Моля за мнение - кога да запиша дъщеря ми в първи клас

  • 28 793
  • 416
  •   1
Отговори
# 360
  • Мнения: 2 353
Не , че защитавам учителките, но напоследък ми прави впечатление оправданието, че учителките не могат да печелят внимание и уважение.
Основите на тези качества се коват вкъщи от родителите, те са хората, които трябва да подготвят детето за градина и училище и да му обяснят какви са привичките там.
Как пък на 90% от децата се печели вниманието, а на 2-3 деца не може?!
Хем не му е интересно и тъпчи на едно място, хем не е готово за училище. Значи не тъпче, просто вниманието му е крайно неустойчиво и вместо да се работи над това се прави още по- голяма грешка- пуска се детето в среда, където му е крайно  необходимо това качество.
Детето е жертва, да, но на некомпетентни родители.
От къде това разбиране, че щом не може да се оправи с градината значи е време за училище?!
Както написах, родителите допускат грешка. След като две години ги виждах, че работят да оправят треските по детето, вече са в позиция на нападението е защита. Дребният е боец (роден лидер е, физически е №1), но емоционално не е узрял. Дано намери правилния човек, който да го грабне.
В другата тема ставаше въпрос за оценяване на изхода и на входа. Учебните помагала са вече у дома. Няма никой там. Помощник-възпитателите на две от групите пасат децата уникално добре, но не и госпожата, която просто не трябва да се занимава с тази професия. Изтезава и себе си, и децата.  Tired

# 361
  • София
  • Мнения: 62 595
какво да става като не са готови - пак подлежат на постъпване в първи клас. Но се съмнявам един учител да си сложи главата в торбата и да напише, че детето не е готово, освен ако няма очевадни проблеми (но тях родителите обикновено си ги знаят и не напират за ранно постъпване). Ако родителят реши, може да отложи детето, но иначе то си тръгва.

# 362
  • Мнения: X
Това е някаква знаменита глупост- издават се документи за училищна готовност на детето, но тези документи нямат никакво значение на практика. ooooh!

# 363
  • София
  • Мнения: 62 595
Това е някаква знаменита глупост- издават се документи за училищна готовност на детето, но тези документи нямат никакво значение на практика. ooooh!

Да, това е противоречие в закона (или наредба, не съм сигурна), което открай време се вижда - хем децата трябва задължително да са били в предучилищна и да са минали училищна готовност, хем всички задължително подлежат на постъпване в първи клас с набора си. А ако някой иска по-рано да му вземат детето, няма как направо да му откажат, а могат леко да извъртят нещата от сорта "нямаме места".

# 364
  • Мнения: 5 513
какво да става като не са готови - пак подлежат на постъпване в първи клас. Но се съмнявам един учител да си сложи главата в торбата и да напише, че детето не е готово, освен ако няма очевадни проблеми (но тях родителите обикновено си ги знаят и не напират за ранно постъпване). Ако родителят реши, може да отложи детето, но иначе то си тръгва.
Именно.Че пак се опира до родителя.Дали и колко неговата оценка е правилна е отделен въпрос.Да децата с очевидни проблеми са ясни.
А в малките населени места ,където децата са малко
няма отлагане.Там и 5г. са готови ,че иначе госпожата остава без работа.

# 365
  • Мнения: 10 547
Учителите не са малоумни.
Наясно са къде има проблем, къде има неглижиране на детето и оттам изоставане в общите базови знания.
Не учител, а комисия от РИО прави това отлагане на постъпването в първи клас.
ДОИ покрива почти всяко дете здраво дете.  Познавате ли дете на 6 или 7 години, което да не може да брои до десет, да не може да посочи първия и всеки следващ обект в дадена редица /отново до десет/, да не използва свързана устна реч, да не може да ви даде кратко описание за себе си и семейството си, да не познава основните функции на предметите от заобикалящата го среда, да не назовава поне три животни и тяхното местообитание и пр.?

За да има поставена диагноза, трябва да има родителска воля. Учителят няма право да поставя диагнози. Има право да насочи родителите към това че, детето има проблем, но дотук. От там насетне решението е вътре в семейството.

# 366
  • Мнения: X
Извинявам се за лаишкия въпрос, Касита, но училищната готовност само в покриването на ДОИ ли се изразява? По-горе други начални учители обясняваха, че избореното от теб съвсем не означава, че детето е готово за училище. Има ли ясно формулирани критерии за тази готовност?

# 367
  • Мнения: 10 547
Чисто законово ли? Да, нужно е детето да покрива ДОИ. Аз съм педагог, не психолог. Т.е. профили на детето няма как да правя. Имах случай на дете, което водиха при психолог по негови си проблеми, но този психолог беше споделил с родителите, че по негово виждане детето не е зряло емоционално и психически да постъпи в първи клас. Е, да де, но първо, детето е родено в първото тримесечие на 2008-ва, второ, аз го разглеждам като учител и за мен то е напълно подготвено, та дори и отгоре.
Отдавна съм се изказала и разказвала за важността на емоционалната зрялост на детето при постъпването му в първи клас. Обаче! често такава емоционална зрялост нямат и деца, навършили седем години. Да речем, гледани до шестата си година у дома в модел на опекунска грижа, довела до пълна липса на самостоятелност. Знаете ли какво е за това дете молбата да затвори вратата? Дизастър, лична драма. Рев, бойкот, госпожата е лоша и ... за какво бях на училище?
Тази възраст е приета като края на предучилищния период. Ясно е, че в деня, в който детето се буди седемгодишно, то не попада в някакъв калъп, който го прави еднакво с останалите седемгодишни.
Съдейки по съучениците на голямото си дете, "бебета" има и в след родените в началото, и сред тези в средата, и сред тези в края на календарната година.

