Пише грозно, нечетливо - съвети, терапия?

  • 19 979
  • 81
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 50 785
Ааа вижте, в класа на дъщеря ми (7 клас!) пък има момче с дислексия( диагностицирана още преди години), майка му е ако не всеки ден в училище, то през ден, да говори с един или друг учител...всичките до един знаят, но не всички реагират адекватно, да не кажа че някои сякаш се озлобяват...грозно е. Случаи всякакви. Не знам защо така.
Но при всички случа неглижиране и от родител, и от учител, не е никак добре.

# 61
  • Мнения: 4 507
Свързах се по телефона с тези:
http://www.goldenpages.bg/bg/b/E8F0F0DC-43C3-DC11-AF55-00145E9525E4
Отсвириха ме. Казаха, че първо трябва да се диагностицира, а това се прави в детско юношеска психиатрия на МА, напр. д-р Терзиев. При вас кой постави диагнозата- логопед /казаха ми, че не, не логопеда/ или психиатър?

# 62
  • Мнения: 24 467
При нас- логопед, който работи точно с такива деца.

..в класа на дъщеря ми (7 клас!) пък има момче с дислексия( диагностицирана още преди години), майка му е ако не всеки ден в училище, то през ден, да говори с един или друг учител...всичките до един знаят, но не всички реагират адекватно, да не кажа че някои сякаш се озлобяват...грозно е. Случаи всякакви. Не знам защо така.

Въпрос на лична култура и интелект.


Още една много хубава статия:
http://medipop.eu/?p=1959

http://www.bogomilova.org/pedagogikastatia.pdf
"ДИСЛЕКСИЯТА ОТ ПСИХОЛИНГВИСТИЧНО ГЛЕДИЩЕ
Стела Богомилова, Фондация „Стела Богомилова”

http://www.manager.bg/%D0%BB%D0%B8%D1%86%D0%B0/%D0%BD%D0%B5-%D0% … D1%8F%D1%82%D0%B0
"В Щатите, откъдето идват голям брой иновации, около 10-15% от населението има дислексия, но много малък брой хора от този процент знаят за нея и получават лечение."

Последна редакция: чт, 23 апр 2015, 11:13 от Judy

# 63
  • Мнения: 4 507
Благодаря за споделената информация. Локализиран проблем с последваща диагностика и третиране е полови решен проблем. Да знаеш какво, къде и как  е голямо облекчение.
Опитах да се свържа с центъра в "Иван Вазов", човекът ми затвори и ми прати СМС, че ще се обади като се освободи.
И още нещо- гледам сега малката, навършила е 6г, предучилищна- занимава се сама с рисуване, оцветяване, изрязване, лепене. При баткото такова нещо не съм виждала и сравнението ми се набива в очите.

# 64
  • София
  • Мнения: 62 595
Първо проверете в РИО какви документи се искат, за да ви впишат за НВО за допълнителния час и евентуално за помощ от квестор/учител. После тръгвайте да търсите къде да диагностицирате. Логопедът ще даде становище, а не диагноза. В този смисъл правилно са ви насочили, защото те няма как да знаят дали единствено това, което казвате, е затруднението. В софийския център са претоварени, не са ви отсвирили, а са ви казали нещата такива, каквито са.

Нещата тръгват още от детската градина. Колко учители изобщо следят за елементарни неща като правилен захват на молива и въртенето на листа? Като цяло учителите могат само да кажат на родител, че забелязват някои особености, но нито могат да слагат диагнози, нито могат да задължат родителя да заведе детето някъде. Диагностика насила не става.

# 65
  • Мнения: 4 507
Нищо не става насила. Говорих с жената от "Иван Вазов", каза, че е невъзможно да се предприеме нещо до матурите. Тръгна в посока да ме пита дали искам да търся освобождаване от матура, нещо, което категорично не ми и минава на ум, и че съм вероятно много закъсняла. Тя също изрази мнение, че за да се стигне до някаква документална последица е нужно да се свържем с психиатър и да питам РИО точно какво е необходимо. Че е задължително да се диагноситцира от психиатър, а логопедът е само в ролята на изпълняващ рехабилитацията и логопедичните центрове не работят с деца без да са минали първо през психиатъра. Малкият чу разговора и категорично отказа да стъпи при психиатър. Обиди се даже. Чувства се стигматизиран. Всъщност разбирам го. При това положение няма да го прегазвам точно преди изпитите. Засега жената каза да се упражняваме на такива листове, на каквито ще е формата на изпита- доколкото разбрах, чисто бели, без редове. /съвпада с препоръката на Андариел- благодаря!/ За оставащото време друго не може да се направи. Няма да се занимавам с РИО. Ще се яви на изпита на общо основание по стандартния за всички регламент и каквото сабя покаже.

