, младежта и науката, съгласувана с министъра на финансите.
(5) Директорът на училището, детската градина или обслужващото звено в рамките на делегирания бюджет, съответно на утвърдените му разходи, и/или за сметка на целево предоставени средства диференцира възнагражденията на учителите в зависимост от длъжностите по ал. 1, при условие че не са налице ограничения за увеличаване на разходите за работни заплати в бюджетните организации.

Чл. 124а. (Нов - ДВ, бр. 87 от 2009 г., в сила от 03.11.2009 г.) (1) За заемане на длъжностите по чл. 124, ал. 1 и 2 е необходимо завършено висше образование и придобита професионална квалификация "учител", а за длъжностите "старши учител", "главен учител" и "учител-методик", съответно "старши възпитател", "главен възпитател" и "възпитател-методик" - и придобит професионален опит.
(2) Длъжностите по чл. 124, ал. 1, т. 1, 2 и 3 и ал. 2, т. 1, 2 и 3 се заемат от лица със завършено висше образование на образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър", а длъжностите по чл. 124, ал. 1, т. 4 и 5 и ал. 2, т. 4 и 5 - от лица със завършено висше образование на образователно-квалификационна степен "магистър".
(3) Учителските и възпитателските длъжности по учебни предмети или модули от професионалната подготовка, както и по учебни предмети или модули по изкуствата в училищата по изкуствата и в профилираните паралелки по изкуства могат да се заемат и от лица с диплома за завършена степен на висшето образование по съответната специалност.
(4) Изискванията за завършено висше образование и придобита професионална квалификация за заемане на учителските и възпитателските длъжности се определят в държавното образователно изискване за учителска правоспособност и квалификация.
(5) Условията и редът за заемането на други длъжности в системата на народната просвета, свързани с възпитателната, с образователно-възпитателната, с диагностичната, с корекционната и рехабилитационната дейност с деца и ученици, се определят съгласно държавните образователни изисквания за предучилищното възпитание и подготовка, за придобиването на квалификация по професии, за обучението на деца с хронични заболявания и/или специфични образователни потребности и за извънкласната и извънучилищната дейност.
(6) Лицата, които не са придобили учителски стаж и постъпват за първи път на учителска или възпитателска длъжност, се назначават на длъжност "младши учител", съответно "младши възпитател".
(7) Минималният професионален опит, необходим за заемане на длъжностите "старши учител", "главен учител" и "учител-методик", съответно "старши възпитател", "главен възпитател" и "възпитател-методик", е 10 години учителски стаж.

Чл. 125. (Изм. - ДВ, бр. 51 от 2009 г., в сила от 01.10.2009 г., изм. - ДВ, бр. 87 от 2009 г., в сила от 03.11.2009 г.) Длъжностите по чл. 124, ал. 1 и 2 не могат да се заемат от лица, които:
1. са осъдени на лишаване от свобода с влязла в сила присъда за умишлено престъпление;
2. са лишени от право да упражняват професията си;
3. страдат от заболявания и отклонения, които застрашават живота или здравето на децата и учениците, определени с наредба на министъра на образованието и науката, съгласувана с министъра на здравеопазването.

Чл. 125а. (Нов - ДВ, бр. 87 от 2009 г., в сила от 03.11.2009 г.) (1) Учителските и възпитателските длъжности се заемат по трудово правоотношение с директора на детската градина, училището или обслужващото звено.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 94 от 2009 г., в сила от 27.11.2009 г.) Когато кандидатите за заемане на длъжностите "главен учител" или "главен възпитател", отговарящи на изискванията за заемането им, са повече от един, директорът извършва подбор по предварително обявени от него критерии.
(3) (Отм. - ДВ, бр. 94 от 2009 г., в сила от 27.11.2009 г.)

Чл. 126. (1) Обществеността, административните органи, децата и учениците изразяват почит и уважение към учителите.
(2) Административните органи и обществеността оказват помощ и съдействие на учителите за провеждане на ефективна възпитателна и образователна дейност.
(3) Учители, постигнали високи резултати при възпитанието и обучението на децата и учениците, се поощряват с грамоти и с други награди, а дейността им се популяризира и получава обществено признание.


