Православието като начин на живот 5

  • 49 560
  • 745
  •   1
Отговори
# 420
  • Мнения: 1 314
Честито Рождество Христово!

take a smile, напреднали! Simple Smile За себе си мога да кажа, че много съм чела, много знам, но не чувствам напредък, даже напротив. Първите години след въцърковяването си летях, а сега едва се влача. Знаеш ли, има една панацея за всеки случай и всяка трудност. Молитвата. Моли се търпеливо и с надежда и Бог ще ти даде отговор. Но винаги завършвай молитвите с думите: "Да бъде не както аз искам, а както Ти, Господи." Защото отговорите на Бога не са винаги това, което очакваме, но винаги са това, което ни е най-добро и полезно.

Пожелавам на себе си и на всички Ви през новата година да посрещаме с радост всички отговори на Бога! Simple Smile

Послепис: може да си мислиш, че нещо ние ще ти дадем, ако ти отговорим на въпросите, но никога не се знае колко много ще получим в замяна. Wink Така че не ни ощетявай. Simple Smile

И още: няма ли близо до Щутгард руска или гръцка, румънска православна общност? Търси, докато намериш това, което искаш. Simple Smile

Последна редакция: вт, 29 дек 2015, 19:19 от mama Barba

# 421
  • Мнения: 1 732
mama Barba , много съм признателна за отговорите! Hug Да, съгласна съм за молитвата.
И да отговоря: има руска църква, строена навремето за духовните нужди на  православната кралицата на Вюртемберг, която е дъщеря на руския император. От тогава православното богослужение в нея не е преставало.  Толкова е миниатюрна, че често по време на служба, не побира миряните и седим отвън.
Има и гръцка, където не съм ходила, понеже не разбирам гръцки. Май има и сръбска, но пак поради тази причина не съм я посещавала
Колкото и да ми е далече и неуютно(за съжаление, не ме е докоснала)в  руската църква, ходя там, защото това е единственото ми спасение.
И ще си позволя да задам един въпрос....
Четох една книжка, от Митрополит Калистос Уеър, ' Православният път',  в нея има един абзац за злото, страданието и грехопадението, ето части :

Скрит текст:
Злото, страданието и грехопадението на човека.

Първо, разказът в Битие започва, като става дума за ‚ змията‘ (3:1), т.е. дявола- първият от онези ангели, които се отвръщат от Бога, за да се озоват в ада на своеволието. Имало е двойно грехопадение: първо ангелите, а след това на човека. За православието падението на ангелите не е живописна приказка, а духовна истина. Преди сътворението на човека вече се е било случило разделяне на пътищата в духовната сфера: някои ангели останали твърди в послушанието си към Бога, други Го отхвърлили. За тази ‚война на небето‘ (Откр. 12:7) имаме  само загадъчни податки в Писанието. Не ни е казано подробно какво се е случило, още по- малко знаем какви с аплановете на Бога за евентуално помирение в духовната сфера или как (ако въобще е възможно) може дяволът в крайна сметка да бъде изкупен. Може би, както подсказва първата глава от Книга на Иов, сатаната не е толкова черен, колкото обикновено се рисува. За нас, на този настоящ етап от земното ни съществуване, сатаната е врагът; но той има също и пряка връзка с Бога, за коятоизобщо не знаем нищо и за която не е разумно да размишляваме. Нека си гледаме нашата работа.
Три момента обаче трябва да се отбележат, защото ни засягат в усилията ни да се преборим с проблема за болката. На първо място, освен злото, за което ние, хората , сме лично отговорни, във вселената присъстват сили с огромна мощ, чиято воля е обърната към злото. Тези сили, макар и не човешки, са личностни. Съществуването на такива демонични сили не е хипотеза или легенда, а – за мнозина от нас, уви!- въпрос на непосредствен опит. На второ място, съществуването на паднали духовни сили ни помага да разберем защо в точка от времето , очевидно предхождаща сътворението на човека, в природния свят се открива безредие, разхищение и жестокост. На трето място, бунтът на ангелите показва пределно ясно, че злото произлиза не отдолу, не от материята, а от духа.
Злото, както вече подчертахме, ‚ не е нещо‘; то не е съществуващо битие или субстанция, а погрешно отношение към това, което само по себе си е добро. Източникът на злото следователно се намира в свободната воля на духовните същества, надарени с нравствен избор, които използват тази способност за избор неправилно.
„Първородният грях на човека, неговото обръщане от богоцентричност  към егоцентричност, означавало преди всичко , че той вече не гледал на света и другите човешки същества по евхаристиен начин, като тайнство на общението с Бога. Той престанал д аго смята за дар, който да бъде принасян с благодарение обратно на Подателя, и започнал да ги разглежда  като своя собственост, която да бъде сграбчена, използвана и погълната. Затова той вече не виждал другите хора  и неща каквито са сами по себе си и в Бога, а единствено с оглед насладата  и удоволствието, които могат да му дадат.  В резултат на това той бил хванат в порочни якръг на собсвената си похот, която ставала толкова по- ненаситна, колкото повече била задоволявана.
Светът престанал да бъде прозрачен – прозорец, през който той съзерцавал Бога- и станал непроницаем; престанал да бъде животворящ и станал подвалстен на тлението и смъртта.

