За и против тръгването на училище от 6 години

  • 56 330
  • 485
  •   1
Отговори
# 420
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Златна добре го е обяснила за учителя и помощник учител. Но има и друго от страната на родител.
Моите наблюдения е че ни държат родителите на ръка разстояние. Аз съм ОК, защото децата ми с били/са в най-добрата група. Но ако ти го сложат в ниската минаването по-нагоре е сложно на практика... Децата учат различни неща и по-добрите са на съвсем различен материал. На теория има движение, но на практика с две ми деца тези които бяха с тях в топ групата в първата година завършиха там на края на началното училище. Може просто да са били наистина по интелигентни деца или защото там са били разпределени от началото. Сега с най-малкото ми дете също внимавам на коя маса седи. Реално родителя незнае поне до първата род. Среща около 3м след започване на годината.
За деца които по късно се разгръщат академично, тоест тия на които им се играе до към7-8г тази система не е добра. Те на 8г се присещат, че трябва да четат, а съучениците им вече са на Хари Потър. Решават да учат таблицата за умножение, а тези от топ масата 5-7 деца са на дроби, десетични и смесени числа. Трудно ми се вижда.

# 421
  • Мнения: 1 959
Бавно, но и това уж се променя.
Новите практики са да няма силна, средна и слаба маса.
Моите маси са организирани на база темперамент на децата и са смесени по отношение на нивата.
Опитвам се децата по никакъв начин (сядане, работни задачи, работни тетрадки) да не са маркирани като високо, средно и ниско.
Децата разбират нивата и определено смятам, че да те сложат да седиш на най- ниското ниво, вече ти е орязало крилата.
Моите знаят, че имат различни задачи, за да не преписват.
Отделно, високото ниво трябва да бъдат стимулирани адекватно. Джуди спомена за тяхната учителка, при която високото ниво работят самостоятелно и им се дават повече задачи. Нашите високо ниво не им даваме повече задачи. Даваме им по- трудни и завъртяни. И за да ги решат в повечето случаи ги обсъждат помежду си, трябва и ние да помогнем. Идеята на разделението на нива е всички деца да са адекватно стимулирани, никое да не си мисли, че е гений, защото има още толкова много за учене, но и никое да не е с подрязани крила, защото на 6 още е дечко и неготово за сериозното учене.
(това да не се разбора като критика, учителски методи много и не всичко е черно и бяло)

# 422
  • София
  • Мнения: 62 595
Златна добре го е обяснила за учителя и помощник учител. Но има и друго от страната на родител.
Моите наблюдения е че ни държат родителите на ръка разстояние. Аз съм ОК, защото децата ми с били/са в най-добрата група. Но ако ти го сложат в ниската минаването по-нагоре е сложно на практика... Децата учат различни неща и по-добрите са на съвсем различен материал. На теория има движение, но на практика с две ми деца тези които бяха с тях в топ групата в първата година завършиха там на края на началното училище. Може просто да са били наистина по интелигентни деца или защото там са били разпределени от началото. Сега с най-малкото ми дете също внимавам на коя маса седи. Реално родителя незнае поне до първата род. Среща около 3м след започване на годината.
За деца които по късно се разгръщат академично, тоест тия на които им се играе до към7-8г тази система не е добра. Те на 8г се присещат, че трябва да четат, а съучениците им вече са на Хари Потър. Решават да учат таблицата за умножение, а тези от топ масата 5-7 деца са на дроби, десетични и смесени числа. Трудно ми се вижда.

Мен именно това ме притеснява, че ножицата ще се отваря ли, отваря, и така до края на образованието. Всеки родител се ласкае от мисълта, че ако се въведе деленето на нива, неговото ще е по-по-най, обаче, ако наистина учат различни неща, то средняците с с малки шансове да станат отличници, а за изоставащите ще е мираж да станат средняци, а за отличници не ми се мисли дори.
За мен лично нещата стоят по следния начин - Колкото едно дете има повече пропуски или върви по бавно и по-трудно, толкова повече време и усилия трябва да се положат допълнително. Не да ги делят на групи, а да се работи извънредно, а не да се разчита на учителката, описана от Джуди, да дава различни неща и на изоставащите да им обръща повече внимание. Защото го има и моментът, че в класа всички деца заслужават горе-долу едно и също внимание - и бързо справящите се, и по-трудно справящите се. В противен случай се получава леко несправедливо към справящите се, също като често в семейството - "той/тя се оправя лесно, дай да натисна повече към брата/сестрата, който не е толкова оправен" - и справящият се е оставен да се оправя сам, той нали си знае и си може, а така не получава същото количество и качество ресурс, независимо в коя възраст и как го измерваме - време, пари, внимание, "бутане", опрощаване на грешките, дори визия за бъдещето. Всички деца от класа имат нужда от вниманието на учителката.

