Образование за децата със специални потребности

  • 233 362
  • 1 066
  •   1
Отговори
# 720
  • Мнения: 5 001
Мама Ру, моето дете, знаеш беше със СОП до 4 клас. От ресурсния център в 4 клас ми казаха, че има сили да се справи без ресурсен, въпреки трудности и дефицити. И за пети клас не съм подавала документи. От училище в пети клас ме питаха, искаха даже. И сега, като детето на Katri, от последните в класа е, но тя е по- спокойна. До 4 клас я скъсваха от обиди и подигравки, и в 5 имаше понякога, писала съм. Но засега в 6-ти няма. Вече я приемат за равна, та дори и с ниски оценки.
За оценки и учители, миналата година по време на ДО, слушах едно дете беше много зле по английски и география, госпожите му организираха уроци извън часовете и беше наваксало и до четворки. Без ресурсен. Мисълта ми е, че учителите имат желание и интерес децата да научат и ако моето дете не се справя, ще търсят начини да му помогнат. Така усещам нещата. Пък ако е на ресурсно, тя пак ще влезе в кофти училище, нямаше по- висок успех тогава, нека поне е спокойна.

# 721
  • Мнения: 4 595
Виждам, че покрай въпроса на Мама Ру се включиха няколко майки на по-големи деца. Затова ще си повторя въпроса отпреди 2-3 страници. Вашите деца сами ли учат вкъщи за училище? Ако да - как успяват да се справят? Ако не - кой и как им помага?
Писала съм подробно по-назад за моя син. Той е в шести клас, със сравнително леко физическо увреждане и също леко засегната фина моторика. Като цяло се справя(ше) с ученето, минали години е завършвал винаги с отличен успех в доста амбициозно училище. Не се води със СОП и не ползва ресурсно подпомагане. Има проблем със самоорганизацията и концентрацията. Среща трудности с математиката и особено с геометричните задачи. Смята бавно и прави доста грешки от невнимание. От началото на тази година имам чувството, че материалът по всички предмети го залива като лавина и не успява да се справи. Много исках да го оставя сам да се подготвя, но оставих човека, който му помага, с идеята да се намалява неговото участие постепенно. Да, но той сега буквално не смогва с домашните, камо ли с някакви допълнителни задачи или например видео уроци и тестове в Уча се. Изключително изнервен е и направо изпада в кризи.  Остават му около 2,5-3 часа за подготовка на домашните, които изобщо не му стигат, а същевременно е зает по 10-11 часа на ден с малки почивки. Безумно за дете на неговата възраст. Вие как успявате да се справите? Не искам съвсем да изпуснем нещата, защото той има много добър потенциал в хуманитарните предмети. Постигна почти максимален брой точки по български на НВО в 4-ти клас без допълнително време или други улеснения, справя се много добре и по английски. Предвид физическите му проблеми, професионална гимназия и после професия свързана със сръчност и физически труд са крайно неподходящи за него.  Няма амбиции за най-елитните софийски училища след седми клас, но се надявам, че му е по силите да се справи на НВО поне за средностатистическо училище с езикови паралелки. Чудя се дали би било добра идея да работи с ресурсен, той има съвсем официална диагноза и обективна нужда от повече време на изпита, защото пише по-бавно и му е много трудно да чертае (заради проблема с фината моторика).
От друга страна, самочувствието му се гради на това, че е добър ученик. До 4-ти клас постоянно получаваше похвали че е сред водещите деца в класа. Напоследък много се усили стремежът да е "като другите" и разочарованието, че не е. Имам опасения, че ще му повлияе отрицателно на самооценката и на мотивацията. Не знам и как ще реагират другите учители - дали биха били по-склонни да му помагат, напр. да му дават повече време, или просто ще го неглижират.