Последствията от грехопадението били както физически, така и нравствени.  Във физически план човешкит есъщества станали подвластни на болката и болестта, на немощта и телсния разпад в старостта.

В нравствен план вследствие на грехопадението, човешките същества станали подвалстни на чувството на неудовлетвореност, отегчение и угнетеност.
Човекът станал подвалстен на вътрешно отчуждение: отслабен волево , разделен против себе си, той станал свой собствен враг и палач.. По думите на апостол Павел „ Аз зная, че в мене, сиреч в плътта ми, не живее доброто; защото желание за добро има у мене, но да го върша не намирам сили. Защото не доброто, което искам, правя, а злото, което не  искам, него върша....
Нещастен аз човек! Кой ще ме избави? ( Рим. 7:18, 19, 24).
Тук апостол Павел казва, че има в нас конфликт между добро и зло. Той казва, че твърде често се оказваме нравствено парализирани : искрено желаем да изберем доброто, но се оказваме в ситуация, при която всички наши избори довеждат до зло.
неминуемо, прочитайки тези редове, съм провокирана да си задавам хиляди въпроси.
Скрит текст:
Тук питам: нали имахме  свобода на избора?! Нали имахме Любов от и към Бога! Къде тогава е силата ни? И защо нямаме сила и власт да вършим добро. Нима това не е предопределеност? Нима не сме мишки в капан, на които им е заложено едно минно поле. И колкото да се спасяваме, опитвайки се да избегнем първата, втората , третата мина, ............нима не  сме обречени да се взривим на ‚найстата‘ мина?!  

Прокрадва ми е една мисъл, че човекът е създаден като филтър. Да филтрираме злото и неистово да се борим с него, обречено умирайки в тази битка. Защото както е ясно, злото е извън нас, сътворено е преди нашето сътворение , а  ние изначално сме засмислени като добро. А злото само ни цапа, напада, и сме му невинна жертва.
И защо и животните и растенията стареят и измират?
И те ли са съгрешили?
Ясно е, че светът, който в момента функционира  е замислен да функционира с интегрирано зло в него. Неизбежно . Неизбежните мощни вселенски сили, които са извън нас, извън Човека! Че законите на кръговрата на тризмерния ни настоящ земен живот включват и болка и страдание, и болести и смърт. Не само за хората. За всички живи твари.....
Сега се насочих към Евангелията(за пореден път). Но пък книгата с Беседите от митрополит Атанаси Лимасолски ме плени....има в нея абзац за любовта между хората и към Бога, който вместо да ми даде мир, ме разтърси; в момента търся отговор на нещо, което не ми дава покой.
Благодаря ви Hug

Последна редакция: вт, 29 дек 2015, 22:28 от take a smile

# 422
  • Мнения: 1 712
Take a smile, защо да не разбираш езика в сръбската църква? Те са доста близо до нас като манталитет и бит. Щом руската не те грабва и не се чувстваш уютно в нея, потърси друго място.

# 423
  • Мнения: 1 732
Nataka , руският ми е като майчин, поради житейски обстоятелства. Когато става дума за нещо съкровено, все пак , сръбският ми е по-чужд. Отделно, че живея в 5-ти език вече...много ми идва  езиковото натоварване....

# 424
  • Мнения: 1 314
take a smile, аз имам професионална деформация да обяснявам очевидни неща като на малоумни. Радвам се, че не съм те обидила с коментара си. Simple Smile

Трябва да ти призная, че въпросите, които си задаваш са много отвлечени. Утре на спокойствие ще прочета и коментирам, ако някой друг не ме изпревари до тогава. (Дано!) Но я кажи какво си чела от основните неща. На времето аз почнах с "Вяра, Надежда, Любов" на архим. Серафим, "Православен катехизис" на СИ, "Закон Божий" и един съвременен старец - Епифаний Теодоропулос - "Съвети за живота". После дълго време четох почти само и единствено всичко на стареца (вече свети) Паисий.