Както се вижда, вече започват да се отказват от тази, за мен порочна практика на делене на нива. Лошото е, че ние сега смятаме за много атрактивно деленето на нива, защото нашите деца ще са в напредналите, но не питаме хората, чиито деца ще се окажат в третата група, и освен ако по програма не им се полага допълнителна помощ, за да наваксат, те с времето ще изостават с все повече обиколки. Затова нашенската система, въпреки всичките й недостатъци, я смятам за относително по-справедлива откъм даването на равен шанс, защото материалът е един, всички деца си вървят, пък който каквото научи. Ако има сериозни проблеми с материала, това се вижда още на втория месец в първи клас, а най-вероятно се е виждало още в предучилищната, значи трябва да се работи допълнително, за да навакса. Винаги ще има деца, които ще научат за шестица, други за четворка, а ще има и такива, които едва избутват тройката, обаче ще вървят с другите, и имат шанс да наваксат поне до четворка при повече работа.

# 423
  • Мнения: 19 999
Аз също мисля, че маркирането в ранна възраст не е добре за децата. Въпреки че и в Бг донякъде се получава чрез оценките.
При нас от миналата година по математика дават бонус задачи на писмените. Те са с по-висока трудност и не са задължителни. Ако някой сгреши или не реши някоя от задължителните, но реши бонус задачата, получава точки от нея. Който е готов по-бързо, също ги стимулират да се опитват да ги решат.

# 424
  • Мнения: 24 467
...
Новите практики са да няма силна, средна и слаба маса.
...

Дали го искаме или не - хората СА различни и винаги ще бъдат такива.
Независимо от модите и практиките.
Поради това е добре образованието да отговаря на изискванията и на нуждите на отделните групи. Няма как да стане съвсем индивидуално, но групирането е нужно. Защото никога и никъде няма единна обща маса, която е на едно ниво и с общи нужди.
Особено е необходимо това в началното ограмотяване. Защото един човек може и да не знае много от физиката, химията, да не помни историята и географията от основно и средно ниво и това няма да му бъде житейска пречка, но за всеки е задължително поне да се научи да чете, да пише и да прави обикновени сметки. При липса на индивидуални консултации /каквито си има и които са част от работното време на всеки учител/ и на подобно отделяне и работа с групи по нива често и това не се постига.

...
Отделно, високото ниво трябва да бъдат стимулирани адекватно. Джуди спомена за тяхната учителка, при която високото ниво работят самостоятелно и им се дават повече задачи. Нашите високо ниво не им даваме повече задачи. Даваме им по- трудни и завъртяни..
Допълнителните задачи не са от вида, даван в учебника за обща подготовка, с бакалските сметки, разбира се. От това наистина няма никакъв смисъл - да се повтаря овладяно и научено, след като може да се развиват способности.
При големия син класната дори даваше един личен неин сборник по математика за работа и друг тип домашни на различните деца.
Идеята и при вас, и тук е "адекватно стимулиране". Защото масовката не върши абсолютно никаква работа. Изоставащите все повече изостават, напредналите се губят и изпускат възможности. С липсата на възможности за повтаряне на клас при неовладян материал стигаме изведнъж в пети клас, където има деца, за които четенето и писането са почти непознати територии, а дори простата училищна математика е тера инкогнита.
...
Не става въпрос изобщо за атрактивност, а за полза за децата. Децата при нас не са стояли до сега в една и съща група, някои си минаваха естествено в средата, други в по- напредналата, а и групиране вече няма в ІV клас. Но пък всички, без изключение, в първи клас се научиха да четат и пишат сносно. Дори двете деца с дислексия четяха. Това нямаше да се случи без да се обърне адекватно внимание, според нивото им. Защото в други класове не стана така.
Нищо лошо не виждам в практиката по предмети в среден курс, например, да си има нива. Има места, където това е така. Не е нужно всеки да учи всичко на едно ниво в гимназията. Практиката показва, че хората не трепят комплекси, настояващи на всяка цена децата им да са по всичко на най- високи нива. Нека не мерим с нашия аршин.

