Истанбул [тема 39]

  • 105 877
  • 741
  •   1
Отговори
# 300
  • Варна
  • Мнения: 4 239
Мерси, Пепелче! Нямам 50, обаче на някои много се смях.

Тук е мястото да кажа, че от видяното оставам с впечатление, че липсата на рециклиране (белег №8) при тях е само привидна. Направи ми впечатление, че вечер при събирането на боклука, онези може с огромните колички-чували всъщност отделят доколкото е възможно поне хартия/картон и пластмаса от останалите отпадъци.

И сега... предварително се извинявам, обаче на мен ми дай едно да почна и сто да спра, та... ето ви първия ден... всъщност първата вечер от нашата седмица в Истанбул:

Скрит текст:
Пътуването към любимия град беше предшествано от едно тридневно изнесено обучение в Старозагорски минерални бани, което ме зареди с доста положителна енергия. Вероятно и приятното предчувствие за предстоящото си каза думата и нищо не беше в състояние да ме ядоса или помрачи настроението ми, а и добих куража да кажа неща, които отдавна не съумявах. С усмивка слушах и многото определения за степента на лудостта ми, предвид дестинацията, която ни чакаше.

Прибрах се в неделя вечерта, замених част от багажа с друг и добавих този на половинката. В понеделник към 9 потеглихме. Времето обещаваше да става все по-хубаво, а пътят мина нормално, с малко по-обстойна проверка на границата. Таксата на магистралата вече е 6.50 на посока (в сравнение с 4.40 преди 15 месеца). На влизане в Истанбул, след като огледахме още нови и нови строежи край магистралата и се позабавихме малко в трафика, се озовахме на бул. Аднан Мендерес, където по традиция имаше доста засадени лалета, част от които вече прецъфтяваха. Още преди Аксарай навигацията ни прати да минем по уличка от задната страна на станцията на метрото Йеникапъ. Паркингът до нея е на цена 10 лири на ден.
Слязохме на крайбрежния бул. Кенеди, но малко след Аксарай, заради строежа на тунела под Босфора, нещата се усложниха, не взехме правилната отбивка и... хайде пак обратно. След като се завъртяхме веднъж по надлеза на Аксарай, решихме да минем по Ататюрк и преди едноименния мост да слезем покрай брега на Златния рог. Там вече задръстването беше като по учебник, разминавахме се с други коли на боя разстояние, но шофьорът се справи. Минахме покрай Еминьоню, а после, под Гюлхане видяхме журналисти с камери да снимат нещо. Едва по-късно разбрахме, че причината е в свличането на стената на чайната. След леко лутане в уличките, се озовахме пред хотел Артефес. Бяха ни запазили място на улицата, паркирането беше безплатно. Фронт офис мениджъра на хотела (цитирам званието, използвано от самия него) знаеше приличен български, тъй като е учил тук. Предварително беше казал, че ще ни помага, но разбра, че няма с какво да ни бъде полезен по отношение туристическите обекти. За радост, не се наложи да ни съдейства за каквото и да е друго. Учил е и е работил няколко години в България и има желание да се върне. Личеше си, че е искрен, въпреки че няма български корен.
Впоследствие се оказа, че човекът по поддръжката е наш изселник, който също с удоволствие говореше езика и проведохме няколко приятни разговора, последният – на чаша турско кафе в заведението на ъгъла срещу Св. София, до малкото фонтанче.

След като изслушахме оплакванията за намалелия брой туристи и се освежихме, се отправихме към площад Султанахмет. Улицата над нашия хотел излиза точно на долния вход на Араста базар, което ни даде възможност да минем два пъти през него, при което излизахме на метри под Синята джамия, на улицата, която я дели от парка с фонтана. Другата възможност е по успоредната под Араста или да се излезе директно при Обелискът на Константин (пряк път към Ортаклар). Изключително удобство е да си настанен на такова място. Аз, въпреки всичко, харесвам повече тази част на града от Бейолу, затова тук ми хареса повече от района на кула Галата, където бяхме миналия път. Спрямо Лалели предимството е обяснимо – по-близо е, вечер се прибираш по-бързо, когато краката вече не те слушат, спестяваш си досадните улични продавачи и още куп неща. Тук се паркира лесно, в Лалели е почти невъзможно (затова споменах паркинга на Йеникапъ).