# 722
  • Мнения: 17 445
TafTaf, провери, но мисля, че може да се яви на изпит с допълнително време само с диагнозата и без да е СОП.
Моята щерка рядко учи сама. Обективно й е трудно и няма изграден навик, като изключим за частните уроци по английски, там напълно самостоятелно се готви. По история и по музика й върви. По другите предмети търси помощ, неуверена е. Много пъти е нужно само минимално побутване, но иска да има човек край нея. Приела съм го. Има инсталирани на телефона е таблета уча.се и Е Просвета. Понякога ги ползва, но като цяло няма интерес към тях и не ги ползва системно и самостоятелно.

# 723
  • Мнения: 4 595
Проверих още в четвърти клас, че му беше много трудно да смогва с темпото на автоматичните диктовки, не може удължаване на времето, ако детето не е със СОП.

# 724
  • Мнения: 5 001
TafTaf, моето дете също има проблем с фината моторика. Не можа да усвои правилен захват на химикалка, пише трудно и неразбираемо, трудно изрязва. Има проблем с внимание и концентрация, също прави хиляди грешки от невнимание и бързане. Разкриват скоби сега и например има 3+(-2)=, тя пише 3-4=. Много се разсейва от постоянният шум в класа. Има проблем с краткосрочната памет. За писане на домашни и учене на нови уроци отделя по около 3-4 часа. Имат много домашни и не успява за по- кратко време. До 4 клас аз помагах за уроци и домашни, беше и много трудно. От тази година е вече доста самостоятелна. Пише домашни, чете уроци сама, има желание. Трудно запомня и има грешки. Каквото не знае, пита.

# 725
  • Мнения: 4 595
Лаурентин, нещата изглеждат много подобни при вас. Браво, че се справя сама с ученето. Сама ли си е вкъщи? Щом успява да се организира и мотивира при проблемите, които описваш, само мога да й се възхищавам. А защо смяташ, че е по-спокойна без ресурсна подкрепа. Аз, честно казано, се съмнявам дали изобщо би помогнало за усвояване на материала, особено по точните науки, с които е проблемът при нас.
Синът ми ходи два пъти на спорт и веднъж на математика през седмицата, има по седем часа и затова практически не му остават по 3-4 часа за учене , а има нужда от толкова и то, ако е под надзор и работи организирано, без разсейване и ставане през 15 минути. Надявах се ,че шести клас ще е една идея по-лесен от пети, но засега е точно обратното.

# 726
  • Мнения: 5 001
Е, справянето е меко казано, гледайки оценките. Тя вече в шести и от края на пети клас има волята да седне и пише домашни сама, да прочете два- три пъти урок по история, география. Лошото е, че няма капацитет да запомни урока, с домашните е по- добро положението, понякога има повече грешки, но има и с малко, зависи как се е съсредоточила. Не е сама у дома. Аз съм на линия в друга стая. Има дни когато никак не върви, но има и много организирани дни. На мен ми се струва, че им е много натоварено, но кой ли ме пита. Гледам да намеря време за всеки предмет да и повторя най- важните детайли от поредния урок. С нейната памет има нужда от повече повтаряне. Учи следобяд и за съжаление не остава време за спорт. Само когато имат 6 часа, а те са два дни от седмицата излиза за около половин час да кара колело, после се стъмва.

# 727
  • Мнения: 5 731
TafTaf, при нас също времето през седмицата не стига. Синът ми е на училище от 8:30 до 16:00 ч. В сряда е до 12:30 и после от 14:30 до 16:30 на тренировка. В понеделник вечерта също има един час тренировка, а всяка събота - мач около 2 часа и три часа и половина българско училище. За да му остане все пак време и за игра в парка, виждане с приятели и кино/театър…, правя следното. Дългите домашни започваме да ги правим от предната седмица (например всяка седмица имат да научат 35 думи по английски за спелинг тест или да решат пет страници задачи по математика). По тях работим по 15-20 минути на ден, но всеки ден. През уикенда гледам да свършим максимално много домашни. Така през седмицата, когато успява да учи у дома не повече от два часа дневно, имаме време и за допълнителни упражнения, когато ще правят тестове. А те правят тестове всеки ден, понякога по два. Много ми помага това, че в петък знам домашните за цялата следваща седмица, както и това, че имат повтарящи се неща - всеки понеделник спелинг тест и петте страници по математика, във вторник е диктовка по френски. Проектите и презентациите се обявяват около месец по-рано от определената дата.