За богослужението, ми беше много трудно да го следя на църковно-славянски. Помогна ми книжката, в която има паралелно текстът на двата езика: църковно-славянски и съвременен български. Когато знаеш добре богослужението, езикът не е проблем. Като всяко нещо, най-трудно е началото. Simple Smile В един момент се свиква и даже се чувстваш като на Петдесетница. Simple Smile

# 425
  • Мнения: 1 732
mama Barba , аз съм от малоумните. Съвсем сериозно.В много посоки.
Освен това, ми липсва елементарна грамотност и познания.Срам ме е за което. Признавам си го най- чистосърдечно.
Ровя в уикито за основни понятия и терминология.  Не съм от хората , които могат да поемат тази материя като самоуки. И да я поглъщат/обработват сами. Освен това, преди години четях Петър Дънов до момента, до който не срещнах  противоречия и неща, които ме накараха да спра. Въпреки, че точно сред дъновистите срещнах един изключителен човек, който за съжаление отдавна не е между живите. Беше много добъронамерен, скромен, духовно извисен, смирен , търпелив, великодушен.
Пределно ясно ми е, че сама трябва да извървя по Пътя си (който ми идва доста трънлив Sad) и никой не бива да ми отваря главата и да ми налива наготово смляна инфо.
Литература чета на посоки. За съжаление, нямам установен определен ред и култура на четенето, нито времева последователност. Чела съм " За Живота на Света' на А. Шлеман, Слова том 1 ' С Болка и Любов за съвременния човек' на Старецът Паисий Светогорец, " Вяра и Живот "- ръководство по вероучение, Православен християнски катехизис или изложение на религизоните и нравствени истини на православната църква; Учение за Вярата, Надеждата и Любовта, Митрополит Калистос Уеър, ' Православният път', Деян Енев- ' Народ от исихасти' и др. спорадични четива.
Все още не съм изчела всичките Евангелия. Нито пък Откровенията. А ме чакат и Житията на Светците, които ми бяха препоръчани.
Ох....като взех да го пиша този отчет и тотално се обезкуражих. Blush

# 426
  • Мнения: 2 551
take a smile, познато ми е това чувство на обърканост, на "хиляди" въпроси, чакащи отговор, на желание всичко да ми е ясно и всичко да знам - сега, веднага, ако е възможно! Simple Smile

Отговорът ми е малко дългичък, затова го слагам в скрит текст, за да не плашим останалите Simple Smile
Скрит текст:
take a smile, сигурна съм, че с времето ще съумееш да подредиш своя вътрешен свят и да се научиш да правиш преценка кое си заслужава да бъде допуснато в него и кое не. Но за всичко това е нужно да придобиеш много смирение, търпение, надежда и вяра в Бога. Това е пътят на духовното усъвършенстване - път, който е труден, стръмен, тесен, но пък има ясни, простички и достъпни за всеки правила. И те не изискват много четене на книжки, а повече молитва, самовглъбяване, или както св. отци го наричат - безмълвие (вслушване в Бога, в Неговите наредби, но и в собствената си душа и съвест).

Четенето на много книги, слушането на много съвети (включително и такива като моя Simple Smile ) на този етап няма да ти помогнат особено. Споделям го от личен опит. Безразборното четене на много книги си е доста опасно занимание. Мисля, че добре си се насочила към това да четеш Евангелието. То е един от изворите на Божието Откровение, но не е лесно за разбиране и тълкуване. Сама няма да успееш да стигнеш до неговите дълбочини, а и съществува реалната опасност да залитнеш в неправилно тълкувание на някои по-мъчни места в него. С две думи и това не е съвсем безопасно.

Книгата, която си се захванала да четеш - тази на еп. К. Уеър, не е много подходяща за теб. Аз съм богослов по образование и въпреки това някои изрази и разсъждения от нея малко ме смущават.  Какво да говорим за човек като теб, който тепърва се ориентира в нещата.

Ако искаш да имаш полза от четенето, насочи се към книги, които са подходящи за новоначални християни. На този етап имаш нужда от буквар, а не да четеш научни трудове Simple Smile . mama Barba ти е посочила няколко заглавия, които ще ти бъдат наистина полезни - на първо място трилогията "Нашата вяра. Нашата надежда. Нашата любов" от архимандрит Серафим (Алексиев). Намери поне първата част от нея. Ако наистина се опиташ не само да прочетеш, но и да изучиш добре тази книга, то ще ти отнеме поне година. А книгата обхваща почти цялото християнско вероучение - Стар и Нов Завет, основите на богослужението, Десетте Божии заповеди, евангелските Блаженства.

