За образователните системи по света и у нас

  • 236 785
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 2 805
  • Мнения: 1 278
В България не бих казала, че не е често да се сети човек след 30 г. да сменя попрището, че и да запише и завърши и да почне да практикува нова професия, като паралелно си гледа и семейството. Само около мен като изключа ММ, кумът ми от търговски представител стана адвокат (студент на 30 и вече практикуващ), приятел от строителен инженер се преквалифицира в юрисконсулт и той след започване на следването 34-5 г. (инженерството навремето не е било негова мечта). Имам и приятелка, която сега учи за медицинска сестра след като доста време работи като оперативен счетоводител (заплащането при медицинските сестри е доста по-високо от това на оперативен счетоводител, а и нея си я влече). И това са само най-близките ми примери. Системата го позволява, защо да не го правят. Виж, ако трябваше да плащат едни луди суми, не виждам как би могло да се случи и това май ѝ е най-доброто. Иначе нивото на преподаване е спаднало драстично според тях (имат база за сравнение от първото висше на 19-20 и сега, колко се е изисквало от тях тогава, за да завършат и колко сега).

# 2 806
  • Мнения: 9 052
Какъв е този есесовски подход?

За Германия чета подобни неща, сакън изтърве някой ден да не ходи на училище.

просто си спазват правилата и задължението детето да ходи на у-ще.
Ако например родителите решат да резервират по-изгодна оферта за ваканцията, но полета връщане е в у4ебен ден (решават - айде ще пропусне 1 ви ден след ваканцията или ще иде посредата на деня пък ще му напишем бележка) ... Ами на летището още ги привикват да обясняват кавко търси дете, което трябва да е на у-ще там и глобите не са малки.

Но пък есесовски не са.

Аз не мога да разбера тази мания да се у4и медицина. Споредмен това е една от най-тежките и неприятни професии . Занимаваш се само и единствено с проблемите на хората. Не я намирам позитивна, не я намирам спокойна или привлекателна професия. Според мен за да го у4иш това трябва да ти е призвание и да намираш идеята , а не просто да имаш успех и да влезнеш, защото е престижно .

# 2 807
  • Мнения: 2 885
Взимаме си почивни дни и по-евтини билети и никой не ми го прави на въпрос. Даже и бележки не съм попълвала. Ако го боли нещо, не звъня да давам обяснения. В денят, който детето е вече добре, говоря с учител. Естествено, че не се прекалява. За 7 години имаме 5 дни общо за двете деца и домашните им винаги са написани. Става дума за човешко отношение и разбиране.
Защото в Ирландия по Конституция държавата е длъжна да предоставя услугата образование, но не ме задължава с нищо да я ползвам тази услуга, чак на летището да давам обяснения....

Образованието в Естония Напоследък ми е на фокус заради обучението по ICT.



# 2 808
  • Мнения: 24 467
Това пък, с реализацията е най-хлъзгавата работа. Какво разбираме под реализация - диплома, пари, престиж...?

Тъкмо това щях да кажа, реализацията е още по-субективно нещо. Всеки в нея влага различен смисъл.

...

Самата идея за класификация на качеството на обучение, понеже, не е особено лепа. Затова. Поради непрестанния стремеж на някои хора, кръгове и общества нещо да подреждат и класират. Като болест е.
Но подредбата на училищата според данни от резултатите им от матури по БЕЛ може да наведе само до извода кое от тях къде в тези таблици се намира. На мен, съжалявам, не ми говори нищо друго. Понеже не съм преднамерена спрямо тях.
Иначе данни за реализация ВУЗ-овете отдавна правят и въобще не е толкова хлъзгаво - процент работещи по специалност, години стаж, позиция, неработили изобщо по специалността си - гледала съм такива критерии. Лично за мен са доста по- смислени от резултатите от матурата по БЕЛ /или въобще от някакви подобни резултати от един изпит/.

