Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 98 978
  • 748
  •   1
Отговори
# 585
  • Мнения: 17 498
Милинка, СОП се определя краткосрочно - за три месеца или дългосрочно. На дъщеря ми й определиха СОП за година и половина. Приключваше първия срок на трети клас и й определиха до края на четвърти. Това спестява време и сега направо започна четвърти клас с помощ от ресурсната. Работят само по математика. За дислексията си ходи в асоциация Дислексия и работи там със специалист. По тази причина отказах и логопед в училище. На изходните нива в трети клас я извикаха в училище, за да може ресурсната да я подкрепя и да има повече време. Като изключим математиката се справи прекрасно - две Отличен по български и две Много добър по ЧП и ЧО. Без допълнителна помощ на входното ниво по БЕЛ има Слаб тази година, а по математика по милост е хванала Среден (призната точка от допълнителната задача, която не е направила цялата).
На НВО в края на четвърти клас определено по математика не смятам да я пускам, а по БЕЛ може би ще се яви. С човек до себе си за подкрепа и кураж + допълнително време ще се справи.
Аз също се чудя доколко СОП може да попречи при прием в друго училище след 4 клас. Но пък той носи допълнително финансиране на училището, а и в нашия случай на практика ще е с изтекъл срок и ако искам отново да е със СОП ще трябва да мине наново процедура в пети клас, а това значи загубени поне 1-2 месеца. След 7 клас децата със СОП могат да бъдат насочени от РУО и записани преди първо класиране или да кандидатстват на общо основание.

# 586
  • София
  • Мнения: 8 334
Малко ми се поизясни това със СОП. Като цяло до момента сме се справяли, компенсирайки с допълнителна работа, но виждам, че детето се стресира, има затруднения с разбирането на задачите и започнах да се замислям за това допълнително време. Явно и на входящия тест по български беше питал за нещо, защото учителката ми обърна внимание, че все още търсел допълнителни разяснения.

# 587
  • Мнения: 17 498
Малко ми се поизясни това със СОП. Като цяло до момента сме се справяли, компенсирайки с допълнителна работа, но виждам, че детето се стресира, има затруднения с разбирането на задачите и започнах да се замислям за това допълнително време. Явно и на входящия тест по български беше питал за нещо, защото учителката ми обърна внимание, че все още търсел допълнителни разяснения.
Нормално е да е несигурен и да търси помощ/ разяснения. Дислексията е състояние, което затруднява боравенето с речта - разбиране и изказване. Дъщеря ми пита да й обяснявам съвсем елементарни, ежедневни думи. Никога не е сигурна дали правилно е разбрала указанията, ако изобщо нещо разбере от тях. Думите са като пъзел за тях с липсващи части или като обяснения на чужда език, от който не разбираш много.

# 588
  • София
  • Мнения: 45 040
Малкият има 2 и по мат и по бел, обаче учителката му даде лист за решаване вкъщи и каза, че ще му пише оценка. От 10 буквена дума чете 7- 8, понякога се досеща коя е, понякога - не.

