Консултация: Възпитание и развитие на детето. Какво е позволено и какво – не?

  • 6 147
  • 22
  •   1
Отговори
  • Мнения: 43
Едва ли има нещо по-тревожно за едни родители от предизвикателството да дисциплинират малкото дете.
Всички ние искаме децата ни да се държат добре, но осъществяването на това желание, без да потискаме креативността на детето или да накърняваме самочувствието му, е трудно. Дисциплината е една от сферите на родителството, където витаят много „призраци от детската стая” и създават неприятности. Този израз е измислен от известния специалист по детско развитие Селма Фрайберг и се отнася до спомени от детството, минали преживявания и стереотипни начини на мислене и поведение, които директно внасяме от нашето детство в новата си роля на родители. Тези „призраци“ могат допълнително да усложнят родителството и възпитанието на децата, защото понякога казваме едно, а в действителност дълбоко чувстваме и мислим нещо съвсем различно.


Преподаване и учене
Коренът на „дисциплинирам” идва от дума, която означава „преподавам”, а не „наказвам”. Целта ни трябва да бъде да научим детето да се държи добре, да се владее и да показва уважение към другите. По-лесно е да се изработят специфичните стратегии, ако родителите ясно планират на какво искат да научат децата си и ако вземат предвид какво детето реално е в състояние да научи на съответния етап от развитието си. От гледната точка на детето, колкото е по-просто посланието и колкото по-близка е връзката между действието и последствието, толкова по-лесно е да се научи.

Да обичаме границите
Противно на всеобщото мнение, децата всъщност обичат да бъдат дисциплинирани, но само ако се прави с постоянство и любов. Ясното знание за това какви са правилата и какви ще са последствията, ако те бъдат нарушени, дава сигурност на детето. То може спокойно да се отдаде на игра и изследване на света, защото знае докъде се простират границите му. Най-тревожните деца са тези, които са били рядко или непоследователно дисциплинирани. Тези деца бягат из стаята, дразнят, държат се грубо, удрят, използват лоши думи или по всякакъв друг начин изпробват всички наоколо, за да намерят къде е границата. Те търсят някой друг, който да поеме отговорността вместо тях. Голямата власт е плашеща за малкото дете.

Одобрението е от значение
Повечето деца искат да правят това, което родителите им искат от тях. Любовта и вниманието на родителя са най-силните стимули на света и децата ще се трудят много усърдно, за да ги получат. Проблемите се появяват, когато родителите не обръщат внимание на децата си или когато се съсредоточават върху нежеланото поведение, а не забелязват хубавите неща, които детето прави, за да им угоди. Често проблемите с дисциплината просто изчезват, когато родителят насочи вниманието си към положителното поведение и стратегически игнорира някои от пакостите. Награди като почерпки, стикери на табло или специално занимание могат да помогнат за подобряване на поведението, но нищо не е толкова ефективно, колкото одобрението на родителя. Така детето чувства, че е способно да прави нещата, които другите искат от него. Тези вътрешни награди са истински важните: те подтикват детето да се гордее със себе си и да се изправя срещу следващите предизвикателства, които животът му отправя.


Задайте своите въпроси на консултантите на Pampers
В настоящата тема можете да зададете своите въпроси, свързани с дисциплината и възпитанието на детето, както и да споделите своя родителски опит.
На въпросите ще отговарят д-р Рада Маркова Маркова, педиатър, детски пулмолог и Десислава Грандева- Атанасова, детски психолог.



Д-р Рада Маркова завършва медицина в Медицински университет – Варна като "Златен Хипократ" на випуска. От самото начало на кариерата си д-р Маркова работи като педиатър в Университетски детски клиники – първоначално в болница „Св.Марина“ – Варна, а впоследствие – в Университетската детска болница – София. През последните 15 години работи в Клиника по педиатрия на „Александровска болница“. През 2004 г. д-р Маркова придобива специалност по детски болести, а през 2011 г. – по детска пулмология. Научните ѝ интереси са в областта на детската пулмология – хроничните заболявания на дихателната система: бронхиалната астма, муковисцидозата, неинвазивните методи на оценка на алергичното възпаление. Д-р Маркова е специализирала в САЩ и Австрия.