В България не бих казала, че не е често да се сети човек след 30 г. да сменя попрището, че и да запише и завърши и да почне да практикува нова професия, като паралелно си гледа и семейството.
Скрит текст:
Само около мен като изключа ММ, кумът ми от търговски представител стана адвокат (студент на 30 и вече практикуващ), приятел от строителен инженер се преквалифицира в юрисконсулт и той след започване на следването 34-5 г. (инженерството навремето не е било негова мечта)Често срещано, за жалост.... Имам и приятелка, която сега учи за медицинска сестра след като доста време работи като оперативен счетоводител (заплащането при медицинските сестри е доста по-високо от това на оперативен счетоводител, а и нея си я влече). И това са само най-близките ми примери. Системата го позволява, защо да не го правят. Виж, ако трябваше да плащат едни луди суми, не виждам как би могло да се случи и това май ѝ е най-доброто. Иначе нивото на преподаване е спаднало драстично според тях (имат база за сравнение от първото висше на 19-20 и сега, колко се е изисквало от тях тогава, за да завършат и колко сега).

Не е. Аз също нищо лошо в това не виждам.
Приятелка път от мед. сестра стана съдия. И аз имам най- разнообразни примери в тази насока.
Напротив. Виждането ми е, че човек се изхабява, когато дълги години прави едно и също /независимо какво е то/. И също одобрявам, когато има такава възможност.
И аз съм съгласна, че нивото на обучение е спаднало драстично. Имам широка база за сравнение, вкл. лична.

# 2 809
  • Мнения: 9 052
Взимаме си почивни дни и по-евтини билети и никой не ми го прави на въпрос. Даже и бележки не съм попълвала. Ако го боли нещо, не звъня да давам обяснения. В денят, който детето е вече добре, говоря с учител. Естествено, че не се прекалява. За 7 години имаме 5 дни общо за двете деца и домашните им винаги са написани. Става дума за човешко отношение и разбиране.
 ...

Да, човеците живеят при вас, при нас ... есесовците. Ясна е работата. Много си им набрала на немците нещо?

# 2 810
  • София
  • Мнения: 19 964
Да, и аз това си помислих... Човешко отношение към децата  другаде няма, само при Нем. Laughing  При есесовците е казарма.  За България пък не може и да става дума..Само не ми е ясно, щом е така, защо преди време по нейни думи Германия им е била цел.

Аз нямам  много преки наблюдения над немската система към днешна дата (освен отделни над лайстунг паралелките тук), но споделям онова, което дъщеря ми казва за нея. И може да е пикла на фона на пишещите тук, но поне  успява в мненията си да обхване и плюсове, и минуси, пречупени през нейната призма... Нито излишно я идеализира, нито я обрисува като драконовска. Отчита и сериозните й плюсове, и минусите й. Нещо, което тук рядко става. Ако съм в Канада, тук ще драпам, че всичко е на макс. Ако съм в Ирландия пък, там отношението е хуманно, проявява се разбиране, гимназиите постигат високо ниво по математика без каквито и да напъни.. Ако съм в Англия пък, нивото навсякъде е абсолютно еднакво, няма разлика между елитно училище в града и малко селско училище. И дръзналият да каже друго със сигурност греши. Само ако съм в България, където и съм всъщност, знакът е обратен на 100% - всичко от А до Я е зле.... И всеки опит за споделяне на обратното се парира моментално с обяснението, че човек преценява системата само на база справянето на детето си, демек не гледа общата картинка в блатото..

Последна редакция: пт, 03 фев 2017, 18:32 от пенсионирана русалка

# 2 811
  • Мнения: 2 885
Само не ми е ясно, щом е така, защо преди време по нейни думи Германия им е била цел...

Защото имам близки там. Обаче нямахме намерение да почваме от нулата, това наклони везните.

Образование в Швеция





# 2 812
  • Мнения: 9 052
... Само ако съм в България, където и съм всъщност, знакът е обратен на 100% - всичко от А до Я е зле.... И всеки опит за споделяне на обратното се парира моментално с обяснението, че човек преценява системата само на база справянето на детето си, демек не гледа общата картинка в блатото..
Нямате доверие в децата, а те са умни и се справят! С подбни мнения и настроийки се руши доверието им в институцията , уважението им към нея и така им се сваля само4увствието. И пак нашите са супер борбени и устой4иви и успяват да се справят.
Гледам по българска телевизия предавания с младежи, отбори, състезания, конкурси разни, представят проекти : виждам само хубави , умни, възпитани деца с много висока обща култура и пълни с идеи и планове.

# 2 813
  • София
  • Мнения: 62 595
Джи, всъщност с поста си подкрепяш това, което съм писала отдавна - системата иска да й е евтино и хич не й дреме. Ако може и на 13 да ги избута да работят, а който оцелее на акъл до 18 да се сети да учи, пак добре.
За да смени човек професия коренно и да дапочне да учи в относително зряла възраст, се иска първо да му стиска. А сега дори се ваблюдава това, че западняците сменят работата си, а и коренно професията все по-често. Вече все по-рядко хората с едно висше образование си остават с професията само от него, а се връщат в университета, записват магистърски и докторски програми. Развитието неминуемо е промяна, дори коренна.

