Частни училища - информативна тема 14

  • 82 651
  • 746
  •   1
Отговори
# 525
  • Мнения: 477
По математика как се справи?
5, 65... и още някаква хилядна, която не помня. Математиката ми беше по-силна по принцип, но на изпита БЕЛ беше по-висок.

Това какво значение имаше за дискусията ни?

Има теория, че човек, добър по БЕЛ, е зле по мат, и обратно, но немалко са хората, които просто са нормално развити във всички области. До 7-8 клас се явявах на състезания по мат, БЕЛ, и още няколко предмета. Обикновено се класирах за втори кръг. Но аз от малка винаги съм обичала да уча, и несъзнателно ми се втълпяваше, че всичко под 6 е под нивото ми. Приемах 6 за най-нормалната оценка и никога не очаквах по-малко, решавах задачи с лекота, писах грамотно, въпреки че не бях от България (може би затова се постарах да науча правилата), интересни ми бяха биологията, химията, физиката. А може просто цял живот да съм попадала на свестни учители. Дъщеря ми обаче, която си е родена в България, също пише грамотно, математиката й е лесна, ходи по олимпиади, когато и по каквото има, имаме медали вкъщи. Засега не виждам някой предмет да й се опъва. Никога не съм писала домашни с нея, дори в първи клас, не го смятам за нормално.

# 526
  • София
  • Мнения: 62 595
Къде я видя тази теория за добрето по български и злето по математика? Няма такова нещо. Който е добре с езика обичайно е добре и с математиката. Ако имат проблем с математиката, то зависи къде точно е проблемът - трудностите със смятането наум, смятането на ръка са съвсем отделни, а съвсем трето е с геометрията и планиметрията, а за четвърто е логиката.

# 527
  • Мнения: 477
Къде я видя тази теория за добрето по български и злето по математика? Няма такова нещо. Който е добре с езика обичайно е добре и с математиката. Ако имат проблем с математиката, то зависи къде точно е проблемът - трудностите със смятането наум, смятането на ръка са съвсем отделни, а съвсем трето е с геометрията и планиметрията, а за четвърто е логиката.
Заради логиката и въображението. Обикновено едното полукълбо на мозъка командва, а двете отговарят за две противоположни неща. За математиката ти трябва логика, за БЕЛ - въображение, под което се разбира възможността да разтягаш локуми, езиковата култура, социалните умения, всякакви вятърничави неща, като това да разсъждаваш по цитат от две думи...
Но и аз смятам, че е по-нормално или да си добре по всичко, или да си еднакво зле по всичко.

# 528
  • София
  • Мнения: 62 595
Не зная откъде и как си конструирала написаното за логиката и въображението в ума си, но толкова големи глупости си сътворила, че дори не ми се обяснява!

# 529
  • Мнения: X
Как не ви писва с ГОДИНИ да пишете само за НВО, не знам. Толкова е досадно, навсякъде по темите едни и същи хора пишат едни и същи неща, все едно някаква плоча е зациклила на някакъв мотив и го свири до откат.

# 530
  • София
  • Мнения: 62 595
на мен ми е все тая за НВО. ИНтересно ми е как са огранизирани нещата в частните училища, започвайки от прриема.

# 531
  • Мнения: X
Мен не можеш да ме накараш да отида да чета в темите за частни детски градини, не са ми актуални вече. Децата ми са били в държавна такава и ЧДГ са ми абсолютно безинтересни.

# 532
  • София
  • Мнения: 62 595
някой да те кара?

# 533
  • Мнения: 3 659
Как не ви писва с ГОДИНИ да пишете само за НВО, не знам. Толкова е досадно, навсякъде по темите едни и същи хора пишат едни и същи неща, все едно някаква плоча е зациклила на някакъв мотив и го свири до откат.
Аз само тази тема следя, но откакто го правя забелязвам същото. Досега да съм се отписала, но все си мисля, че мога да прочета нещо полезно и по темата.

# 534
  • София
  • Мнения: 19 951
LUCY, извини ме за откровеността, но аршинът в тази тема е малко двоен. Темата за НВО не представлява  уж  никакъв интерес, ама стане ли дума за класации на  училища, първо то се изтъква като най-обективен показател за качество на обучение в училище Х и ли У. Wink А истината е, че дали в ЧУ, дали в ДУ, дали  на курс получената подготовка за него и изкараната отлична оценка ( конкретно за БЕЛ) хич не са показател за  принципно отлично ниво по предмета. А и като ти е толкова досадно, защо не се отзова на молбата ми да споделиш как протича в 7 клас  часът по БЕЛ в ЧУ, в частност в  спряганото за най-добро училище до 7 клас? Подозирам, че не много по-различно, учат пак същите идиотизми, но няма да го признаеш...Ще се почне едно убеждаване, че програмата е далеч по-разчупена, че има интересни дискусии в час, че НВО подготовката минава някак между другото и не се задълбава в тези небивалици.И шестиците си идват закономерно. Това не е някакъв минус само на ЧУ, който външни изтъкват с цел да оплюят, както се опитвате да внушите тук, а е огромен негатив на обучението по предмета навсякъде  - от ранните класове до края с много малко изключения в лицето на отделни учители, а не на училищен принцип. И няма разделение на ЧУ, ДУ по този параграф... Въпрос е буквално на късмет.

Тази градска легенда, че който е на ТИ с мат, е слаб по БЕЛ и обратното, въобще не е вярна.