И така, излязохме на улицата между Синята джамия и парка и... тук усетих неприятно чувство. Дали заради думите на момчето от хотела, или действително беше много празно, но имах чувството, че за пръв път виждам това място толкова безлюдно. Беше странно. После започнах да мисля в посока на това, че е понеделник, че туристите са основно към края на седмицата. Не знам вярно ли е, но помогна. А че има отлив на туристи, има, и то сериозен. (Като илюстрация... двойна стая в хотела е с цена на рецепция 100 евро, обичайна цена за резервация е била 70 евро... ние бяхме настанени на 26 евро на вечер, а хотелът така и не се напълни по време на престоя ни). Първоначално сякаш в главата ми се мъдреше мисълта за случилото се през януари и март, в тази вечер и следващата, когато минахме по Истиклял, но в дълги периоди дори не се сещахме. В крайна сметка, ако има нещо да става, в този огромен по площ град, след толкова огромен брой хора и толкова много дни във времето, и ако това нещо се случи на нас, значи така е трябвало да стане. Нищо не можеше да помрачи удоволствието от това, че сме там. Не и подобни страхове.

Порадвахме се на спокойния площад с прилежащите забележителности, заредихме картата на автоматите на трамвайната спирка и се отправихме по Орду в посока Чемберлиташ. При хотел Пиер Лоти свихме вляво и стигнахме до... Ортаклар, естествено. Ресторантът е обновен, вече не само втория етаж, а и първия. На другия ден ни връчиха флаер и от него разбрахме, че вече в експлоатация са трети и четвърти етаж и тераса на петия. Не се възползвахме, защото времето беше добро и при следващото ни посещение вече бяхме отвън. Храната е все така вкусна, част от персонала е същия, но... вече не се чува такова разнообразие от езици. Или по-точно, чува се арабски, английски и френски, но всичките излизат от устата на хора с арабски произход, немалка част от тях придружени от дечурлига, достатъчни да спасят училище, застрашено от затваряне поради недостиг на ученици. Колекцията от банкноти под стъклата на масите се е увеличила драстично. Не можах да намеря нашата банкнота, за целта вероятно трябваше да обходя и другите етажи, а взирането ми в масите на втория етаж се стори доста странно на сервитьора и се спрях.
С натежали стомаси се понесохме по улицата надолу и покрай Хиподрума се спуснахме към хотела, спирайки да поснимаме лалетата.

Във всички дни на престоя ни правеше впечатление завишеното присъствие на полицията навсякъде, както и кръжащите над града хеликоптери. Очевидно комшиите полагат усилия да спрат атаките. Както казаха „Още един атентат и с туризма тук е свършено”.

Обещавам да не пиша още 6 пъти по толкова! Embarassed

# 301
  • Мнения: 8 128
Цитат
Обещавам да не пиша още 6 пъти по толкова! Embarassed
Беличка  Hug, не можеш да ни уплашиш и с 10х толкова.
Прочетох го на един дъх и си го представих на живо. Simple Smile
Благодаря ти !!!
Ох, как се разтоварвам само като го чета!


# 302
  • Варна и...духом на Босфора
  • Мнения: 2 737
 Crazy HugЕееех,че разказче,ееех,че преразказче!
Ади бакалъм,девам едийорсун,Беля ханъм! Фронтофис мериджейна много як!
Амарето,ако хотела ви е от горната част на Лалели,над трамвайната,може така
-От Ортакьой с 42 Т до Таксим и оттам М-Везнеджилер.
От Ортакьой с 22ре,25Е до Кабаташ и трамвайчик.
-ОтОртакьой до Бешикташ Мейданъ и оттам с 28 до бул.Ататюрк,спирките под Акведукта,пресичате парка до Шехзаде джами и сте в Лалели.
Разбира се,може да комбинирате и ако слезете на Таксим,да се разходите по Истиклял,из Джихангир bowuu Heart Eyes,ако е петък вечер да отидете до Пера мюзеси,безплатен вход,да се спуснете до кула Галата,моста...и не бързайте за Лалели!

# 303
  • Мнения: 189
Амарето,
От Ортакьой до Аксарай ние пътувахме с автобус 30D. В събота вечер се движеше на 20 -30 минути. Изчакахме го, за да не се прехвърляме на трамвай.

# 304
  • Мнения: 189
За тези, на които им предстои пътуване: На нашата граница е неделя вечерта ни задържаха 3 часа и половина. Накараха ни да свалим багажа си, за да проверят на скенер автобуса.  Явно вече така ще се влиза в България. Имайте го предвид, когато приготвяте багажа си. 

