Табу ли е третото дете в България и защо?

  • 198 120
  • 6 328
  •   1
Отговори
# 4 875
  • София
  • Мнения: 12 374
Всъщност, Анди, светът се развива точно в обратната посока - към интегрираното учене и повече soft skills, вместо назубрянето на материи, на което ти си фен. Тъжното е, че както за всяко друго нещо, и в тази област ние си седим вкопчени в миналото, със закостенели разбирания. Или още по-лошо - правим промени, но те са половинчати, безсистемни, и реално не променят крайния резултат.

Ето нещо, което мои колеги обсъждат във фейса от известно време. И мечтаят и тук да е така:
http://ureport.bg/67053/2015/04/08/obshtestvo/zashto-nie-sme-dvo … site-otlichnitsi/

Чек, нормално - аз съм го учила преди 20+ години, и инфото беше по-скоро за света като цяло, история и география. Имаше и доста материал за Щатите, все пак учебникът беше американски.

# 4 876
  • Мнения: 2 265
Да ги учат практически неща - например как да си напишат св. И задължително два чужди езика - английски и немски или френски или руски. Компютърна грамотност - да правят таблици - ей такива неща, физика и химия само на екзистенц минимум.
Някак за бг мисля е важно да има часове по полова култура - да се обяснява за болестите, какви са признаците - не само венерически -  а например диабет - ей такива насоки които ти помагат в живота. Задължително по психология да се учи, че е важно човек да си пази нервите, да не се ядосва гневи - какви болести идват от гнева. Да се говори за насилието, как младежите си провалят живота от пробването на наркотиците.

Ами то точно това влиза в програмата - два чужди езика, компютърна грамотност, а физиката и химията, повярвай ми, тя е точно на екзистенциалния минимум.
Психология и логика също се изучава в 9-ти клас.

Според мен това, което липсва в училищата е изкуството, а то играе роля и в математически познания, и в четенето, и в когнитивните умения.

# 4 877
  • София
  • Мнения: 62 595
А защо противопоставяш едното на дугото? Може съвсем спокойно да си "зубриш" химията и да си имаш софт скилс. На това му казват хармонично развиване и се доближава до класическите виждания за личността. Няма противоречие. Не зная защо  имаш някакво особено негативно отношение, но рискуваш да изхвърлиш бебето заедно с мръсната вода. Господ ни е дал мозък, който е способен на невероятни неща - да усвоява всякакви знания и умения, че и да ги измисля на всичко отгоре. Защоо да ограничаваме децата заради това, че на нас не ни харесва да Изубрим", или че не разбираме природните науки, или пък че хуманитарните са ни далечни, или каквото там си намислим най-субективно. Да не забравяме, че ние и нашите деца първо сме личности, а после икономически ресурс.

Относно линка - вече съм коментирала това - ПИСА е един формат, който се учи също както и форматите на САТ, ГМАТ, ТОЕФЛ и т.н. Въпрос на типове задачи с определено представяне и начин на измерване. И като всеки формат и измерване, има своите ограничения. Обаче те са "с малките букви със звездичката", които никой не чете. Ако форматът не беше ПИСА, а примерно по формата на нашенските изпити след седми клас, на бас, че въпросните първенци щяха да са на опашката дори след нашенските тройкаджии! Но това е от "зубренето" на видове тестиране. Разни статийки със свободни интерпретации на тема  ПИСА и "колко за нищо не ставаме", отдавна не ме впечатляват, защото са повърхностни и популистки.
Може системата ни  да е скапана, но това не означава, че чуждите системи са кой знае колко по-добри. Просто са по-различни. Като в политтиката е - зависи кой ще надделее. Бай дъ уей, накрая ще надделеят китайците, а те здраво напъват със зубраческите науки и хич не им дреме. И това с видовете скилс е въпрос на мода, което пък, всеки, който повечко е попрочел история и някои други дисциплини го е забелязал.

# 4 878
  • Мнения: 14 478
Не знам какво точно разбирате под "зубрене".
Гаранция ви давам, че химия, физика, математика няма как да бъдат "зубрени".
Може да бъдат неразбрани, заради лошо написани учебници или тежък и сбит материал.  Но не може да се назубрят. Абсурдно е!

Проблема в нашето училище са ЛОШИТЕ УЧЕБНИЦИ. Безобразни са!!!! Отвратителни са!!!
Просто е срамота!
Всички, които пишат учебници за гимназиален курс по химия и физика трябва да бъдат  у в о л н е н и .