ИНСТРУКЦИЯ № 2 ОТ 29.07.1994 Г. ЗА ИЗИСКВАНИЯТА ЗА ЗАЕМАНЕ НА ДЛЪЖНОСТТА "УЧИТЕЛ" ИЛИ "ВЪЗПИТАТЕЛ" СЪОБРАЗНО ПРИДОБИТОТО ОБРАЗОВАНИЕ, ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ И ПРАВОСПОСОБНОСТ

ИЗДАДЕНА ОТ МИНИСТЪР НА НАУКАТА И ОБРАЗОВАНИЕТО

Обн. ДВ. бр.69 от 26 Август 1994г., изм. ДВ. бр.83 от 11 Октомври 1994г., изм. ДВ. бр.103 от 24 Ноември 1995г., изм. ДВ. бр.26 от 26 Март 1996г., изм. ДВ. бр.81 от 17 Септември 1997г., изм. ДВ. бр.81 от 12 Септември 2003г. Чл. 1. (Изм. - ДВ, бр. 81 от 2003 г.) С тази инструкция се определят изискванията за заемане на длъжността "учител" или "възпитател" в детски градини, училища или обслужващи звена. Чл. 2. (Изм. - ДВ, бр. 81 от 2003 г.) За заемането на длъжността "учител" или "възпитател" се изисква завършено висше образование на образователно-квалификационна степен "магистър", "бакалавър" или "специалист" по специалност от професионално направление съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалнитe направления, приет с ПМС № 125 от 2002 г. (ДВ, бр. 64 от 2002 г.), и професионална квалификация "учител" или "педагог" съгласно приложението. Чл. 3. (Изм. - ДВ, бр. 81 от 2003 г.) (1) Длъжността "учител" в детска градина се заема от лица, които са придобили висше образование на образователно-квалификационна степен "магистър", "бакалавър" или "специалист" по: 1. специалност от професионално направление "педагогика" с присъдена професионална квалификация "педагог" и/или "детски учител", "детски и начален учител"; 2. специалност от друго професионално направление с присъдена квалификация "учител" и допълнителна професионална квалификация "детски учител". (2) Длъжността "учител" или "възпитател" в начален етап на основното образование се заема от лица, които са придобили висше образование на образователно-квалификационна степен "магистър", "бакалавър" или "специалист" по: 1. специалност от професионално направление "педагогика" с присъдена професионална квалификация "педагог" и/или "начален учител", "детски и начален учител", "начален учител с чужд език";
...


Аз не съм юрист и не си позволявам тук да тълкувам закона, цитирам го, както го е публикувал законодателя.

# 33
  • Мнения: 24 467
Кати, аз просто ти давам реален пример за това, какво има реално под слънцето, в частност под това, на нашите училища.
Пък трябвало и не трябвало- отдавна съм наясно за огромните разминавания между правила, които у нас се приемат по- скоро като пожелателни и реалността.
ИТ не е специален предмет, в редовната програма на прогимназиалната степен е, задължителен за всички. И не говоря за назначение по граждански договор.

От това всичкото количество разпоредби на коя да се спрем, за да я обсъдим?

В случая не коментираме причините за избора на един или друг кандидат, а факта, че преподават и хора без педагогическа правоспособност. Колкото и на КатяАБВ това да не й харесва и да го отрича.
Да, аз също не коментирам причините за избор. Но се упомена, че причината била в липсата на кадри, а аз само допълвам, че не само в това.  Sunglasses
Цитат
Такъв глад на учители по езици има, че назначават кого ли не.

# 34
  • София
  • Мнения: 19 956
Джуди , права си, репликата ми по-скоро се отнася  към Кати. А цитатът, който ти пусна,  се отнасяше конкретно за кадри по езиците, не за учители по принцип. Там основната причина е  наистина недостиг на учители. С езикова квалификация те обикновено се реализират по-добре другаде или просто наблягат на частната практика като  съвсем логично по-доходоносна. Но без значение какви са причините за назначаването на този или онзи, без значение и какви наредби не са спазени при заемането на длъжността, истината е, че  в бг училищата преподават и  хора БЕЗ педагогическа правоспособност, при това не на хонорар и не по специални предмети.

# 35
  • Мнения: 51 120
Абе вие нямате спирка, бре Joy

От лично его ли, от какво ли го задълбахте толкоз тоя спам?

# 36
  • Мнения: 24 467
Абе вие нямате спирка, бре Joy

От лично его ли, от какво ли го задълбахте толкоз тоя спам?
Rolling Eyes
?
.........................................
Джуди , права си, репликата ми по-скоро се отнася  към Кати. А цитатът, който ти пусна,  се отнасяше конкретно за кадри по езиците, не за учители по принцип. Там основната причина е  наистина недостиг на учители. С езикова квалификация те обикновено се реализират по-добре другаде или просто наблягат на частната практика като  съвсем логично по-доходоносна. Но без значение кТо и ени при заемането на длъжността, истината е, че  в бг училищата преподават и  хора БЕЗ педагогическа правоспособност, при това не на хонорар и не по специални предмети.
Да, да, има го тоз феномен. И аз това казвам. И е точно по темата обсъждането.
Да намина към странното включване на Черна станция в тази връзка- как да искаме от система, в която работят хора без нужна квалификация, да работи качествено и да обслужва целите, за които е създадена?
Все едно да разчитам да ме лекува лечебно заведение, в което лекарите са завършили по една МГ или една филология. /Нищо лошо към последните. Просто съотношението е подобно./
Към същия въпрос е и този, с качеството на кадрите с квалификация.

