Домашно обучение?

  • 17 587
  • 88
  •   1
Отговори
# 60
  • София
  • Мнения: 62 595
 Peaceза сметка на това след десет години рискувате вашите деца да кажат същото за вас - ако не беше майка ми/баща ми, щях да мога да избера сам пътя си, пък дори да съм имал нелюбими учители, а така майка ми/баща ми само са ми давали това, което искам, а не са ме карали да уча нелюбими неща.

# 61
  • Мнения: 105
Абсолютно. Тази опасност съществува, каквото и да правим. Прекрасно го осъзнавам, да не кажа, че ми свети като червена лампичка постоянно. Simple Smile

# 62
  • Мнения: 365
Привет! Още един привърженик на домашното образование в мое лице. Аз имам и желание, и време, и умения да подготвя децата си сама поне до 5ти клас съвсем сама, както и цялата подкрепа на мъжа ми.  Новият закон за образованието вчера е бил приет на 2ро четене. Понеже виждам, че пишат юристи, да питам - колко време отнема да бъде обнародван един приет закон горе-долу? Мислите ли, че може да влезе в сила още от тази година или да не се надяваме?

# 63
  • Мнения: 1 622
машина, ще влезе в сила 3 дни след обнародването в държавен вестник освен ако няма нещо специално упоменато в закона.

# 64
  • Мнения: 21 436
Новият закон за образованието вчера е бил приет на 2ро четене. Понеже виждам, че пишат юристи, да питам - колко време отнема да бъде обнародван един приет закон горе-долу? Мислите ли, че може да влезе в сила още от тази година или да не се надяваме?
То в самия проект си пише кога влиза в сила. В първата учебна година след приемане на новите държавни образователни изисквания.
Сигурно ли е, че целият закон е минал на второ четене? Движеха се с доста бавни темпове.
Редактирам се. Съдейки по вчерашните публикации в пресата, не е минал целият. Дори не са стигнали до средата.

Последна редакция: пт, 18 сеп 2015, 10:08 от Дидева

# 65
  • София
  • Мнения: 62 595
не съм чела закона, какво пише там за домашно обучение?

# 66
  • Мнения: 1 622
andariel, напълно права си.
Като бях малка, нашите ме бяха записали на какво ли не-музика, английски, танци, непрекъснато някъде ходех.
Приятелката ми точно обратното, все идваше с мен да ме чака след занятието, защото  техните смятаха, че детето само трябва да реши дали иска нещо да прави, а тя беше по-пасивно дете, ако я подбутнеш-ще върви, ако не я подбутнеш и така й беше добре.
Почти 30 години по-късно аз си мисля, че нашите можеха да го дават и по-кротко, а тя не може да се успокои, че едва в университета е започнала активно да учи език, че никога не е спортувала активно, че техните не са били по-амбициозни.
Винаги ще има нещо, за което няма да сме доволни след време, и то защото винаги я има и обратната страна, един живот живеем и няма как да сме сигурно какво би станало, ако...Simple Smile Успокоява ме само мисълта, че каквото и да правят родителите (по принцип), го правят, защото мислят най-доброто за детето си.
От друга страна, ако в един момент детето ми каже-"искам да ходя на училище, защото вкъщи ми е скучно" или видя, че страда от липса на социални контакти, няма да налагам домашно обучение насила.

# 67
  • Мнения: 365
Новият закон за образованието вчера е бил приет на 2ро четене. Понеже виждам, че пишат юристи, да питам - колко време отнема да бъде обнародван един приет закон горе-долу? Мислите ли, че може да влезе в сила още от тази година или да не се надяваме?
То в самия проект си пише кога влиза в сила. В първата учебна година след приемане на новите държавни образователни изисквания.
Сигурно ли е, че целият закон е минал на второ четене? Движеха се с доста бавни темпове.
Редактирам се. Съдейки по вчерашните публикации в пресата, не е минал целият. Дори не са стигнали до средата.

Може ли линк към въпросната преса. Аз намирам ей такива статии от вчера: http://www.bgdnes.bg/Article/4990732

# 68
  • Мнения: 21 436
В " Дневник" четох аз. Това, което си дала като линк също показва докъде са стигнали. Текстовете за формата на обучение, оценяването и завършването на клас и степен са от чл.104 до чл. 139, а в проектозакона са над 350 члена плюс допълнителните, преходните и заключителните разпоредби.

# 69
  • Мнения: 365
Приет си е целият закон, чакаме обнародване и влизане в сила... Grinning

# 70
  • Мнения: 105
На сайта на Народното събрание статусът на закона е, че е внесен в зала за второ четене на 02.09.2015 г. , т.е. още не е приет. Второто четене е гласуване на закона глава по глава, раздел по раздел или текст по текст. Щом всички текстове се приемат, изпращат закона на президента за издаване на указ за обнародването. И ако това стане, следва обнародването.

