Образование за децата със специални потребности

  • 233 105
  • 1 066
  •   1
Отговори
# 420
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Дано!...дипломата каква роля играе ?

Не си ли вече записан  newsm78 .

В случая мисля, че едно от предназначенията е да се види, че си завършил 7 клас или там 8-ми.

Също така, ако сте няколко деца, ще ви класират, защото има определен брой, който се приемат по този начин.

# 421
  • Мнения: 19
Ами да!..записан съм още преди месец!..Ех знаех си,че е така,но нямаше как трябваше да потвърдите и вие!

БЛАГОДАРЯ!

 Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

# 422
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Ами да!..записан съм още преди месец!..Ех знаех си,че е така,но нямаше как трябваше да потвърдите и вие!

БЛАГОДАРЯ!

 Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes
Щом си записан, значи нямаш проблем, освен да занесеш допълнителните документи, а есента картон с преглед от личния и попълнен бележник и лична карта за новата учебна година.

Ако пропуснеш нещо, нямаш проблем, ще ти напомнят. Знаят си работата.

# 423
  • Мнения: 19
8 клас трябва да занеса бележника си в РИО .. нещо не разбрах..извинявай!

# 424
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Говоря само за училище, каквото ти кажат, изпълнявай и гледай сроковете. Останалото подсказвам, не ме отразявай много.  Hug

# 425
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462
Кога се подава молба за индивидуално обучение? Не ми е за първи път, но... сякаш ми е изтрито с гума  Embarassed единственото, което си спомням е, че е преди началото  на учебната година. Моля, помагайте с инфо или ме насочете къде да чета. Подозирам проблеми ако не съм подкована. Вече ходих в у-ще да питам, но без резултат.

# 426
  • София
  • Мнения: 35
Здравейте, нова съм в темата. Изчетох я търпеливо цялата.
Дъщеря ми започна тази седмица втори клас в масово училище. В първи клас учителката ни обърна внимание, а и ние забелязахме, че има затруднения с усвояване на материала. Оказа се, че никаква подготовка няма от двете години подготвителни в детската градина, но никой не ни беше казал, че има проблеми. Завършихме я с "Детето е достигнало стандартите по всички образователни направления и е готово за първи клас". Изведнъж в първи клас много трудно научи буквите, за четене не може да се говори. Смятането - много трудно, със сметало и то по-лесните задачи. Тези от типа 6-?=4 съвсем я объркваха.
Ходихме във Фондация "Стела Богомилова" - тяхната оценка е "признаци на различно въприятие и възпроизводство с дислексичен модел". Ходи на занимания във фондацията, но е голямо финансово бреме. Резултатите - има, но много бавно и сякаш все повече изостава от съучениците си. Но благодарение и на тях в края на лятото чете думи с две-три букви.
За да работи с нея ресурсен учител (има в нашето училище такъв, срещнахме се) ни пратиха за изследване в клиниката Св.Никола в МА. Дадоха ни епикриза - "смесени обучителни трудности. разстройство с дефицит на вниманието и хиперактивност". Това стана в края на първи клас.
Сега по съвет на учителката ще подадем молба в РИО София за оценка на образователните потребности и препоръка, с идеята да ни препоръчат ресурсно подпомагане. Класната ни се притеснява, че вече във втори клас, ако няма документално основание ще е длъжна да я оценява наравно с другите деца и ще трябва да й пише двойки. Нямам амбиции за високи оценки. Общото ни притеснение е, че това вероятно ще я обезсърчи. Предлага да помислим да поискаме качествени оценки.
Сега въпросите:
- ако й поставя качествени оценки по някои предмети (разбрах, че не е задължително да са за всички) през годината, може ли накрая на срока да й постави количествени?
- ако веднъж се случи за края на срока/годината да има качествена оценка, това означава ли, че вече няма шанс за документ за завършена степен, който да й позволи да продължи със следваща степен на образование? Или дори и да има за втори/трети клас качествени оценки, в края на четвърти има шанс да докаже покриване на ДОС и да завърши начален етап "редовно"?
- сега като подадем молба в РИО и ще чакаме дата за оценка и протокол от ЕКПО, трябва ли междувременно да подавам нещо в училище, предвид че времето си тече и може и два-три месеца да минат? какво да правим с учителката дотогава?

# 427
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
В новият закон за образованието ще отпаднат оценките до 4 клас включително, но все пак, да, може да получава качествени и на по-късен етап количествени .

Може например до 7 клас включително да получава качествени и накрая в 8-ми да получава количествени - поне на мен така са ми го обяснили.

Все пак има доста време до тогава и ви продстои комисия, пък и учителката може да се сработи с детето и да се получат нещата.