Последна редакция: пт, 07 окт 2016, 09:10 от Judy

# 425
  • Мнения: 9 052
При нас тръгват от 6 и ако можех да го оставя още една година в градината , щяха да го направя. Игри, приятели, много светсен персонал, детето много трудно се раздели с тези неща и на мен ми стана тъжно даже. Ако е добре в средата в която е не бих го стресирала с промяна и то насила. То още една година като попорастне и му стане скука само ще си пожелае да се премести и ще е готово  Peace

# 426
  • На село (близо до Лондон)
  • Мнения: 1 411
Бавно, но и това уж се променя.
Новите практики са да няма силна, средна и слаба маса.
Моите маси са организирани на база темперамент на децата и са смесени по отношение на нивата.
Опитвам се децата по никакъв начин (сядане, работни задачи, работни тетрадки) да не са маркирани като високо, средно и ниско.
Децата разбират нивата и определено смятам, че да те сложат да седиш на най- ниското ниво, вече ти е орязало крилата.

Zlatna, трудна работа е това. Децата, дори и да са малки на 5-6г напълно разбират кои е по-умен, по-бърз и по-добър. Бош лаф е да се маскира пред тях с различни цветове, имена на житовни и други. Те си знаят децата на червената маса са най-умните или "лисиците" или пък Пенчо и Иванка са отличниците. Наскоро моят 8г син беше заклещил 5г ми дете да го пита на коя му е учителката по мат (делят ги на 3 групи) и едната учителка учи по-високата група, друга по-ниската и тн. После и в самата група са разделени.
Нашето начално училище си групи още- 5-6г едните учат буквите, другите разкази; едните числата до 10 редят, другите учат таблицата за умножение.
Трудно ще им се посрещнат нуждите в обща група. Все някои ще страда в масовката, както в бг беше.

# 427
  • Мнения: 9 052

Трудно ще им се посрещнат нуждите в обща група. Все някои ще страда в масовката, както в бг беше.


Зависи много от самото у-ще. Децата ми са в монтесори основно у-ще . Класове 1-4 са смесени. Т.е. има 4 класа в у-щето във всеки от тях има деца от 1,2,3,4 клас . Супер са си класовете, децата и ученето  Peace

# 428
  • Мнения: 2 354
Вчера докато чаках моето, срещнах едно дете, което тръгна с предходния набор. Реакцията на майка му беше "пак ли си ревала"? Толкова за зрелостта на родителските решения. Ще свикне детето, но точно за това момиченце виждах ясно грешката, която допускат.
Просто случка. Не е показател за нищо друго, освен за това, че едни свикват по- бързо с нова обстановка и изисквания, а други- по- бавно.
В класа на малкия няма 6-годишни и въпреки това имаше няколко деца, които си плачеха първия срок.
Толкова за еднократните примери и това, какво се доказва чрез тях.

Толкова за изместването на акцента. Иначе седем-годишните плачат, че дори и десет-годишните, когато имат нужда да прочистят емоциите.  

# 429
  • София
  • Мнения: 62 595
Джуди, кансултациите са за консултация - нещо дребно неясно. Не за ограмотяване или за наново обяснения на основни неща по материала. Консултацията на учителя не е измислена, за да се повтаря наново урокът или да седне и да прави диктовки на Иван всеки ден. Консултацията е веднъж седмично за всички деца, които се обърнат към учителя - който отиде в часа и деня за консултация - ще получи консултация.
Децата с дислексия си ходят на терапия, учителката в първи клас не е терапевт, нито е длъжна да изпълнява ролята на терапевт и да се занимава допълнително. Кой й ги плаща тези часове извънреден труд? Не е редно на учителя да се вменява и да се изисква от него да се занимава двойно - има си ресурсни учители, терапевти и пр.

