Пише грозно, нечетливо - съвети, терапия?

  • 19 844
  • 81
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 50 713
Judy, и ние правим подобни упражнения, всъщност всеки път са различни и мисля че жената си има програма, по която работи и са си съвсем нужни тези упражнения. Не знам дали това ще повлияе на самото изписване на буквите, например недоизписването на кръгчетата де, това имах предвид. Иначе то с едно-две ходения няма да стане...поне в нашия случай. Ходим си и ще си ходим.

# 46
  • Пловдив
  • Мнения: 382
И моята дъщеря е с такъв "проблем"-в 5 клас е и пише просто ужасно. Като беше в 1-2 клас пишеше много хубаво, но явно повече се е старала, а след това, някъде след 3 клас-просто ужасно. Не толкова проблема е че е гразна, колкото е ужасно нечетливо. Пълна отличничка е, но от тази година вече започнаха по БЕЛ и литература да и намалят оценките-ва началото се ядосвах , но всъщност учителката е права. Тя като не може да разчете какво е написано, как да я оцени. Като видя, че и намаля оценката-имаше 4 и дъщеря ми изпадна в ужас. Сега запачна да се старае доста поне в тези часове и вече е по-добре-поне се чете и няма ниски оценки заради това. Но иначе в останалите часове-същата работа.

# 47
  • Мнения: 851
Ако все пак се окаже, че проблемът не е за логопед, давайте пример на децата си. Т.е. пишете с тях, за да имат визуална представа и да свикнат с едно нормално темпо на писане. В училище е по- различно, а само с четене от учебниците не става. Друг е въпросът, че има хора, които просто не могат да пишат красиво и да рисуват. Не знам как се обяснява, но щом е проблем, опитайте да го решите и лично.

# 48
  • Мнения: 687
Дъщеря ми е 2 клас,пише с лява ръка (с дясна дори химикал не може да държи) доста грозно.Правехме постоянни упражнения,като преписване и бавно и старателно изписване на буквите.Никакво подобрение.Преди два дни нейна съученичка си написала адреса в тефтерчето.Разлика в двата почерка почти никаква.Може би с времето нещата се променят.

# 49
  • С питане до Цариград, стига се, но с ... отзад!
  • Мнения: 6 462
 Синът ми пише също ужасяващо грозно и не му се разчита, първо мислехме, че е само заради леко нарушение на фината моторика, но в крайна сметка се оказа и с дисграфия и дислексия. Дисграфията и дислексията не са психически заболявания, не са изоставане в развитието, интелектуални затруднения и тн, те са просто различен начин за възприемане на света. Хубаво е при деца, които не се справят с писането и/или четенето да се провери и за това при специалист, който с това се занимава. Също така при дисграфията не е задължително детето да пише много грешно, особено когато е вече 3-4клас, тъй като те намират начин да се автокоригират донякъде, но правят някои специфични и нелогични грешки и тн.

# 50
  • Мнения: 4 505
Чавето пише като първия пример- Костя, 2 клас, диспраксическа дисграфия. Определението отдолу- че не е обичал да рисува и оцветява е точно така за нашия случай. Нещата наистина не се оправят с много напъни и труд. Сега вече е седми клас и проблемът с предстоящите матури е страховит. Няма дислексия, говори правилно от много малък. Има прогресиращо късогледство, носи очила, не коригира обаче до 1,0.
Не спазва редовете- думите лъкатушат нагоре-надолу, разстоянията между думите са понякога толкова невидими, че се сливат. Понякога изречението не почва с главна буква, не завършва с точка. Произволно слага или не черти на и и й, въпреки че прекрасно знае кое къде се пише. В първите класове учителката също много настойчиво ме караше да се стараем повече, опитвах, виждах, че не помага и накрая й отговорих, че вдигам ръце, това е положението, ако тя може нещо да направи- моля! Когато започна да пише буквите полупечатно, се появи някаква четливост. Баща му донесе тетрадка за техническо писане, и там хвърлихме сума и напъни, но и това не помогна кой знае колко. Обикновено самият той може да си го прочете. Сега продължава да получава рецензии за домашни на курса и  индивидуалният учител по БЕЛ- "има още много да се желае по отношение на графиката", но поне приемат, че почеркът може да се прочете, на места по-трудно, но като цяло подлежи на прочитане. Това е за момента целта - да му разчетат работата. Не знам дали това е дисграфия или не. Бих прочела нещо по специализирано- отивам да поровя.

