Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 91 619
  • 748
  •   1
Отговори
# 375
  • Мнения: 12 154
Здравей, Мадам Тиква.
Имаш основания за тревога, безспорно. Дали детето има проблем и какъв, могат да кажат само специалисти по детско развитие. За София - Александровска болница, детска психиатрия Свети Никола. Бавно става с часовете, така че не губете време. Бърз тест може да направите в Русе в Асоциация дислексия. Част от тестовете май се покриват. Поне ще се види има ли проблем от такова естество и ще получите насоки за работа. Ако можете да си позволите, наемете начален учител или тръгнете на логопед -специалист по дислексия да поработи с детето до септември и да го подготви за първи клас. И не се плашете предварително. Щом детето учи руски, запишете го в руска паралелка от първи клас. Така ще се чувства по-комфортно като има предимство в нещо пред другите деца. И дано тревогите Ви се окажат неоснователни.

# 376
  • Burgas, Bulgaria
  • Мнения: 3 547
Благодаря , Mama Ru !
Рядко намирам толкова спокойни теми във форума в които тона е така  благ  !
Смесени емоции се въртят в главата ми, ще споделя друг път ,за да не досаждам повече за днес ....

# 377
  • Мнения: 3 551
Мадам Тиква, все едно описваш моето дете. Вкъщи бяс, в детската не мръдваше от столчето. И другите проблеми така.
Освен в Свети Никола, може да отидете при проф. Матанова в София. Когато аз се чудих къде да заведа моето и мислех за Русе, оттам ми казаха да минем преди това при Матанова или Св.Никола за диагностика. От Русе ми казаха, че те не диагностицират дислексия, ако вече е диагностицирана, работят с детето. Но преди това искат диагностика от някое от двете места. Матанова е председател на българската асоциация по дислексия.

# 378
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Мадам Тиква, първо се успокойте. Децата с дислексия са достатъчно тревожни и си усещат затрудненията и разликата с другите деца, което им повишава тревожността и им намалява самооценката. А когато и майката е тревожна, това още повече плаши детето. Дислексията безспорно е неприятен проблем, но не е болка за умиране. С повече и правилна работа се преодолява до голяма степен. По-трудно ще е за Вас, по-скъпо, по-трудно ще е и за детето, но пък тази работа много ще ви сближи. Така че не се безпокойте излишно. Ние от скоро разбрахме за дислексията, но за себе си направих два извода. Първо - трябва много работа в къщи. Където и да го водиш, на каквито и специалисти, основната работа си остава в къщи. И второ - много е важно да откриете силните страни на детето и да акцентирате на тях. Не давайте прекалено трудни задачи, хвалете много, разберете какво обича детето и с какво се справя и го стимулирайте да го прави.
По въпроса с диагностиката - аз съм много доволна от св. Никола. Малко бавно стават нещата, но пък децата се обследват изключително обстойно и подробно.

