Математически турнири - 31

  • 92 844
  • 741
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: X
Поне за София, от 14 допуснати седмокласници, 12 са с по 16 точки, само 2-ма имат по-висок резултат. Може би са щели да станат прекалено много класираните с по 16 т. и в един момент е настанала масова сеч.  Laughing  

# 166
  • София
  • Мнения: 4 102
Някак притеснително звучи областната комисия да има такива големи разминавания с националната Confused Все пак си говорим за математика, една задача или има вярно, логично и добре описано решение, или няма. Проверителите от областната комисия , поне в големите градове, би трябвало да могат да оценят всяка една задача, дори и решена по различен , от предложения в критериите начин. И не е като да имат ограничения във времето, че да се допускат грешки от бързане, 7 дни са.

# 167
  • Sumen, Shumen, Bulgaria
  • Мнения: 836
Аз ще ви кажа какво мисля по въпроса за третата задача... Много деца са я решили не по критериите на комисията, тя може да се реши и донякъде интуитивно, с налучкване. Ние също нямаме пълен сбор от точки, въпреки, че  е получил  отговора  и с чисто сърце си казвам, че абсолютно толкова трябваше да му дадат, така го оцени и учителката му.
РИО винаги дават малко повече, вероятно с идеята да не ощетят децата и оставят нещата в ръцете на националната комисия. Мисля, че все пак е по-добре така, отколкото обратното да бъдат пропуснати деца, защото с този регламент не знам как би могла да се поправи грешката, ако дете наистина е ощетено.

# 168
  • Мнения: X
И все пак, 6 точки разлика в оценяването на трета задача ми се струват много. Да не говорим пък за тези деца, чиито точки са паднали наполовина, от 16 на 8, това вече е мистерия.

# 169
  • Sumen, Shumen, Bulgaria
  • Мнения: 836
И все пак, 6 точки разлика в оценяването на трета задача ми се струват много. Да не говорим пък за тези деца, чиито точки са паднали наполовина, от 16 на 8, това вече е мистерия.

Освен да провериш, защо е това разминаване , иначе ще те "гложди"  винаги това драстично намаляване на точките...

# 170
  • Мнения: X
Нито намирам информация къде е НК, нито регламент за разглеждане на работите, нито виждам смисъл да го правя.  Peace

# 171
  • Мнения: 5 177
По мое време на олимпиадите ако не решиш задачата по очаквания начин, но получиш отговора се получаваше макс брой точки за задачата.. Загубата беше,  че не получаваш междинни точки за всякя стъпка,  ако не стигнеш до края на задачата...

# 172
  • Мнения: 51 166
Някак притеснително звучи областната комисия да има такива големи разминавания с националната Confused Все пак си говорим за математика, една задача или има вярно, логично и добре описано решение, или няма. Проверителите от областната комисия , поне в големите градове, би трябвало да могат да оценят всяка една задача, дори и решена по различен , от предложения в критериите начин. И не е като да имат ограничения във времето, че да се допускат грешки от бързане, 7 дни са.

А може да не става дума за различен начин, а за пропуск в началото. Приело детето нещо "очевидно" без да го е доказало, по-нататък използва това нещо (което иначе си е вярно, само дето не може да се използва без доказателство) и си решава задачата. Да, ама ... като идват по-светнатите проверители забелязват този малък пропуск в началото и задраскват цялата задача, защото е построена на недоказана основа. Това ми хрумва само ей така, по принцип, нямам идея какви са конкретно задачите, но описаното от мен си е често срещано.

# 173
  • Мнения: 2 981
Някак притеснително звучи областната комисия да има такива големи разминавания с националната Confused Все пак си говорим за математика, една задача или има вярно, логично и добре описано решение, или няма. Проверителите от областната комисия , поне в големите градове, би трябвало да могат да оценят всяка една задача, дори и решена по различен , от предложения в критериите начин. И не е като да имат ограничения във времето, че да се допускат грешки от бързане, 7 дни са.

А може да не става дума за различен начин, а за пропуск в началото. Приело детето нещо "очевидно" без да го е доказало, по-нататък използва това нещо (което иначе си е вярно, само дето не може да се използва без доказателство) и си решава задачата. Да, ама ... като идват по-светнатите проверители забелязват този малък пропуск в началото и задраскват цялата задача, защото е построена на недоказана основа. Това ми хрумва само ей така, по принцип, нямам идея какви са конкретно задачите, но описаното от мен си е често срещано.

Да направя малък увод. Точно по този казус за проверяване и оценяване се работи по неписани правила (или поне аз не съм срещнала нещо написано).
Действително преди много години, когато аз се готвех за изпити, учителите ни обясняваха, че е точно както е описано от Черна станция - ако не докажеш нещо, след пропуска няма точки.

Наскоро разговарях с двама прподаватели от ФМИ на СУ как се отнемат точки при ползване на недоказано, но вярно твърдение. (поне едната от тях със сигурност е член на комисиите за състезания). И двете твърдо заявиха, че сега се отнемат точки само за недоказаното твърдение. За следващите верни разсъждения - се дават всички точки. Дори бяха учудени, че ми е хрумнала подобна идея. Не можаха да ми отговорят как е било преди 25 години, защото не са били проверители, но не знаеха да е имало промяна в този принцип. Почвам да се чудя дали някога е било така или нашите учители са ни плашели, за да внимаваме.