# 51
  • Мнения: 4 505
http://www.dyslexia-bg.org/index.php%3Foption%3Dcom_content%26vi … %3D11%26lang%3Dbg
Прочитайки тук, видях "необичаен захват на химикала". И това имаме Tired. Май наистина е дисграфия. Да, и глава навеждаше да гледа химикалката как пише по листа. И стиска прекомерно. И да, разстоянията между думите варират. Да, не върви по реда, а криволичи нагоре- надолу. Да, главните букви и препинателните знаци често ги няма. Не, не допуска грешки при изписване на сходни букви. Не, не губи мястото, не допуска правописни грешки. 7 от 9 признака ooooh! Май се диагностицирахме, макар и на 1 мес от проклетите НВО. Е кога да хукнем и на логопед тепърва?! #Crazy
http://www.ldao.ca/introduction-to-ldsadhd/ldsadhs-in-depth/arti … rning-disability/

Последна редакция: чт, 23 апр 2015, 01:37 от ra2

# 52
  • София
  • Мнения: 62 595
Пробвайте да пише на бели листа, без редове, би трябвало да се получи по-добре. За щастие на изпита втори модул с многото точки е на бели листа.
Все пак, пробвайте за диагностика и евентуално, ако се установи дислексия/дисграфия, можете да опитате да подадете документи за отпускане на един час повече на НВО, макар сроковете вече да наближават и може да откажат. Направете каквото е нужно за кандидатстването, пък после ще продължите с терапия, както бъде определено.

# 53
  • Мнения: 4 505
Благодаря за препоръката, ще опитаме без редове. по-нагоре имаше споделен опит за изписване на легнали осмици. Лошото е, че след ровене на 4 последователни страници с резултати излизат основно на руски, намерих само един център за деца до 7г в Студентски град. Ако някой знае подходящ тясно профилиран специалист, моля да сподели координати, а ако е и лично изпитан- още по-добре.
И още нещо, което съм забелязвала, но не съм намирала обяснение- справя се много добре с геометричните задачи, с алгебрата е по-зле, за разлика от масовото състояние на нещата. Прави опити за решаване на задачите наум, а вече са дълги и сложни изрази и не става. При писане все нещо пропуска и въпреки наличната прекрасна идея какво трябва да се направи, накрая резултатът не излиза.
Досега никой учител за 7г училищен опит не е споменавал думата дисграфия. И че има диагностика и специфични занимания в терапевтична насока.

# 54
  • София
  • Мнения: 803
В Иван Вазов на ул. Краище има Логопедичен център в него има 5-6 специалиста логопеди.
Антония Георгиева на ул. Галичица 37 в Лозенец - тел. 0887821556 , тя дори не ги нарича дислексия, дисграфия и дискалкулия , а затруднения със съответното умение четене , писане или смятане. Съвременните трактовки са , че това е функционално разстройство , което с правилните упражнения се отстранява.  Peace

# 55
  • Мнения: 24 467
===
Досега никой учител за 7г училищен опит не е споменавал думата дисграфия. И че има диагностика и специфични занимания в терапевтична насока.