# 368
  • Мнения: 2 353
Познавате ли дете на 6 или 7 години, което да не може да брои до десет, да не може да посочи първия и всеки следващ обект в дадена редица /отново до десет/, да не използва свързана устна реч, да не може да ви даде кратко описание за себе си и семейството си, да не познава основните функции на предметите от заобикалящата го среда, да не назовава поне три животни и тяхното местообитание и пр.?
Реално каква е съдбата на тези деца в училище? Те се вливат в системата задължително според образователния закон. И после? С диагноза или без няма значение. Системата е длъжна да поеме потока от деца.  

# 369
  • София
  • Мнения: 62 595
Чакай, не бързай с диагнозите! Диагноза трябва да се постави от компетентни специалисти, най-често работещи в екип.

# 370
  • Мнения: 10 547
Съдбата на тези, които не покриват ДОИ ли?
Различна. Едни навакстват, други, ако имат късмет, попадат под грижата и на ресурсното подпомагане.
На тази възраст децата са пластични, много бързо компенсират.

# 371
  • Мнения: 5 513
Касита аз това казвам,че родителя може да е тъп (извинявам се),невеж,да не иска да признае и много други причини ,че детето му има нещо.Но учителя е компетентен.Вижда ,че детето изостава.Може да не е малоумно ,а да му трябват очилца за да вижда от последната масичка.Може и да са по-сериозни де.
Защо някой трябва да толерира родители ,които очевидно не признават проблемите на детето,които са лесни за коригиране в ранна възраст?
Ами нали си е наказуемо да вредиш на детето си и да не потърсиш помощ?
И всъщност не учителя слага диагноза.Така,че няма как да е обвинен,че не харесва това или онова дете.

# 372
  • Мнения: 2 353
Чакай, не бързай с диагнозите! Диагноза трябва да се постави от компетентни специалисти, най-често работещи в екип.
Питам по принцип. Нищо конкретно предвид. Или поне дотолкова, че вече масово учители си позволяват да поставят диагнози - СИД, хиперактивен ...
Към края на втора група вече ножицата между уменията на децата се е отворила. В училище какво се случва?

# 373
  • Мнения: 48
..........
Защо някой трябва да толерира родители ,които очевидно не признават проблемите на детето,които са лесни за коригиране в ранна възраст?
Ами нали си е наказуемо да вредиш на детето си и да не потърсиш помощ?
И всъщност не учителя слага диагноза.Така,че няма как да е обвинен,че не харесва това или онова дете.

Никой не ги толерира, просто учителят няма право. Свидетел съм как се стигна почти до съд на колега, който си позволи да изкаже мнение за здравословен проблем. Ако родителите не желаят, няма начин да се направи нещо.

Реално каква е съдбата на тези деца в училище? Те се вливат в системата задължително според образователния закон. И после? С диагноза или без няма значение. Системата е длъжна да поеме потока от деца. 

Да, поема го. И тези деца си продължават от клас в клас с или без диагноза, защото нямаш право да го оставиш да повтаря- поне до 4 клас. По желание на родителите може, но....

# 374
  • Мнения: X
..........
Защо някой трябва да толерира родители ,които очевидно не признават проблемите на детето,които са лесни за коригиране в ранна възраст?
Ами нали си е наказуемо да вредиш на детето си и да не потърсиш помощ?
И всъщност не учителя слага диагноза.Така,че няма как да е обвинен,че не харесва това или онова дете.

Никой не ги толерира, просто учителят няма право. Свидетел съм как се стигна почти до съд на колега, който си позволи да изкаже мнение за здравословен проблем. Ако родителите не желаят, няма начин да се направи нещо.

Реално каква е съдбата на тези деца в училище? Те се вливат в системата задължително според образователния закон. И после? С диагноза или без няма значение. Системата е длъжна да поеме потока от деца. 

Да, поема го. И тези деца си продължават от клас в клас с или без диагноза, защото нямаш право да го оставиш да повтаря- поне до 4 клас. По желание на родителите може, но....
Всичко това е пълно безумие. До 5 клас не повтарят, ако имат 5 по даден предмет е едва ли не драма за цялото фемили на "ощетеното" дете и в 5 клас изведнъж започват да валят 2-ите, защото куп мамини златца имат затруднения дори с четенето. Системата поема децата и ги бута нагоре независимо от готовността им за училище. Учителите нямат никаква възможност да контролират тези процеси. А родителите са оставени сами да си блъскат главите. В крайна сметка, ако имаше работещ механизъм за отсяване на готовите за училище деца на 6  години, авторката на темата нямаше да се чуди и да ни пита нас, а щеше да разчита на адекватното мнение на специалисти.

Общи условия

Активация на акаунт