Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 11 авг. 2015, 14:00 ч.

Домашно обучение?

  • 13 805
  • 83
  •   2
Отговори
# 30
  • Мнения: 5 232
Това няма значение. Тя иска някой, който е минал през процедурата, да ѝ обясни как да си оправи документите, къде да ги подаде и т.н. А точно това са хората, които са минали по този път.

При пътувания в чужбина също така се разрешава детето да се запише като частен ученик към някое училище и да се явява в края на сроковете за проверка на нивото.
Това доста по-лесно се урежда. Избирате си училище и се срещате с директорката за уреждане на всички подробности.

# 31
  • София
  • Мнения: 38 386
Доколкото ми е известно никой не е минал през процедурата, а направо си е в нелегалност на българската система, тези ученици просто не съществуват за МОН, съответно и не минават българския материал, няма изпити, няма диплома. И има голямо значение  дали искат да получат българска диплома или не. Ако е свързано с много пътуване, това е основателна причина да минат на индивидуално обучение и да се явява на изпити пред комисия за всеки клас.

# 32
  • Мнения: 590
Тъй като доста хора са недоволни от качеството на образованието в БГ вече работят и училища с алтернативни методи, които наблягат точно на увеличеният обем информация поднесен по занимателен и стимулиращ начин за детето. От миналата година в София има сугестопедично училище, във Варна мисля че има такова от години и отзивите са доста добри и за двете. Тази година пак във Варна за първа година има прием и в Монтесори училище. Доколкото знам Явор Джонев от Jump Math също прави постъпки да се открие училище в София другата година. Преди да мина на домашно образование определено бих си направила труда да проверя всички алтернативи на традиционното държавно училище.
Иначе имам позната и то работеща в сферата на образованието, която отписа синът си от училище когато стана на 16. В нейният случай това беше доста обмислено решение и сега 5 години по-късно бих казала - съвсем правилно. Детето завърши като частен ученик с добра диплома и добре употреби времето, в което иначе щеше 'да стои в час със слушалките в ушите по неписано споразумение с учителите - те не го закачат, той не им пречи'. Записа се да учи с частен учител още един език, ходи на няколко ученически кратки обмена в други страни и 1 година изкара във Финландия по програма за обмен на ученици, където посещаваше тяхно училище с удоволствие и дори успя да вземе техните матури на английски език.

# 33
  • София
  • Мнения: 38 386
Иска ми се да го видя дали изобщо ще иска да го лицензира и да издава дипломи за образователна степен при МОН. Той отдавна ги говори тези неща. Една математика не означава нищо, какво ще прави с другите предмети? Кажете ми го и кое е това лицензирано от МОН Монтесори училище във Варна, за да отида специално да го посетя, и също издаващо удостоверения или дипломи за образователна степен.

колкото до твоята позната, тя много добре знае, както и ние тук, че задължителното образование в България е до 16-годишна възраст, грубо казано, колкото да вземе основно образование. И както сама казваш, завършило е като частен ученик, а не е отпаднало от системата, а си е взело българската диплома. Нещо бъркате двата щата, защото всички тук говорите за малки деца, за първокласници и начални класове, и си мислите, че можете да прецакате системата, а всъщност ще прецакате децата си.

# 34
  • Мнения: 2 197
хихи, точно така, взела съм го - не съм готова сега, от септември на училище, разбира се, че такова отговорно решение въз основа на тези размисли не може да бъде взето
Пуснете го в училището и вижте как ще се справи. Не забравяйте, че освен предметите, които се учат в училище се налага авторитетът на госпожата. И също така децата в класа започват да се сблъскват с проблемите в общуването между себе си. Ако детето е просто напред с материала, но попадне в интересна за него среда за него училището няма да е загуба на време.
И да кажа малко и факти - аз влязох в първи клас знаеща всичко (без писането). Прекарах почти цялата година на последния чин с някаква игра, защото всичко си знаех. Но в междучасията аз и съучениците ми играехме и се забавлявахме чудесно. В никакъв случай не смятам, че е трябвало да си остана в къщи.
В класа на дъщеря ми има едно момченце, което е супер подготвено - той знае всичко и макар че с година по-малък просто няма никакви проблеми с учебния материал. Интересното е, че той понякога проявява доста сериозна агресия само и единствено към момичетата.  Може би това е неговия начин да недоволства от факта, че знае толкова много. Въпреки това той е един от най-добрите приятели на дъщеря ми (даже тя беше едно от двете "мъжки" момичета допуснати до клуба по конструиране на роботи на рождения му ден. Така че явно децата се сработват и мога да гарантирам, че родителите му никога не биха го оставили в къщи.

# 35
  • Мнения: 590
Кажете ми го и кое е това лицензирано от МОН Монтесори училище във Варна, за да отида специално да го посетя, и също издаващо удостоверения или дипломи за образователна степен.

 И както сама казваш, завършило е като частен ученик, а не е отпаднало от системата, а си е взело българската диплома. Нещо бъркате двата щата..