Ето, затова говоря- за масово неглижиране на учебния процес у нас и за незаинтересованост от развитието на педагогиката в световен мащаб от страна на учителите, които не са запознати с основни образователни проблеми и това, че за тях не са чували преди 30-20-10 години, когато са учили, не ги извинява и не оправдава щетите, които нанасят. С активно поведение и с бездействие.
Ако аз не си чета новата нормативна база, барабар с поредната нова съдебна практика, с която работя, ако ще да е от миналата седмица, ще изхвърча от пазара, като стой, та гледай.
Разбира се, има и такива, които не знаят, но питат и се интересуват. Те ще научат, щом искат. Има такива, които добросъвестно влизат в положението на децата, които без друго имат достатъчно свои си проблеми, поради това.
Има и запознати добре с дислексията и другите красоти подобни. Та тя на е от вчера.  Масовият случай, обаче, е такъв- "не знам, не ме интересува".
Скрит текст:
Вчера- пресен пример наш. Моят ходи два дни в седмицата на занималня, т.к. има тренировка в училище и му е по- удобно. Та писал домашно в учебната тетрадка и на месни произведения дал няколко примера, сред които написал и "шунка". На "ш"-то първата чертичка е по- къса и г-жата от занималнята разчела като "м", та се сещате какво се е получило. Децата се смели и моят не могъл да ги надвика и да поясни. Посреща ме едно негово приятелче и ми вика: "Ако знаеш какво е написал..., ама то сигурно е на майтап!". Значи така и никой не му е предоставил възможност да поясни. А то не е и като да не се прочете изобщо. С останалите четири ясни букви.
Добре, че не е много чувствителен, но това си е ... абе всеки да си го определя както си харесва. То кръстословица да попълва човек с нито една ясна буква на думата "месно произведение" с 5 букви има голяма вероятност да се сети.
А моят дори думата с "м" отпред не я знае. Не употребяваме у нас това, ползваме си нормалните думи. Та се чуди какво пък толкова смешно има.
...........

Ще ти пиша и в тази тема нещо, което писах в специализираната такава за дисграфията. Препоръчвам ти и двете книги, към които има линкове в темата за дислексията да си изтеглиш и да ги прочетеш. Ако не разбираш английски- едната поне е на български.
............

"Ето едно, макар и твърде общо, материалче за признаците за дисграфията:
http://ezine.bg/n61-38813-%D0%94%D0%B8%D1%81%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D1%8F
"Дисграфията се изразява в липса или замяна на един елемент от буквата с друг, добавяне или пропускане на буква, сливане на думите в едно цяло. Децата с дисграфия бъркат и близките по изписване букви."

https://bglogoped.wordpress.com/2013/03/22/%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0 … 1%84%D0%B8%D1%8F/

"кинетични грешки, които в значителна степен могат да бъдат обяснени с особеностите на българската графология. Както в печатен, така и в ръкописен вид на шрифта за обозначаване на буквите се използва неголям брой  от елементи, които по различен начин се  комбинират по между си, образувайки различни буквени знаци. Ограничения брой елементи неизбежно води към наличието в азбуката на няколко групи оптически сходни букви, състоящи се от еднотипни елементи. Например, в ръкописен вид, такива букви като : г, п , т, р, и, ш, щ, ц, п, т; б,в, д, з,  се заместват с други...
Много от приведените в списъка букви се различават една от друга само по различния брой съвършено различни елементи ( и, ш, щ, ц ), различното им разположение в пространството ( ш, т, щ, д)  или в елементи (и,ц, ш, щ). Затова не е чудно, че в началния период на обучение на грамотност, много деца не различават тези много малки различия в изписването на буквите..."

За мен е тъжно това, че у нас няма свободен достъп до коригиращите програми. Което, според личното ми мнение, е умишлено, единствено с цел печалба на определени кръгове. Да, на руски и английски има много материали. Престъпно е отношението на нашата държава към проблема в тази насока. Всеки е оставен да се оправя сам. А много хора няма средства за това. Един частен час при логопед лично на мен ми е бил 20.00 лв. Нямат и информация хората. А откъде и да я имат?
Като обезболяващите при онкоболните от вчерашната новина ми е. Гади ми се на мен, лично. И не е силна думата.


http://www.logopedia.bg/index.php?option=com_content&view=ar … =8&Itemid=114

http://priobshti.se/article/poveche-za-sot/kakvo-e-disgrafiya

"При всички случаи на дисграфия, писането изисква влагането на прекомерни енергия и време, както и голяма издръжливост. Дисграфията пречи на детето да изрази идеите си писмено. За ученикът с дисграфия е сложно да запомни къде трябва да сложи молива, за да започне изписването на буквата, и как да я формира и така забравя какво е искал да изрази, пишейки. - това го установих още есента, преди да прочета сама материала.
Тъй като често тези деца се справят добре с четенето, неуспехите им в писането се преписват на мързеливост и небрежност. Произтичащите от това гняв и фрустрация могат да попречат на тези деца да реализират истинския си потенциал. "
........
Имате време и сега да се обърнете към логопед. Направете го. Дори за НВО ще ви е от полза. Може да ви даде конкретен практичен съвет, който да ви помогне.
Успех на матурите! И най- важното е децата да са убедени, че това, с което са се родили, не е болка за умиране, че без друго на ръка в живота рядко се пише и че по света има нормални системи и общества, в които техният "дефект" се възприема нормално и се предоставят възможности на хората да комуникират свободно и по друг начин.

