Как се кара велосипед? Да поговорим за това!

  • 3 990
  • 33
  •   1
Отговори
  • Мнения: 4 411
Забелязвам че много възрастни не знаят или не зачитат правилата за велосипедисти в градски условия. Други знаят , но не са намерили време да поговорят за това с децата си. Сигурно има и такива които са поговорили   с малчуганите , но е било отдавна и е възможно нашите попораснали деца да са позабравили.Времето се позатопли и зачестиха неприятни инциденти.
Сигурна съм ,че никой не допуска че тези дребни пропуски могат буквално да съсипят и лятото и живота на много хора и нашия собствен . Докато си мислим че на нас няма да се случи и само за секунди всичко се променя....и може да е непоправимо ....А само ако бяхме задавали няколко въпроса периодично докато се набие дълбоко в малката главичка.
-как се пресича с велосипед? Винаги пеша бутайки го.  
-от коя страна на движението се кара?
 Никога не карайте срещу движението
Карането срещу движението противоречи на закона. То е едно от най-често срещаните причини за ПТП между велосипедисти и автомобили. (Между 15-20% от всички произшествия). Карането срещу движението понякога е основано на страха от това да не Ви ударят отзад и чувството че възможността да наблюдавате колите срещу Вас е достатъчно условие за предотвратяване на катастрофи. В действителност велосипедистите рядко биват блъскани отзад.
 
 -как се сигнализира за маневра?С ръка.
Забелязвам вече на два пъти ми изскача дете с велосипед пред колата и възрастни подминават и се правят че не виждат . Невъзпитано ли е да се направи забележка ,когато това касае един млад живот или сме толкова апатични че това не ни засяга?
  
Та така говорите ли за тези неща у дома? Как подходихте към проблема?  
П.П.копнах го от друго мяст но е полезно:
Какво не трябва да правите!

-Не изскачайте неочаквано на пътното платно;
-Когато излизате на главна улица винаги давайте предимство на движещите се по нея превозни средства;
-Опасно е също да редувате каране по тротоара с каране по уличното платно;
-Когато карате по тротоара шофьорите обикновено не Ви забелязват тъй като тяхното внимание е съсредоточено върху ставащото на пътното платно;
-Изскачайки рязко на уличното платно Вие най-вероятно няма да им оставите необходимото време за адекватна реакция;
-Повечето ПТП между велосипедисти и автомобилисти се случват на кръстовищата;
-Повечето велосипедисти се нараняват не при ПТП, а със стоящи на пътя им обекти като паркирани коли, бетонни колове и др.

1. Никога не карайте срещу движението
Карането срещу движението противоречи на закона. То е едно от най-често срещаните причини за ПТП между велосипедисти и автомобили. (Между 15-20% от всички произшествия). Карането срещу движението понякога е основано на страха от това да не Ви ударят отзад и чувството че възможността да наблюдавате колите срещу Вас е достатъчно условие за предотвратяване на катастрофи. В действителност велосипедистите рядко биват блъскани отзад.

2. Не е добре да карате колело по тротоарите.
Опасност представлява ситуацията, когато карате по тротоар, пресечен от места, служещи за излаз на автомобилите. Вие следва да давате предимство на пешеходците, тъй като тротоарите са предназначени за тях. В случай че на тротоара има малки деца, намалявайте и ги заобикаляйте отдалеч.

3. Каране по тротоари
В случай че се качите на тротоара по-безопасно е да преминете като пешеходец бавно, отколкото да се появите на улицата със същата скорост. Шофьорите са свикнали да се съобразяват със скоростта на пешеходците а не с Вашата, която е няколко пъти по-голяма.

Няколко прости правила в града

- Бъдете сигурни, че колелото Ви е в изправно техническо състояние и го проверявайте регулярно.
- Ако носите багаж, той не трябва да е в ръцете Ви, а на багажника на колелото или в раница на гърба Ви.
- Светлините са необходими в случай, че карате колелото през нощта .
- Калниците са важен елемент от велосипеда, тъй като Ви предпазват при мокро време.
- Носете каска, а през нощта и светлоотразителна жилетка.