# 305
  • Мнения: 487
От Ортакьой до Каракьой имаше автобус, май 16Д, без да съм съвсем сигурна..Вижте на автобусната спирка кой автобус къде отива...Иначе от Ортакой джамията до Кабаташ - около 30 - 35 минути пеша, няма смисъл да се губи време, нищо интересно по пътя, освен ако не искате да минете през парка Йъздъз...

# 306
# 307
  • Мнения: 4 660
Здравейте ние онтово се каним да посетим нашия любим град  Heart Eyes през великденските празници,
Искаше ми се да направим една разходка с корабчето , но май няма да стане тоз път защото ние отсядаме в Авджълар при едни приятели и корабчето което тръгва от там обикаля Босфора само лятото. Погледнах в сайта им корабчето ще пътува след 19 май , жалко така се бях нахъсала за това корабче...
Сега трябва да съставя план къде да отидем , била съм в Топ Капъ , Капалъ Чарши , Египетската чаршия .
Не искам да минаваме отсрещния бряг в азиатската част.

Пазаруването е едно на ръка , нещо ново ми се иска да видя като забележителности.
Дайте ми някакви предложения  Thinking

# 308
  • Варна
  • Мнения: 4 239
Като сте в Авджълар, не можете ли да направите тур по Босфора от Еминьоню или Кабаташ?

Така или иначе, за забележителности, различни от МОЛ-ове и други магазини, ще трябва да се придвижите до историческия център.

Колкото до предложенията... Синята джамия, Св. София, Водохранилището Йеребатан, музея Карие, Миниатюрк, кула Галата, Истиклял и Таксим, Долмабахче, Ортакьой, Сапфир, парковете Гюлхане, Йълдъз, Емиргян... Има и още, но това, предполагам, е предостатъчно.


Понеже има хора, които искат да четат... Вторият ни ден в Истанбул:

