За образователните системи по света и у нас

  • 236 793
  • 3 787
  •   1
Отговори
# 2 790
  • София
  • Мнения: 19 964
Това пък, с реализацията е най-хлъзгавата работа. Какво разбираме под реализация - диплома, пари, престиж...?

Тъкмо това щях да кажа, реализацията е още по-субективно нещо. Всеки в нея влага различен смисъл.

Никъде не съм упоменала, че двете училища сами по себе си са показателни. Те бяха само примерът, даден от Пролетен Дъждец. Тенденцията е еднаква обаче и надолу. Справилите се зле по БЕЛ са точно толкова слаби и по останалото. Нима, Джуди, има такова училище в БГ, в което средният успех по БЕЛ да е супер посредствен, около 3 и малко примерно, а същевременно по друг предмет относително много (поне десетина деца, та да могат да бъдат считани все пак за представителна извадка) от випуска му да са се представили наистина на ниво, тоест  със средна оценка доста над 5? Няма.. Затова и беше примерът с училища в челото. Няма такива, които на ДЗИ по  БЕЛ да имат резултат над 5,50, с големи випуски при това, а същевременно по друг предмет да са с позиция някъде близо до дъното..  А е наивно да се смята, че по всичко са се готвили/учили навън. Онова, с което съм напълно съгласна - не само училището е фактор, а и мотивацията на децата. Но тя пак индиректно е свързана с училището. Навремето, в 7 клас, тези деца са се борили да влязат в гимназии, спрягани за добри, ако щеш само заради средата. И тази среда ги е дърпала нагоре дори и при кофти попадение на слаб учител. Защото такива има навсякъде. И като ги заима тези недоразумения, децата в тези училища се борят за промяна на ситуацията, оплакват се на директор, търсят си правата, с помощта на родители стигат и по-нагоре (и изненада, даже понякога и успяват), в другите просто си карат безметежно по течението...  Само дори този факт държи донякъде на нокти добрите училища, които дали искат или не, се стараят доста повечко в сравнение  с други да дадат нещо прилично като образователно ниво на децата.

Последна редакция: вт, 31 яну 2017, 15:24 от пенсионирана русалка

# 2 791
  • Мнения: 2 885
Ако ще се прави наистина качествена класация, то този, който я публикува, следва да се и потруди по- качествено. От училището има смисъл, който е видим в реализацията.

Ето откъде идва тази класация: http://rezultati.zamaturite.bg/uspeh/index.php
Не трябва ли да е по прием във висше учебно заведение? Принципно питам.

# 2 792
  • София
  • Мнения: 19 964
Нем, ако е по прием в университети, класацията ще е в същия ред, убедена съм. Защото почти всички, ако не и всички зрелостници от училищата в челото продължават своето обучение във ВУЗ, без значение дали у нас или в чужбина. И още тук се сблъскваме със субектиността на класация на база реализация - показател, за който Джуди твърди, че е най-обективен.. Може приетият, а в последствие и завършилият в ТУ " Климатична техника" инженер да е с по-ниска позиция, съответно и заплата от средниста, собственик на фирмата за внос, продажба и инастлиране на климатици. Подчинен на средниста висшист, кой е по-реализираният и какво мерим? А влизането в университет като показател за някакво ниво също е много разтегливо  понятие.Зависи къде си влязъл, как си влязъл, с какво си влязъл. Та в ТУ София например  от няколко години приемат и с матура по БЕЛ например. В СУ  пък има специалности, в които се влиза и с 3, които не се запълват и на трето класиране. Има обаче и някои, за които си има конкуренция. В Германия  пък - на места по диплома приемат, за множество специалности без значения каква като успех, за други - с максимнална или около нея .. В елитните английски и американски универиситети приемът е с интервюта, есета, събеседвания и т.н. Ще сравняваме ябълки с круши...

Последна редакция: чт, 02 фев 2017, 00:38 от пенсионирана русалка

# 2 793
  • Мнения: 2 885
Коментарът с "реализация" ми се видя много странен, затова и го цитирах.
При нас класациите са по % влезли висше образование.