# 66
  • Мнения: 24 467
===Тя също изрази мнение, че за да се стигне до някаква документална последица е нужно да се свържем с психиатър и да питам РИО точно какво е необходимо. Че е задължително да се диагноситцира от психиатър, а логопедът е само в ролята на изпълняващ рехабилитацията и логопедичните центрове не работят с деца без да са минали първо през психиатъра. Малкият чу разговора и категорично отказа да стъпи при психиатър. Обиди се даже. Чувства се стигматизиран. Хубава работа, ама българска. Какво общо имат психиатрите с дислексията? Толкова, колкото и стоматолозите, предполагам. Всъщност разбирам го. При това положение няма да го прегазвам точно преди изпитите. Засега жената каза да се упражняваме на такива листове, на каквито ще е формата на изпита- доколкото разбрах, чисто бели, без редове. /съвпада с препоръката на Андариел- благодаря!/ За оставащото време друго не може да се направи. Мисля, че е точно така във вашия случай. Няма да се занимавам с РИО. Ще се яви на изпита на общо основание по стандартния за всички регламент и каквото сабя покаже.

Лично аз бих започнала с РИО, ако имахме нужда от удължено време и помощ за изпитите по НВО. Те най- добре ще ви упътят към кого да се обърнете и ще ви кажат какви са стъпките.
Но вашето, конкретно, времето е малко.
....
По- важно е принципното решаване на въпроса за напред. А с това психиатри не се занимават. Сбъркана държава сме. И в това отношение. Има и номер, ако не ме лъже паметта F81.  Laughing От класификатора на болестите. Избрали са просто какъв специалист да се занимае- та затова.
Да, проверих- дисграфията- F81.8.
Лично аз предпочетох да се обърна директно към специалист, който върши точно тази работа, по решаване на проблема и провежда занимания с деца с такива проблеми. Който знае какво трябва да се направи. Лятото пак ще го посетим.
....
Можеш да обясниш на детето защо е нужно във вашия случай да минете през такава процедура. Не сега, обаче.
Ако и след изпитите е толкова контра, то си потърсете специалист вие. И не му е сега времето, преди изпитите, за такива напрежения. Ако е само дисграфия, той въпросите и от двата модула ще си ги разбере /не би следвало да има проблеми с четенето и разбирането/, тестовите части ще попълни, но за писането се искат месеци и години работа.
Ако пише вече що- годе четливо- ще го прочетат и на ІІ част от БЕЛ, и по математика. Това, все пак, не са начални учители с виждания за краснопис, свикнали са с много различни почерци.
Показвала съм работите на малкия на такива учители. Те пък ги намират за съвсем нормални. И ги разчитат. /Трябва да им покажа онази негова "шунка"  Laughing/
...
Цитат
Нещата тръгват още от детската градина. Колко учители изобщо следят за елементарни неща като правилен захват на молива и въртенето на листа?
Така е понякога. А понякога- не. Особено ако иде реч за дисграфия. Тя се установява в началните класове, най- вече. Не в градината. Има деца с правилен захват, но с проблеми, както и с много странен такъв, но пък без подобни. Зависи.

Цитат
Като цяло учителите могат само да кажат на родител, че забелязват някои особености, но нито могат да слагат диагнози, нито могат да задължат родителя да заведе детето някъде. Диагностика насила не става.
Не вярвам някой да предлага това. Идеята е различна- учителят следва да е запознат с жалоните, да умее да ги разпознава, да съобщава за наблюденията си на родителите. Както и да има адекватно отношение към децата с проблеми. Което важи за деца с всякакви проблеми, впрочем. Какво може да е неадекватното- и в тази тема има примери.