# 728
  • Мнения: 17 445
Аз вчера уговорих среща с една жена за уроци по Човек и природа. На моята физиката й е сравнително лесна, но опре ли до задачи - край. А аз мога само за скорост и време да помагам, на другото съм загубена. Та се уговаряме за следващата седмица и я питаме понеделник или петък иска и тя изтърсва "и двата дни, да не ми е скучно ". Обича да й е запълнено времето. Във вторник и сряда има по един час психолог, специалист по дислексия., а вторник и четвъртък има и модерен балет от 16 до 17,30. Учим вечер. При нейния капацитет за учене просто сядам, карам я да прочете урока да го чуя, питам или обяснявам нещо по това, което чете и пишем домашното като пак обяснявам и показвам. Уча я да ползва атласа по география и история също така - като прочете нещо да го намери в атласа, за да визуализира. Математическото мислене е много зле, но миналата година се оказа, че и географията е зле. Та сега борим и математика, и география. Химията и биологията ще ги бори втория срок, така че помощта от учител ще е нужна там, още повече, че тя втория срок ще мине втора смяна.
Ние случихме на ресурсна. Уговорката при нас е да взема детето от един час математика и един час БЕЛ и да работят по нещо, което учителят е поръчал или по новия урок. Четири дена са със 7 часа и един ден имат 6 часа. Ако трябва да остава осми час ще е крайно неефективна. Новото тази година е третият час с ресурсната, който е отреден на разказвателните - география и човек и природа.
И пак казвам, за мен има смисъл, защото случихме на ресурсен, който съвестно си гледа работата и е в помощ на детето - обяснява каквото не е разбрала, упражняват задачи, учат уроци ... Отделно някои тестове и контролни по математика и БЕЛ учителите ги дават да ги направи при ресурсната. Паметта й е лоша, но ако й ги пуснат в час след това показва близки резултати, т.е помощта на ресурсната не се изразява в диктуване на отговори, а в подкрепа на детето да стигне до отговора и да покаже знанията си. Един път само имаше драстична разлика - на ЧП в час имаше Слаб (2), а при ресурсната на същия тест - Мн.добър (5). Но пък първия срок сама в час по предмета имаше три такива оценки Мн. добър (5), което ми говори, че втория срок е имало неразбран материал или неразбрани задачи на теста. След обясняване на нещата си е изкарала оценката от първия срок. За съжаление от доста родители, чиито деца са в други училища в града, чувам, че не са доволни от работата на ресурсния.
Колкото до подигравките, моето мина на ресурсно от средата на трети клас. Подигравки търпеше и преди да мине на ресурсно и сред това. Децата са жестоки и гадни. Но пък оня ден каза, че по музика сложили до нея дете, което се върти и говори. На два пъти детето пробвало да препише от моята, а последния час тя пък подсказала нещо на моето гардже. Та май ще я зауважават поне по един предмет.

Последна редакция: сб, 22 окт 2022, 18:24 от Mama Ru

# 729
  • Мнения: 5 001
Мама Ру, браво на детето!
Ние също бяхме доволни от ресурсната. Обаче, моята дъщеря нямаше право на допълнително време за тестове и НВО, поне за НВО в 4 клас не и дадоха. Тя е с диагноза нарушение на активността и вниманието. На нея основният проблем са тестовете. Например ако има задача по бел да определят вида на местоимения в дадено изречение, или да определят темата в някакъв текст, ще го направи без грешка. Ако въпросът е зададен от изброени последователности от видове  местоимения, или теми, да избере вярната, детето ще сгреши. Вниманието и се разхвърля по всички 4 възможни отговора и не е в състояние да мисли и отговори правилно. Така по всички предмети. Добре се справя със свободните отговори.