No, Finland isn’t ditching traditional school subjects. Here’s w … really happening. от 2015 г.

# 2 794
  • София
  • Мнения: 17 652
На мен пък ми е странно защо трябва да учиш висше и после да работиш като продавач в МОЛ-а, да продаваш застраховки, да стоиш на гишето в банка.... Както ми е странно да си учил за счетоводител/дали професионална гимназия, дали университет/ и после да решиш да ставаш лекар....


Не мисля, че става въпрос за лекари, а за докторска степен... Логичното продължение след магистратурата е докторантура, не внезапен завой към медицината.

# 2 795
  • Мнения: 5 259
Точно за лекар ставаше въпрос. За смяна на професията, за късно осъзнаване какъв специалист да станеш.

# 2 796
  • София
  • Мнения: 62 595
Много хубаво! Щом го иска и може - защо не?

# 2 797
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Много хубаво! Щом го иска и може - защо не?

Andariel
нали говорим за държавна образователна система в голяма степен субсидирана от нас, данъкоплатците? Ще се опитам да ти обясня защо не е рентабилно за нас (англ. образователна система) да станеш от счетоводител на медицински доктор.

Завършил си счетоводство на 25г си решаваш, че си сбъркал (случва се) и всъщност си искал да си доктор. Хубаво ще учиш, връщаш се в колеж с 16 годишните, да учиш издълбоко биология и химия, 2 години (по £6000 на година); после успяваш да влезеш за доктор да учиш (има мах 800 приети на година). За всяка година това струва на данъкоплатците £80 000 на година (учиш 6 години; после още 6 в болница).
Докато завършиш и има полза от теб за вземане на решения самостоятелно и лекуване на пациенти ще си на 39г, да кажем че имаш късмет и се пенсионираш на 65г. Държавата ще има полза от теб за 26г., като е инвестирала 1 милион паунда.
В обратния случай като си ориентиран от 16г че ще ставаш доктор пак толкова ще инвестира, но ще си от полза 36г.
Гаден капитализъм, какво да правиш
В Англия можеш само веднъж да вземеш студенски заем, ако решиш че ще учиш още нещо друго, можеш да ако те приемат и се квалифицираш, но след като си го и платиш.

# 2 798
  • Мнения: 19 999
Аз имам приятел в БГ, който на 33г започна да учи медицина. Преди това е учил и работил друго.
Аз и в една друга тема писах, че английската система ме плаши.

# 2 799
  • Мнения: 12 123
Лошо няма, стига да не живее при мама и тя да го издържа докато стане "млад специалист" на 45г.....

# 2 800
  • Мнения: 19 999
И без да е млад специалист може да живее при мама. Такива примери бол.
А този човек специално продължава да практикува другата си работа паралелно, за да се издържа. Самата работа обаче го позволява.

# 2 801
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Дъждец, човек се плаши от нещо което не разбира.
Медицината е по-специална, то и в България не е често човек да се присети да я учи на 28г и след 30г. Тогава живота те е подхванал, имаш харчове, жилища, жени и тн. Само човек, които е без такива проблеми и има пари поне за издръжка ще се присети.

# 2 802
  • Мнения: 19 999
Ги, няма какво да познавам. Достатъчен ми е есесовският подход за отсъствията при болест и как децата с т се тръшкат да ходят на училище, защото ще изпуснат наградката или ще получат мъмрене. В темата за УК могат да се прочетат интересни мнения.
За медицината съм съгласна.

# 2 803
  • Мнения: 9 988
Какъв е този есесовски подход?

# 2 804
  • Мнения: 2 885
Какъв е този есесовски подход?

За Германия чета подобни неща, сакън изтърве някой ден да не ходи на училище.

С това заробване в студентски заеми, зор заман....В UK не се ли поема някаква част от заема, ако идваш от бедно семейство?

Счетоводител е ниво 6 тук, лекар от ниво 7 нагоре.
Учителка в Монтесори градина е ниво 6, позната я взеха сега с дупка от 5 години липса на стаж.

Общи условия

Активация на акаунт