Ти много обичаш да си винаги на нож, но тук не позна. Не бъгвам 2-та щата изобщо. Постът ми съвсем целенасочено е в 2 абзаца - първия за училищата с алтернативи за малки деца, вторият за реален случай, но на голямо дете след 16 години. В единият споделям за алтернативи на домашното, в другия за подобен, но не същият реален случай.
Колкото до училищата - нарочно не ги споменах с имената им. Които иска - да положи услилия да си ги намери и проучи, аз няма да им правя реклама. Моите деца са малки и проучвания кое е добро и лошо не съм правила, личен опит с тях нямам. За софийското и варненското сугестопедично училище са ми разказвали познати, които се занимават професионално с образование и чието мнение за мен е меродавно. Наред с позитивите са ми споделяли и негативи на тези училища, но нямам намерение да препредавам чужди думи, които за вас няма да имат никаква тежест. Фактът е обаче, че училищата съществуват, вече са имали поне по 1 прием, лицензирани са от МОН и за мен са по-добра алтернатива от домашното образование (ако можеш да си ги позволиш разбира се).
Монтесори училището във Варна можеш да си го намериш в гугъл - излиза на първа страница. Лиценза му в МОН е публикуван на сайта - РД 14-41/08.07.2015. Какво ще е обучението там тепърва ще се разбере, защото сега му е първата година. От съществуващата досега детска градина при същата директорка отзивите са по-скоро добри. За мен там по-интересно би било дали наистина ще спазват монтесори принципите или по-скоро ще кривнат към традиционното образование и само името му ще остане 'монтесори'. Сигурна съм обаче че скоро и по другите големи градове ще има все повече такива училища - частни, но алтернативни на традиционната сега система и те ще бъдат легализирани от МОН. Първо защото има нужда от такива училища и второ, защото те генерират печалба за предприемчиви собственици, а тя както знаем все още движи голяма част от света. И също съм сигурна че в част от тях (може би не във всички, но поне  в част) образованието ще е наистина по-добро, и от домашното и от традиционното.

# 36
  • Мнения: 5 232
и си мислите, че можете да прецакате системата
Въобще не си наясно с мотивацията на хората. Никой нищо не иска да прецаква, само ти го виждаш по този начин. И се чувстваш длъжна да водиш някакви битки, все едно някой иска нещо от теб.

# 37
  • София
  • Мнения: 38 386
изобщо не съм на нож, а искам да зная кое е това лизенцирано Монтесори училище във Варна и искам да видя също как Джонев лизензира училище. И както сама казваш, нищо чудно на новоокритото училище само да му остане името, защото ще разберат, че няма как да си карат по Монтесори.

Кое точно не ми е ясно в мотивацията? Че са се назобали с книжки за алтернативно образование и пищят колко е лошо, и си мислят, че ще са пионери? А всъщност се водят по нови моди, също като по духовни учения, вегетарианство, неваксиниране и пр.

# 38
  • Мнения: 590
искам да видя също как Джонев лизензира училище. И както сама казваш, нищо чудно на новоокритото училище само да му остане името, защото ще разберат, че няма как да си карат по Монтесори.

Не знам какво точно би му попречило на него да лицензира, системата му по математика си се ползва и в момента и доколкото знам е адаптирана по нашата система. Но не съм в час с неговите конкретни идеи за цялостно училище. Иначе аз задавах същия въпрос за демократичното училище и ми беше отговорено, че няма да се лицензират. За мен това не е ОК. Алтернативно за мен не означава извън системата. Бори се да я промениш, а не да я заобикаляш.
Иначе съм разглеждала учебници по Монтесори за деца в горни класове и на базата на видяното в страните, които традиционно се прилага монтесори обучение чак до университета не виждам никакъв проблем да се обучава така и да не излиза извън БГ системата като преподаден материал. Проблемът там винаги е бил в стандартизираните тестове и оценки, защото такива в този вид обучение няма. Така че всяко монтесори обучение, независимо дали в БГ или в чужбина винаги се опорочава от подготовката за външното оценяване.
П.С. http://www.montessori-varna.com/

# 39
  • Мнения: 95
Ами аз не смятам, че детето ми е особено надарено (много е мило, че някои го определяте като такова), но вярвам, че е умен, схватлив и любопитен и свободата при обучението ще му е от полза.
Не планирам нищо повече, нито чужди университети, нито чужбина. Най-много ще се радвам, ако успее да остане в България и да работи тук за себе си и за другите. Тези решения сам ще ги взима. Аз и домашното обучение го обсъждам с него и заедно ще решим.
Не търся и алтернативни училища.
Просто удоволствието от ученето с него е огромно за мен и (обвинете ме сега в егоизъм) обмислям дали ще е доброто и за него. Не обвинявам, не оплювам, просто търся най-доброто за детето, което надявам се всеки може да приеме за естествено.

За да ви онагледя какво правим сега, ще ви разкажа какво се занимавахме петък и събота (със по две излизания и игри с приятели). Неделята беше цял ден навън с приятели.