Съгласно закона велосипедът е пътно транспортно средство.

1. Как да се движим по платното с велосипед?
Най-важното практическо правило е да карате вдясно по посоката на движение. По Закона за движение по пътищата (ЗДП), всеки участник в движението трябва да се движи в най-дясната лента по посока на движението, освен ако не му се наложи друга маневра. Това важи особено за по-бавно движещите се участници в движението. Следователно всеки очаква велосипедистите и колоездачите да се движат в най-дясната част на платното, което заемат. Специална клауза в ЗДП казва, специално за велосипедистите, че те нямат право на собствена лента и са задължени да се движат в дясно.

2.Паркирани автомобили
Важно условие, което също трябва да спазваме, е движението да е в една права, за да са спокойни водачите зад нас. Особено опасно е, ако има паркирал автомобил, да тръгнем рязко в ляво без сигнал. Особено ако сме между няколко такива и няма видимост към нас. Затова подавайте сигнал с ръка преди да завиете или обиколите препятстието, огледайте се назад и чак тогава извършете маневрата.

3. Кога е добре да карате в средата на автомобилната лента?
Добре е да се кара в средата на автомобилната лента когато се движите със скоростта на автомобилите. Това Ви предпазва да не попаднете в зоната, в която водачът на автомобила пред Вас не би могъл да Ви види и в случай, че иска да завие на дясно, да Ви засече.

4. Ляв завой
Съществуват няколко начина да направите ляв завой с велосипед.
- Като МПС. Трябва да застанете така, че движещите се направо автомобили да не могат да Ви заобиколят от лявата страна, като в същото време не възпрепятствате движението им направо. Помнете, че при тази маневра автомобилите имат предимство. Никога не правете ляв завой ако се намирате в най-дясната част на платното за движение.
- По метода на правия ъгъл. Преминете през кръстовището направо в най-дясната част на пътя. Тогава завийте на място и продължете пак направо след смяна на сигнала на светофара, все едно идвате от дясната страна на кръстовището.
- Възможно е също втората част от маневрата да извършите с пешеходците. В този случай пешеходците имат предимство.

5. Сменяне на автомобилните ленти
Когато приближавате кръстовище и на Вашето платно има няколко ленти, изберете тази, сочеща посоката на Вашето движение, и застанете в дясната и част на 1-2 м. пред стоп линията за автомобили. Вие можете да бъдете ударени от завиващи автомобили ако сте в грешна лента. Ако има велосипедна лента продължаваща в дадена посока използвайте я единствено когато и Вие сте в тази посока. Ако не можете да отидете в нужната лента поради натоварено движение по-добре преминете като пешеходец.

6. Спиране
Спирайте на около един-два метра пред чакащите автомобили. Това Ви дава две преимущества. Всички участници в движението Ви виждат. При своевременно тръгване вероятно ще пресечете кръстовището преди автомобилите, което е много по-безопасно.

Спазвайте правилата не само защото е задължително, а най вече заради собствената Ви безопасност!


Последна редакция: пт, 29 май 2015, 08:04 от Редактор*

# 1
  • Мнения: 7 171
Не е ли написано в закона за движение по пътищата? В Канада велосипедистите са с равни права и задължения като останалите водачи на превозни средства. Имаме много специални велоалеи или специални ленти за велосипедисти, но ако няма, според закона (на теория един вид), се третират като МПС, тоест, движат се В посока на движението и спазват всички правила (друг е въпросът как е на практика).

# 2
  • Мнения: 18 492
Забелязвам че много възрастни не знаят или не зачитат правилата за велосипедисти в градски условия.

Това е причината и децата да не знаят.

Иначе конкретно на въпросите - дъщеря ми е на 6. Колело кара задължително с каска и все още ѝ е абсолютно забранено да кара по улиците. Кара бавно по тротоарите напът за парка. Ако има много хора слиза и бута. Знае, че като се пресича се слиза от колелото, без значение на пешеходен светофар или на пешеходна пътека. Друго за момента не сме обяснявали поради факта, че по улици не ѝ позволяваме да кара.