# 430
  • Мнения: 24 467
Бавно, но и това уж се променя.
Новите практики са да няма силна, средна и слаба маса.
Моите маси са организирани на база темперамент на децата и са смесени по отношение на нивата.
Опитвам се децата по никакъв начин (сядане, работни задачи, работни тетрадки) да не са маркирани като високо, средно и ниско.
Децата разбират нивата и определено смятам, че да те сложат да седиш на най- ниското ниво, вече ти е орязало крилата.

Zlatna, трудна работа е това. Децата, дори и да са малки на 5-6г напълно разбират кои е по-умен, по-бърз и по-добър. Бош лаф е да се маскира пред тях с различни цветове, имена на житовни и други. Те си знаят децата на червената маса са най-умните или "лисиците" или пък Пенчо и Иванка са отличниците. Наскоро моят 8г син беше заклещил 5г ми дете да го пита на коя му е учителката по мат (делят ги на 3 групи) и едната учителка учи по-високата група, друга по-ниската и тн. После и в самата група са разделени.
Нашето начално училище си групи още- 5-6г едните учат буквите, другите разкази; едните числата до 10 редят, другите учат таблицата за умножение.
Трудно ще им се посрещнат нуждите в обща група. Все някои ще страда в масовката, както в бг беше.

Още в детската градина децата съзнават различията помежду су - този рисува хубаво, този пее добре, а онзи не може, този чете, онзи е добре със задачите. Това не са неща, които могат и трябва да се маскират. Защото не може. И защото е ненужно. Най- добре е човек да приеме, че масата е имагинерно понятие и в действителност индивидите са различни и такива ще бъдат.
...
Аз не обсъждам консултациите кога и как се провеждат. Има ги като часове и толкова. Някой просто беше писал, че като не можели децата да се справят в час да ходели извънредно с други учители, без да коментира тази страна на въпроса. Да, АфтърШок писа.
Споделих личен пример с две различни учителки в две различни училища, които успяха някак с лично желание да обърнат внимание на децата и да посрещнат адекватно различните им нужди. И го споделих, за да се види, че е възможно. Видях, че от това има много положителен ефект. Ако се отпускаше у нас и по един допълнителен учител с тази цел, цена нямаше да има, но не би. Ясно е, че е на добра воля. Вече го писах.  Никой нищо не им е вменявал. Особено при разделянето на групите в клас, за да е по- лесна и ползотворна работата и за учителките, и за децата. Защото във ІІ клас учителката има 100% четящи и пишещи деца, благодарение основно на положените от нея усилия. Това си е в работно време и е въпрос на подход. В случая - правилен.
От лично видяното намирам, че работата в групи според нивото дава по- добри резултати от работата с общата маса. Т.к. такава реално няма.Peace
Терапията на дислексиците си беше съвсем отделно. Класната си отделяше специално внимание на тези деца и имаше добър напредък. Т.к. у нас няма ресурсен учител, който да седи във всеки клас всеки час и да помага, въпреки необходимостта от това. Дори не съм сигурна за тези четири години с тези две деца в клас колко пъти и дали изобщо такъв е стоял в час. Синът сега ми казва, че изобщо не са влизали в час такива "външни" учители да работят с тези деца. Ако са работили, то не е било в час. А това е важно. Ако не беше тази жена, нещата нямаше да са такива, каквито са. В другите класове също има деца с проблеми. Там, където не се подхожда индивидуално, и резултатите са по- лоши.

# 431
  • Мнения: 1 959
Джуди,
Напълно съм съгласна, че децата са с различни възможности и се работи на адекватното им ниво.
Просто тук има практика да се събират заедно на съответната маса, няма Индивидуални чинове в малките класове. Та се заобясняват на GI, че аз не ги харесвам тези маси.
Що се отнася до усилията на учителката ви, аз съм се убедила, че по- добре да се понапънеш в началото и после да ти е по- лесно да работиш с децата, от колкото да запълваш дупки.
И за мен най- важно е да четат всичките. Уви, не мога да се похваля с това.

# 432
  • Мнения: 477
За деца които по късно се разгръщат академично, тоест тия на които им се играе до към7-8г тази система не е добра. Те на 8г се присещат, че трябва да четат, а съучениците им вече са на Хари Потър. Решават да учат таблицата за умножение, а тези от топ масата 5-7 деца са на дроби, десетични и смесени числа.
Още една причина да не пращаме 6-годишно на училище, каквато, между другото, е темата.