Проблемът на запад е прекаленото типизиране на математиката с цел тя да се вкара в някакви рамки за тест. Има типове задачи и типов начин на решаване-може би това е "зубренето".  Решаването не бива да бъде типизирвано и вкарвано в рамки. но това се прави с цел образователни стандарти, може би.... newsm78

# 4 879
  • Мнения: 11 129
Ами може и да сте прави. Аз изхождам от времето когато аз бях ученичка. Нищо от училището не ми помогна после. От наученото в университета не повече от 10 %, останалото научих от практиката.
Всичко което ми помага в живота научих сама от интернет. Включително и от форуми.
Сега нямам поглед върху образованието, моето дете е в първи клас. Програмата е адски безинтересна. Английски език не учат. Учи математика, като от едното от сундурнайсетте помагала аз някои от задачите не мога да ги реша. Преди първи клас не можеше да чете. Научи се едва сега. В читанката текстовете са толкова скучни, че аз която мога да чета ми е досадно, камо ли дете което не може.
Едно време когато ходих на курс по английски, текстовете в учебника бяха толкова интересни, че на мен ми беше любопитно какво пише и с нетърпение си търсех непознатите думи в речника. Сега текста в читанката е толкова безинтересен, че ако не мога да чета не бих се и постарала.
Не знам какви нискоквалифицирани работници създаваме, обаче има статистика в бг колко младежи нито работят нито учат. Та по -добре нискоквалифицирани работници, отколкото висококвалифицирани лентяи.
Моето дете съм го записала на курс по английски и на тренировки по таекон-до. Смятам, че освен четенето, писането и смятането до 20 което научи досега, нищо друго няма да му помогне. С английския ще може да емигрира, а с таекондото да оцелее, дай боже да не му се налага. Другото си е губене на време и отчитане на дейност. Ама какво да се прави.
  

# 4 880
  • София
  • Мнения: 12 374
На мен ми допада цялостната им визия за училището, като за място където децата се чувстват комфортно, буквално у дома си. Съветският модел ''да сплашим ученика + строй се, преброй се" ми е отвратителен.

Ученето трябва да се случва в минимално стресираща обстановка, да е интересно и спокойно поднесено. Малките деца най-лесно научават нещата под формата на игра. При големите деца не е кой знае колко по-различно, просто ''играта'' би следвало да е на друго ниво.

Ето едно по-подробно представяне на финландската система. Изобщо не говоря за ПИСА, а какво се случва вътре в училището, механизма му:
http://www.homeonwings.org/?p=1178

# 4 881
  • София
  • Мнения: 62 595
Да, това е  така, както си го описала. Но не може всичко да се зачерква. Това с безбройните помагала е заради печалбарството и уж безплантото образование. Качеството на учебниците е под всякаква критика от всяка гледна точка. Трябва всичко това да се оправи, а не да се хързулваме по наклона "логаритмите няма да му трябват, затова давай да ги махаме от програмата". То и събиране и изваждане няма да им трябва, нали има калкулатори за тази цел, а можеш и една маймуна да научиш да цъка копчета. Системата може да е всякаква - и в България, и в Щатите, че и във Финландия, но аз не мога да чакам поредната промяна на системата да покаже резултати, а моето дете да е просто един ресурс и един ред в статистиката, защото пропуснатото на детски и млади години после трудно се наваксва. Чиитанката може да е скучна, но не може и да я караме на четива тип комикси. А повечето материали в читанката са такива, защото покриват доста сложни езикови конструкции, иска се памет и внимание. Едно описание на природна картина е невероятно скучно, но дава добра представа за нивото на усвояване на четенето, а при диктовка и на писането. В края на първи клас или най-късно в началото на втори, писането и четенето трябва да са автоматизирани. Нивото на автоматизиране се установява най-лесно с такива текстове, а не с даване на твърде често срещани, при които наборът от думи, дължина на изреченията, ссмисловата свързаност и пр. са ограничени. Няма никаква интрига в изречението "мама отиде до магазина", освен да се устаноовят много груби грешки.

# 4 882
  • Мнения: 2 159
Таис, линкът не се отваря.  Peace

# 4 883
  • София
  • Мнения: 12 374
Уф, не знам защо не се отваря  Peace При мен излиза.

# 4 884
  • Мнения: 10 547
Ако се намери балансът между "в училище научих ... и това ми е полезно" и "в училище се чувствах свободен ииии се чувствах свободен и май нищо друго, не си спомням", ще бъде чудесно.
Нищо й няма на родната система. Тъпи са ни учебниците и кофти сградите на училищата. Чудно би било, ако има възможност да отделят началните, основните и гимназиите в отделни сгради.

# 4 885
  • София
  • Мнения: 12 374
Да, бе. ЦвеКе е родната система. Балансът не се намира само в страниците на учебниците и цвета на класните стаи.

М/у другото съм забелязала, че повечето завършили педагогика със зъби и нокти защитават нормалността на учебния процес в БГ. "Нищо ни няма, супер сме, само учебниците трябва да се ремонтират" е припев, който чувам от години от педагози.

Нищо лично, Каси.

# 4 886
  • София
  • Мнения: 62 595
Не позна! Не съм завършила педагогика. В съвсем друга сфера съм. И по ирония на съдбата много от нещата, срещу които съм се възмущавала и съм карала на принципа "това никога няма да е нужно", се оказва, че си има определена логика и не е измислено, за да им е гадно на децата, учителите и изобщо на хората.
Относно фъна и това как нещата става лесно и чудесно, без напън и усилие, винаги ми светва червената лампа, защото просто се иска усилие, дори в играта. Ако едно дете не умее или не иска да спазва правила, знаеш ли колко ще мрази дори "Не се сърди човече"? Или ако не може да брои, това ще му е една от най-омразните игри и хич няма да го топли, че това е игра и за повечето хора е фън. За такива неща говоря, не само за химия. Просто няма придобиване на знание и умение само с фън, а трябва и поне малко зор.