# 379
  • Мнения: 24 467
Скрит текст:
Здравейте  ,момичета!
Не зная как да започна .Тя е почти на 7години .Септември ще е първи клас .
Трудно  и е в градината още от яслата .Тя и малко е ходила ,защото боледува  много .Когато е в къщи и с нас ,семейството е дете бяс , устата и не спира , закача се , измисля всякакви щуротии и какво ли не .
На вън ли сме - друг човек .Стои плътно до мен ,не говори .
В градината по същият начин-влиза, сяда на столчето, слага ръцете отзад и не мърда и не гъква .Учителките казват, че е ангелче, но това не е тя.
Тя ми е второ дете .Направи ми впечатление  миналата година, че много трудно  научи стихотворението "Аз съм българче "  ,всъщност  така и не го научи , думата българче ,толкова сме я повтаряли и накрая  все е  - бъРгъРче .
Тази година отново се подготвяхме със стихчета ,буквално по два реда . Трудна работа ,то милото ме гледа в очите иска ,а не става . Всеки ден ме молеше да говоря с госпожите да не я карат да ги казва . За Коледа 4 реда стихче ,смени две думи и край ,така го научи ,а как го изрецитира- гледаше ме в очите , а аз поклащах глава ухилена до ушите  .Цялата зала се обърна да види ,кого гледа така детето , но го каза ,цялото и то високо ,защото обикновено мънка .
От месец е в къщи ,вирус и след него Варицела .Взех тетрадките от градина, за да не изостава. Мъкаааа ....
Думата банан и 6 кутийки празни ,задачата е да попълнят колкото звука чуват .Да ,но хитрушата разбрала ,че винаги остава по една празна кутийка и на този принцип всичко и е вярно .Иначе изобщо не може да усети ,според мен гласните .
Питам я КУЧЕ с кой звук започва ,след размисъм казва К ,а с кой звук завършва....отговаря  Ч ,все едно не чува Е .
Показвам М и до него А .Слагам ги едно до друго ,обяснявам, че са другарчета и трябва бавничко една след друга да каже буквичките - НИЩО .Изобщо не може да ги свърже .
А когато се измори ,което е бързо според мен, става пълна каша.
Пише Г  ,Е ,5,Б на обратно , като бърка понякога  5 и Б.
Последното ,което искам да  споделя  е ,че за нея ред няма в тетрадката, ако не съм и на главата. Казвам и да напише двата реда с чертички .Започва ,пропуска, вторият ред го кара отзад напред  или от средата ...
Леле аз съм страшно безотговорна ,чета какво ви пиша и не мога да  повярвам, че толкова години се оставям на учителки и роднини ,да ми обясняват ,че понеже  не ходи редовно на градина ,заради това е така .
Беше минавал логопед ,казал и когато говори да си поема въздух ,туй то  .
Между другото, говори перфектно руски ,сама  се научи .
Уф ,много дълго се получи ,прощавайте...
.

Да не те успокоявам излишно, от това нямаш нужда, но вървете за консултация при специалист непременно.
Има индикации за дислексия.
Поеми въздух - не е толкова страшно. Хора завършват средно, че и висше образование с това. Важното е да установите вида и нивото на проблема, както и да започнете работа, която ще е полезна конкретно на твоето дете.
Нередовното ходене на градина няма нищо общо. Децата и без да ходят изобщо на градина по принцип лесно учат наизуст, оправят звукове в думички на 4-5 години. Детето определено има трудности. Важно е да се установят и да се намери начин да му се помогне.

# 380
  • Мнения: 12 154


Това пиленце изработи дъщеря ми през ваканцията от моделин. Първи и то доста успешен опит. Втори клас е. От есента у дома идва учител по рисуване, който я занимава по 120 минути един път седмично (събота следобяд). Детето чака тези часове с огромно желание и нетърпение. Започнахме като подготовка за състезанието по рисуване на СБНУ и продължихме. Идеята е да се насочи към паралелка с графичен или рекламен дизайн или нещо подобно. Птичето го направи след само едно занятие с моделин. Отделно от есента ходи на салса. Много обича народни и латино танци. На народните не се задържа, но от салсата съм много доволна. Тя също. Отделно моето дете е със смесено специфично разстройство - дислексия, дисграфия, дискалкулия и диспраксия. Това е и становището от асоциация дислексия. Във втори клас обаче основният проблем е математиката. С четенето е добре, с разбирането не толкова, но започва да се справя, прави и преразказ. Хоби й е да си пише разни кратки разкази/ истории. Все още учи трудно наизуст. Пише с грешки, но благодарение на диктовките докарва Среден или Добър на самостоятелните работи. Иначе за подреждане на тетрадките или преписване от дъската положението е страшно. Ама това да й е проблемът.
Мадам Тиква върни се назад в темата. С Джуди сме давали съвети за работа върху някои от трудностите. За редовете. Моето дете "не виждаше" тесния ред. Започнах да й го маркирам с триъгълници в началото на всеки ред. Научи се постепенно. Сега вече не й е нужно. Изписвах много редове с букви с пунктир, които тя повтаряше докато схване как да пише буквата. Сливането на елементи и букви също не й се получаваше. Започна да пише без да слива. Постепенно сама започна да пише слятото, но продължава да не изписва изцяло буквите със сходни елементи М преминава в И или Л.  Малко трудно й се разбира по тази причина за човек, който не е свикнал с почерка й. За чест на класната й свикна и спря да поправя тези грешки. Относно четенето. Много деца срещат трудности, защото са свикнали да назовават буквите. За да почнат да четат трябва да започнат да правят разлика между звук и буква. И ти можеш да й го покажеш - М не е мъ, а мммм. Като цяло наглася устничките да каже ммм, но казва А. Така се получава вече сричката ма. Към нея наслагва следващия звук и така до края на думата. Малко по-бавно става в началото, но сякаш е по-лесно за децата. Схващат го от едно две показвания. Но самото четене / сричане ще отнеме 4-5 месеца работа. Ако е с дислексия в началото ще й коства огромно усилие и концентрация и много бързо ще се изморява. Не я притискайте. Започнете да се учите по бебешките книжки - картинка и един ред текст (едно изречение). Другото лято до есента вече ще чете по няколко страници плътен текст без да се изморява. Пускай я на състезанията на СБНУ. Те не са трудни, но пък участието на тях дава самочувствие на детето, че и то се справя наравно с другите. Всички получават грамота за участие. Не гледай точките. На първото си състезание в първи клас по БЕЛ дъщеря ми получи 4 точки. Тя беше щастлива, че е участвала, а ние със специалистката по дислексия, която е и психолог не спирахме да изпадаме във възторг от тях. Принципът ти трябва да е "Важно е участието, а не победата (резултатът)". Ще се справите.

