Дискусия: Вярвате ли в реализацията на писателите в България?

  • 39 092
  • 312
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 21
Според вестник "Земя" 40 % от завършващите сега четат зададен текст с трудност или не разбират смисъла му!Може и този процент да не е действителен,но тове,че зрелостници имат проблем с четенето и разбирането наистина го има и това не мисля,че е в следствие на много прочетени книги!Пък за кандидат студенската кампания да не говорим!Обществото ни е в дълг на литературата ни!

# 31
  • Мнения: 12 318
Обществото ни е в дълг на литературата ни!


Обществото ни е в дълг към грамотността /включително към наличието й в преводната/родна литература/. Но това е друга тема.

# 32
  • Мнения: 21
Това наистина е така,за съжаление!Показателно е и че нито Министерството на културата,нито Министерството на образованието отбелязаха по някакъв начин международния ден на книгата и авторското право 23 април!Явно такава ни еи културата и образованието!А иначе-Честит ден на книгата на всички четящи на патерица с пожеланието всеки ден да бъде ден за четене на хубава книга,а не да  отблязваме само протоколно международния такъв!

# 33
  • Мнения: 15
Имаше отделни инициативи във връзка с Деня на книгата, но медиите не желаят да ги отразяват. Ако не е нещо пошло или трагично за тях не е интересно.

# 34
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Тук във форума има много добра инициатива на български писател Юлия Спиридонова - Юлка за дарение на книги на децата в домове .

# 35
  • Мнения: 868
Не знам за възможностите за реализация на писатели в България. Като консуматор, ако четат хора в тоя бизнес, имам съвет за тях: направете разпространението на съвременни български книги в електронен формат достъпно. Не говоря за места като Читанка, а за книжарници, които да продават електронни книги на съвременни автори.

Много хора живеещи в чужбина биха купили и чели нови книги от български автори, но като започне човек да търси специфична електронна книга по книжарници, почти е невъзможно да намери. Хеликон има някои, но в много ограничен избор.

Ето един пример: Аз накарах някой да ми търси два романа на Кармен Мишу във физически книжарница в България, и никой ги нямаше. Не ги откривам и в електронен формат.

Тези, които се интересуваме от книги, намираме начин да се информираме за тях и нямаме нищо против да платим за тях.  Време е българските книжарници да предложат повече електронни книги от съвременни български автори. Има много причини читатели днес навсякъде да предпочетат електронен формат--лесно преносими, а и много от нас вече имат големи класически библиотеки.

В крайна сметка, част от реализацията на писателите не е ли как се продават книгите им?  Дори академиците очакват пари от продажба на книгите си.

П.П. А за другото, не мисля, че министерства и техните инициативи са най-важни. Всичко започва у дома, с мама и татко. Ако мама и татко четат само Туитър и Фейсбук, не водят децата в библиотеката, не носят книги в къщи, не им четат когато децата са малки и не могат сами, като стигнат в 1ви клас, е вече малко късно.

Последна редакция: вт, 28 апр 2015, 19:45 от Pixie

# 36
  • Мнения: 21
Проблемът на нашите писатели е,че заради финансови въпроси или заради задкулисия между издателствата,те нямат възможността да достигнат до обикновения читател и той да оцени по достойнство даденото литературно произведение.Отделен е и въпросът дали произведенията на литературата ни днес ще са търсени от читателите  и утре,без да се разчите на някакъв временен пиар,гарантиращ висока печалба на момента.Пример за това е "Калуна каля"-разкошно произведение,чакало прекалено дълго време,за да стигне до читателите.

# 37
  • Мнения: 12 318
Проблемът на нашите писатели е,че заради финансови въпроси или заради задкулисия между издателствата,те нямат възможността да достигнат до обикновения читател и той да оцени по достойнство даденото литературно произведение.

Живеем във века на интернет и не е задължително всяка книга да е на хартия и да се предлага в книжарниците. Като оставим настрана възможността в началото да не печелиш от писане, а да търсиш аудитория, има варианти и да печелиш. Например - Петдесет нюанса сиво. Не коментирам качествата й, но се продава блестящо.  Започнала е като електронен самиздат с опция за печатно издание при заявка. Аманда Хокинг е друг пример за успеха на самиздата. Мисля, че при малко по-гъвкаво мислене има големи възможности всеки автор да си търси читатели и без посредничеството на издателите.

