Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 98 964
  • 748
  •   1
Отговори
# 570
  • София
  • Мнения: 8 334
Здравейте, досега не съм писала тук, но имам нужда от информация относно диагностицирането. Синът ми от години е с образователни проблеми и дислексични прояви, които се следят постоянно. Въпросът е, че вече е ученик във втори клас и се борим да не изостава, но затрудненията ги има. Работи със специалист.
Въпросът ми е в кой момент следва да се насоча към обследване и евентуално потвърждаване на диагнозата? Логопедът, който работи с него, каза, че в края на 2-ри клас, когато ограмотяването е към своя край, трябва да се направят тестовете. Четох, че се правят от психолог и логопед. В София къде се правят - в Св. Никола или на друго място?
Извинявам се, ако повтарям вече зададени въпроси, но искам да си изясня как да процедирам тази година. Предварително благодаря за информацията!

# 571
  • Мнения: 24 467
Колкото по-рано, толкова по-добре. Работи и ти ежедневно, защото работа със специалист не е достатъчно. Да ти препоръчат методи за работа и подкарвай, ако искаш нещата наистина да потръгнат.

# 572
  • София
  • Мнения: 8 334
Благодаря за отговора! Да, всички в семейството се включваме, освен 6-те часа седмично с логопед. Изгубихме време покрай грипните ваканции и карантината и лятото не стигна да навакса. Миналата година работеше с ресурсен учител (частен), но от май сменихме и започна отначало буквите, четене с компютърна програма, работа за стабилизиране на вестибуларния апарат и пр. За 4-те месеца има сериозен напредък, но има още за наваксване.
Днес 4-ката по БЕЛ за входящо ниво ни се стори голямо постижение, а той страда, че не се е справил добре.

Диагностицирането как става - в клиника или при отделни специалисти? Съжалявам, ако задавам тъпи въпроси, но досега 5 години сме разчитали на индивидуална работа и не съм наясно за реда, по който се минава. И второ питане: в училище кога се обявява - когато имам официален документ, потвърждаващ диагнозата?

# 573
  • Мнения: 17 489
милинка, дъщеря ми беше в детската градина, когато заподозрях, че е с дислексия. И понеже по друг повод правихме обследване в детски център за психично здраве в Русе, попитах логопедката за дислексията. И тя каза, че има признаци, но било рано да се каже, да чакаме края на втори клас. В началото на първи клас ни дойде редът за обследване в Св. Никола (за там се чака мнооого). Обследването е работа и тестове с детето - по две срещи с детски психиатър, психолог и логопед. Всеки специалист за себе си дава заключение, накрая обаче детския психиатър излиза с епикриза. При Лъчи се оказа, че освен разстройство на експресивната и перцептивната реч има и увредено математическо мислене. Така, че диагнозата й е Смесено специфично разстройство на развитието. Веднага започнахме работа в асоциация Дислексия в Русе веднъж седмично. Там много помогнаха, но Добър на входно ниво за моето дете е мираж. Детето ти се е справило прекрасно. Поздравления.

# 574
  • София
  • Мнения: 8 334
Нас ни предупредиха за дислексия, още когато се установи, че има забавяне в когнитивното развитие. Беше на 4,5 год., казаха, че нерядко вървели заедно, плюс дисграфия. Не е новост, но не сме казали в училище. На теста проблемите са краснописа, диктовката и текст, чийто изречения трябвало да подреди по смисъл. Логопедът е категоричен, че ако навакса с ограмотяването и усвои как да чете, няма смисъл от диагноза. Аз се притеснявам заради увеличаването на трудността на материала и необходимостта от допълнителни разяснения (което като проблем датира от преди предучилищната - изпълнение на многостепенни инструкции). Това беше и причината да се чудя кога да го тествам - веднага или в края на годината.

# 575
  • София
  • Мнения: 45 039
В някои случаи /като нашия примерно/ не се дава диагноза.
Андариел да обясни защо, ако иска.

# 576
  • Мнения: 17 489
Тя и моята дъщеря си изоставаше от самото начало с когнитивната развитие, но в Русе всички ме изкарваха лудата майка, която иска нещо да му има на детето. Все ме успокояваха "Дай й време, ще навакса". Не, че аз съм се успокоявала. Добре, че учителката в ДГ виждаше и тя, че има проблем и детето не върви в норма и не догонва връстниците си, та да не им повярвам на специалистите, че наистина съм луда. Но, ако ще минавате обследване в Св. Никола запишете час от сега, че се чака няколко месеца за първичен преглед и после поне половин година за обследване.

# 577
  • София
  • Мнения: 8 334
Благодаря на всички за коментарите, бяхте ми много полезни! Засега ще задържа с обследването и ще продължим с интензивната работа. Ако не успее да върви с темпото на класа, ще го тестваме, за да се възползва от опцията за допълнително време при изпитванията.
Иначе и мен ме мислят за луда, че от 5 години постоянно се консултирам и "измислям" проблеми. По-добре човек да си дава сметка за проблема, отколкото да го отрича.

# 578
  • София
  • Мнения: 3 247
Да изкажа и аз мнение - минете през св. Никола. Това, че ще имате епикриза, не означава, че някой дирекно ще я препрати в училището на детето. Дали ще обявите проблема, дали ще кандидатствате за ресурсна помощ - това ще е ваше решение, но е по-добре да задействате процедурата. Ако все пак след време решите да направите обледването, от момента на решението до момента, в който ще получите епикризата, ще мине повече от година. Така че аз не бих отлагала.
Моето дете мина обследване в началото на втори клас, започна работа с ресурсния учител и психолога в училище и сякаш се успокои. Работата в къщи е най-важна и най-много и не може да спре и за миг, но документите е хубаво да са ви в джоба, за всеки случай. В четвърти клас онези прослувути НВО, които нищо не означават, но учителите пресират децата цял четвърти клас, моята дъщеря ги прави в кабинета на ресурсната - ресурсната е чела диктовката, имала е двойно време. Резултатите (не че са впечатляващи) не биха били такива, ако беше с класа си. Сега е шести клас, но продължава работата с ресурсната, за да може да използва облекченията на НВО в 7 клас.

# 579
  • София
  • Мнения: 8 334
Мандаринка, благодаря за включването! От 5 години интензивно работи със специалисти (логопед, психолог), така че целта ми е единствено допълнително време за прочитане и разбиране на условията и текстовете. Правилно ли разбирам, че ако не направя обследване и не поискам ресурсна помощ, то тогава не мога да се възползвам от това облекчение? Или иначе казано - облекчението за време задължително ли върви с ресурсна помощ?

# 580
  • Мнения: X
Милинка, облекчението за време не е обвързано с ползването на ресурсен учител, но е задължително свързано с обследване и последващо преминаване през комисия на РУО, за да се определи СОП-а на детето.

# 581
  • София
  • Мнения: 45 039
Аз в петък питах - не се дава допълнително време за нашия случай. Т.е. - затруднения с четенето, без СОП.

# 582
  • София
  • Мнения: 8 334
Благодаря за разяснението! А след като се определи СОП-а, класифицирането като дете със СОП, може ли да е пречка впоследствие при прием в друго училище? И тези СОП ревизират ли се от време на време или си вървят до приключване на средното образование?
Rockstar, при вас това е работна диагноза, но не е минато обследване, доколкото разбирам?

# 583
  • София
  • Мнения: 45 039
Говорили сме с психолози и логопеди. Не сме за обследване.

# 584
  • Мнения: 5 012
Милинка, ревизира се соп. Не върви до края на средното образование. Най- напред е до края на началното образование, после до основно и т.н.

Общи условия

Активация на акаунт