Последна редакция: чт, 23 апр 2015, 14:54 от Judy

# 67
  • Мнения: 50 785
ra2 успокой се, подкрепям Judy за всяка дума.

# 68
  • София
  • Мнения: 62 595
Джуди, мисля, че си леко в грешка за какво става въпрос. Ако е въпросът за това да се опитат да се възползват от единия час повече на НВО, то ако РИО иска пълно обследване, включително минаване при психиатър и т.н., то значи такава е процедурата и толкова - или минаваш през нея, или не (а сравнението със стоматолога можеш да си го спестиш). Бъларска-чужбинска, ако РИО това си го иска, теб никой не те пита дали ти харесва или не. Но ако е за консултация с логопед и логопедична оценка, както и последваща терапия, но това няма как да им свърши работа за НВО, то могат да направят такава консултация, и да си правят и терапията, ако е установено нещо. Говорим за две различни неща - едното е взаимоотношение със системата на образование по случай НВО, а другото си е консултация и терапия при логопед по собствено желание. Не съм запозната точно какво искат от РИО, но ако можеше да се минава само с обследване от логопед, то половин София щеше да се нареди да се пише с  F 81=8 и да се възползва от допълнителния час и помощ.

Тази година почти свърши, и явно какото и да правят, ще е догодина.
Дисграфията се установява в малките класове, особено в първи клас, защото тогава започва ограмотяването. Преди това, евентуално може да се има едно наум, ако  децата ги учат правилно да изписват отделни графични елементи още в предучилищната, като профилактика.

# 69
  • Мнения: 24 467
Никак даже не съм в грешка.
Въпросът за матурите го отделих от другия- с намирането на адекватна помощ. Даже в отделни абзаци, с многоточия съм ги отделила двата въпроса.
За матурите е ясно- няма време, ако има, от РИО ще кажат на жената какво да направи, но лично аз се съмнявам. А и ако е само дисграфия и то не много сериозна, едва ли ще има проблем с НВО. Зависи- от подготовка, от вид и степен на проблема и най- вече от спокойствието на детето. Лично моят се гафи точно, когато не се е наспал, тренирал е много предния ден, изморен е. Психически той не е от тормозливите, но за всяко такова дете е важно голямо спокойствие преди изпит, без умора и напрежение.Защото дяволът при дислексията и сродни е в "объркването". Което се случва много по- често, ако човек е изтощен, нервен, недоспал. 
Другото, важното, с работата по проблема, си е за логопед. С практика.

Последна редакция: чт, 23 апр 2015, 16:29 от Judy

# 70
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
Някой замислял ли се е по необходимостта да си праща детето на НВО ? Говоря за 4 ти класното......Възнамерявам да не травмирам малкия, а и себе си. Какъв е смисъла, само после аз съм разстроена, а той дори не се досеща, колко е било важно да се справи....

# 71
  • София
  • Мнения: 62 595
За четвърти клас изобщо няма значение дали го пращаш или не, защото тези резултати нямат никакво отражение, освен като текуща оценка. Важно е за седмокласниците, защото те кандидатстват в гимназия така.

Джуди, към момента хората нито са ходили при логопед, нито нищо. Можеш само да гадаеш дали има или няма нищо. При вас са се установили тези неща, но всяко дете си е случай сам за себе си. При тях може да е друго. Ако беше за моето дете, със сигурност щях да се запозная с изискванията на РИО първо, пък нататък да реша дали си заслужава или не. Вероятно щях да се откажа заради краткото време. Сега могат да пробват с белите листа - дори да не помогне, няма да наврреди.

# 72
  • Мнения: 50 785
От РИО обикновено са доста любезни
Възможно е да изискват документ от лекар

# 73
  • Мнения: 24 467
Въобще не гадая. Още в началото на авторката препоръчах диагностика от логопед. Каквато препоръчвам на всеки със сходен проблем.

# 74
  • Мнения: 2 982
Благодаря на Мама зайка за темата и на Judy за споделената информация (не успях да прочета линковете, но ще го направя.

Хора, не ми се смейте, но аз съм почти 1:1 със сина ма ra2, но на времето на никого не му е хрумвало, че има проблем  #Crazy,  приемаше се за липса на старание от моя страна. Имала съм моменти на ремисия (споделих назад в темата), така успях да изклася.
Я да ви питам - логопедите лекуват ли и възрастни? (май и аз имам нужда от специалист, сериозно).

Общи условия

Активация на акаунт