Десислава Грандева e магистър психолог по „Детска психология“ и „Семейно консултиране“, която завършва като втора магистратура към НБУ. Майка е на две деца – момче на 6 години и момиче на 3 години. Доброволен консултант по кърмене към НАПК (Национална асоциация „Подкрепа за кърмене“).
Интересите на Деси са в областта на детската психология, пренаталното и перинаталнато развитие. Убедена е, че диадичната връзка майка – бебе е основата, върху която се формираме като личности,  и дава пряко отражение върху целия ни съзнателен живот.
Има опит с работа с деца и юноши. Провежда седмични семинари за бременни и вече родили майки, които имат затруднения в създаването на връзка с детето си след раждане. Организира групи за обмяна на опит между родители, защото иска да помогна на повече родители да чуват децата си, да усещат техните потребности и да различават нуждата от желанието при детето, защото много често желанието за нещо е вид компенсация за незадоволена детска потребност.
„Професията родител не идва с инструкции, а идва с любов и мотивация за промяна” – споделя Деси.

Последна редакция: вт, 19 апр 2016, 14:40 от Адри́

# 1
  • София
  • Мнения: 2 008
Здравейте,

аз имам следния въпрос към консултантите на Pampers:
Има деца (между които и аз като малка), за които най-лесния начин да ги накараш да свършат нещо е да им кажеш, че не могат да го свършат. Например, когато кажа на детето си "изяж едно парче ябълка", може и да не постигна никакъв успех, но ако му кажа "ти няма да можеш да изядеш цялата тази ябълка" почти винаги я изяжда дори след кратко колебание.
От една страна това е хитър метод да "измамиш" детето, но от друга не води ли до понижаване на самочувствието му и вярата в това, че може да постигне нещо стига да има желание?
В противоречие съм, защото самата аз съм точно такава (най-много се амбицирам ако ми се каже, че не мога да направя нещо), но се притеснявам, че негативното послание на "не можеш", "няма да успееш" е прекалено силно.

Какво ще мо посъветвате?

# 2
  • Sofia, Bulgaria
  • Мнения: 168
Здравейте,

И аз бих искала да попитам за вменяването на чувства за вина при детето и дали това е така.

Напоследък при направена беля от страна на детето казвам, че много ме е разочаровала и не съм го очаквала от нея.
Върши работа повече от наказание, но правилен ли е подходът? Тя постоянно се старае да не се стига до това и да е нарушила представата на мама за нея? Изпитва ли вина?

Благодаря предварително.

# 3
  • Мнения: 871
Здравейте,

Имам въпрос относно възпитанието (до колкото може да се нарече така) в самостоятелност... Познавам доста деца, които без проблем си играят сами в стаята, спят си сами в отделно легло/стая, но при мен това не се получава. Ако не съм в стаята с малкия започват "протести" (писъци); не иска да си ляга, ако не си легна и аз (поне вече си ляга в своето легло, но не ми се мисли как ще го отделям в друга стая). Моля за съвети как да започне да си се занимава сам и да спи сам?

# 4
  • Варна
  • Мнения: 485
Аз имам въпрос относно възпитанието на малко дете.Аз самата израснах много свита,мълчалива и затворена в себе си.Исках да угодя на всички други и винаги отстъпвах.Не искам това за моето дете и искам да знам има ли начин ,докато е още малко детето, да правя опити да го науча  да отстоява себе си и да бъде по-отворено към света?

# 5
  • Пловдив
  • Мнения: 3 641
Здравейте,
Как да изискваме от детето без заплахи? Понякога се усещам, че за всяко свършено нещо трябва да я заплашвам, не подлежи на никакъв контрол, за най-малкото нещо дори "обуй си пантофите, иначе еди какво си", "престани с това, иначе еди какво си", "хайде да си лягаме (получавам отговор "НЯМА") и заплашвам отново"...
Направо нямам контрол, не че изисквам пълен контрол, то е ясно, но абсолютна анархия не е вариант, а детето ми вече се научи да си прави каквото реши. На 5 е. Умее да борави с всеки възрастен от обкръжението си по естествен начин, без много напъни и получава всичко.
Обаче възпитанието и терора, който ни оказва (на мен и баща си) ...чудя се освен заплахи, просто нищо не действа, то крих играчки, то говорих спокойно и вече не става.
Социална е до припадък, тя срам няма, избива на наглост понякога в опита си да е права, да е отгоре, да е винаги първа и т.н.
Няма проблеми в градината, разбира се с всички,яде всичко, не е притеснена нещо, просто си е властен, ама властен и безобразен характер!  ooooh! ooooh!  и лигава.