Последна редакция: пн, 08 апр 2019, 10:52 от Mama Ru

# 381
  • Мнения: 24 467
Наред с обстойните съвети на Мама Ру само да допълня - много помага магнитната дъска - за писане и четене на срички първо /само от гласна и съгласна/, по-късно от три звука /съгласна - гласна - съгласна/, след това прости думички /пак с редуване на съгласна и гласна, че натрупването на съгласни много обърква тези деца/.
На дъската лесно се пише и изтрива.
...
Страхотно пиленце е станало, Мама Ру!

# 382
  • Мнения: 12 154
Благодаря, Джуди. И аз бях впечатлена, сигурна съм, че и учителят й ще го хареса много.

# 383
  • Burgas, Bulgaria
  • Мнения: 3 547
Много красиво пиленце , браво на детето!
Безкрайно Ви благодаря за всяка дума .
Говорих с баща и , реагира както и очаквах ,била просто разсеяна. Обясних му ,че той не е стоял с нея ,особено над тетрадка или учебник и ако само два дни се опита да и помага ,ще разбере какво имам предвид.
Поизчетох няколко теми .Прекрасни са ,толкова идеи ,съвети , насоки ....
Така до тук и от наученото разбрах ,че след като има очен проблем, ще трябва да минем през кабинета ,за да получа актуален документ с моментно и състояние - при поглед нагоре с двете очи ,едното отива във външния горен ъгъл, другото  стои централно .Не е мързеливо око ,казаха ,че е пряко свързано с развитието на мозъка и ако не се доразвие този мускул ще се коригира оперативно .
Та ще минем очния и понеже  мъжа ми ще пътува по работа до София ,мисля да запиша час при някое от имената споменати в първа страница, понеже за Детска психиатрия няма да се вредим толкова бързо ,въпреки  това ще позвъня днес .

# 384
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Мадам тиква, дай време на таткото да свикне с идеята. Мъжете много по-трудно преживяват факта, че децата им не са идеални. Жените са с доста по-реална представа за децата си. Мъжете го приемат като лична обида. Трябва им време да свикнат с идеята, да я приемат, за да реагират адекватно и градивно. Нашият татко мълча по темата две седмици, след като му казах. Нищо не питаше, нищо не обсъждаше. Идеше ми да го...  newsm29 Но го изчаках търпеливо сам да заговори. Като минаха двете седмици, няколко нощи чете из нета каквото намери за дислексията. Сега вече говори нормално и се интересува.

Мама Ру, пиленцето е прекрасно! Много красиво! Приемате ли поръчки за великденски сладки?  Laughing

# 385
  • sofia
  • Мнения: 8 939
Мама Ру, страхотно пиленце. Точно фигурките, които правеше големия и едни художествени занимания по проект в училище ми помогнаха да го насоча към изкуствата. После го водех на нещо на художествени работилници с по 4-5 деца.
Пробвайте и оригами, сигурно ще ѝ хареса. Имаше една книжка с модели на самолети, много им харесваше точно в тази възраст.
Сега го виждам, че и с рисунките понякога му трябва повече време, докато му се получат. Но го и примързява, де.