# 428
  • София
  • Мнения: 35
Благодаря, Дороти.

# 429
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462
 Днес училищния психолог ми каза следното:

Детето със СОП минава на комисия и тя определя какви ще са оценките качествени или количествени. Количествени са когато детето покрива ДОИ, а качествени когато не може. Ако с течение на времето детето покрие ДОИ отново минава комисия и започват да му пишат количествени оценки. Качествените оценки може да не са по всички предмети, а само по някои.

Последна редакция: чт, 19 сеп 2013, 21:35 от мамаРаче

# 430
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Раче при нас не е така, поне за по-големите деца. Всеки учител трябва да защити решението си за качествени оценки.

# 431
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462
Приета е промяна в закона за образованието и децата, вече могат да учат в смесена форма на обучение.
http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=79043

# 432
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462
Не обичам да пиша след себе си, но инфото, което намерих в една друга тема за смесеното образование си заслужава.
   
Една наша 6- годишна битка - на Фондация "Стъпка за невидимите деца на България" даде резултат-

Законът за народната просвета беше променен и допълнен във „Форми на обучение” с „Комбинирана форма на обучение за деца със специални потребности” по предложение на народни представители от БСП, както и от народни представители от ГЕРБ и по инициатива на Фондация „Стъпка за невидимите деца на България” и Асоциацията на ресурсните учители България НАРУ.
Народните представители гласуваха на второ четене в Пленарна зала на 20.09.2013 г. промяната, обнародвана в Държавен вестник с Указ на Президента на Р България № 182, публикуван в брой: 84, от дата 27.9.2013 г.   Официален раздел / НАРОДНО СЪБРАНИЕ:

Чл. 31 от ЗНП Закона за народната просвета се допълва т. 8 Комбинирана форма на обучение, като се създава и ал. 2:
„(2) Формата на обучение по ал. 1, т. 8 се организира при условия и по ред, определени в правилника за прилагането на закона, за ученици със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални образователни програми, изготвени в съответствие с държавното образователно изискване по чл. 16, т. 8, съобразно индивидуалните им възможности и потребности.“

Комбинираната форма е подходяща за деца със специални потребности, особено за деца и ученици от аутистичния спектър, поради поведенческите си проблеми и дефицит на внимание, и от нея ще се възползват най- вече децата, които в момента се обучават в Индивидуална форма на обучение на основание чл. 85 от ППЗНП, която обаче не касае децата със специални потребности, а:
-   Надарени деца ( които се обучават в две училища едновременно);
-   Деца, които отсъстват от училище повече от 30 дни по болест ( например със счупен крак);


Комбинирана форма означава детето да влиза в часовете, които не изискват специална концентрация в масовия клас, с цел : интеграция и да се обучава индивидуално по предметите, които изискват силна концентрация и обратна връзка с цел: постигане на максималния капацитет на възможностите му.

Макар и допълнението да влиза в сила от датата на обнародването му в ДВ- 27.09.2013 г., приложението на закона ще започне от Втория учебен срок на учебната 2013/ 2014 г., а там, където училищата има готовност- може и веднага.

Преминаването от една форма на обучение в друга, става само след писмено заявление на желанието на родителя до Директора на училището!

Примерен текст на заявлението за промяна на формата на обучение:

                                  ДО   
                                                             ДИРЕКТОРА НА
                                                                        .…………………………
                                                   ГР. ………   
         

       
ЗАЯВЛЕНИЕ

от


Родител: ………………., гр. ……….., ул. …………., тел. ……………..


Родител на ………………., ЕГН …………….., …….. за учебната 2013 г.- 2014 г.




   Уважаеми/ уважаема  Господин/ Госпожо Директор,


   Моля детето ми ……………..……………….… да премине от Индивидуална на Комбинирана форма на обучение за учебната 2013 г.- 2014 г., на основание чл. 85 от ППЗНП и  на основание УКАЗ № 182, публикуван в брой: 84, от дата 27.9.2013 г.   Официален раздел / НАРОДНО СЪБРАНИЕ, с който се постановява изменение и допълнение към Закона за народната просвета, като в чл. 31 се допълва т. 8 Комбинирана форма на обучение, като се създава и ал. 2:
„(2) Формата на обучение по ал. 1, т. 8 се организира при условия и по ред, определени в правилника за прилагането на закона, за ученици със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални образователни програми, изготвени в съответствие с държавното образователно изискване по чл. 16, т. 8, съобразно индивидуалните им възможности и потребности.“, като съгласно Параграф 4 от Указа:
§ 4. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
Законът е приет от 42-ото Народно събрание на 20 септември 2013 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание,

Заявявам желанието си синът ми/ дъщеря ми ………………. премине от Индивидуална / присъствена дневна форма на обучение на Комбинирана форма на обучение, считано от …………. г.