Изобщо опитай се да се съсредоточиш върху една книга - най-добре тази, като паралелно с това четеш и Библията, посещаваш богослужението и се молиш у дома. Друго подобна книга е "Закон Божий". Можеш да четеш и поученията на св. Паисий Светогорец, известен като Старецът Паисий, отскоро канонизиран за светец. Думите му са много силни и същевременно казани с голяма любов. Чети ги за утеха и в моменти, когато си объркана и тъжна. Като новоначална няма начин да нямаш такива моменти.

Сигурна съм, че Бог ще ти посочи и добър духовник, който да следи духовния ти живот и при когото да се изповядваш. Това е също много важно. Защото е добре да имаш добър коректив за решенията, които ще се налага да взимаш и в личния, и в духовния си живот. Ако в светския живот да си самостоятелен е признак за зрелост, то в духовния живот, това е гаранция за духовна катастрофа. Помни, че винаги трябва да се съветваш с духовника си, когато предприемаш нещо в духовен план, колкото и незначително да ти се струва. Обикновено новоначалните имат в излишък ентусиазъм и хиляди идеи, но не могат да преценят нито силите си, нито полезността на това, към което се стремят. Духовникът е този, който може трезво да прецени кое е полезно и кое не. Не случайно се нарича и "отец" - т.е. духовен родител и ръководител.

И не се притеснявай от това да питаш каквото и да е. Всеки ще се опита по силите си да ти помогне, да те утеши или да те посъветва от позицията на личния си опит. Тук много често споделяме духовните си неуспехи и разочарования. Високомерни хора тук няма и няма от какво да се притесняваш.

# 427
  • Мнения: 1 732
simpatikonia,
съветите ти са изключително ценни! Признателна съм ти. Ще ги изчитам още няколко пъти.Смея да се считам за търпелив човек, не съм се затичала към поглъщане на такова грамадно знание наведъж. А и не е възможно, освен, че ще се умопобъркам окончателно. Това с безмълвието го почувствах в последните 2 месеца критично много пъти.
Ще вярвам, че моят духовник ще се яви на хоризонта в плът и кръв. Или както и когато е угодно на Господа.
 Hug bouquet  Heart Eyes

# 428
  • Мнения: 2 551
take a smile, нали знаеш - всеки съди по себе си Simple Smile .
Аз бях много-четяща навремето, затова сега давам съвети, които на мен нямаше кой да ми ги даде. А друг е въпросът, че сигурно нямаше да се вслушам особено в тях. Искаше ми се всичко да науча за възможно най-кратко време. Така си нанесох повече вреда, отколкото имаше полза от знанията.

Така че със съвети или без, с добър духовник или без, всеки преминава пътя, който има да премине. Но имай вяра, че Бог ще устрои всичко за твоя полза. И да не го разбираш в момента, след време ще проумееш защо е трябвало да се случи. Винаги е така. Просто с годините свикваш да не разчиташ само на себе си, а да се надяваш и на Бога. Май в духовния живот това е главното. Изглежда простичко нещо като го четем в книгите, но се оказва трудно да се отработи на дело. Както и повечето неща, междувпрочем Simple Smile

# 429
  • Мнения: 1 314
Честита нова година на всички в темичката!!! За много години! Simple Smile Да се надяваме, че частичка от греховния товар е останала в старата година, а в новата сме пренесли любов към Бога и ближния, смирено упование в Бога и твърда решимост да извървим покайно пътя си до следващата нова година по Божията милост! Simple Smile

О, колко се радвам, че simpatikonia e отговорила преди мен.  bouquet Малко бяхме болни с малката на прага на новата година и чак сега влизам във форума.

take a smile, нямам какво да добавя към изчерпателния отговор на simpatikonia, но ми се иска да допълня моя собствен отговор на по-предишния ти коментар. Наблегни на тези книги, които те вдъхновяват. Ето тази книга мен ме караше да летя: http://petkohinov.com/audioknigi/otec_arsenij/. Някак от примера на свети хора, наши съвременници, най-добре се уча как да постъпвам аз самата. Написана е като художествена литература, много лека и приятна за четене (в случая за слушане). Няма повече да я хваля, ако имаш начин, свали си я и си я слушай в удобно време. Няма да ти отговори на заплетени богословски въпроси, но мисля, че ще те научи как да живееш вярата. Simple Smile

А сега едно въпросче към всички: някой чел ли е книжката на Ивинела Самуилова "Гатанки от небето"?

# 430
  • Мнения: 1 732
Честита Нова Година - здрава и мирна да е тя!

Благодаря на  simpatikonia и  mama Barba за напътствията, пожеланията и линка.