# 38
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Точно така е. още в началото на темата го казах това, че който е наистина добър - пуска книгите си в е-формат безплатно. Читатели ще се намерят, а ако е добър бързо ще се разчуе. Обаче titikaka06 продължава да си мели едно и също за издателствата и финансите. Кажи си сега кое издателство не желае да те издаде, че толкова много черен пиар си решила да им правиш. Че не са цветя за мирисане - не са, ама ние можем и четем е-книги и то по много.
Аз например харесвам един български автор Тихомир Димитров: http://chitanka.info/person/tihomir-dimitrov , който си е пуснал книгите в Читанка и в неговия си блог. Хубави са и съм ги препоръчвала многократно.
Ти, titikaka06 , защо не коментираш този вариант?

# 39
  • Мнения: 21
Коментара на това девойче ме уверява докъде е стигнала дискусията ми-тоест доникъде!Аз трябва дословно ли да напиша нещо,за да бъде разбрано или както в случая на тази госпожа-вечно неразбралата какво се стремя да се дискутирам с другите участници във форума?Хубаво,аз само плюя издателствата и всичко е окей,но за да има дискусия трябва да се разгледат всички гледни точки и да се видят всички мнения по въпроса.След  като аз развивам този контрапункт очаквам другите да развият своето виждане по въпроса и по-важното е ние да направим нещо наистина практически за литературата!Предложенията по този въпрос се броят на пръсти!И между впрочем относно участничката с 11 892 мнения(до написване на отговора ми)да се поинтересува за съдбата именно на романа "Калуна каля" и после да коментира!Относно Читанката  и тям подобни,както и блогове са ми препоръчвани от приятели и колеги и наистина има хубави попадения.Но тук става на въпрос най вече за развитието на нашата литература и автори и дали сме я съхранили отпреди и дали сме я развили и реализирали и в днешно време?В страна като Дания например подобна тема веднага би пробудила интереа на обществото,но явно не и тук!

# 40
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Извинявай, но ти твърдиш, че:
...нашите писатели .... нямат възможността да достигнат до обикновения читател и той да оцени по достойнство даденото литературно произведение.....
, което е абсолютно невярно. Всеки, който иска може да стигне и да завладее голям кръг читатели, стига да става това, което пише.
Това, в цитата, защо го пишеш, след като не е вярно? Или искаш да отговарят само хора, които мислят като теб, т.е. такива, които грешат като теб?
Този форум е доказателство, че читателите търсят и четат книги. Но истината е, че заради огромната цена за една книга, предпочитаме електронни или си ги препращаме едни на други. Така популяризацията на авторите си върви и без да се намесват министерства и издателства. Учениците също четат и също като нас ползват евтини варианти, но четат.
Има български писатели, които са успели и са търсени въпреки издателствата, но те са просто добри.

# 41
  • Мнения: 15
Според мен истината е някъде по средата. Не е лесно млад писател да стане известен. Причината е проста - разпространението на книгите му е слабо, реклама няма, а медиите се вълнуват само от 2-3 имена. Много е трудно даже, но разбира се не е невъзможно.

# 42
  • Мнения: 21
Искам първо да честитя вчерашния 24-ти Май на всички и да пожелая да има повече инициативи и културни мероприятия за в бъдеще,а не само като протоколно отбелязване!
По темата- Йовков и Чудомир не са възможно най-младите ни писатели,но техни произведения както и в традицианния книжен вариант,така и онлайн не се срещат!Казвам го,зашото наскоро на една колежка на детето й му трябваше разказите на Йовков,но не тия дето бяха по-популярните  и доста трудно намерихме с общи усилия издание от 1986!Представяте ли си!А Чудомир го намерих случайно от приятел и изданието също старичко на 25 години,ако не се лъжа!Та мисълта ми беше за всички наши писатели-и по-новички и постарички като издаване.Заради това не разбирам защо някои решиха,че темата е насочена само за младите ни творци,а е за всички тях!Защото напоследък освен издаването на нещо минимално от издателствата,сигурно за да поддържат името си в търговския регистър,аз не виждам да се прави нещо значимо за оцеляването на културата ни,пък кой каквото ще да казва!При условие,че издателствата са частни те би трябвало да издават колкото могат повече и то надостъпни цени,за да могат да са на печалба и да се развиват,а тук е точно обратното и е ненормално как те само режат клона,на които седят!И да се страхуват от млади автори,то поне да издават класиците ни,но и това не се случва,та учениците са принудени да издирват оръфани техни книги по библиотеките!В рамките на темата само чета примери свързани с прословутите нюанси-миманси и тям подобни,но не мисляуче това е единствената книга излязла за цяла године,която да заслужава такова голямо внимание!Също освен Читанка има много други местенца за онлайн четене,(блогове,сайтове)но за повечето и дума не се отронва тук!Наскоро гледах репортаж за някаква блогърка не се сещам как се казваше,която се беше издала,вярно почти апокрифно и беше събрала десетина слушатели във фоайе някъде из НДК,но поне беше ентусиазирана!Така че за инициативи и от този тип-камерен състав ние в обществото имаме нужда,а да неговорим че в провинцията нещата с литературата ни не вървят на добре!А относно използването на цитати в темата не смятам,че трябва самоволно да се вадят от абщия контекст,единствено в името на спора и да спорим по махленски,защото тук идеята е всички да обеденем сили в името на нашата култура и на нашите писатели изобщо!А на госпожата й благодаря,че сме си станали толкова близки,за да си говорим на "ти" и то само от виртуалното ни общуване тук(нямам сповен да сме се срещали,но ако е така припомнете ми го)!

