Сигурна съм ,че никой не допуска че тези дребни пропуски могат буквално да съсипят и лятото и живота на много хора и нашия собствен . Докато си мислим че на нас няма да се случи и само за секунди всичко се променя....и може да е непоправимо ....А само ако бяхме задавали няколко въпроса периодично докато се набие дълбоко в малката главичка.
-как се пресича с велосипед? Винаги пеша бутайки го.
-от коя страна на движението се кара?
Никога не карайте срещу движението
Карането срещу движението противоречи на закона. То е едно от най-често срещаните причини за ПТП между велосипедисти и автомобили. (Между 15-20% от всички произшествия). Карането срещу движението понякога е основано на страха от това да не Ви ударят отзад и чувството че възможността да наблюдавате колите срещу Вас е достатъчно условие за предотвратяване на катастрофи. В действителност велосипедистите рядко биват блъскани отзад.
-как се сигнализира за маневра?С ръка.
Забелязвам вече на два пъти ми изскача дете с велосипед пред колата и възрастни подминават и се правят че не виждат . Невъзпитано ли е да се направи забележка ,когато това касае един млад живот или сме толкова апатични че това не ни засяга?
Та така говорите ли за тези неща у дома? Как подходихте към проблема?
П.П.копнах го от друго мяст но е полезно:
Какво не трябва да правите!
-Не изскачайте неочаквано на пътното платно;
-Когато излизате на главна улица винаги давайте предимство на движещите се по нея превозни средства;
-Опасно е също да редувате каране по тротоара с каране по уличното платно;
-Когато карате по тротоара шофьорите обикновено не Ви забелязват тъй като тяхното внимание е съсредоточено върху ставащото на пътното платно;
-Изскачайки рязко на уличното платно Вие най-вероятно няма да им оставите необходимото време за адекватна реакция;
-Повечето ПТП между велосипедисти и автомобилисти се случват на кръстовищата;
-Повечето велосипедисти се нараняват не при ПТП, а със стоящи на пътя им обекти като паркирани коли, бетонни колове и др.
1. Никога не карайте срещу движението
Карането срещу движението противоречи на закона. То е едно от най-често срещаните причини за ПТП между велосипедисти и автомобили. (Между 15-20% от всички произшествия). Карането срещу движението понякога е основано на страха от това да не Ви ударят отзад и чувството че възможността да наблюдавате колите срещу Вас е достатъчно условие за предотвратяване на катастрофи. В действителност велосипедистите рядко биват блъскани отзад.
2. Не е добре да карате колело по тротоарите.
Опасност представлява ситуацията, когато карате по тротоар, пресечен от места, служещи за излаз на автомобилите. Вие следва да давате предимство на пешеходците, тъй като тротоарите са предназначени за тях. В случай че на тротоара има малки деца, намалявайте и ги заобикаляйте отдалеч.
3. Каране по тротоари
В случай че се качите на тротоара по-безопасно е да преминете като пешеходец бавно, отколкото да се появите на улицата със същата скорост. Шофьорите са свикнали да се съобразяват със скоростта на пешеходците а не с Вашата, която е няколко пъти по-голяма.
Няколко прости правила в града
- Бъдете сигурни, че колелото Ви е в изправно техническо състояние и го проверявайте регулярно.
- Ако носите багаж, той не трябва да е в ръцете Ви, а на багажника на колелото или в раница на гърба Ви.
- Светлините са необходими в случай, че карате колелото през нощта .
- Калниците са важен елемент от велосипеда, тъй като Ви предпазват при мокро време.
- Носете каска, а през нощта и светлоотразителна жилетка.
Съгласно закона велосипедът е пътно транспортно средство.
1. Как да се движим по платното с велосипед?
Най-важното практическо правило е да карате вдясно по посоката на движение. По Закона за движение по пътищата (ЗДП), всеки участник в движението трябва да се движи в най-дясната лента по посока на движението, освен ако не му се наложи друга маневра. Това важи особено за по-бавно движещите се участници в движението. Следователно всеки очаква велосипедистите и колоездачите да се движат в най-дясната част на платното, което заемат. Специална клауза в ЗДП казва, специално за велосипедистите, че те нямат право на собствена лента и са задължени да се движат в дясно.
2.Паркирани автомобили
Важно условие, което също трябва да спазваме, е движението да е в една права, за да са спокойни водачите зад нас. Особено опасно е, ако има паркирал автомобил, да тръгнем рязко в ляво без сигнал. Особено ако сме между няколко такива и няма видимост към нас. Затова подавайте сигнал с ръка преди да завиете или обиколите препятстието, огледайте се назад и чак тогава извършете маневрата.
3. Кога е добре да карате в средата на автомобилната лента?
Добре е да се кара в средата на автомобилната лента когато се движите със скоростта на автомобилите. Това Ви предпазва да не попаднете в зоната, в която водачът на автомобила пред Вас не би могъл да Ви види и в случай, че иска да завие на дясно, да Ви засече.
4. Ляв завой
Съществуват няколко начина да направите ляв завой с велосипед.
- Като МПС. Трябва да застанете така, че движещите се направо автомобили да не могат да Ви заобиколят от лявата страна, като в същото време не възпрепятствате движението им направо. Помнете, че при тази маневра автомобилите имат предимство. Никога не правете ляв завой ако се намирате в най-дясната част на платното за движение.
- По метода на правия ъгъл. Преминете през кръстовището направо в най-дясната част на пътя. Тогава завийте на място и продължете пак направо след смяна на сигнала на светофара, все едно идвате от дясната страна на кръстовището.
- Възможно е също втората част от маневрата да извършите с пешеходците. В този случай пешеходците имат предимство.
5. Сменяне на автомобилните ленти
Когато приближавате кръстовище и на Вашето платно има няколко ленти, изберете тази, сочеща посоката на Вашето движение, и застанете в дясната и част на 1-2 м. пред стоп линията за автомобили. Вие можете да бъдете ударени от завиващи автомобили ако сте в грешна лента. Ако има велосипедна лента продължаваща в дадена посока използвайте я единствено когато и Вие сте в тази посока. Ако не можете да отидете в нужната лента поради натоварено движение по-добре преминете като пешеходец.
6. Спиране
Спирайте на около един-два метра пред чакащите автомобили. Това Ви дава две преимущества. Всички участници в движението Ви виждат. При своевременно тръгване вероятно ще пресечете кръстовището преди автомобилите, което е много по-безопасно.
Спазвайте правилата не само защото е задължително, а най вече заради собствената Ви безопасност!