Скрит текст:
На сутринта се събудихме сравнително рано, закусихме и се насладихме на гледката от терасата не петия етаж на хотела (вече по светло, след като предната вечер отразихме и нощния изглед). Потеглихме пеша през Хиподрума, покрай Св. София и по трамвайната.
За кратко се вмъкнахме в Гюлхане. Насладихме се само на началото на парка поради липсата на време, но и там беше достатъчно красиво. Единственото, което не ни хареса, бяха бяло-червените ленти, опънати около алеите с цветя. Вероятно има защо да ги слагат, но загрозяват гледката и пречат на снимките. В Емиргян такива няма, защото има един куп гювенлици, които сигурно и насън свирят със свирките и крещят на не особено впечатлените кадънлар и чоджуклар да не сядат в цветята. Тук вече осъзнах, че добре подрязаното и оформено дръвче дафинов лист в огромната саксия пред хотела не е нещо забележително. Накъдето и да погледнех, все такива растения виждах – и в парка, после и на още много други места, включително и в неподозирани за мен размери. Досега не съм обръщала внимание на изобилието от това растение в града.
От сп. Гюлхане (добре познатия хотел с пъб под него на тази спирка също пускаше чудесни цени, дори за известно време имахме резервация в него) взехме трамвая и отидохме до Кабаташ. Точно срещу пешеходната пътека има табела, отвеждаща към корабчетата на Дентур Евразия, които бяха и нашата цел. И по-точно, дългия тур до Анадолу Каваъ. Цената е 20 лири, а часът на тръгване е 11:15. Скоро след качването ни потеглихме и още преди да спрем на Бешикташ (единствената спирка по пътя), един усмихнат бей ни връчи по един сандвич и по чаша фреш от портокал. Ни дума за пари. Решихме, че е част от цената. По-късно си пролича, че не сме били единствените, мислещи така. После се появи и с въпроса кафе или чай предпочитаме. Поискахме кафе, а аз го накарах да сипе в моето повечко гранули. Малко е било. Междувременно се наслаждавахме на гледките, повечето вече познати, но все така приятни. Забелязахме, че доста съборетини по бреговете отстъпват място на скелетите на нови къщи. Постепенно навлязохме в онази трета част на Босфора, след втория мост, която не ни е позната. Там къщите са рядкост, в сравнение с първите две, има военни зони, но подозирам че скоро и там ще поникнат сгради като гъбки. И към края на нашето пътуване в далечината се появи новото строително достижение – мостът Явуз Султан Селим. Някъде преди изникването на тази красива гледка въпросният усмихнат бей се появи на кърмата, където бяхме слезли, за да се спасим от силния и доста хладен вятър и ни заяви, че за сандвичите, фрешовете и кафетата дължим... 45 лири. Даже първо направи опит да прави някакви сметки в евро. Държеше в ръка отлепено от някоя (вероятно добре скрита) стена меню, в което обаче тези неща бяха по 1 и 2 евро. След като му обясних, че 10 евро по никой курс не са 45 лири и че когато ми навря в ръцете сандвича (на всичко отгоре моя беше само с кашкавал, на ММ поне някакъв салам имаше Crossing Arms) не ме е питал искам ли и не ме е уведомил за цената, бързо смъкна сумата на 30 лири – всичко по 5 лири демек. Понеже усещах, че ако продължава, мъжът ми ще го прати зад борда, успяхме да стиснем ръцете на 20 лири. И беят оцеля. Черпел ни кафе, рече. То на мъж ми се катурна, докато той снимаше, а корабчето навлезе във вълната на един голям параход, но пък поне моето беше с повече матр’ал. Не беше въпросът за парите, а за начинът, по който го направи.
Докато се хилехме на ситуацията и снимахме въпросния мост, неусетно стигнахме крайната точка на пътуването ни. От пристана ни заухажваха разни бейове от крайбрежните ресторанти. Като видях къде е калето, бях почти сигурна, че няма да стигнем до него, но докато огледаме вътрешната уличка и осезаемо по-евтините заведения на нея, някак тръгнахме по баира. По някое време бях на косъм да се откажа, ама инатът е по-голям. По средата на пътя има ателие и магазинче за ръчно изработени стъклени изделия. Купих си стъклено Бамби Embarassed. Имаше прекрасни и много ефирни фигурки на дервиши, поставени върху тънка стойка. Със съвсем леко движение завърташ фигурата и тя се върти доста дълго и много напомня истинското движение на дервиш. Разбира се, имаше и много други и красиви предмети, макар че можеше да се очаква и по-богато разнообразие. Какво да се прави, криза.
Някак изпъплихме до крепостта. Едната и врата бе затворена и си мислех, че изкачването е било напразно, когато изведнъж се оказахме на място с невероятна гледка към моста и Черно море. Влязохме в калето през другата врата. Имаше доста млади хора, които бяха поседнали и се наслаждаваха на завет на гледката. Поснимахме и поехме надолу.
Тъкмо купихме 2-3 дребни неща от един магазин и близките ни изкараха акъла със звънене и на двата телефона. Веднага потърсихме нет и това предопредели избора на заведение. Естествено, тези с по-ниски цени не предлагаха безжична връзка. Такава открихме най-напред в заведението вляво от пристана и разбира се, седнахме там. Оказа се, че нашите хора прочели за инцидента в Гюлхане и в паниката си не погледнали кога е станал. Та проверяваха да не сме били там. Те, естествено, бяха едни от първите и най-настоятелно обявяващи ни за неразумни заради решението ни да пътуваме.
Успокоихме ги и се отдадохме на прекрасните салати, които сервираха в заведението. Изключително свежи и чудесно овкусени, при това на съвсем прилична цена от по 7.50 лири. Въпреки, че хапнахме добре, после изядохме и порция сафрид за 20 лири. Всичко това, придружено със задължителния хляб и минерална вода. Времето беше приказно, а тенът, който придобихме, е приятен спомен от този спокоен и различен истанбулски ден.
Близо трите часа престой бяха напълно достатъчни да не препускаме нито към, нито на връщане от калето, както и спокойно да поседим и хапнем на терасата на ресторанта, да се насладим на времето и мястото. Аз се замотах нещо накрая и без малко да изтървем корабчето. Качихме се и преди да се доберем до горната палуба, бяхме потеглили. Това, разбира се, мен не може да ме притесни, но мъжът ми бая се изприщи.
Следваше също така приятно връщане до Кабаташ, откъдето с фуникулъора се качихме на Таксим. По Истиклял се спуснахме до кула Галата, с кратка спирка в МОЛ Демирьорен. Друг път не сме влизали в него, но ми направи впечатление щателната проверка на входа.
Истиклял си е все същия, пълен е с хора. Това, което е очевадно различно, е увеличената охрана пред Сан Антонио, както и пред Консулствата на Русия и Холандия. Разбирайте полицейски патрули с автомати и заграждения. Както казах и по-рано, на моменти ми минаваше мисълта за случилото се преди две седмици, но тези мисли бързо отминаваха. Хората около нас също не даваха вид да са притеснени. Направи ми впечатление, че заведението, пред което, ако информациите са били правилни, се случи атентата, вече е заменено от магазин. Нищо, освен леко изкривената врата на електрическото табло, не напомняше за трагедията.
След като минахме през любимата ми кула Галата (на която отново не се качихме), по уличката на музикалните инструменти се спуснахме към Каракьой и там, следвайки желанието ми да намеря едно заведение, препоръчано от Таня, се оказахме в ресторант, разположен непосредствено до рибния пазар и пристана на Турьол. Ако не ме лъже паметта и картата – Акън балък. Пълно с народ, местни, всички пиеха Йени ракъ. На някои от посетителите (основно на жените) употребата на въпросното доста им личеше. Поради липса на меню (разбирай, цените са според клиента) мъж ми отиде до „Фиш маркета” (цитирам, естествено) и поръча две порции хамсия по 15 лири. Въпросната бе с размерите и вида на сафрид, ама това са подробности. Ние не сме особени любители на рибата, с тези два рибни ресторанта си изпълнихме програмата за 3-4 месеца напред. По-интересното бе салатата, която беше двойно по-малка от тази в Анадолу каваъ и в сметката се появи с цена 14 лири. Ако щеш! Иначе беше свежа. Naughty
След вечерята взехме трамвая и се отправихме към хотела. Стана ми приятно, че малко под Чемберлиташ, преди да достигнем Ортаклар, ни срещна едно от момчетата, което отдавна работи там, и ни поздрави. Вярно е, че много пъти ходим там, но също така е вярно, че тези посещения са на големи интервали от време, а и минават толкова хора през заведението. Същият този последния ден ми даде армаган...

