Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 91 281
  • 748
  •   1
Отговори
# 705
  • София
  • Мнения: 7 990
Аз се консултирам с логопеда, който работи с детето и тя прави обследванията в нейната част. Сега препоръча психолог заради поведенчески проблеми, та от вчера работи и с такъв.
Логопедът преди беше част от екипа на Пумпелина и водех детето там, сега е в самостоятелен кабинет.

# 706
  • София
  • Мнения: 374
Търся и аз.
До момента сме минали на диагностика-тест в Русе, нямаме някакъв писмен документ, само устни констатации, че не е с дислексия, а има черти от този спектър.
В София звънях по телефона в Св.Наум в Александровска болница, но ми отказаха диагностика по време на извънр.положение. Посъветваха ме да посещава логопед, но и това в момента е невъзможно, може би онлайн, но не съм убедена с каква ефективност.

# 707
  • София
  • Мнения: 38 476
Така, какво установих аз за 3 г. Логопед или психолог не могат да дадат диагноза.
Диагноза може да даде само психиатър. Но ако детето е ок като цяло - като моето, не се праща на психиатър. Така че работи с логопед и психолог без документ. Малко е странно, но е така.

# 708
  • София
  • Мнения: 7 990
Това е малко странно, защо психиатър да констатира дислексия? Каква е връзката, нещо ми убягва?
Иначе и с моето дете се работи без официални документи и становища, общо взето идеята е да поддържа темпо, за да не изостава от останалите. Положителното на дистанционното обучение е, че така придобивам впечатление и от нивото на класа, та горе-долу виждам къде са останалите. Момиченцата са напред с материала, почти всички момченца - назад, но това май е обичайно.

# 709
  • София
  • Мнения: 38 476
И на мен ми е странно. Вероятно защото дислексията е свързана с мозъка, а всичките му заболявания минават през психиатър. Питам и разпитвам от 3 г. Всеки нещо увърта. Оня ден ми го казаха - така било.
А иначе колко време ми изгубиха да ходя по институции...

# 710
  • София
  • Мнения: 3 484
Какво Ви притеснява психиатъра. Разбира се че може да постави диагнноза. Дислексията не е само първична, след инсулти също може да се получи. И с тези хора работят невролози и психиатри. Един психиатър ще познае дислексията за едно посещение.
Но след това детето трябва да продължи с логопед. Психиатъра няма да се опитва да се прави на учител и да учи в детето Ви.

# 711
  • София
  • Мнения: 7 990
Психиатърът не ме притеснява, просто изразих учудване, че това е специалистът, който го диагностицира. Останала съм с впечатление, че дислексията се дължи на разстройство във визуалната и слухова преработка и тук ми се губи нишката с психиатъра. Говоря за дислексия в детска възраст.

# 712
  • София
  • Мнения: 3 484
Невролог, психиатър - да. Със сигурност не е УНГ или очен.
А дали има разлика в детска и в бабешка възраст - не зная. От какво се предизвиква, на какаво се дължи, можело ли е да ни се размине - не зная.

# 713
  • София
  • Мнения: 38 476
Не искам да споря. Аз още си изяснявам. Мисля, че отделна диагноза "дислексия" няма и затова и психиатър не може да я даде.
Да кажат майки, които разбират и го имат черно на бяло.

# 714
  • Мнения: 11 984
Рокстар, моето дете е с диагноза Смесено специфично разстройство на развитието, защото обхваща две направления - език и математическо мислене. Диагнозата е поставена от детски психиатър в екип с логопед и психолог. И тримата наблюдаваха детето и правиха различни тестове.
В Русе ни издадоха становище, че освен дислексия и дискалкулия има признаци на дисграфия и диспраксия.

# 715
  • София
  • Мнения: 38 476
Както и предполагах - част от друга диагноза.
И аз май чакам за становище. Като го взема в ръце ще ви кажа какво е точно.

# 716
  • Мнения: 3 534
Писала съм го преди няколко страници. Съгласно МКБ10 тези разстройства са класифицирани в F81 - специфични разстройства в развитието на училищните умения. F81.0-  разстройство при четене ( така наречената дислексия); F81.1-  разстройство за правопис ; F81.2 - за аритметични умения; F81.3- смесени, F81.8-  други, F81.9- неуточнени. И тъй като са по МКБ, няма как логопед да даде епикриза. Трябва лекар. Логопед прави терапията. Но никой не е длъжен, ако не иска да ходи на психиатър. Води си детето на логопед, то пак на него опира и си прави терапиите.

# 717
  • гр. София
  • Мнения: 445
Здравейте!
Отдавна се каня да напиша / споделя и нашият случай. Прочетох темите назад, бяха ми  и продължават да са ми в изключителна полза и подкрепа.
Малката ми дъщеря проговори на 4 години. След това - логопед в ДГ, аз наивно мислех, че единствената драма е невъзможността ѝ да произнася "р". Отварям скоба - оттървавам се в момента от самообвинението, че не съм реагирала по - рано; изключително удобно е да се вмени вина на родителите, че не са обърнали / обръщат достатъчно внимание на децата си. Ужасно е години наред да питаш и молиш за съдействие, насока и срещу теб да получаваш вдигане на рамене и вечното: "Това ще го израсте".
Едва тук разбрах, че индикациите са били налице.
Та, благодарение на ДО (не мога да повярвам, че го пиша) блесна нейният ступор - не можеше да свърже две познати буквички в сричка, името "Ани" се оказа катализатор на тоталният срив. Не можеше да направи връзка между печатни и ръкописни букви.
Всички цифри (естествено без 8 и 0) ги пишеше огледално. Тук се справихме сами. Смята добре. Обаче – текстовите задачи?
От там - прочетох и осмислях това, което чета - отне ми около месец.
Русе ми е далече, но все още стои като вариант.
За скъпо - всичко е скъпо. Купих от "Логопедико" пособия - 350 карти; от сайта начален учител свалих де що намерих. Включително и ръкописен шрифт свалих на компютъра, за да започне да прави връзка. Де факто, преписваше текст възприемайки го за рисунка.
Свързах се за обследване при проф. Матанова. Диагноза не поставят; поне разбрах, че детето не е със забавено умствено развитие, казаха за скрито левичарство (не съм натискала детето да пише с дясната ръка) и най - важното - самочувствието ѝ бе сринато. Не смееше да погледне възрастен човек в очите, говореше по - тихо и т.н.
2 пъти седмично за 1 час посещава психолог към Центъра за психично развитие. Може би си пасна с психоложката (младо и много мило момиче), напредъкът е осезаем. Реално към момента – месец и половина.
Изисках да я запиша при логопеда в училище (1 път седмично - пълна пародия), за да не я закачат учителите.
Към момента не стои въпроса да я водя на медицинско /специализирано обследване, но ще видим.

# 718
  • Мнения: 3 534
Lina, Ами ето и Матанова, дето е председател на българската асоция по Дислексия не се наема да поставя диагноза.  За диагноза дислексия не дават голям процент за ТЕЛК, около 20. А пък логопед в училище едва ли ще ви свърши работа. По-скоро не. По- добре частен логопед, който има опит. Със сигурност има такива в София.

# 719
  • София
  • Мнения: 38 476
Зависи от училището. В нашето има 3 психолози, 2 логопеди, 3 ресурсни... Правят доста добра програма за помощ.

Общи условия

Активация на акаунт