Савина, в нашето семейство аз бях тази, която трудно осъзна какво се случва. Мъжът ми до ден днешен не смогва да изчете субтитрите на филм, особено ако говорят бързо и много...."сега да чета или да гледам" - просто не може и двете.

Оф, догодина трябва да му вкарам някъде в програмата уроци по английски. Шестокласника е по-напред от него с материала, а в училище е направо умряла работа.

# 386
  • Мнения: 12 154
Веси 1, английският е задължителен, но не бързай с него. Дори говори с учителката да го минава "служебно" до четвърти клас. Смесването на двата езика затруднява много работата за овладяване на българския, затова не се предпочита до четвърти клас децата с дислексия да учат чужд език. После наваксват, не се тревожи. Затова препоръчвам на Мадам Тиква, ако имат възможност да запишат детето в паралелка с първи чужд руски - от една страна детето й вече има положена основа, от друга по-лесно ще се справи с четене и писане заради почти еднаквите азбуки. А и по принцип при изучаване на руски в начален клас в началото не се чете и пише. Моето дете започна миналата година в първи клас с три часа седмично, но само устно. Вторият срок вече записваха само отделни думи, които съвпадат с българското изписване - мама, папа, брат, сестра, ручка... Във втори клас вече четат и пишат. Но определено програмата е по-лека отколкото ги гърчат в западните езици. При моята дъщеря английският ще е втори задължителен език от пети клас. В четвърти клас вече ще й включа уроци по английски, за да изградим някаква основа и да й е по-лесно в час. Но пак ще бъдат индивидуални/ частни, а не курс, за да може да върви със своето си темпо и според нуждите й. За курсове засега ни е рано, детето ми е с дефицит на внимание и по-бавен темп на работа.

# 387
  • sofia
  • Мнения: 8 939
А, аз забравих да уточня, че "проблемния" в момента е 9-ти клас и е в гимназията за приложни изкуства Smiley
3-4 клас имаше частен учител по английски и имаше пробив, после на курсове, но в 8 и 9 клас просто нямаше къде да му вместя в програмата допълнителен английски. Намерих учител за лятото, остава да го "кандардисам" да ходи.
Схваща какво се говори, чете, но писане и говорене - забрави!
От таза година им включиха руски като втори език. И там зор, ама учителката ги напъва и изисква.

# 388
  • Burgas, Bulgaria
  • Мнения: 3 547
Привет момичета в този намръщен ден Simple Smile !
Може ли да ми дадете съвет за нещо  ,а то е по случай Лазаровден,  учителките искат и моето Гале да е лазарка ,за  този повод има две наричания дадени, но трети ден с едното удряме на камък :
- Както е желязна парата ,така да е желязно здравето в тази къща !
Този път така ги завърта ,превърта и заменя ,че нов език мога да напиша и разбира се започна драмата, притесненията , "ма колко дни има  още до тогава ,не искам да ходя ,ще ми се подиграват , вчера Тошко каза пак ,че съм тъпа с голям тумбак " .
Не зная как да постъпя ,да помоля за други думички ,да помоля да не я взимат или да я мъча до последно да ги учи тези?

# 389
  • Мнения: 12 154
Давам идея, не знам дали ще сработи. Извади и й дай паричка (1 или 2лв ) и някаква къщичка. И така казвайте думите. Ако трябва да стисне парата в шепичка на тържеството. И вечер преди лягане. За 4-5 дни ще ги научи.
Кажи й и че ако размести думите не е чак толкова фатално, стига смисълът да не се губи. Разкостете ги, обяснете ги. От опита ми с моето дете, не разбират много от думите, символиката, шегите, сравненията и т.н. Т.е обяснете си ги първо. Ето, паричката е желязна. Тя е здрава, не можеш да я счупиш. Затова пожелаваме и на хората да са здрави като парата / като желязото...

Общи условия

Активация на акаунт