Пожелавам на всички духовното разбиране, Любовта, взаимната подкрепа и вярата неотменно да ви съпътстват през цялата година! Hug

# 431
  • Пловдив
  • Мнения: 1 665
Здравейте! Извинете, че така нахлувам в темата, но моля за помощ.  Blush Преди време бях попадала на един сайт, в който имаше библията онлайн и когато човек кликне върху отделни думи/части, отдолу излизаше нещо като тълкувание. Може ли, моля, да ми кажете кой е този сайт, или да ми препоръчате друг подобен, където освен самата библия, да има и разяснения (там конкретно помня, че разясненията засягаха отделни думи, реалии, обвързани с историческия контекст на случващото се и подобни). Благодаря предварително!  Hug bouquet

# 432
  • Мнения: 2 551
yulinga, любопитна съм и аз да надникна в този сайт.
И все пак, мисля че в случая най-важното е дали тълкуванието е според Преданието на православната Църква или е в протестантски дух. Трите християнски деноминации - православие, католицизъм и протестантизъм имат различни виждания върху библейските текстове.

Трябва да внимаваш на кого се доверяваш да ти тълкува Библията.

# 433
  • Мнения: 1 732
Цитат
take a smile, сигурна съм, че с времето ще съумееш да подредиш своя вътрешен свят и да се научиш да правиш преценка кое си заслужава да бъде допуснато в него и кое не. Но за всичко това е нужно да придобиеш много смирение, търпение, надежда и вяра в Бога. Това е пътят на духовното усъвършенстване - път, който е труден, стръмен, тесен, но пък има ясни, простички и достъпни за всеки правила. И те не изискват много четене на книжки, а повече молитва, самовглъбяване, или както св. отци го наричат - безмълвие (вслушване в Бога, в Неговите наредби, но и в собствената си душа и съвест).
Колко ясно е казано и колко се отчайвам. Защото смея да вярвам, че имам смирение, търпение, надежда и вяра, която от крехка фиданка, трябва да стане здрава като кремък.....
Сега съм в безмълвие, чета , чета, чета.
И влизам в жестоко противоречие, когато нямам до себе си духовник, който да ме насочва, да намеря утеха, насърчаване и помощ. Опитвам се да се вслушвам в Бога, в собствената си душа и съвест. Но когато има противоречие меджу последните две?
yulinga,
Скрит текст:
любопитна съм и аз да надникна в този сайт.
И все пак, мисля че в случая най-важното е дали тълкуванието е според Преданието на православната Църква или е в протестантски дух.
Трите християнски деноминации - православие, католицизъм и протестантизъм имат различни виждания върху библейските текстове.

Трябва да внимаваш на кого се доверяваш да ти тълкува Библията.
Ето това ме съсипва. Да внимаваме на кого се доверяваме. Как ?
Аз без доверие не мога да живея. Не мога.
Тук православие няма. Т.е. има, но е рамкирано. Моето дете не изучава православие, аз му купувам книжки, за да го попива.........но в училище му промиват мозъка с евангелизъм.

# 434
  • Мнения: 2 551
take a smile , каквото и да пожелаеш да постигнеш, за всичко е нужно време. Имай доверие в Бога - Той вижда твоето желание, твоята немощ, знае за трудностите, които срещаш. Дори не на нужни многословни молитви, а само постоянно да Го призоваваш в ежедневието си, при всяко обстоятелство. Молитвата е твоят вик към Него, а отговорът ще чуеш, когато утихне в душата ти бурята от помисли, лични желания и всяка припряност, която е свързана с тях. Не унивай! Кой е станал съвършен за един ден? И Бог не очаква от нас съвършенство още при първите ни крачки към Него.

Колкото до детенцето ти - добре е да имате макар и няколко минути за съкровени разговори. Може би най-удачно е времето вечер преди лягане. Но тогава детето ще е изпъленно с впечатления от деня и самото то ще иска да ти говори. Не е нужно постоянно да му говориш за Бога, а повече ти самата да се молиш за него. Бог ще устрои доброто и полезното за вас. А може би и самото дете ще ти подскаже как да постъпиш с него. Няма по-вярно чувство от това на майката към детето. Научи го да бъде честно и откровено с теб. Това е вярната основа на всички отношения. Вярвам, че Бог, Който обича истината, ще ви посочи правилния път. Трудностите и тяхното преодоляване ни дават опитност. Ще я придобиеш с времето.

Последна редакция: ср, 06 яну 2016, 20:51 от simpatikonia

Общи условия

Активация на акаунт