Последна редакция: чт, 23 апр 2015, 10:04 от Judy

# 56
  • Мнения: 24 467
...
И още нещо, което съм забелязвала, но не съм намирала обяснение- справя се много добре с геометричните задачи, с алгебрата е по-зле, за разлика от масовото състояние на нещата. Прави опити за решаване на задачите наум, а вече са дълги и сложни изрази и не става. При писане все нещо пропуска и въпреки наличната прекрасна идея какво трябва да се направи, накрая резултатът не излиза.
...

И аз и малкият ми син, този, с дисграфията, сме в пъти по- добри на геометрията. Както и на текстовите задачи. Трудни са ни простите примери, където просто трябва да се внимава с числата.
Твоят човек вероятно прави опити за решаване задачите на ум, защото, най- вероятно, е намразил много писането. Вероятно поради натрупани с годините грешки в подхода. Вероятно и поради насложила му се представа, че не може, каквото и да направи, каквито и усилия да положи.
Питай го. Стига да може да анализира себе си.
...
А обяснение има в тези книги, за които ти пиша- децата с дислексичен модел, мислят в образи, не в думи. Дисграфиците често имат дислексия- къде повече, къде- по- малко. Затова и често отклоняват вниманието си. Когато малкият чете, започва да си представя най- детайлно това, за което чете, сам продължава описанието в главата си. Което отклонява за определено време вниманието от текста.
Геометрията е "образна математика", ако мога така да се изразя. В текстовите задачи също има нещо, което детето може да си представи реално. Докато простите цифрови изрази са си... абе прости цифрови изрази. Моят може да направи на 50 задачи някоя глупава грешка точно в пресмятането.

Последна редакция: чт, 23 апр 2015, 08:44 от Judy

# 57
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
Честно казано прочетох само първа страница на темата, другите ще ги прегледам също. Както много пъти в нашия си женски и майчински форум още на трутия пост почват скандалите. И без да влизам в повече подробности, пускам препратка към темата за дислексията. http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=813171.0;topicrefid=3
И да кажа последно, нито съм привърженик да се "търси под вола теле", но и неглежирането на проблемите също не е от полза. Майка съм на дислектично момче и искам да ви кажа, че в предучилищната имахме две деца с проблеми в развитиуто (едното от които -моето) и още две недиагностицирани, чиито майки не смятаха, че децата имат нужда от помощ, и това в клас от ....20 и няколко дечица.

# 58
  • Мнения: 789
Мама Мариана, в ДГ в групата на сина ми също са две деца с проблеми в развитието - моето и детето на приемна майка. Тя не смята, че има проблем, нито, че има нужда от помощ. Ето това вече е страшно. Пък къде спи социалният работник е другата страна на въпроса.

# 59
  • Мнения: 24 467
Доколкото разбирам, идеята на мама Мариана е тази, че много деца имат подобни проблеми, доста от които дори не са диагностицирани и не предполагат какви са причините за проблемите, които имат в училище.
Не се знае и сега какъв точно е броят /процентът/ на тези хора. Към момента се предполага, че са около 10% от световното население.
http://priobshti.se/article/poveche-za-sot/kakvo-e-disgrafiya
Други говорят за 1/4
http://www.bogomilova.org/bguchilishte.html
Но че са много и с повечето не се работи- вярно е. А те и родителите им често дори не подозират. Защото при много деца пък "проблеми с развитието" няма. Имат конкретни други проблеми. Например този, на който е посветена темата. И преди училище никой нищо не може да "хване".

Общи условия

Активация на акаунт