# 43
  • Мнения: 12 318

По темата- Йовков и Чудомир не са възможно най-младите ни писатели,но техни произведения както и в традицианния книжен вариант,така и онлайн не се срещат!Казвам го,зашото наскоро на една колежка на детето й му трябваше разказите на Йовков,но не тия дето бяха по-популярните  и доста трудно намерихме с общи усилия издание от 1986!Представяте ли си!А Чудомир го намерих случайно от приятел и изданието също старичко на 25 години,ако не се лъжа!... !И да се страхуват от млади автори,то поне да издават класиците ни,но и това не се случва,та учениците са принудени да издирват оръфани техни книги по библиотеките!

Учениците обикновено първо търсят в интернет и там установяват, че  Йовков общо взето е покрит онлайн- споменавам го, в случай, че пак Ви потрябва.
http://www.slovo.bg/showauthor.php3?ID=95&LangID=1
Пак там има и Чудомир, също го има и в Читанка.
Да не забравяме, че онлайн източниците са живи и се допълват непрекъснато.
Понеже аз споменавам често като пример "прословутите нюанси-миманси и тям подобни", да подчертая, че никъде не съм казвала, че заслужават внимание като литература, но заслужават огромно внимание като гъвкав подход на авторите към намирането на читателска аудитория. Ако този подход не Ви харесва, просто не го използвате, но няма смисъл да се отрича, че работи.
Между другото, ако сте открили нови места за онлайн четене, може да ги споделите в тази тема. Там не се споменава само Читанка. http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=568486.0;topicrefid=19

# 44
  • Мнения: 71
Вариант с писане през блог и безплатни платформи за споделяне е аматьорски подход. Не виждам смисъл от примери, които се дават с два успели автора и то на пазар с по-голям мащаб от БГ.

Подход е аматьорски, защото:
1. Не се гони комерсиална цел.
2. Правата не са за авторите, а за платформата, на която остават.

При професионално писане с цел реализация на пазар, проблемите са още повече:
1. Време, което да се задели и ограничен ресурс.
2. Издателствата веднага отхвърлят всеки нов автор, поради риска, че е недоказан.
3. Държава, общини ( местна власт ) отхвърлят по същите причини и нямат заложено подобно перо в бюджетите си.
4. Всичко се изнася като финансов риск към самия автор и се започва една сага с изведени услуги по ценоразпис, които той да си покрие сам от джоба към издателите.
5. Стигаме до заветното изработване на продукт и следва сблъсък с търговците ( книжарниците ), които работят със стоков кредит ( на консигнация ) и не свалят своята услуга под 30%, защото плащали наеми и заплати.
6. Накрая Държавицата кротко наглежда нещата през ДДС и на практика се оказва, че по Закон за авторско право в Б-ия за самият автор е предвиден щедрия хонорар от 15% като таван, който може да вземе. Останалото се разпределя по веригата - издателстство, печатница, търговци, държава.

Тук визираме случай, че автор не е издъхнал по трасето финансово и успял да се добере до заветния номер ИСБН от Нац. библиотека.

Оттук вече значение оказва тираж, респективно себестойността на бъдещата книга. При тираж 50 книги да кажем - себестойност ще скочи на 10 лв. за 100 страници. А, при тираж 2000 бр. може да слезе около 2 лв. като разход.

В България средно излизат по около 5000 заглавия от БГ автори/годишно. Ако някой направи 500 продажби/годишно се води за успех. От тия заглавия 90-93% са стихосбирки. Останалото попада в категориите разкази, повести, есета и роман ( каквото и да значи това ).

П.П. Възниква логичния въпрос:

Ако някой произведе 1000-2000 тираж на цена 2 лв/бройка. Продаде 500 от тях и останалите увиснат вечно негови, то какъв шанс има да продължи да пише? Колкото и да е талантлив, понеже за роман ( който не е сбор от копи/паста от различни книги ) за 100 страници отнема време около една година здраво писане и мислене.



Общи условия

Активация на акаунт