Защото го има и моментът, че в класа всички деца заслужават горе-долу едно и също внимание - и бързо справящите се, и по-трудно справящите се. В противен случай се получава леко несправедливо към справящите се, също като често в семейството - "той/тя се оправя лесно, дай да натисна повече към брата/сестрата, който не е толкова оправен" - и справящият се е оставен да се оправя сам, той нали си знае и си може, а така не получава същото количество и качество ресурс, независимо в коя възраст и как го измерваме - време, пари, внимание, "бутане", опрощаване на грешките, дори визия за бъдещето. Всички деца от класа имат нужда от вниманието на учителката.
Тук донякъде не съм съгласна. Децата имат нужда от внимание, но типът внимание, в който споделят и ги изслушваш, с радост разказват нещо и т.н. И честно казано далеч не всички имат нужда от вниманието на учителката. Имам оправни отличници, които нямат нужда от "вниманието" ми нито в час, нито извън него. В час разбират от раз, правят задачите отлично и безгрешно, проверявам, пиша плюс и това е. В междучасието играят с другите деца и не се занимават с мен (обикновено момчета). Други са отличници и в час изобщо нямат нужда от внимание, защото разбират от раз, но в междучасието се радват да ми разкажат нещо, да ми покажат нещо и т.н. (момичета обикновено). Трети са много изоставащи, не разбират и от 50-ия път, не запомнят нищо, дори и да внимават, и заради тях трябва да бавя темпото на целия клас. Деца, които имат нужда от 10 часа, за да попълнят упражнение, което се прави за 1 минута от умните деца, и целия си живот внимание да им дам, няма да се получи. Та на такива отдавам максимално вниманието си, за да успеят да свършат поне една хилядна от работата.

Аз също мисля, че маркирането в ранна възраст не е добре за децата. Въпреки че и в Бг донякъде се получава чрез оценките.
При нас от миналата година по математика дават бонус задачи на писмените. Те са с по-висока трудност и не са задължителни. Ако някой сгреши или не реши някоя от задължителните, но реши бонус задачата, получава точки от нея. Който е готов по-бързо, също ги стимулират да се опитват да ги решат.
И за какво точно са му точки? Нещо получава ли срещу тях?

Класове 1-4 са смесени. Т.е. има 4 класа в у-щето във всеки от тях има деца от 1,2,3,4 клас . Супер са си класовете, децата и ученето  Peace
На 10-годишните не им ли светва лампичката, като видят, че учат същия материал, който 7-годишните в групата? Но то, ако им светваше нещо изобщо, нямаше да са в група със 7-годишни... Има идея. Като изключим, че е безумие.

Джуди, кансултациите са за консултация - нещо дребно неясно. Не за ограмотяване или за наново обяснения на основни неща по материала. Консултацията на учителя не е измислена, за да се повтаря наново урокът или да седне и да прави диктовки на Иван всеки ден. Консултацията е веднъж седмично за всички деца, които се обърнат към учителя - който отиде в часа и деня за консултация - ще получи консултация.
Децата с дислексия си ходят на терапия, учителката в първи клас не е терапевт, нито е длъжна да изпълнява ролята на терапевт и да се занимава допълнително. Кой й ги плаща тези часове извънреден труд? Не е редно на учителя да се вменява и да се изисква от него да се занимава двойно - има си ресурсни учители, терапевти и пр.

Прекланям се пред този пост. Най-накрая и някой друг да го каже.

# 433
  • Мнения: 12 911
И как на едно дете 1-4 клас ще му дойде на акъла да ходи на консултация.. и още повече какво точно да обсъжда там  Laughing

Последна редакция: пт, 07 окт 2016, 20:51 от miles&more

# 434
  • София
  • Мнения: 62 595
Дните и часовете за консултация се обявяват на родителската среща и родителите си ги записват. Друг въпрос е колко се възползват. Аз обикновено ги подминавам, но учителите винаги ги казват. Обикновено родителите прибират децата в първи-втори клас, та могат да се уговорят с учителката да вземе детето.

Общи условия

Активация на акаунт