Да се раздават квалификации и правят обобщения на едро е смешно.
Пример от собствения ми опит.
С мен и сестра ми никой никога не е учил, нито ме е учил как да уча. Явно някак в училище сме усвоили модели и техники на запаметяване, синтезиране, решаване на проблеми - в класовете до 5-6 клас някъде. МГ-то после ошлайфа нещата. Очаквах същото и от децата си, но не би.
Тук (Германия) учебната система е доста по-различна от българската. 1-4 клас са леки, клатят си краката и блеят. Истинското учене започва в 5 клас и то зависи от типа училище, до което детето се е добрало. Големият ни син е в 5 клас в гимназия. От тази година учат истински чужд език, истинска Биология, География, Природни феномени (Физико-химия), пишат се истински есета, задачите по математика вече са си сериозни. Децата обаче не са научени да учат, никой не ги е подготвил за темпото, обема и качеството на учебния материал. Синът ми сам търси помощта ми - да го насоча, да проверя, да коригирам, да го изпитам. Успях да му създам навика да си конспектира най-важните неща, когато учи по разказвателен предмет. Когато има да научи голям обем неща - да си направи план/разпределение на материала във времето, така че да е равномерно и разумно за постигане. Пробвахме няколко начина за учене на думи на чужд език и видяхме кои са по-ефективни при него. Ако не разбира нещо от материала го карам да го прочете и осмисли пак, или намираме алтернативен източник и чак най-последно го обяснявам аз, рядко се налага. Дали уча с него ? Не. Дали го уча как да учи - да. Целта ми е тази година той да затвърди навиците за учене и да започне да се справя абсолютно сам. Все още не е готов, надявам се скоро. Но той сам осъзнава, че има нужда от по-близък контрол с ученето, сам го търси и го иска.
При малкият ни син положението е коренно различно - той се прибира от училище с готов план в главата, който следва стриктно. Сам си разпределя задачите, сам се самоорганизира. Винаги отхвърля първо по-трудните неща, лесните оставя накрая. Търси помощ само ако прави нещо за първи път - например първата презентация на книга направихме заедно, нататък вече сам. При него само контролирам крайния резултат, но не и процеса, защото се справя най-добре, когато работи сам.
При дребосъчка ще видим как ще е, започва училище този септември. Надявам се да е по-самостоятелна, има индикации за това, самостискам си палци.