# 730
  • София
  • Мнения: 44 949
Идвам в темата! На нас ни отпуснаха екип за 5 клас и нагоре.

# 731
  • Мнения: 17 445
Лорентин, при избираем отговор, дали няма да помогне тактиката да не гледа възможните отговори, а да се опита сама да отговори и тогава да огради съответния отговор?
Относно допълнителното време, на НВО в четвърти клас моята се яви с допълнително време, но редовното време й е стигнало и не е ползвала допълнителното. Беше с външен/ непознат ресурсен, не с нейната си ресурсна. На БЕЛ изкара 39т от 50 тогава или 78% колкото други деца от класа й. На математика отказа да се яви, просто сутринта не можах да я събудя. Но тя се изморява в края на седмицата и тогава просто напрежението и умората я събориха и трябваше да си отспи. Догодина на НВО 7 клас няма да има прошка и ще се яви и на двата теста. Насочването след 7 клас било два вида - от РУО за деца с хронични заболявания и от Ресурсен център за деца на качествени оценки (СОП). В осми клас влизали "чисти", защото подкрепата обикновено е за някакъв етап - начален, прогимназиален, първа степен гимназиален (до 10 клас). И трябва родител наново да заяви ресурсно, ако иска.
Рокстар, това е добре, че се намъчихте. Пожелавам ти да срещнете подкрепящи учители и съвестен екип. Огромно значение има учителите от пети клас нагоре да имат опит в работата с деца със СОП и да са достатъчно толерантни и подкрепящи. Ние имаме огромен късмет в това отношение и втора година дишам спокойно.

Последна редакция: сб, 22 окт 2022, 11:00 от Mama Ru

# 732
  • Мнения: 5 001
Ей тази тактика и аз се опитвам да и втълпя. Струва ми се много добра. Засега не успявам. Може би трябва да я заведа на външен учител, който да и го втълпи. Миналата година на класната по бел имаха по 2 часа време, сега на входното беше 1 час и има 3. Давам и празни листове, там да работи, дано до 7 клас успее да свикне.

# 733
  • Мнения: 1 402
Здравейте, сега откривам темата.
Майка съм на дете на 7 години. Януарче е, отложено от 1-ви клас. Невербален, по-точно от една година повтаря думи след нас или при наше настояване, но няма спонтанна реч (рядко и при много силен вътрешен стимул "изпуска" по някоя дума).
Логопедът, а и психологът от детската градина, с който работи от скоро, започнаха да ми говорят за индивидуална форма на обучение на детето в първи клас. Къде мога да прочета повече за нея, за това дали има "комбинирана форма" на обучение и как са организирани нещата? Като закон, наредби имам предвид?

Благодаря предварително за отделеното време за отговор.

# 734
  • Мнения: 4 595
Мама Ру, моят син само 1 ден има 6 часа, всички други е по 7. Допълнителните му неща са от 17.30, прибираме се около 19.00-19.30 и той е абсолютно неадекватен да работи вече. Все пак става в 6.30 и има нужда от почивка. Дните, в които не е на нищо, аз се прибирам към 18.30 и пак е много трудно да прегледаме каквито и да било уроци. Той, за съжаление, е ужасно неорганизиран, ако постоянно не е наглеждан. Реално му трябват около 4 часа за подготовка всеки ден, които просто няма откъде да се вземат. В събота и неделя уж гледаме повече да учим , но и тогава е трудно - иска си почивката и единият ден е на английски. При нас е проблем и че през седмица е при баща си, който реално само изисква, но няма търпение и подход да му помага, макар че добре разбира материала.
Притеснява ме тоталната липса на самостоятелност за подготовката, чудя се и какво да правим, за да може да ползва повече време в седми клас.
Nedinka , явно сте във Франция и ти работиш със сина ти. А има ли подкрепа в училище и как е организирана?

Общи условия

Активация на акаунт