Последна редакция: сб, 03 сеп 2016, 19:53 от пенсионирана русалка

# 535
  • Мнения: 1 007
Не мисля, че акцентът в последните страници беше този. Дискусията бе провокирана от пост на Химикал, в който тя твърдеше, че четенето на минимум задължителната литература + в бонус и друга е достататъчно за успешно справяне на НВО. За жалост не е. Няма кой знае къде из изпита да разкриеш на проверителя колко логична мисъл притежаваш, как добре се аргументираш, колко богат е речниковият ти запас, колко си грамотен... А практиката показва също, че изпитът към момента откъм съдържание  е такъв, че с едно просто зубрене отлично се справят и нечетящите деца.
Не е така, Руслаке Simple Smile При повече четене имаш по-леко перо, без значение какво пишеш - съчинение-разсъждение, есе, преразказ, думите сами ти идват. Ето как спестяваш време да се упражняваш с преразказа. Уменията от втори клас и 1-2 опреснителни в седми са достатъчни. Друго удобство е, че не учиш пунктуация и правопис - ти просто ги знаеш. Така че упражнението с 12-те точки - изобщо не се подготвяш за него. Това спестява още време. Да не говорим, че и през ум няма да ти мине да напишеш "баба Илийца" с главно Б. Остава да научиш видовете сложни изречения и някои литературни термини, но когато можеш да съотнесеш терминологията към по-голям обем прочетен материал, това става много лесно.
Възможно е и нечетящи деца да се справят отлично, но това е с цената на грешно пропиляно време и много излишни усилия. А времето в седми клас трябва да се пести.
Има и друго, че на уроците се презастраховат и дават излишна информация, като например литературни термини, които няма шанс да се паднат или шансът е 1/100. Така децата се омотават и в другите термини, за които вероятността да се паднат е 95-99/100. Типичен пример е и случаят със Славейков и пързалката. Те са се заблели в годината, без да съобразят, че на друг автор от изучаваните такова нещо не се е случвало. Т.е. твърде много хаотична информация, която изиграва лоша шега накрая. Ако бяха прочели повече за авторите, щяха да са сигурни в правилния отговор, макар годината да е сбъркана. А те вероятно са учили биографиите по години наизуст, кой знае.

# 536
  • София
  • Мнения: 62 595
и това за лекото перо и четенето не е баш така. Това са две различни дейности, дори три различни дейности - четенето е възприемане на текст, а продукцията е друг процес, и за да стане още по-сложно, продукцията на собствен текст (устен или писмен) вече намесва планиране на изложението във времето. Четенето има смисъл дотолкова, доколкото се получава знание от този източник и се натрупва някакъв речник или конкретни конструкции, ако човек им обърне внимание изобщо. Създаването и писменото представяне на собствен текст е обратният процес - първо трябва мисъл, после намиране на подходящата семантика, после граматика, синтаксис и всичко това да се разположи в едно изречение, а група изречения, представящи свързани мисли да са  в параграф и т.н. Не е нужно човек да е чел, за да изфантазира и запише някакви мисли. Хората са разказвали преди изобретяването на писмеността, т.е. те не са чели, защото е нямало какво. В най-добрия случай са правили разказ по картинки. Simple Smile

# 537
  • Мнения: X
А как да споделя как протича часът по БЕЛ в 7 клас в СС, като нямам идея?

Последна редакция: сб, 03 сеп 2016, 23:39 от Анонимен

# 538
  • София
  • Мнения: 19 951
Химикал, последно нещо казвам по темата и спирам... Вземи форума и в частност темите за образование. Родителите в тях са преобладаващо с претенции да са учили, да са били отличници, да са били приети в елитни гимназии и  висши учебни заведения на собствени мускули, тоест без допълнителна подготовка, да са следвали,  да са чели много, при това разнородна литература... Но масово картинката с правописа и способността да се изкаже човек разбираемо показва друго. А и лично познавам хора, които наистина много четат, но продължават въпреки това да допускат грешки в членуване, при употреба на препинателни знаци, в правописа на  думи и т.н... Защо при децата да е различно? Четенето несъмнено е огромен плюс, ама няма непременно налична обвързаност между него и грамотното писане.

Lucy, нямах предвид ти да си била в часа по БЕЛ и мисля, че ме разбра. Peace Децата в 7 клас все още споделят, поне моите го правеха.Тоест и без да съм била в часа им и без да съм им писала домашните, имам известна представа как е протичал. Често са ми разказвали какво се случва в часовете по БЕЛ, как се оценяват тезите, колко лишена от смисъл им се струва тази практика със заучаването на упоменатите в предишните постове понятия, как им се иска някой път да обсъдят в клас книга, която ги е заинтригувала (макар да бяха наясно, че това няма да стане) и т.н...

Последна редакция: сб, 03 сеп 2016, 21:52 от пенсионирана русалка

# 539
  • Мнения: 477
Родителите в тях са преобладаващо с претенции да са учили, да са били отличници, да са били приети в елитни гимназии и  висши учебни заведения на собствени мускули, тоест без допълнителна подготовка, да са следвали,  да са чели много, при това разнородна литература...
Това е за всички родители, които смятат, че като пратят детето на хиляда частни урока и курса, то ще покаже по-добри резултати на изпита. Човек, ако иска да учи и да се справи отлично на изпитите, или просто да учи, защото отличното справяне е следствие от мотивация за учене, а не е самата мотивация... сам ще се подготви и ще учи. Уроците евентуално ще го подпомогнат в собствените му усилия.

Общи условия

Активация на акаунт