Табу ли е третото дете в България и защо?

  • 198 378
  • 6 328
  •   1
Отговори
# 4 800
  • Мнения: 13 194
А аз, макар и дете на начална учителка, се научих да чета на 7 навършени- малко преди да започне учебната година.В края на първи клас четях най-гладко и най-добре от всички.

Синът ми се научи да чете гладко преди да навърши 6 от едно дете в ДГ, което си носеше енциклопедии. И какво от това, сега е в ІІІ клас, всички четат.

За мен знанията, които така или иначе се усвояват, не са критерий за някаква напредничавост- може дете да се научи и на 5, и на 7- това нищо не означава.Важното е да има любопитство към света, да научава неща, които не е задължително " да ги искат в училище", да осмисля информация, да има чувствителност към обкръжаващите го.

Само  дето не мога да се сетя каква е връзката с третото дете, може би при второ и трето усвояването на знания да е по-лесно, защото имат някакъв модел пред себе си.

# 4 801
  • Мнения: 14 478
Мисля си как с това обучаване и трикове родителят може да нанесе непоправими повреди на децата, дори академично. Защото ги тренира да решават ясно дефинирани проблеми с ясно дефинирани методи.

А в реалния свят повечето проблеми не са такива, те са неясни и се решават креативно. Обаче ако си много учил и уверен в методите си, може да прилагаш напълно грешен похват и вместо умен да излезеш напълно неадекватен.


Напълно съм съгласна. И не се отнася само за математиката.
Или е добре "триковете" да се преподават в по-късна възраст с цел запознаване и с лесен начин за решаване на стандартни проблеми и задачи. Но не и да се почва от "триковете".
 Като учих детето си да смята  в началото ползвахме десетте пръста .  Но после, когато минахме към смятане с числа над десет забраних всякакви сметала, бобчета и прочее помощни средства.
 Когато не можеше да смята наум вземахме лист хартия и смятахме като бакалите .

Дъщеря ми знаеше буквите още на 3г.-но се научи да чете на 5-почти на 6г. Но не виждам какво значение има кога си се научил да четеш-важно е после колко четеш.

# 4 802
  • Мнения: 2 265
Във Великобритания училището започва на 5, но изследванията показват, че поради натискането на децата в ранните години, голяма част от тях не могат да се справят в последствие. Честно казано, статистиките понякога ме плашат.

# 4 803
  • Мнения: 6 365
Ранно четящ е всеки, който се е научил да чете преди училище. Наскоро четох статия за германските деца как за тях ограмотяването било специално, затова се очаквало всички да го напарвят заедно в първи клас.

Аз се научих да чета през втория срок на първи клас.

А деца с видео и барбита и през 80-те бяха огромно изключение, по едно в класа, ако родителите имат някаква връзка с чужбина. Видео си купихме, когато вече бях тръгнала да ставам тийн.

# 4 804
  • София
  • Мнения: 12 374
bib.bib, знам, че не сме правило. Имах доста приятелчета, които видяха барби и видео за първи път у дома. Родителите им тоже. И все пак имах и други, които бяха като мен. Малко, но имаше. За БГ говоря, навън беше съвсем друго.

За мен няма значение кога ще се научи едно хлапе да чете..на 4 или на 7. Важното е после какво се случва.

ТВ нямаме от 7-8 години вече, не ми липсва изобщо. Информирам се онлайн, и без това чета и гледам основно англоезични медии. Сапунки и реалита не ме интересуват.

# 4 805
  • Мнения: 14 478


А деца с видео и барбита и през 80-те бяха огромно изключение, по едно в класа, ако родителите имат някаква връзка с чужбина. Видео си купихме, когато вече бях тръгнала да ставам тийн.
Барби видях за пръв път като станах студентка. А не съм толкова древна.. Mr. Green
Видео баща ми купи от "битака" когато бях на 14 г.
Имах една "приятелка", която ме канеше у тях и ми показваше бял шоколад, донесен от баща и от Франция. Обясни ми, че този шоколад не бил   за прости като мен... ooooh!
 После аз и още две деца от махалата им намазахме входната врата с кал.

# 4 806
  • Мнения: 6 365
Сега се сетих за един аспект при обучението на повече от едно дете в семейството. Ако е едно дете, цялата му мотивация зависи от родителя.

Обаче аз имах брат и там вече имаше въпрос на чест и състезание да развиваме и показваме способности и да не останем назад. Като пораснахме малко, аз му набих канчето да се захване с музика, родителите ми никога нямаше да могат да му "продадат" идеята. Та сега си мисля, че наличието на сестра и евентуално още едно попълнение някой ден ще помогне за мотивацията за развиване на способности и захващане на хобита.

