Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори
# 480
  • sofia
  • Мнения: 7 484
Утро, за специалист не знам, но бих те посъветвала да говориш с учителите по разказвателните. Да обясниш, че учиш с нея и знаеш, че е положила усилия и явно детето има някакъв проблем с тестовете и да ги помолиш да я препитат устно.
Някак отпадна устното изпитване, спряха да го практикуват, за по-лесно. Десетокласника ми винаги на устно изпитване изкарва по-високи оценки от тези на тестовете (освен ако не е преписал)

# 481
  • Мнения: 5 842
От Добрич сме. Тепърва ще търся специалист.
Логопед ли трябва да бъде?
В първи клас госпожата беше изпратила половината клас на логопед, вкл. и моята дъщеря.

В писането сякаш не съм забелязала да допуска съществени грешки. Някои правописни, но то е нормално за всички деца на този етап, предполагам.


Като пише задачите по математика, често се случва да напише друго число, а уж тъкмо е казала вярното. Аз до сега винаги съм го отдавала на разсеяност. Има затруднение с текстовите задачи определено, но аз си мисля, че те просто са по-трудни за децата като цяло...

Истината е, че тя е изключително разсеяна. Това вече и учителите го казват. И ние го виждаме у дома.
Но все сме си мислели, че е такава. Не сме правили връзка с друго.

Съществената й трудност е с разказвателните предмети. Вече са направили около 10 контролни писмени по различните предмети и във всичките виждам лесни въпроси, които тя знае и е отговорила грешно.

По английски също й е било много трудно през годините. Тази година сме с по-лесен учебник и сравнително се справя.

Но не е само като е писмено.
Четем уроците, говорим, обсъждаме. Забелязвам, че й е много трудно да запомни нещата. Нямам обяснение.
Да си призная, започнах да си мисля, че детето ми е глупаво. Защото полагаме усилия - и аз заедно с нея. И въпреки всичко тя не запомня нещата достатъчно добре, вяла е като я питам нещо, мудна, бавно мисли и се сеща за отговора, бавно решава задачите по математика, обикновено все не й достига времето по контролните.

Ако има значение - винаги се налага по няколко пъти да й кажа да направи нещо, докато накрая наистина го направи. Не, че не го разбира. Просто я мързи, според мен. Но това със сигурност ми е направило впечатление - просто е закон, трябва да кажа пет пъти да си облече пижамата, докато наистина я облече, а примерно в момента не прави нещо, което да я забави.

Тя е ужасно разсеяна и мисли само за забавления и игри.

Не мога да я накарам да чете книги. Като беше по-малка, до първи-втори клас, аз съм й четях абсолютно всяка вечер с цел да заобича книгите и тя обичаше да й чета. Но не иска сама да си чете. С триста зора е прочела 2-3 книги и то за по-малки деца, с картинки..........

За устно изпитване не съм сигурна, че е добре да се говори.
Дъщеря ми като малка беше болезнено срамежлива. Редовно ходеше на ясла и детска градина, но така и не се отпусна през всичките години. Тя там една дума не казваше през целия ден. В първи клас нещата коренно се промениха. Явно й беше по-интересно и тя се поотпусна. Сега в пети клас има приятели, държи се свободно с децата. Подозирам обаче, че  се притеснява повече пред новите учители и затова не знам как ще се справи с устно изпитване.

Последна редакция: пт, 10 яну 2020, 14:24 от utro77

# 482
  • Мнения: 21 108
Логопед. Но не просто някакъв логопед, а такъв, който конкретно работи и има стаж с деца с дислексия.
Вижте за проверка и за дефицит на внимание.
...
За разказвателните - щом има такива трудности, трябва да й се помага. Напр.: Тя чете урока 1-2 пъти сама, преглеждате го след това заедно да видиш дали и какво разбира и обсъждате въпросите под урока. От "Уча се" са много полезни и уроците, и тестовете към тях. Можеш да опиташ да й вземеш и тестови книжки по тези предмети за работа вкъщи. И изобщо - работа с текстове и въпроси към тях за четене с разбиране. Да тренира тестове от гл. т. на това, да осмисля по-добре самите въпроси и отговорите, за да ги свърже с това, което вече знае. Явно това й е проблем - да разбере правилно дадено питане.

# 483
  • Мнения: 4 889
Утро, идвайте в Русе. Ще минете тестуването и ще дадат насоки за работа с детето у дома. Можеш и от време на време да я водиш за по ден-два. Тогава работят интензивно с детето 5-6 часа за деня. Но е платено. Моето дете е със смесено специфично разстройство и лоша памет. Знам какво е. В никакъв случай не се карай на детето. Погрешно е да се смята и за мързеливо или разсеяно.
Ако в Добрич имате детски психиатричен център от типа на Мечкунова (Русе,  работят екип детски психиатър, логопед и психолог) можеш и там да я тестваш, разбира се.
И още нещо. Обучителните трудности дават % и за ТЕЛК. Ако получите 50% ще имаш и финансова помощ за подкрепата, защото каквото и да си говорим помощта не е евтина, а е много нужна.

