Образование за децата със специални потребности

  • 233 219
  • 1 066
  •   1
Отговори
# 900
  • Мнения: 15 968
А я ме посъветвайте, дали да кандидатствам за екип догодина в 8 клас?
В последната година аз полза не видях, той си е на количествени оценки, справя се криво ляво.
 

Какво ще предприемате с кариерното ориентиране като Соп? Трябва да имате екип за професионална и кариерна ориентация към ресурсно подпомагане. И те трябва да започнат процедурата по тестване на силни и слаби страни предпочитания и в зависимост да нагодят предложенията.
Какви опции са ви споменавани от ресурсно. Какво могат да ви  предложат от РУО? Разбирам че ще сте седми клас?

# 901
  • София
  • Мнения: 44 948
Никой не ми е говорил за такова нещо.
Синът ми всъщност няма кой знае какви проблеми, освен дислексия и напоследък му е трудна математиката.
Вече чете и разказва спокойно, но преразказите са му трудни.
Вероятно ще се насочим към някой техникум, като ще гледам да е наблизо.

# 902
  • Мнения: 17 445
Rockstar, не са ти говорили, защото от Ресурсен център насочват деца, които са на качествени оценки, те не се явяват на НВО и влизат извън класирането. От РУО насочват деца, които са с хронични заболявания или физически увреждания по списък, но на количествени оценки. Отново се записват извън класиране / преди първо класиране. Дислексията не дава предимство, не е в този списък. Нашите деца са по общия ред и за където им стигнат силите.

# 903
  • София
  • Мнения: 44 948
Той психически и физически е ок. Друг въпрос е, че  дерматитът се завърна доста неприятно. Ох, само да мине това пусто НВО и кандидатстването!

# 904
  • Мнения: 3
Виждам, че тук има много компетентни мнения и се надявам и аз да получа съвет.
Детето ми е с дислексия и беше в комбинирана форма по настояване на училището.
Обясниха ми, че от 3 часа седмично по предмета е длъжна да присъства в 2 от тях с класа и в 1 да учи с индивидуален учител.
Учи си цяла година по този начин и тази година се преборих да се върне присъствено от следващата година.
Днес ми се обадиха от училище и ми казаха утре  да отида да подпиша уведомително писмо, с което ми съобщават, че в дипломата при завършване ще бъдат вписани само индивидуално взетите часове, независимо, че е посещавало пълния набор часове.
Какви са ми вариантите за действие на първо време, освен да подпиша само, че съм уведомена постфактум?

# 905
  • София
  • Мнения: 1 277
Да го преместите в друго училище?

# 906
  • Мнения: 17 445
За кой клас става въпрос?
Какъв учебен план сте подписала в началото на годината?
Как е оценявано детето - количествено или качествено?

# 907
  • Мнения: 3
В 10 клас е, като в писмена креспонденция ми обясниха в кои часове трябва да влиза.
На количествени оценки е, като успя да преодолее повечето дефицити и дори получаваше стипендия за отличен успех.
По тази причина решихме да се откажем от допълнителната подкрепа и комбинираната форма, още повече, че индивидуалният час беше като 8, след приключване на останалите часове.

# 908
  • Мнения: 17 445
Сега четох наредбата и така както го обяснявате изобщо не е било правилно организирано. Според наредбата само по един или няколко предмета, но не повече от 30% , ученикът може да е на индивидуално обучение, а по останалите предмети да влиза в клас (дневна форма). При този случай предметите, по които е на индивидуално обучение са с по-малък хорариум. Например БЕЛ вместо 4 часа - два. Идеята е, че ученикът не може да присъства във всички часове заради здравословното си състояние и чрез комбинираната форма се намалява престоят му в училище като в същото време получава индивидуална подкрепа и обучение по предметите, по които среща затруднения. В този случай да, в свидетелството ще пише не 144 часа примерно, а 48-72.
Успокойте се, извадете си документите и огледайте внимателно. Няма логика комбинирана форма детето да присъства в два часа по предмета в клас и да взема един индивидуално.

# 909
  • Мнения: 3
Знам, че няма логика. За мен също нямаше логика, но точно така ми казаха.
Благодаря за окуражителните думи и ще пиша утре.

# 910
  • Мнения: 15 968
Знам, че няма логика. За мен също нямаше логика, но точно така ми казаха.
Благодаря за окуражителните думи и ще пиша утре.
просто нищо не подписвайте за сега а си вижте документа. Не могат да ви накарат нищо да подпишете веднага. Вие пишете че нямате допълнителна подкрепа, но това не е възможно. Всичко което се различава от стандартната образователна програма ( като форма и съдържание) Е допълнителна подкрепа. Дори когато касае формата на обучение. Вие сте подписали план и там трябва да е указан ясно хорариума който ще вземе детето. Има таблично разпределение за всеки предмет и как ще се вземат часовете в седмичен порядък.  
Мама РУ и за един и същ  предмет може да има част от хорариум взет индивидуално а част присъствено. Зависи как ще е указано в плана за подкрепа. Затова и той трябва да се прочете. За съжаление в наредба за ПО 2017 е ясно указано че планът се предоставя само по заявено желание на родителя. Т.е. майката не разполага с него. Трябва да напише писмена молба да й бъде предоставено копие от този план но това за съжаление изисква време.