# 6
  • Мнения: 9
Здравейте , на първо място бих Ви поздравила , защото вие сте отгледали едно дете, което умее да отстоява границите си и да се заявява категорично . Аз бих ви препоръчала да се огледате и да се обърнете към себе си дали вие не сте свръх контролиращи и изискващи . Това поведение по- скоро ми говори за  бунт , който най- вероятно е свързан с прекален контрол от една страна или повод за търсене на внимание от друга. Хубаво е да се вгледате и да забележите колко  пълноценно време и  внимание получава  детето ви.

# 7
  • Пловдив
  • Мнения: 3 641
Предполагам отговаряте на мен, въпреки, че не бях първа - благодаря ви за което!
Вглеждам се, чета статии, но просто не мога да забележа липсващо нещо, може би свръхзадоволеност също играе лоша шега, на 5 години тя ходи на градина много малко, от скоро, и то "ходи" е силно казано, защото е до обяд, т.е получава прекалено много внимание, научи се на това, когато беше болна и я съжалихме, отстъпвахме, оттогава върти света около нея и не можем да се справим с ината и свободата й, понякога може да се нарани, изгуби (тя без проблем тръгва нанякъде сърдита), пострада, обиди някого(говори на хората по улицата, защо пушат, защо са дебели) - затова искам да се справим, не защото цапа, лапа ръце, не обува пантофи... Rolling Eyes

# 8
  • Мнения: 9
Здравейте!
Аз бих ви предложила да смените този поход с въпроса: Искаш ли да опиташ от тази ябълка ? Яде ли ти се ябълка отколкото да включвам в конкуренция детето , защото по този начин вие му давате едни несъзнателни послания , че то е ценно и валидизирано само и единствено , ако започне да се състезава и доказва какво може . В това послание няма остойностяването на детето като личност , а има само остойностяването му в  постижение . След време формулата за приемане в  социума за детето ще бъде - само ако успея да направя това,което се очаква от мен добре , аз ще бъда прието и обичано.

# 9
  • Мнения: 9
Работа върху вашите граници и смелостта да заявите позицията си на авторитет и родител. Може да включите наказнията вече , защото на тази възраст те работят много.

# 10
  • Мнения: 9
Здравейте , когато се случи нещо такова дръжте в ума си , че поведението е различно от човека , т.е. Вие наказвате вашето дете не защото е лошо, а  заради неговото поведение. Когато наказвате основното е да направите това разграничение между поведение и личност . Може да кажете на детето си , че много го обичате , но в този момент не можете да приемете неговото поведение и го наказвате не защото е лошо , а защото поведението му не е о.к в тази ситуация.

# 11
  • Мнения: 9
Здравейте , този модел на поведение е много познат и се ползва успешно от много хора. Искате да научите детето си да не бъде такова- то ще следва вашия собствен пример . Има  една поговорка -не възпитавайте децата си - възпитавайте себе си!

# 12
  • Мнения: 9
Здравейте,

Имам въпрос относно възпитанието (до колкото може да се нарече така) в самостоятелност... Познавам доста деца, които без проблем си играят сами в стаята, спят си сами в отделно легло/стая, но при мен това не се получава. Ако не съм в стаята с малкия започват "протести" (писъци); не иска да си ляга, ако не си легна и аз (поне вече си ляга в своето легло, но не ми се мисли как ще го отделям в друга стая). Моля за съвети как да започне да си се занимава сам и да спи сам?
Здравейте , не споменавате на колко години е детето, но до една година се формира привързаността на децата и е добре родителите да бъдат до тях и да отговарят на нуждите и потребностите им . Ако е в процес на зъбоникнене това също усилва тревожността и се появява по -прилепчиво поведение , което отминава. Това е просто един етап от развитието на детето. Задачата на родителя е търпение и спокойствие .

# 13
  • Мнения: 871
Здравейте, детето е на 3г  и мисля, че е достатъчно голям, за да е самостоятелен. Сравнявам го с деца на неговата възраст.

# 14
  • Sofia, Bulgaria
  • Мнения: 168
трудно намерих отговора, моля да цитирате въпросите на потребителките
Благодаря:)

Общи условия

Активация на акаунт