На мен, например, не ми пречи да го кажа и го направих. Защото си имаше много позитиви. Въобще нито миналото, нито настоящето за мен могат да се градират в посока лошо-хубаво. Няма такава обективна скала просто. Такъв един подход ми е твърде елементарен, поради което и оценката, направена на тази база, би била необективна, съответно и безсмислена.
За мен темата е приятна - припомням си моменти от онова време, конкретни спомени, неща, които вече ги няма. Не е добра идея да се забива към политиката тук, което по нашите форуми води до крайности и абсолютно неползотворни спорове. По такива въпроси може да се пише спокойно в политическите теми - предостатъчно поле за изява има там.
...
В "онова време" за мен децата имаха, например, доста по-голяма свобода да са самостоятелни. Това лично аз определям като плюс. Днес много хлапета чак до 18 години не знаят какво е самостоятелна свободна игра с други деца без постоянен надзор и контрол от страна на възрастните, което е направо осакатяващо. Времето им е изцяло заето от учене - безкрайно /често безсмислено и направо увреждащо в този обем/: в училище, на частни уроци, курсове, вкъщи. Нямат време дъх да поемат. Което води реално до психо-соматични проблеми. Тогава много повече играехме и извън училище бяхме много свободни. Имаше много безплатни за нас, децата, инициативи - кръжоци, лагери, спортни празници, но истински, в които участваха активно всички деца.
Образователната система, като концепция и структура, като учебни планове, учебници и дори професионалисти - учители, работещи в нея, определям като по-добра и ползотворна от сегашната, ако изобщо днес можем да говорим за "система" в образованието. Имаше какво да се желае откъм изява на лични концепции и възгледи, но даваше една добра база, че и възможности за надграждане в училище. Не ми е бивало изобщо нужно да посещавам дублажни обучителни форми по нищо и пак успях да кандидатствам и да вляза да уча какво си исках. В часовете ни по литература, например през 80-те години не съм имала проблеми да изразя и защитя позицията си. Никога. Дори напротив - учителката ни поощряваше да го правим. Оценяваше по-високо личното мнение, което не е преписано от учебник или литературна критика, когато бе грамотно и логично изразено.
Сега моите деца никой не ги пита какво наистина мислят по какъвто и да било въпрос. Пускат им се едни тестове с а, б и в и те не могат и дума лично мнение да напишат, ка-моли да мотивират такова.
По трудово обучение се научихме реално на много неща - да шием, да обработваме дърво и метал, да готвим - неща, които ползвам и днес, без часовете да са били проформа или учителят да е поставял за домашно изработката на нещо и някой родител да го свърши, а детето да обере незаслужено оценки за нещо, което не е направило то.
По физическо се научихме да плуваме в басейна - деца, които не можеха, се научиха там, в редовните часове, не на допълнителни платени уроци.
Мога да зачекам и темата за здравеопазването - също определям за себе си системата като много по-добра от днешната. Не ми се налагаше да се моля за направления при специалист, направо отивах, ако считах за нужно, на гастроентеролог, на ортопед, на очен - от какъвто мислех, че имам нужда и стотинка не съм плащала ни за преглед, ни за лечение. Естествено, че е било удържано от родителските заплати, но то се удържа и сега, при доста повече, като процент, но навред си плащаш от джоб, дори при личния лекар. Една пломба не можеш да си сложиш нормално без да плащаш. Тогава баба ми без проблем си лекуваше зъбите, например.
Минусите от онова време лично за мен се изразяват основно в дефицита на стоки и услуги /за което тук е посветена повече от половината тема/, което налагаше в обществената йерархия власт на хора, които нямаха ни акъл, ни култура, но пък имаха връзки. То не че сега никак не е така. Но дефицит поне няма. И не ми се налага да диря разни прости майстори, да се моля да ме пуснат в заведение или да ми изнесат по втория начин някоя дреха или уред от задния вход.
Огромен минус бе също и ограничаване на свободното движение на хората, което за мен е недопустима пречка и накърняване на основните им права.
Нито преди, нито сега.

А че сме вече 29 години демокрация /уж зрели хора/, а още преживяме за соца /мама и тате/.