# 589
  • София
  • Мнения: 3 247
милинка, за това дали детето ще има ограничение за определени училища, в които може да продължи да учи след 7 клас зависи на какви оценки е в училище - качествени или количествени. Когато аз започнах да чета тук темите, основните притеснения, които споделяха родители относно ресурсната помощ бяха, детето да не премине на качествени оценки. Щом е на количествени, няма проблем. Прецених, че в нашия случай няма така опасност, защото детето покрива държавни образователни стандарти. (само дето много ѝ се иска да е отличник, но трудна работа). Учим заедно до ден днешен, всеки един урок по разказвателните предмети го случа в уча.се, чете в учебника, после аз разказвам , после тя - абзац по абзац. Онагледяваме където може с рисунки, правим облаци със стрелки - кое от кое зависи, защото тя не успява да открива сама причинно-следствени връзки. Математиката е нашата непревземаема крепост, но все пак миналата година завърши с 4 по математика и 5 по БЕЛ, така че няма невъзможни неща  Kissing Heart
Относно ресурсната помощ - първоначално ѝ беше отпусната само за началния етап на образования. Лятото преди 5 клас отново ходихме до св.Никола за актуализиране на епикризата - писах мейл до клиниката и ни поканиха само за становище от психолог как се отразява помощта на детето и дали има нужда да продължи да работи с екип за подкрепа. Естествено, новата епикриза гласеше именно това - препоръчва се да продължи да работи с екипа и стана много бързо - за седмица мяй бяхме готови. След това, в началото на 5 клас, вече в самото училище дойде екип от ресурсен център (може да греша наименованието) и на база новата актуализирана епикриза и становищата на класната до 4 клас и екипа в училище (ресурсна, логопед, психолог) удължиха отпусканата помощ до завършване на първи гимназиален етап - т.е. 10 клас. Чудеха се дали до края на основното образование (7 клас) или да захване гимназиалния етап, но решиха, че няма нужда в 7 клас да ме карат отново да актуализирам епикриза и по-добре направо да удължат за 5 години.
Аз говоря със всеки учител и обяснявам, че детето е с едикакви си затруднения, едикакви си дефицити и да са по-толерантни към нея. Има ефект при повечето, дори госпожата по история ме беше извикала (през детето) да ми каже, че говоря пълни глупости и детето работело много по-добре от отличниците на класа. Само дето историята е нейната текуща страст, там учи най-безпроблемно, но идея си няма дори и след тонове обяснения какво означава околна повърхнина на паралелепипед...

# 590
  • Мнения: 17 498
Рокстар, точно. Опитват се да отгатнат думата и грешат понякога. Затова държа щерката да чете винаги на глас. Отначало пред мен, за да я поправям, сега свикна и сама да чете на глас. Така се усеща като сгреши някоя дума и се поправя.
Мандаринка, вече няма ограничения за кандидатстване след седми клас. Тази година приехме две деца със СОП и качествени оценки, насочени към нас от РУО. Преди имаше специализирани паралелки (две за града май бяха), към които насочваха тези деца, но това отпадна и вече са в масов клас и в професионалните гимназии. Мисля, така съм чувала, че май и в езиковите вече приемали деца със СОП. Аз за моята дъщеря мисля професионална гимназия, дори имам конкретни специалности предвид. Въпреки това се съгласих на СОП само при условие, че ще е на количествени оценки.

Последна редакция: нд, 04 окт 2020, 22:28 от Mama Ru

# 591
  • София
  • Мнения: 8 334
Ох, аз от миналата година се пържа в училищния сос, като миналата година беше пълен кошмар. Той стигна до тежки истерии, постоянно говорене колко е тъп, глупав и безполезен. По едно време обясняваше как искал да се самоубива, защото не виждал смисъл да живее и да се мъчи, от което бях в пълен шок. С помощта на психолога и с много говорене вкъщи успяхме да овладеем ситуацията, а и с обявяването на грипната ваканция и карантината направо се облекчих. Сега само се моля да не стигне до тази фаза на пълно отрицание, защото вече не зная как да го успокоявам. Той е много чувствителен, отделно е дребничък и другите го подиграваха, че е дребосък и в комбинация с несигурността, която изпитва, лудницата е пълна.
Днес целия следобяд отиде в това да срича един текст, а аз да се чудя как да му обясня що е то сричка без ударение и изобщо какво е ударение и какво се иска от него. Преди това баща му го мъчеше с числови редици. Приключихме вечерта с рев и сълзи колко е уморен, гладен, изтормозен и че не виждал смисъл защо го мъчим, след като е глупав. Ужасно безпомощна се почувствах на тоя фон.

# 592
  • София
  • Мнения: 45 040
О, януари той плачеше и аз плачех. Отказваше да ходи на училище. Февруари закрепихме нещата. И март - бам!
Сега пак го играем наново. В училище го мачкат, аз го изправям, логопед, психолог....тъжна картинка.
И после защо не работя нормална работа, а? 🤯😡

# 593
  • Мнения: 1 843
Здравейте, чета темата от известно време и всичко ми е още малко ново и неясно.

Пишете за това колко важна е всекидневната работа у дома, а аз нещо не успявам да намеря баланс. По колко време нормално отделяте конкретно за упражнения свързани с дислексията (не за учене на самия материал). Моето момиченце има затруднения с четенето и писането. Работи много бавно. Започна трети клас, но е една година по-малка - на 8.

