Станислава Чуринскиене е психолог и автор на романи. Завършила е СУ и НБУ със специализация в Smith College (САЩ). Има опит в работата с младежи със сериозни психични разстройства, психодинамична психотерапия и социални дейности. Повече за нея прочетете тук.

От темата “Ранни белези за нарушено развитие при децата” ще научите кои са четирите опасни мита за детското развитие:

Мит: „Всяко дете се развива със собствени темпове, не сравнявайте детето си с другите“
Реалност: Всяко по-значимо закъснение от средните норми за детските постижения на развитието (сядане, лепетна реч, пълзене, прохождане, проговаряне) е сигнал за проблем и трябва да се потърси професионално мнение.

Мит: „Детето ще го израсте – с времето нещата ще се наместят от само себе си“.
Реалност: Макар да има изолирани случаи на спонтанно наваксване при забавяне на развитието, мнозинството от децата, които показват трудности, имат нужда от целенасочена помощ.

Мит: „Щом педиатърът не вижда нищо притеснително, всичко е наред“
Реалност: Повечето родители на деца с проблеми в развитието, допринесли за това представяне, споделят, че им се иска педиатрите им да не са ги успокоявали с: „Нищо му няма на детето, ще го израсте“.

Мит: „Ако детето не прави нещо, ще започне да прави направо следващото. Например – не казва думички на 2 г., но ще проговори с цели изречения“.
Реалност: Етапи не се пропускат. Ако детето не се е справило с една задача на развитието, няма да премине към следващата, докато не усвои нужното.

Норма и сигнали за отклонение в детското развитие:

3 месеца
· Детето гука
· Държи дланите свободно отворени
· Плаче, за да изрази нужди
· Приближава ръцете си към средната линия на тялото, когато си играе
· Лежи по корем и повдига главата и гърдите с помощта на лактите
· Буди се от силен шум

6 месеца
· Детето седи без опора или подпирайки се с ръце
· Обръща главата си към звук
· Започва да бърбори със звуци като ма, ба, га, да
· Обръща се от корем по гръб и обратно
· Прехвърля предмет от едната ръка в другата
· Играе на интерактивни игри като „ку-ку“
· Реагира на емоциите на околните

12 месеца
· Подава играчки на възрастен, когато го помолят
· Посочва към интересни или желани предмети
· Пляска с ръце за „браво“, маха за „чао“, когато го помолят - появяват се първите социални жестове
· Може да вземе малки предмети с палец и показалец
· Реагира на името си
· Подпира се на мебели, за да се изправи и да седне пак
· Имитира звуци от речта на обкръжаващите го

18 месеца
· Разбира лесни команди – "донеси това", "вдигни онова"
· Прикляка да вземе играчка и се изправя без подкрепа от възрастен
· Познава частите на тялото си
· Използва спонтанно 10 – 20 думи
· Изучава тялото си с любопитство
· Катери се на високи мебели

24 месеца
· Може да скочи едновременно с два крака
· Може да изкачва стълби с помощта на парапет
· Бяга стабилно на цяло стъпало
· Формира изречения от 2 – 3 думи
· Участва в дейности „на ужким“ – символна игра
· Имитира домакински дейности на възрастните
· Показва загриженост, ако някой около него страда

36 месеца
· Вече има водеща ръка – лява или дясна
· Може да редува краката, качвайки се по стълби
· Играе с други деца
· Говори с изречения, използвайки съюзи – но, и, без да
· Задава въпроси

Какво да направим, ако забележим притеснително закъснение или поведение у детето?

· Отнасяме въпроса при педиатъра
· Изискваме преглед от невролог
· Водим детето на невропсихолог
· Обследва го логопед

За да научите повече, да чуете конкретни примери и съвети, изгледайте видеото тук:

Последна редакция: вт, 21 юли 2015, 10:59 от Редактор*