Погледнах дискутираната 3-та задача за 7 клас.
Условието е: Нека p < q <r са прости числа, такива че r = 2q + p и 1/p+1/q+1/r = 623/pqr. Да се
намери произведението pqr.
Решението на комисията може да видите тук: http://klasirane.com/OLI.asp

Тя е от теория на числата, което (почти) не се учи в училище - в смисъл не са съвсем ясни критериите за подробно разписване.
Освен варианта за недоказано междинно твърдения, има и друга възможност.
Чрез друго решение, детето е стигнало до верния отговор, но не е доказало, че този отговор е единствен.
Давам пример за такова интуитивно решение, без да се прави изследване за всички възможности.
(както и аз първоначално реших задачата - т.е. изградих си хипотеза. После почнах разписването).

В почти всяко състезани има задача, която е свързана с настоящта година - числото 2015. Понеже 1 и 2 задача не са такива, значи това ще е трета задача.
И си казвам "я, да пробвам с 2015" - делителите му са 5, 13 и 31. И трите са прости числа (тик), замествам - и хоп, имам отговор.
В този случай може областната комисия да ми даде 7 точки - решила съм задачата и съм получила единствения верен отговор. Но националната да ми даде само 1 точка - за получен верен отговор съгласно критериите (всъщност е бонус за съобразителност  Wink).  Другите точки ми ги отнемат, защото реално няма решение.

Последна редакция: нд, 15 мар 2015, 17:48 от biborana

# 174
  • Sumen, Shumen, Bulgaria
  • Мнения: 836
Точно това се опитах да обясня. Много са получили отговора, но реално верните разсъждения и начина по който са стигнали до него да не е изграден математически. За получен верен отговор, без правилни разсъждения се дава една точка. Мистерията тук е друга как така едната комисия ще оцени задачата максимално, а другата ще даде една точка.... След което следва въпроса, зададен от Дидева, пък и от Жасмин, а тези които са получили 15;14 точки на обл.кръг и не са проверени от националната комисия, дали имат реални точки?

# 175
  • Мнения: 51 166
Да направя малък увод. Точно по този казус за проверяване и оценяване се работи по неписани правила (или поне аз не съм срещнала нещо написано).
Действително преди много години, когато аз се готвех за изпити, учителите ни обясняваха, че е точно както е описано от Черна станция - ако не докажеш нещо, след пропуска няма точки.

Може и да са неписани, но по-вероятно зависят от състезанието. Някъде се дават, някъде не и система може би няма. Но НОМ не е някакво си състезание и за нея важат принципите на международните олимпиади. Нали все пак НОМ е стъпало към селекцията на национален отбор. Та затова предполагам, че макар някои местни учители да не са наясно с критериите за оценяване, националната комисия го играе принципно по правилата на МОМ и БОМ.

# 176
  • Мнения: X
Та затова предполагам, че макар някои местни учители да не са наясно с критериите за оценяване, националната комисия го играе принципно по правилата на МОМ и БОМ.
В понятието " някои местни учители" се включва и областната комисия за София-град. Точно там има разлики от порядъка даже на осем точки. Това е повече от една цяла задача. В това число на доста деца от СМГ.

# 177
  • Мнения: 51 166
В понятието " някои местни учители" се включва и областната комисия за София-град. Точно там има разлики от порядъка даже на осем точки. Това е повече от една цяла задача. В това число на доста деца от СМГ.

Има (не знам гласна или негласна) договорка задачите на децата да не се проверяват от учители от тяхното училище. Респективно задачите на СМГ-ейци не са проверявани от учители от СМГ. Което пък води до заключението, че някои деца извън СМГ са били проверявани по-добре от учителите на СМГ, а пък СМГ-ейчетата са били оценявани от не до там подготвени проверители.

# 178
  • Мнения: X
В понятието " някои местни учители" се включва и областната комисия за София-град. Точно там има разлики от порядъка даже на осем точки. Това е повече от една цяла задача. В това число на доста деца от СМГ.

Има (не знам гласна или негласна) договорка задачите на децата да не се проверяват от учители от тяхното училище. Респективно задачите на СМГ-ейци не са проверявани от учители от СМГ. Което пък води до заключението, че някои деца извън СМГ са били проверявани по-добре от учителите на СМГ, а пък СМГ-ейчетата са били оценявани от не до там подготвени проверители.
Подчертаното в червено няма как да го знаеш, тъй като има една " дребна" подробност. Работите са анонимни и не се знае кои точно са на деца от СМГ и кои - на деца от други училища, тъй че комисията проверява наред.
Може би е добре да прочетеш регламента. То май и доста областни комисии не са го чели, де. Гледам, че май само пловдивчани са предложили за национален кръг деца с по-малко от 16 точки поради липса на такива със 16 и повече. ( групата 7-8 клас).

Последна редакция: нд, 15 мар 2015, 18:44 от Анонимен

# 179
  • Мнения: 2 981
Дами,
единствено искам да кажа, че е необходима повече (математическа) прецизност при критериите за оценяване. Да няма "неписани правила".

Очевидно има системна грешка, която в определни случаи дава големи разлики. За доказателство посочвам следните аргументи:
1. Наличието на национална комисия и нуждата от арбитраж. Така МОН признава, че не може да разчита на еднакво оценяване от областните комисии.
2. Констатираните значително намалени точки при 7 клас (но не и при 8 клас например), показват, че има драстични разлики при оценяането на определен тип задачи.

И да, дразня се, че в математиката се оценява по неписани правила. Както децата НЕ могат да си доизмислят условието, така проверителите НЕ могат да си доизмислят критериите. (това е женска логика, не математическа  Simple Smile)

Като установят разминаване - да се съберат, да решат задачата, защо се е получило. Да я разпишат подробно и да я публикуват.

Черна Станция, къде мога да прочета правилата на МОМ и БОМ по дискутирания казус - интересно ми е, не се заяждам. Peace

ПП Ще пробвам да разнищя казуса с 3-та задача от по-достоверен източник

Общи условия

Активация на акаунт