След малко ще коментирам как хорариума би засегнал ученик, но в случая тъй като детето е на количествени бележки по всички предмети и покрива ДОС това ще се отрази само на хорариума.
Дописвам се за хорариума. Ако детето ще продължава с висше образование в България тук хорариумите по дадени предмети не са от значение. Важно е детето да има валидна диплома (не удостоверение, каквото получават деца непокриващи ДОС) , в някой университети в България се взема предвид оценката от ДЗИ БЕЛ. Дете с Диплома има такава.
Ако детето реши да кандидатства в чужбина, има университети които приемат само кандидати с т.н. академична диплома или определен хорариум по предмети. Да кажем дете завършило професионална гимназия по електротехника не сбира нужния хорариум по математика, няма "академична" диплома и има университети в които не може да кандидатства, както казах  в някои университети в чужбина. За България това не важи.


Rokstar
професионалното и кариерно ориентиране е залегнало в общата подкрепа на всички ученици. Но в бг за съжаление аз до сега не съм видяла да се прави нещо по това направление. Оставям настрана децата , които не покриват ДОС и които биват ориентирани от РУО. Те получават или обучение по част от професия или първа най-ниска квалификационна степен на дадена професия.

Ние говорим за деца СОП  които обаче покриват ДОС. В крайна сметка училището и ресурсен център така  или иначе получават доста сериозно финансиране от държавата за това,  че вашето  дете е на допълнителна подкрепа, та можете поне това което му се полага да опитате да "изкопчите". Отидете в РУО и запитайте как стоят нещата. Подайте молба че искате да получите професионална и кариерна консултация. Може да му се направи "профил" на силни и слаби страни,  така или иначе той всяка година е бил тестован от екип и вече си има доста дебел "файл". Част от процедурата е и проучване интересите на детето . Могат да ви посъветват къде за него би било подходящо като образователни изисквания, като среда и откъм ученици и откъм самото училище - гостоприемност. Защото вашето дете си върви с делото по системата и там си пише че е било СОП, даже и да го махнете от допълнителна подкрепа.
Познавам майка която "свали" СОПа още след 4 клас, измести детето в забутано селско училище, за да може след 7 клас да има шанс да попадне в желаната от тях професионална гимназия, за която се чуваше че "директора никак не искал да има ученици деца със СОП". Аз знам че това е в разрез с идеята за приобщаващо образование, но и знам как понякога училищните администрации на по-малки населени места и "колят и бесят".  Уточнявам, че става въпрос за детето висок спектър, с повече сензорни и поведенчески проблеми, хиперктивност заради сензорни дразнители и т.н. ) В старото училище го бяха взели на мушка без всякаква жалост и разбиране. Направиха ги на дъвка. В новото селско училище макар и в среда на роми, които според майката са много добри и състрадателни деца, детето просто се "изкачи" на друго ниво и поведенчески и се оказа отличник.

Последна редакция: чт, 05 юни 2025, 23:02 от _re_ge

# 911
  • Мнения: 2 001
Влизам да пожелая успех и късмет на децата ни днес, които са 10 клас и се явяват на изпит.

Скрит текст:
Стоя пред училището и гледам ту вратата, ту телефона. Нервно ми е. Дано цялото спокойствие е при момчето ми.
От 2срок на 8 клас е в индивидуална форма. Тогава бе и диагностициран - Синдром на Аспергер. За първи път се явява, като ученик със СОП.

# 912
  • Мнения: 5 000
Успех и спокойствие на твоето момче и на всички останали!

# 913
  • Мнения: 156
Здравейте,
Момчето ми завърши 4ти клас. До сега беше на индивидуално обучение с помощ от ресурсен, логопед и педагогически съветник. По документи е до края на 4ти клас. На 19.06 имаме среща с мобилен екип за оценка. Искат родител да присъства на срещата. Въпроса ми е, какво да очаквам ? Принципно не съм много съгласен за продължаване на тази
Индивидуална подготовка. Мога ли да откажа ? Защото ми се струва, че търсят бройки!

# 914
  • Мнения: 17 445
Dyado Yag, сигурен ли си, че е бил на индивидуално? Това означава, че не е влизал в клас с останалите деца и е имал по-малко часове от тях?
Присъстваш на срещата, слушаш, задаваш въпроси и решаваш дали да се съгласиш.

Общи условия

Активация на акаунт