# 4 807
  • София
  • Мнения: 19 505
Древни сме, Гери, да не се заблуждаваме  Laughing
И аз като теб за Барбитата и видеото Simple Smile

# 4 808
  • София
  • Мнения: 1 017
Аз Барби видях за първи път на 12, ама не в България, иначе видео никога не сме имали Simple Smile
Иначе по въпроса за това, кога ще се научи едно дете да чете съм съгласна с това, че не е нужно на всяка цена да бъде преди да тръгне на училище, в крайна сметка училището е точно за това, нали?
Герри, хареса ми това, което разказа за калта и вратата  Grinning

# 4 809
  • София - Рим и обратно
  • Мнения: 11 229
Никакво значение няма кога се е научило да чете детето, прави сте. Моето голямото се научи да чете гладко на 4, по своя воля. Четеше си книжки постоянно. Откакто стана на 11-12 - край. Верно, все едно ще я ухапе книгата ooooh!. Нейна приятелка се научи чак в първи клас, сега е вечно с книга в ръка, дори и при фризьора.
Аз моите не ги ограничавам с компютъра. Така или иначе, такова е времето. Но те и не проявяват особен интерес, може би именно защото им е разрешено. Малката играе по половин-един час в събота и неделя, това й е. Сто пъти повече предпочита с колелото навън.

# 4 810
  • София
  • Мнения: 12 374
Относно мотивацията: забелязала съм, че между първото и второто дете винаги има някакво съревнование, амбиция кой ще се докаже. При третото обаче това изцяло липсва..третите деца, които аз познавам са меко казано мързеливи и неамбициозни. Единственото изключение е доведеният ми баща, има 2 по-големи сестри и е (бил) супер амбициозен.

Дори в семейството имаме такъв пример - прадядо ми е бил третия, най-малък син. Много гален и много мързелив. Когато най-големият му брат емигрирал в САЩ навремето, изпращал пари специално, за да се купува бяла захар за Василчо, за да го стимулират да учи. Иначе отказвал да пипне учебника  Laughing

# 4 811
  • Мнения: 6 365
Сега пък ще обясня защо е грешно да учиш детето да смята със зададени отвън цветове и форми за числата.

При смятането всеки има свой вътрешен начин да възприема числото, така че да е по-икономично. За мен например стотици и десетици имат различен звук. Тоест ако някой ми ги беше представил с цвят, може би щеше да ми попречи да свържа числото със звук и да смятам по своя начин. Тоест с формите и готовите похвати на Монтесори може да прекъснеш естествената синестезия, която всеки развива и може би е по-ефективна.

Не знам за третите деца, може би е въпрос на общество. В САЩ смятат, че средното дете винаги излиза леко криво, заради намсиква психологическа теория.

# 4 812
  • Мнения: 14 478
Сега пък ще обясня защо е грешно да учиш детето да смята със зададени отвън цветове и форми за числата.

При смятането всеки има свой вътрешен начин да възприема числото, така че да е по-икономично. За мен например стотици и десетици имат различен звук. Тоест ако някой ми ги беше представил с цвят, може би щеше да ми попречи да свържа числото със звук и да смятам по своя начин. Тоест с формите и готовите похвати на Монтесори може да прекъснеш естествената синестезия, която всеки развива и може би е по-ефективна.


Чак такава поезия в смятането че да стигнем до звука... Laughing Но принципно съм напълно съгласна с теб. Детето трябва "да усети" числата, а това става само с мисловни упражнения и гимнастики, не с външни сензорни стимули.

Външните сензорни стимули имат смисъл само при деца с проблеми в развитието според мен. Или пък ако искаш да накараш малки деца (недозрели още) да извършват нетипични за тях математически операции.

Относно мотивацията: забелязала съм, че между първото и второто дете винаги има някакво съревнование, амбиция кой ще се докаже.
Уф. така е-има такова нещо. Кажете сега как да се избегне това.

# 4 813
  • София - Рим и обратно
  • Мнения: 11 229
Това е така, да. В моята глава числата си имат "посока" - например, от 1 до 10 са нагоре, после от 10 до 20 - по диагонал , от 20 до 100 - наляво... Crazy и т.н.
Буквите пък имат "цвят".
Я кажете за средното каква е теорията, моят мъж е средния и е черната овца. Най-малкият е най-послушничък Laughing.

# 4 814
  • София
  • Мнения: 44 435
Ахаа, да взема да родя трето, барем то се случи послушно, а?

Дъщеря ми понякога ме изненадва адски с извършени наум действия с трицифрени. Направо ми изстрелва резултата. Обаче, както казах със текстовите не беше добре. И сега се чудя дали да я запиша в математическа или езикова паралелка.

Общи условия

Активация на акаунт