Гледа анимация Капитан Планета. И там проблемът на героите бе, че се увеличава озоновата дупка и как вреди на хората, респективно какво да правим, за да пазим планетата. И след филмчето ме пита как така вредим на озоновия слой. И проверяваме. Първо, къде се намира озоновия слой, в кои слоеве на атмосферата. После как се получава озонът, озонно-кислороден цикъл, и как хлорът от вещества, които ползваме, се свързва с атомния кислород, нужен за формиране на озонна молекула и тя не се получава ...
После открихме на страницата на НАСА графични илюстрации на парниковите газовете и той се вдъхнови да си направи картичка с техни апликации - на едната страница легенда за атомите, които ги съставят, а на другата страница - молекулите.
На следващия ден го помолих да ми нарисува схема на фотосинтеза и имената на въглеродния диоксид и кислорода ги записа с химичните формули (защото са по-кратки предполагам, но има ли значение). И му показах химичната формула за получаването на въглехидрати и кислород и с негова помощ изравнихме записа - колко молекули вода и CO2 за получаването на молекула глюкоза са необходими и колко молекули кислород ще се отделят. И обсъдихме колко е важна фотосинтезата, защото ни дава кислород и храна, и анимация за самото й случване в листата гледахме, а после друга за това как растенията извличат вода от почвата.
Той на момента всичко не запомня, но му се формират основни понятия. И когато любопитството го затегли пак натам, може да си попълни знанието.
Отделно всеки ден решава задачи за втори клас по математика или български - по две страници, ей така да не пропуснем нещо.
И остава много време да четем и играе. Та затова не мисля, че ще е по-добре в училище, на чин и с точния урок за деня.

И тъй като не смятам да откривам топлата вода и да пионерствам засега Simple Smile, като тръгне детето на училище, ще събера информация и опит от минали и минаващи по пътя на домашното обучение и ще действам. Пък нека училището ме конкурира. Ще се радвам детето да иска да се върне там, защото добро училище ще е добре за всички Simple Smile

# 40
  • Мнения: 2 493
Тоест, училището на Явор Джонев ще работи извън системата? А огава как ще дава документ за завършена степен на образованието на учениците ,които ще учат там? Или за друго училище без лиценз става дума?

# 41
  • София
  • Мнения: 7 186
Сигурно е споменато, но не ми се чете цялата тема.. Не знам от кога и дали ще стартира, но демократичното училище е може би вашия вариант:
http://www.segabg.com/article.php?id=686481
http://www.napraviuchilishte.org/obshtnost-za-demokratichno-obrazovanie/

Детето ти наистина би скучало в училище - дъщеря ми ще е в 3-ти клас и няма понятие от изброените от теб неща, а в училище не й е особено интересно - материалът е скучен и безинтересно поднесен. Но според мен е много важна средата, наличието на колектив и конкуренция и приятелите от квартала и децата от тренировките със сигурност не могат да компенсират.

# 42
  • Мнения: 5 232
Изброените неща не се учат в училище, не и по този начин, затова и детето няма да свързва посещаването на училище с придобиване на знания.
Ако тръгне на обикновено училище, което е до обяд, то не отнема чак толкова време, да не кажа, че 3.5 - 4 часа престой в училище си е все едно си в лятна ваканция. Ако на детето материалът му е лесен, ще може да си попълва домашните още в клас и изобщо няма да се занимава с това, когато се прибере.
А след като се прибере, ще има едни 9 часа свободно време, в които ще може да прави каквото си иска. Пак ще може да си чете, да си играе, да гледа филмче и да получи всякакви обяснения на теми, които са го заинтригували, без да му се изгражда асоциация със задължителното учене.

# 43
  • Мнения: 2 493
Моите наблюдения са ,че много малка част от материала се научава в училище. Плюса е ,както казва и Лекси - среда и конкуренция.
Обаче си е чиста лотария каква група/ клас деца ще се съберат. И на какъв учител ще попаднат.  В един момент този плюс  може да се окаже минус, защото учителят си губи половината час да въдвори ред, да напише забележки после на провинилите се... и така остават има- няма 15 минути. Може ли за това време да се предаде урок така, че наистина да се усвои от децата?...
Така на практика децата , какъв процент от материала научават в училище и какъв процент вкъщи? Разбира се, има изключения, но като цяло ходенето на училище в масовите училища се превръща в място , в което не се образоваш , , но си задължен да присъстваш. 

# 44
  • София
  • Мнения: 38 386
ако учителката си е на мястото, също класът е що-годе добър, се усвоява почти целият урок още в клас или поне се схваща основата, а вкъщи остава упражняването и надграждането. Предполагам, че почти всеки си влачи ненаучени неща по някой предмет, само защото е отсъствал от училище точно в този ден или период, когато е взет конкретният материал. Затова при всичките й недостатъци, предпочитам ходенето на училище пред домашно обучение.

Общи условия

Активация на акаунт