# 4 887
  • Мнения: 10 547
Аз съм завършила ПУП. Предучилищната педагогика си е предучилищна педагогика. С нея три от колегите ми работят успешно в Скандинавието като учители, една е във Франция, имам и при баба Бети дружка. Т.е. такава каквато я учим и работим се котира не само у нас, дори напротив. Виж, организацията на детските градини куца много. Не ми допада хич.
НУП в теоритичната си част също е стабилна и съвременна специалност, но отново организацията на учебен процес, самите сгради и учебниците не стават за нищо.
Няма какво да защитавам. Няма и какво чак толкова много да плюя. Просто съм обективна.
Животът ми не зависи от учителстването.

Аз пък съм забелязала, че майките на по-малки деца, незапочнали училище най-често, пледират за свобода, забавление, олекотен материал, отворени класни стаи и пр., явно имайки спомени от последните си години в училище и .... идва първи клас и о, чудо! Каква свобода, бога ми, то ходило само до стола да си вземе обяда.  Mr. Green

# 4 888
  • София
  • Мнения: 12 374
Моля? Знам, че не си завършила педагогика. Говорех за Каси, доколкото знам й е второ висше.

# 4 889
  • Мнения: X
Може системата ни  да е скапана, но това не означава, че чуждите системи са кой знае колко по-добри. Просто са по-различни. Като в политтиката е - зависи кой ще надделее. Бай дъ уей, накрая ще надделеят китайците, а те здраво напъват със зубраческите науки и хич не им дреме. И това с видовете скилс е въпрос на мода, което пък, всеки, който повечко е попрочел история и някои други дисциплини го е забелязал.
С това съм съгласна.
В Китай зубрят, буквално. Учат наизуст, повтарят до откат, боят в училище и семейството е общоприет похват за възпитание и мотивация. Успехът в голямата си част е резултат от къртовски труд, експлоатация, унижения. Това го знам от познати китайци, казано в прав текст.
Германия е доста напред в Пиза-тестовете, но немската образователна система е с доста недостатъци (има и предимства, разбира се). Конкретно, но накратко:
+ в детската градина групите са смесени (3 до 6 г.), децата са в близка до семейната среда, играят много на въздух, псевдоучилищните занимания са сведени до минимум, набляга се на креативна игра и свободни занимания.
+ в първи клас не се очаква децата да знаят да пишат и четат. Почва се от нулата, леко и плавно, без стрес и напрежение.
- първокласниците са 6-годишни, а не всички 6-годишни са емоционално зрели за училище. По-късното тръгване в 1 клас е възможно, но много трудно на практика.
- заспалото темпо се запазва и във втори клас, отчасти и в трети-четвърти.
+ добри материални бази по отношение на спорт и изкуства, системата за допълнителни занимания със спорт, музика и изкуства е добра и приемлива като цени.
+ от съвсем рано децата се учат да презентират, да говорят публично, да правят и представят проекти, креативността се поощрява (поне на книга).
- децата се категоризират и разпределят в 4 клас на базата на целостното им поведение и представяне в 3-ти клас и половината от 4-ти клас. Само най-добрите отиват в гимназии, само завършилите гимназии и положили абитур (матура) могат да продължат в университет. Има теоретична възможност деца от по-нисък клас училище да скачат в по-висок клас на база успех, има варианти за доучване до абитур, реалността обаче показва, че това са единици и изключения. Уж системата е гъвкава, но на практика е много консервативна.
- разликата в нивата на типовете училища от 5 клас нагоре е сериозна. Влезлите в гимназия са в огромен шок в началото от темпото, обема и качеството, което се изисква от децата. Стресът за оставане в гимназия е огромен, сериозен процент деца отпадат всяка година, особено първата една-две. Бърнаута сред учениците не е мираж. Има и по-лошо.
+ набляга се много на спорт, музика, изкуства. В гимназията на големият ми син например, всички петокласници избират в клас с инструмент или в клас с пеене ще бъдат. Няма не мога, всички могат да музицират. Обикновена гимназия е, не е специализирана по изкуствата. 4 часа седмично моят син пее, заедно с още 60 деца като него и хорът им е един от най-добрите в района. И така ще бъде до 7 клас, когато ще изберат профил - езиков или природо-научен.
- очаква се досто сериозна родителска занимавка при подготовката на децата и в началното училище и после.
+ чуждоезиковото обучение е на ниво. На практика децата излизат от средното образование с поне 2 чужди езика на високо ниво (завършилите гимназия или реал).

Последна редакция: сб, 09 май 2015, 15:17 от Анонимен

Общи условия

Активация на акаунт