…………. г.                                              С уважение: ....................
гр. …..                                                                   / ……………./


И до момента, Комбинирана форма на обучение , се прилага в училища, в които има добра воля и добронамереност, но не беше законово уредено, което създаваше проблеми особено след 4- ти клас, когато учителите са много.
С промените в Закона за народната просвета от 2002 г., когато се добави „Интегрираното обучение на деца и ученици със специални образователни потребности” и Наредба 1 от 23 Януари 2009 г. за Обучението на децата и учениците със специални потребности, се уреди интегрираното обучение на специалните деца, но не се уреди формата им на обучение.

Сега, с допълнението на т. 8 в чл. 31 в ЗНП, този пропуск се запълни.

   Важно да се знае от родителите:
Индивидуалната образователна програма, съгласно Наредба 1 от 23 януари 2009 г. се разработва от училищния екип и има за цел да подпомогне детето със специални образователни потребности.
Индивидуалната образователна програма- не е форма на обучение, не е и програма за обучение- тя определя оценката на постиженията на детето и начертава план за работа и върху кои качества и умения.
Индивидуалната образователна програма е подкрепяща програма!

Бланка на индивидуална програма имат всички деца и ученици със СОП, които се обучават интегрирано. Тя е колективен документ, касаеш състоянието, критериите за оценка и обучение, потребностите и способностите и накрая помага на учителите да се ориентират как да обучават едно дете, какви средства и методи да използват и какви резултати да очакват
Но формата на обучение до сега беше : ПРИСЪСТВЕНА ДНЕВНА и ИНДИВИДУАЛНА.
Вече съществува опция- шанс за децата ни- и КОМБИНИРНА!

 За децата със специални образователни потребности, които се обучават само в присъствена дневна форма, също се разработва индивидуална образователна програма, но те се обучават в: присъствена дневна форма.

Към 2013 г., децата от аутистичния спрктър, тези, които все пак са получили шанс да са в масово училище, се обучават в 90 процента от случаите се обучават в индивидуална форма, заради поведенческите си проблеми.

А в индивидуална форма на обучение, те стават все по- малко социални и няма начин да се социализират в индивидуалната форма!

А ние, техните родители някой ден ще сме на небето и няма да можем да ги пазим и участваме в комуникацията им със социалния свят!

Затова, КОМБИНИРАНАТА ФОРМА на обучение за деца със специални потребности е животоспасяваща за много семейства.
Екипът за оценка в заключението си- препоръчва видът и формата на обучение, а обучението се извършва по учебен план за съответния клас, утвърден от директора на училището и съгласно учебните програми по учебните предмети.

Важно е ние, родителите- да правим разлика между учебен план от учебна програма и от индивидуалната образователна програма.
И индивидуалната образователна програма не е учебен план, не е и учебни предмети, тя има за цел да подпомогне детето и отчита развитието на детето!



Сама по себе си- Индивидуалната форма на обучение беше замислена през 80-те години, когато нямаше "деца със специални образователни потрбности", защото те просто бяха набутани в институции и училища за бавноразвиващи се. Затова, след като през 2002 г. , Законът за народната просвета призна съществуването на специални деца в свое допълнение и след като няколко години по- късно се създаде наредба 6 за интеграцията на деца със специални образователни потребности, сменена по-късно от Наредба 1, се разреши на специалните деца да посещават масовото училище.
Но има едно особено предизвикателство за учителската колегия и това са децата от аутистичния спектър, защото тяхната специалност не се изразява нито във физическо увреждане, нито ментално, нито умствено изоставане, а в поведенчески проблеми, хиперактивност и липса на комуникация или много некачествена комуникация, поради което- заради незрелостта на обществото ни- много родители са склонни да преместят "нормалното" си дете, далече от специалното и , което влияе негативно върху делегирания бюджет на училището!
Поради всичко това директорите се страхуват от децата ни като дявол от тамян!
И там,където все пак има някаква добронамереност, се предлага на детето , за да е в масовото училище- индивидуална форма на обучение, съгл.чл. 84 ,от ПЗПНП, която обаче не е предвидена за деца със специални потребности!

Да си честитим новия шанс за децата ни!

И да бъдем търпеливи!
Да бъдем градивни!
И да приемаме и обичаме децата си с техните странности!

# 433
  • София
  • Мнения: 35
Чували ли сте нещо за училище за деца с дислексия в кв.Лозенец в София?

# 434
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Ми не съм чувала, но поначало във всяко училище би трябвало да се занимават и с това.

Общи условия

Активация на акаунт