Последна редакция: пт, 15 апр 2016, 18:29 от beljata

# 309
  • Мнения: 4 530
beljata,  bouquet  благодаря ти за увлекателния разказ.

kikair, щом щe сте в Авджълар ,бих предложила Истанбул Аквариум, че ви е наблизо  Peace

Последна редакция: сб, 16 апр 2016, 08:05 от daniela.qnkova

# 310
  • Мнения: 8 128
Беличка, благодаря за разказа, но не забравяй, че си само на ден втори Simple Smile
Тоя пък, със сандвичите на корабчето, ме ядоса, ама ха. Mr. Green

# 311
  • Мнения: 60
За тези, на които им предстои пътуване: На нашата граница е неделя вечерта ни задържаха 3 часа и половина. Накараха ни да свалим багажа си, за да проверят на скенер автобуса.  Явно вече така ще се влиза в България. Имайте го предвид, когато приготвяте багажа си. 

Според мен е много избирателно . Ние във вторник към 19 минахме с кола . Пред нас едно микробусче го караха да извади всичко и дрн. Дрн.
А мен само ме накарах да отворя багажника и да разкопчая една чанта и най важния въпрос беше цигари има ли . Аз нямам и съм против пушенето изобщо но и да имах точно щях да отговоря да . Хахаха   

# 312
  • Варна
  • Мнения: 4 239
На излизане на Малко Търново минахме бързо, макар и за пръв път да отвориха багажа. Служителят пъхна ръка в саковете, в единия напипа огледало, извади го и го върна. Туй то!
На връщане всичките торбички и торбиченца отказаха нашите да бърникат, а човекът от турска страна само надникна. В същото време и в двете посоки имаше коли и автобус, които бяха подложени на щателна проверка. Така че, въпрос на късмет. Нас само ни питаха не сме ли открили твърде рано сезона на почивките.

Малко снимки до момента:

http://bili74.snimka.bg/travel/istanbul-prez-april-039-2016.906162.36825251

# 313
  • София
  • Мнения: 15 573
Много хубави снимки!  bouquet
Цитат
Някой филм сниман ли е тук?
39-та снимка Wink

Да, наскоро по БТВ даваха един сериал, който прекъснаха. За две момичета, разменени в родилния дом.

# 314
  • Варна
  • Мнения: 4 239
Именно за него си мислех, име не помня, почти не съм гледала, но тази тераса към брега ми се е запечатала. Защо си мисля, че беше облечена с дърво, обаче newsm78

Скрит текст:
Направих куп снимки на къщите преди втория мост в опит да открия в коя "живее" бащата на Дефне от филма, който върви в момента, но мисля, че все още не знам.

Таня,
Скрит текст:
от твоята уста думите за снимките ми са като мехлем, ама знам, че не е така. Тази сапунерка определено отстъпва на старата, въпреки по-добрите характеристики и при възможност, колкото и да не ми се мъкне, ще трябва да се взима нещо по-профи.

Общи условия

Активация на акаунт