# 3
  • Мнения: 7 325
Преди няколко години имах доста неприятна случка, в която възрастен господин щеше да премаже 13 год. ми син пресичащ с велосипеда си на пешеходна пътека. Аз вървях след него с количка с новородено бебе вътре. Имаше прекрасна видимост, просто стареца се беше отнесъл някъде и единствено клаксона на колата зад него го изкара от тъпото му състояние. Като заби спирачки бая се почудих дали да ида да му шибна два шамара. Синът ми вече не кара велосипед, порасна и го мързи, ама така май е по добре, по спокойна съм. Сега тичам след велосипеда на малката, за момента кара из парковете и задължително е с каска, по нататък ще се обесняваме и за правилата. Страх ме е определено, тук е модерен спорт и има много убити велосипедисти по пътищата. Мъжът ми е всеки ден на пътя и много им се дразни. Казва че карат абсолютно безмозъчно, често наредени по няколко един до друг за да си говорят, и с идеята че всички са длъжни да ги пазят. И естестествено при инцидент наказанието винаги е за шофъора.

# 4
  • Мнения: 4 411
Проблема е в това че велосипедистите не слизат от колелото като пресичат,а са длъжни.
Оказва се че и  на преминаващите наоколо им  пешаходци никак не им минава през ума че може би тези хора не знаят и никой не им прави забележка.Никой не ги глобява Rolling Eyes.
 Чудя се с каква скорост е безопасно да се кара там където се пресича улица и велоалея?Аз спазвам ограничението за 30,но ако ми изскочи велосипедист на скорост не съм сигурна че ще успея да спра.Аз и са успея дали този зад мен няма да ме избута направо върху колоездача. newsm78

# 5
  • Мнения: 7 325
Проблема е в това че велосипедистите не слизат от колелото като пресичат,а са длъжни.

Това не го знаех и да синът ми не беше слязъл от колелото. Ако имаше полиция и ме бяха глобили за това, щях да си платя глобата без възражения, но в никакъв случай не може да се твърди че детето с колелото изкочи от никъде пред слисания старец и той горкия едва реагира. Първо караше много бавно плътно пред количката, второ на пешеходна пътека с предимство са тези които пресичат и обикновено тук където живея това се спазва ( не че няма нарушители, но са рядкост ). Трето нямаше начин да не ни е видял, широк път, огромна червена количка, слънчево време ... и е грубо нарушение, костващо солидна глоба и точли от книжката да пресечеш пешеходна пътека буквално в краката на пешеходци.
Аз те разбирам, като шофъор те дразнят гламави изпълнения на пътя, но абсолютно всички участници в движението прескачат закона. Аз съм пешеходец, нямам книжка и не искам да имам. В момента се обесняваме с три год. ми дъщеря как трябва да се държи на улицата и супер много се дразня като и соча зеленото човече на светофара а колите не спират.
Допълнила си поста си, благодаря, полезна информация ( поне за мен )

# 6
  • Мнения: 4 411
 Hug
Зарежи глобите!Важното е да са ни живи и здрави децата!

# 7
  • Мнения: 107
Аз от скоро съм велосипедист.
Не знаех, че ако пресичаш винаги трябва да буташ колелото. Бутам го ако пресичам с пешеходците. Много е гадно, че не навсякъде има алеи по които да се движим и е абсолютно вярно, че ние също като автомобилите не се съобразяваме с останалите на платното.

# 8
  • Мнения: 6 323
Единственото ПТП, което ми се е случвало, беше по вина на един господин, който си караше колелото по тротоара, но, стигайки до пешеходната пътека, кривна и пресече улицата - карайки. Набих спирачки, за да не го смажа, но шофьорът зад мен не беше толкова бърз и ме удари отзад. Всичко се размина добре в крайна сметка, но - да, не се прави така.