Отделно мислех, че с математиката всичко е наред, но входното ниво не е никак добро. Много пропуснати задачи. Учителката казала, ако се затрудняват с нещо да го пропуснат и пилето точно това направило. Rolling Eyes Вкъщи ги реши повечето задачи без моя помощ. Текстовите опредлено са я препънали и за там ясно защо. Таблицата за умножение също още я борим.

# 594
  • София
  • Мнения: 45 040
Съжалявам, но за мен е голяма грешка да тръгва по-рано дете с дислексия. Мозъкът се развива с възрастта, а и сега ги товарят твърде много.

# 595
  • Мнения: 17 498
Много е трудно да се намери балансът. Нещата стават бавно, много бавно. Упражнения у дома за дислексията никога не са ни давали специални и не сме правили. Детето ми ходи веднъж седмично в асоциация Дислексия и това е. Естествено, аз, работейки с нея ежедневно по домашните обяснявам по различни начини, онагледявам където мога и така. В първи клас направо диктувах или аз пишех домашните по математика. Тогава усилията на детето бяха насочени към четене и писане.
Милинка, същата работа и у нас беше и още е. Е, вече не реве, че има домашно, даже сама иска да пишем, но още се нарича "глупава", "тъпа", лесно се отчайва и отказва.
Моят съвет е да не бързате с четенето. Децата ни полагат свръх усилия за овладяването му и това много изморява, а и така концентрацията пада бързо. Една-две изречения в началото е максимумът. Щерката започна работа със специалист декември месец в първи клас, в края на годината една прочиташе 3-4 реда. Лятото стигна до 1 страница А5. Отприщи се в началото на втори клас да чете по 5-6 страници. Преди няма и два месеца (вече е четвърти клас) започна да чете книги на килограм. Буквално на килограм, за спорта, технически, но не и да схване и да обобщи за какво става въпрос, какво остана да разкаже.
Математиката е зле при нас. Таблицата я знае, делението още не го схваща, че е обратно на умножението. Понякога успява да пресметне на ум, но греши, ако трябва да разпише сметката. Паметта й е зле - веднъж знае таблицата, след пет минути - бяло петно.
В София, д-р Бистриан посъветва друг да й помага, но не мога финансово да си позволя да плащам на човек, който да учи с нея. От трети клас не ходи и на занималня, справя се сама където може, за математиката чака на мен да й помагам да си напише, но по български и литература вече се оправя добре и сама. Не безгрешно, но прилично като за нея.
Умишлено я записах в паралелка с руски, а не западен език. Един проблем по-малко.

# 596
  • София
  • Мнения: 45 040
Синът ми пък има удивителна памет. По математика смята наум и направо пише резултата. Ако му прочета текст, го разбира и ми отговаря на въпроси. Вчера имаше 4 картини за 4 абзаца текст, разместени и спореше коя къде трябва да е. Също така,  помни филми и реплики от тях.
Така че вероятно така ще се спасява от дислексията - ще помни как изглеждат целите думи.

# 597
  • София
  • Мнения: 8 334
При сина ми паметта е силна за неща, които са му интересни. От миналата година ходи на програмиране, където се справя добре, даже се класира за състезание. За момента пишат кодовете, използвайки цели думи и ги подреждат в необходимия синтаксис. И го прави на английски.
Същевременно няма никаква идея за азбуката на английски, не пише, миналата година аз правех домашните, за да не дразни учителката. Избягвахме чужд език, защото растеше в двуезична среда и това беше една от причините за забавяне в говора.
Напоследък проявява интерес и все пита за думи на руски и английски. Засега не задълбаваме в чуждите езици, поне да стабилизира българския и четенето. Но всичко е на ниво слух - чува и възпроизвежда. Явно това им е силата, наистина.

# 598
  • София
  • Мнения: 45 040
И моят син се справя само слухово с английския.

# 599
  • Мнения: 1 843
Благодаря на всички за мненията.

Ще се опитам да си направя програма за след училище - два дни математика, два писане, един по човеците и всяка вечер четене. Лошото е, че след 8 девойката е много уморена, едва гледа и съответно четенето страда. Има от класната да чете по около 40 страници седмично и трябва жестока организация на всички вкъщи, за са успее.

Общи условия

Активация на акаунт