# 484
  • Мнения: 5 842
За мен всичко е тотално ново, момичета. И дори шокиращо.

Как се поставя диагнозата? Някакъв тест ли се прави? Логопед, психиатър и психолог, така ли?

# 485
  • Мнения: 21 108
Не е сигурно дали ще е "диагноза".
Нищо шокиращо няма, но се иска доста работа, ако детето има такъв проблем.
Пък зависи и какъв е точно и колко е голям.
В Асоциацията в Русе си имат екип от логопед и психолог. Много са добри, наистина. Пък и не ви е далеч. Вървете за едно тестване поне. Ако се окаже, че е в техния ресор, ще се договорите какво и с каква честота ще правите. От лутания и притеснения няма смисъл. Просто си уговорете час и идете. 

# 486
  • sofia
  • Мнения: 7 484
Преди време съм споделяла тази книга. https://dox.abv.bg/download?id=a89848170c
Свали я и прочети, има полезни насоки и обяснения.

# 487
  • Мнения: 5 842
Благодаря!
Ще видя какво ще правим..

# 488
  • Мнения: 579
Ако детето е с по-високо IQ и има добра памет бързо създава компенсаторни механизми и минава между капките, т.е такъв проблем може да остане незабелязан дълго време. Аз...

По-късно в живота предприехте ли някакви мерки? Смятате, ли че има шанс за успешна терапия за възрастен с лека дискалкулия? Искам да запиша магистратура, малка част за чиято подготовка е математика.

# 489
  • Мнения: 4 889
Аз си завърших две висши с успех 4,50 и 5,00 без да се напрягам особено. Никога не съм се тествала. Сега покрай дъщеря ми доста четох и е вероятно да съм имала в някаква степен дискалкулия. Спомням си, че преди първи клас имах трудности да разбера сливането, а после визуално запомнях сричките и започнах да чета много бързо. Пиша много грамотно (не на телефона), справям се с математиката до осми клас почти без проблем или с малко припомняне, все пак съм набор '72.
Т.е това едва ли ще Ви е пречка

# 490
  • Мнения: 21 108
Най-възрастният дислексик, с когото са работили в асоциацията в Русе, казаха, че бил студент на 22 години или нещо около тази възраст. Точно, защото като студент едва усетил проблема си.
Искам да кажа, че се работи и с възрастни хора. На 22 човекът не е дете.
Има даже специални ръководства за работа с такива студенти:
https://e-edu.nbu.bg/pluginfile.php/182389/mod_resource/content/ … prep_broshura.pdf

Последна редакция: пт, 10 яну 2020, 20:55 от Judy

# 491
  • София
  • Мнения: 24 031
Като говорим за "диагноза". Ние вече половин година работим с логопеди. Никой не ни е дал нищо черно на бяло.
Така ли трябва?

# 492
  • Мнения: 4 889
Агент, поискай си. След като работят с детето, значи са направили тестове и са установили проблем. Аз от асоциация Дислексия (логопед и психолог са, дъщеря ми работи с психоложката) вземам становище, което прилагам към епикризата от Св. Никола и, което потвърждава епикризата на практика.

# 493
  • София
  • Мнения: 24 031
Синът ми има ТЕЛК, но той е за друго заболяване.
Дислексията му е много странна. Той няма проблеми с говора. Обаче му е трудно да разпознава буквите.

# 494
  • Мнения: 4 889
И дъщеря ми няма проблем с говора. В детската градина забелязах, че трудно разпознава буквите или по-скоро, че бърка букви с подобни елементи. Например Г - Т; Б - В- Р; М-И- Л и т.н. Бях й купила пъзел буква - картинка. Взех ги, отделих буквите, групирах ги и започнах да й ги показвам като обяснявах елементите, после ги сравнявах тези, които бърка и посочвах разликите. Хващах пръстчето й и я карах да повтори с пръст елементите на буквата, да я "изпише " върху нея както слепите докосват. И се получи. И макар, че в първи клас й трябваше малко повече време отколкото на другите деца докато се научи да наслагва звуците, бързо да ги разпознава в началото на втори клас вече четеше без напрежение.
Ако не си го правила, купи от пластмасовите букви и му ги давай. Една по една, не наведнъж всичките. Нека си играе с буквата, може и със затворени очи. Да я опипва, да изследва елементите й, да я върти из ръцете си... Дай му глина или пластелин да я изработи... И когато сигурно научи буквата, въведа следнащата.

Общи условия

Активация на акаунт