# 37
  • София
  • Мнения: 17 652
Добре де, аз пък искам да знам как могат да се правят назначения в противоречие на Закона? И тук наистина мис е ще да получа мнението на юрист - какъвто аз не съм. Понеже все пак при изготвянето на трудовите договори би следвало да се съберат - и пазят! доказателства - копия от дипломи, сертификати и т.н. Аз не работя нищо толкова отговорно - но все пак, понеже Законът го изисква, ми искаха - копие от Диплома, медицинско... И те си се пазят до ден-днешен в папката ми в Личен Състав... Абсолютно сигурно знам, че ако някой документ залипсва в някой момент, Директорът, подписал заповедта за назначението ми - както и Директорът, подписал коя да е последна заповед за промяна на заплата или каквото и да било в трудовите отношения - носи отговорност - тъкмо за това служат Директорите... да носят отговорност.

# 38
  • София
  • Мнения: 19 956
И аз не разбрах целта на поста на Черна Станция, затова и не отговорих. Коментираното не намирам за  спам,то си е  баш по темата и то по една проста причина - преподавател  без нужната квалификация, без  необходимите знания и освен това и без педагогическа правоспособност, но за сметка на това добричък и харесван от децата като човек (като в описания от десетокласничката случай), всъщност съвсем неусетно може  да демотивира учениците по отношение на учене...Без значение колко са големи.

А съвсем по темата трудно може да се пише, тъй като авторката нищо конкретно не сподели.

# 39
  • Мнения: 1 232
всъщност съвсем неусетно може  да демотивира учениците по отношение на учене...Без значение колко са големи.


    Това може да стане от правоспособен и квалифициран преподавател, защото, просто не му се работи...

# 40
  • Мнения: 24 467
....носи отговорност - тъкмо за това служат Директорите... да носят отговорност.

Носят принципно. Само дето няма кой да им я потърси.  Wink
В нашенския разграден двор и пред гаража ти да паркират често няма кой да откликне на сигнала ти за нарушение.

всъщност съвсем неусетно може  да демотивира учениците по отношение на учене...Без значение колко са големи.
   Това може да стане от правоспособен и квалифициран преподавател, защото, просто не му се работи...

Безспорно си права. Аз затова писах:

Цитат
Към същия въпрос е и този, с качеството на кадрите с квалификация.

Но при тези- без, последицата е повече от ясна и задължителна. Качеството би било изключение. Особено когато се касае за преподаване в голяма група, каквато е класът. Ако е индивидуално обучение не би имало големи различия и пак- зависи. Но при обучения в група е наложително човек да е учил и практикувал като как стават тези неща.

# 41
  • София
  • Мнения: 19 956
Естествено, че може. Но първата крачка, за да те назначат на едно място е все пак да имаш необходимото образование и квалификация, независимо дали става дума за учител, лекар, адвокат.... Тоест формално да изпълняваш изискванията. След това идва (или се предполага поне) подборът на база  проверка доколко тази квалификация  на хартия се покрива с уменията  на кандидата на практика.  

Междувременно Джуди е писала. Simple Smile

# 42
  • Мнения: 2 400
Поотплеснахте се малко, ама няма лошо, все е по темата. Не исках да споделям конкретни неща, защото знам какво ще получа като реакция и съвети. А преместването пък носи други негативи.
Последния хит в класа, от часа по музика е следната песничка: http://vbox7.com/play:2938c34f
Моля споделете какво мислите.

# 43
  • София
  • Мнения: 62 595
Ти картинките от клипа ли коментираш или песничката? Ако махнеш картинките от клипа, поне това, което послушах оттук-оттам, звучи съвсем невинно. Но ако пеещите я придават друг отенък, особено повлияни от картинките и им бъде подсказано какъв смисъл да търсят, то не знам. Не съм много сигурна, че дори да я пеят, първокласници и второкласници са много в час. Съмнявам се метафоричното в мисленето им да е толкова развито.

# 44
  • Мнения: 2 400
Това само намерих в нета, това постнах, игнорирайте картинките, моля. Песничката ми се пее постоянно  от няколко дни, нямаше как да не се поинтересувам. Зарежи метафорите, Андариелче, "вълшебните" хапчета се предлагат във всяко училище.

Общи условия

Активация на акаунт