Медиите си коментират миналите на второ четене текстове преди целият закон да е приет. Разбира се, може и да е приет до края, а да не е отразено на сайта, но това скоро ще се изясни Simple Smile http://www.parliament.bg/bg/bills/ID/15077/

Относно влизането в сила това предвижда проектът:
"§ 54. Законът влиза в сила от учебната 2016-2017 г., с изключение на :
1. глава шеста, раздели І, ІІ и ІІІ с членове от 71 до 95, които влизат в сила три месеца след обнародването на закона в Държавен вестник;
2. глава шестнадесета, която влиза в сила от 1 януари 2016 година."

Не е задължително да остане в този вариант.

Но по-важно, разбира се, е самото съдържание на закона. Ето каква новина открих. (Заради питането на Andariel щях да поствам резюме на проекта в частта за "домашното обучение", което там наричат "информално учене", но виждам, че са настъпили принципни различия между двете четения в насока към въвеждане на разрешителен режим и контрол, та затова по-добре да изчакам готовия закон.)


"Само експертна комисия към регионалния просветен инспекторат обаче ще може да разреши домашното образование. Тя трябва да се увери, че родителите имат условията и ресурса да подготвят детето си у дома. Освен това всеки срок ще се извършват проверки, обясни шефката на образователната парламентарна комисия Милена Дамянова. Домашните ученици ще учат по училищния учебен план, а в края на годината ще се явяват на изпити в училище. Ако се окаже, че те не покриват държавните образователни изисквания, на следващата година те трябва да бъдат записани в друга форма на обучение." Източник: http://www.monitor.bg/article?id=480393

# 71
  • София
  • Мнения: 62 595
Мерси за инфото! Аз щях сума време да се ровя и трудно щях да го намеря. Simple Smile


Ако наистина го направят така, то ще е ок - нека се покрива учебното съдържание и плана, да се явяват децата на изпити. Само се чудя кое ще му е по-различното от сегашното индивидуално, като частен ученик.
Подозирам, че на много хора няма да им допадне именно това, че децата ще трябва да се движат по плана, изпитите и съдържанието на МОн.

Така или иначе, мислете внимателно преди да предприемете стъпката, защото в това да обучаваш детето си вкъщи няма никаква романтика, а се превръщаш в учител, а на всичко отгоре детето после ще трябва да държи изпит върху целия материал за срока. От собствен опит с моите деца мога да кажа, че всичките пъти, в които се е налагало да играя ролята на учител, защото децата ми са отсъствали някакъв период от училище, е било сериозно натоварване, защото им липсваше именно това, че не са били в клас, и не само не са чули учителката, а и не са били  с другите деца. Човек се учи не само индивидуално, а и участвайки в заниманията в клас, включително слушайки и гледайки какво правят другите в часа. То е съъщото като да си редовно обучение в университета - когато отсътваш от занятие, макар да ти качат презентацията или да прочетеш какво са писали, пак ти остават пропуските от цялостната картина, ако си присъствал и си чул всички дребни пояснителни въпроси и бележки. Според мен не си заслужава детето да бъде спряно от училище, за да учи вкъщи, пък ако ще да изучи Енциклопедия Британика.

# 72
  • Мнения: 365
Само се чудя кое ще му е по-различното от сегашното индивидуално, като частен ученик.

Индивидуалното е различно от самостоятелното. Индивидуалното пак си е предвидено и в този закон - то включва индивидуален план за обучение (примерно за деца, които ходят по турнири или отсъстват месеци и после трябва да наваксват) . Различното е, че сега може "по желание на родителите" и не е нужно да си дисциплинарно наказан или болен, какъвто беше абсурда до сега(т.е. пак може по желание, ако станеш много много лош и невъзпитан и навсякъде вдигнат ръце от теб). Има обаче още недомислени неща. Например както до сега, пак не може да се ускорява образованието по желание на ученика или родителите - трябва педагогически съвет да го категоризира като много "даровит", за да му позволят да напредва по-бързо от останалите. Хората в някои страни, където това е позволено, при добро желание и без да се налага някой да ги категоризира, завършват средното си образование на 15г.   - просто защото искат и могат и не защото са гении или бързат за университета, напротив - после до 20 г. пътуват, забавляват се, опознават себе си и света!... А пък и "даровит", не означава непременно да бързаш - може да означава, че просто искаш да знаеш повече! В България на даровитите деца не им се организира разширено обучение, ами ги "отвързваме" да тичат напред и като претичат през системата, тогава да се оправят вече както си искат..

# 73
  • София
  • Мнения: 62 595
даровитите деца са малко, а натоварването като учебен план, особено отт пети клас нагоре си е сериозно, особено ако материалът се усвоява  много добре като обем и качество. Няма нужда даровитите да притичват през системата, защото обичайно даровитостта е в една или две области, но не и за всички области от знанието, да речем предмети в училище.

# 74

Общи условия

Активация на акаунт