# 2 814
  • София
  • Мнения: 19 964
Бандиера Роса, явно не сте ме разбрали... Аз именно това казвам, което сте описали. Laughing Че каквато и да ни е системата, с всичките й кусури, явно дава нещо на децата ни. Но тук, в тази тема, това се отрича с пълна сила. Всичко перфектно е само извън Бг. Аз точно виждам и позитиви на системата, и оценявам способностите на бг децата. И в никаъв случай не настройвам моите собствени срещу учителите, системата, родното образование..

# 2 815
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Русалката, не си права в няколко поста описвах сериозни минуси на системата в Англия.
Анадриел, точно де пиша как е за системата и защо не й е от полза да се сменя поприщета. А сега на които му стиска, има пари и/или подкрепа от семейство и до 90г може да си учи.

# 2 816
  • София
  • Мнения: 62 595
И ние като обикновени хора трябва да мислим за себе си, защото няма кой друг да помисли за нас. Peace

# 2 817
  • София
  • Мнения: 19 964
Русалката, не си права в няколко поста описвах сериозни минуси на системата в Англия.
Анадриел, точно де пиша как е за системата и защо не й е от полза да се сменя поприщета. А сега на които му стиска, има пари и/или подкрепа от семейство и до 90г може да си учи.

GI, съгласна съм със забележката, бързах и недоуточних, че има и изключения от правилото. Понеже тук си пишем и четем все едни и същи, оставих да се подразбира от стари мои постове, в които конкретно съм казвала, че ти и Контесата ме кефите много, защото сте обективни, не изкарвате всичко само розово. Споделяте и онова, което не ви харесва, което е и нормално. Споделяте и че работите допълнително с децата, което като го каже някой тук, веднага следва, че доучването е заради скапаната система. Трудно ми е да допусна, че която и да е система няма своите минуси. А точно такава е целта на темата, да се видят и позитиви, и негативи. Иначе става малко в стил " Жени ме, мамо, надалеко, да лъжа по-леко". Извини ме за обобщението.

Последна редакция: пт, 03 фев 2017, 21:44 от пенсионирана русалка

# 2 818
  • Мнения: 2 885
Никой не отрича тотално Бг системата. Тя още се крепи яко на мускули въпреки всичките неуредици в МОН.
Разровете се из учителските форуми също.

Това е интересно относно спирачката за смяна на попрището. Аз наблюдавам бум в желанието да се доучва, учи или преквалифицира в друга професия. Най-вече като се наливат яко пари от всякакви startups...
Не е изгодно да добутваш всички под строй, но за желаещите винаги има варианти.


# 2 819
  • София
  • Мнения: 19 964
Никой не отрича тотално Бг системата.


Дали? Mr. Green

Защо да ровя по учителски форуми? За да се убедя в това, което всеки от нас знае ли? Че има хора и хора и учителската гилдия не прави изключение? И онова, което сериозно препъва оплакващите се учители не е непременно системата, факторите са твърде много. Това ми напомня да споделя нещо.. В столично училище има преподаватели немци, различни през годините.  Двете крайности буквално, от много съвестни и  даващи максимума от себе си на децата до откровени хаховци. Бивш свещенник, който обяснява, че слагането на химикалка между двете деца на чина е сигнал за неосъзнато изградена  преграда в комуникацията..  И че ученикът трябва не знам си къде точно да седне, че да улавя положителните енергии. Друг, пускащ в час клипчета от младите си години, когато е имал банда. И какво, на база техните действия да заключа, че системата в Германия не струва ли, да залича постиженията на колегите им, да омаловажа труда им? Във форумите е същото и бг мама го доказва, наистина полюсни мнения на учители се срещат и тук, в почти всяка тема, касаеща образование.

И затова назад бях казала, че точно тези, които нападат потребители за неоправдана позитивна нагласа към системата ни с обяснението, че се изхожда от собственото дете, всъщност правят същото - обвиняват системата на база негативния си личен опит с конкретен учител и собственото дете.

Последна редакция: пт, 03 фев 2017, 22:20 от пенсионирана русалка

Общи условия

Активация на акаунт