# 9
  • София
  • Мнения: 4 548
Това казва законът:

Особени правила за някои участници в движението

Чл. 79. За да участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, всеки велосипед трябва да има изправни:
1. спирачки;
2. звънец и да няма друг звуков сигнал;
3. устройство за излъчване на бяла или жълта добре различима светлина отпред и червен светлоотразител отзад; допуска се поставянето на устройство за излъчване на червена светлина отзад;
4. бели или жълти светлоотразители или светлоотразяващи елементи отстрани на колелата.

Чл. 80. (Изм. изцяло - ДВ, бр. 60 от 2012 г., в сила от 07.08.2012 г.) Водачът на велосипед е длъжен:
1. да ползва светлоотразителна жилетка при управлението му извън населените места, през тъмната част на денонощието и при намалена видимост;
2. да се движи възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.

Чл. 81. На водача на двуколесно пътно превозно средство е забранено:
1. да се движи успоредно до друго двуколесно пътно превозно средство;
2. да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка, както и да освобождава педалите, с които контролира превозното средство;
3. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;
4. да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;
5. да управлява превозно средство по площите, предназначени само за пешеходци; тази забрана не се отнася за велосипедисти на възраст до 12 години.

# 10
  • Мнения: X
Виждала съм велосипедисти да си дават съвети във форум да не карат вдясно, а в средата на лентата за движение пред автомобилите, за да ги виждали шофьорите.

Моля ви, (четящите тук колоездачи) не го правете това нещо никога, особено на големи булеварди, защото принуждавате шофьорите да намаляват рязко (вие не можете да се движите с повече от 20-30 км/ч, което е много ниска скорост за движение на булевард) или да предприемат бърза маневра за престрояване, за да ви заобиколят. Така можете да станете причина за ПТП, в което да пострадате и вие, и друг, невинен човек.

# 11
  • Мнения: 478
Проблема е в това че велосипедистите не слизат от колелото като пресичат,а са длъжни.
Оказва се че и  на преминаващите наоколо им  пешаходци никак не им минава през ума че може би тези хора не знаят и никой не им прави забележка.Никой не ги глобява Rolling Eyes.
 Чудя се с каква скорост е безопасно да се кара там където се пресича улица и велоалея?Аз спазвам ограничението за 30,но ако ми изскочи велосипедист на скорост не съм сигурна че ще успея да спра.Аз и са успея дали този зад мен няма да ме избута направо върху колоездача. newsm78


На прелитащ покрай теб как точно да му направиш забележка? Движа се по тротоар с вело-алея, за да пресека улица следва да пресека и вело-алеята. Има  риск-да ме отнесе изненадващо, ако не се обърна да погледна назад.

# 12
  • Мнения: 14 654
В град като София никак не е уместно да се кара, най-добре човек да си намери друг начин за придвижване. Велоалеите са малко и са накъсани, а където ги има, отгоре им има бабички и майки с колички, не знам червеният цвят ли ги привлича да стъпят отгоре, но е факт, че хората не се научават, че мястото не им е там. Да се кара по улиците е опасно, защото шофьорите са крайно нетолерантни към велосипедисти, а и уличните кучета се хвърлят(мен това най-много ме спира да тръгна с колело), такова нещо като тук, никъде другаде не съм виждала. Отделно, че самите велосипедисти често са бая прости и карат като камикадзета в пешеходни зони, като нищо могат да пребият някой, защото изобщо не гледат.

# 13
  • Мнения: 478
Хората са нетолерантни към тези, не към всички -
-Отделно, че самите велосипедисти често са бая прости и карат като камикадзета в пешеходни зони, като нищо могат да пребият някой, защото изобщо не гледат.
Защото така са и на улицата и на тротоара. То такива и моторждии има. Към такива, които знаят какво правят и са внимателни участници в движението няма как да проявяваш нетолерантност, то в трафика нямаш време да мислиш да си или да не си толерантен.

# 14
  • Мнения: 14 654
Изобщо не съм съгласна - шофьорите нямат капка толерантност нито към велосипедисти, нито към мотористи и то не към конкретни, а към абсолютно всички, смятат, че нямат място в движението. На половината идиоти с коли трябва да им бъдат отнети книжките.

Общи условия

Активация на акаунт